Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Suuri valiokunta on 4 päivänä helmikuuta 2005 lähettänyt valtioneuvoston selvityksen ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi radioaktiivisen jätteen ja käytetyn ydinpolttoaineen siirtojen valvonnasta ja tarkkailusta (E 1/2005 vp) talousvaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ylitarkastaja Kim Fyhr, kauppa- ja teollisuusministeriö
johtaja Arja Tanninen, Säteilyturvakeskus STUK
Direktiiviehdotuksessa määritellään sekä jäsenvaltioiden välillä että yhteisön ulkopuolisiin maihin ja näistä maista yhteisön alueelle tehtävien radioaktiivisten jätteiden ja käytetyn ydinpolttoaineen siirtojen valvonnan sisältö, menettelyt ja vastuunjako.
Komission ehdotuksella on tarkoitus korvata voimassaoleva, 3.2.1992 annettu, neuvoston direktiivi 92/3/Euratom Euroopan yhteisön jäsenvaltioiden välillä sekä yhteisöön ja yhteisöstä pois tapahtuvien radioaktiivisen jätteen siirtojen valvonnasta ja tarkkailusta (jäljempänä "direktiivi 92/3"). Direktiiviehdotuksessa on kyseessä pitkälti direktiivin 92/3 virtaviivaistaminen, vaikka komissio muodollisesti ehdottaakin uutta direktiiviä. Direktiiviehdotuksella komissio pyrkii vastaamaan niihin muutostarpeisiin, jotka ovat kohdistuneet direktiiviin 92/3 yhteisölainsäädännöllisten ja kansainvälisoikeudellisten puitteiden muututtua radioaktiivisen jätteen ja käytetyn ydinpolttoineen siirtoja sivuavilla osa-alueilla.
Mukauttamisen lisäksi direktiiviehdotus toisi suhteessa direktiiviin 92/3 kaksi suurempaa periaatteellista muutosta: Direktiiviehdotuksen soveltamisalaan kuuluu myös jälleenkäsittelyyn menevä käytetty ydinpolttoaine. Lisäksi direktiiviehdotuksen tullessa voimaan sovellettaisiin kaikkien jäsenvaltioiden osalta ns. automaattista hyväksymismenettelyä, joka liittyy radioaktiivisen jätteen ja käytetyn polttoaineen tuontia koskevaan hallinnolliseen prosessiin.
Radioaktiivisten jätteiden siirrot Suomen rajojen yli ovat olleet harvinaisia. Suomessa on ollut vain kaksi direktiivin 92/3 soveltamisalaan kuuluvaa kuljetusta. Ensimmäinen siirto koski radioaktiivisten tutkimusjätteiden palautusta Ruotsiin 1990-luvulla ja toinen siirto koski käytetystä ydinpolttoaineesta peräisin olleiden metallinäytteiden vientiä Ruotsiin vuonna 2003.
Ottaen huomioon tarpeen yhdenmukaistaa direktiivin 92/3 perustama valvontajärjestelmä viime vuosien aikana hyväksytyn yhteisölainsäädännön ja keskeisten kansainvälisten sopimusten kanssa suhtautuu valtioneuvosto periaatteessa myönteisesti komission ehdotukseen ja kannattaa näin ollen uuden direktiivin säätämistä radioaktiivisen jätteen ja käytetyn ydinpolttoaineen siirtojen valvonnasta. Valtioneuvoston näkemyksen mukaan on kuitenkin perusteltua pyrkiä muuttamaan direktiiviehdotusta seuraavilta osin:
Komission tavoitteena on yksinkertaistaa nykyistä sääntelyä ja huomioida direktiivissä samalla sekä yhteisölainsäädännössä että kansainvälisissä sitoumuksissa tapahtuneet muutokset. Valiokunta katsoo valtioneuvoston tapaan, että ehdotus on peruslähtökohdiltaan kannatettava.
Direktiiviehdotuksen merkittävimmät muutosesitykset koskevat jälleenkäsittelyyn menevän käytetyn ydinpolttoaineen sisällyttämistä direktiivin soveltamisalaan ja automaattisen hyväksymismenettelyn muuttamista pakolliseksi jäsenmaiden konsultointimenettelyksi.
Valiokunta pitää sinänsä hyvänä, että kaikki käytetyn ydinpolttoaineen kuljetukset tulevat kuulumaan yhtenäisen lupamenettelyn piiriin. Olennaista on, että jäsenvaltiolla on aina oikeus viimekädessä päättää alueelleen tulevista tai alueensa kautta kulkevista kuljetuksista.
Valiokunta katsoo, että komission esitys automaattisen hyväksymismenettelyn säätämisestä pakolliseksi ei riittävällä tavalla painota edellä mainittua jäsenmaiden omaa päätösvaltaa eikä se myöskään ole omiaan lisäämään ydinturvallisuutta. Valiokunta yhtyykin tältä osin valtioneuvoston kantaan, jonka mukaisesti jäsenmaalla tulee nykyiseen tapaan olla mahdollisuus kieltäytyä automaattisen hyväksymismenettelyn soveltamisesta.
Lausuntonaan talousvaliokunta ilmoittaa,
että valiokunta yhtyy edellä olevin painotuksin asiassa valtioneuvoston kantaan.
Helsingissä 10 päivänä maaliskuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Tuula Kulovesi