Perustelut
Esityksen lähtökohdat.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
ilmastolaki, joka antaa puitteet pitkäjänteisen,
ennakoitavan ja yhtenäisen ilmastopolitiikan suunnittelulle
ja toteuttamiselle. Ilmastonmuutoksen hillinnän ja muutokseen sopeutumisen
todetaan muodostavan laajan kokonaisuuden, jonka hallinnan katsotaan
edellyttävän nykyistä määrämuotoisempaa
ilmastopolitiikan valmistelua, toteuttamista ja vaikutusten seurantaa.
Tavoitteena on edistää suunnittelun avoimuutta
ja jo olemassa olevan tiedon tehokkaampaa hyödyntämistä.
Samoin painotetaan tarvetta turvata eduskunnan riittävä tiedonsaanti.
Kyseessä on hallinnollinen puitelaki, joka kohdistuu
valtion viranomaisiin. Laki ei sisällä aineellista
sektorilainsäädäntöä,
eikä siinä puututa viranomaisten nykyisiin toimivaltuuksiin. Lakiehdotus
luo rungon viranomaisyhteistyölle, jonka puitteissa valmistellaan
ilmastopolitiikkaa, seurataan valittujen toimien riittävyyttä ja arvioidaan
tarvetta uusille toimille. Laissa olisi säännökset
päästövähennystavoitteesta,
keskipitkää ja pitkää aikaväliä koskevista
suunnitelmista, kansallisesta sopeutumissuunnitelmasta, eduskunnan
informoimisesta, eri viranomaisten ilmastopolitiikan alaan liittyvistä tehtävistä
ja
ilmastopaneelista.
Saadun selvityksen perusteella talousvaliokunta suhtautuu uuden
sääntelyn tarpeeseen kriittisesti. Valiokunta
yhtyy sinänsä arvioihin ilmastopolitiikan tärkeydestä ja
laaja-alaisuudesta. Toisaalta nimenomaan ilmastopolitiikan laaja-alaisuus
ja tiiviit kytkökset muihin yhteiskunnan kannalta keskeisiin
politiikanaloihin tekevät lähtökohtaisesti
ongelmalliseksi muodostaa ilmastopolitiikalle näennäisesti
eriytetty valmistelujärjestelmä. Ottaen huomioon,
että 80 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistäTilastokeskuksen
mukaan Suomen vuoden 2013 kokonaispäästöt
olivat yhteensä 60,6 miljoonaa tonnia CO2-ekv.
Päästöistä hieman yli puolet
tulee päästökauppasektorilta. on
peräisin energiantuotannosta, on ilmastopolitiikalla erityisen
kiinteä yhteys tähän sektoriin. Päätökset
joudutaan joka tapauksessa tekemään vaikutuksia
laaja-alaisesti punniten ja muiden sektoripolitiikkojen osin erilaiset
tavoitteet huomioon ottaen. Energiapolitiikan osalta näitä ovat mm.
toimitusvarmuus, kilpailukyky ja omavaraisuus.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ilmastolain velvoitteet kohdistuvat vain viranomaisiin.
Yrityksille ei tule aiheuttaa lisää hallinnollista
taakkaa. Viranomaistenkin osalta on varmistettava, ettei laista
koidu päällekkäistä työtä.
Valiokunta pitää esityksen tavoitetta hyödyntää nykyistä tehokkaammin
jo olemassa olevaa tietoa erittäin tärkeänä.
Toisaalta tämä samoin kuin valmistelun avoimuus
ja viranomaisten yhteistyö ovat yleisiä hyvän
hallinnon periaatteita, joiden noudattamisesta ei tulisi olla tarvetta
säätää yksittäisissä laeissa.
Yleisempänä huomiona valiokunta toteaa lisäksi,
että sääntelyyn tulisi ehdotettua selkeämmin
sisällyttää tarve esittää selvitykset
ehdotettavien toimien taloudellisista vaikutuksista. Tähän
liittyen valiokunta pitää tärkeänä,
että ilmastopaneelissa, jonka toiminnan jatkamista valiokunta
pitää perusteltuna, on edustettuna myös riittävä taloudellinen
asiantuntemus.
Soveltamisala.
Ilmastolaki koskisi lähtökohtaisesti vain
ei-päästökauppasektoria (kuten talokohtainen
lämmitys, liikenne, jätehuolto, maatalous, F-kaasut
ja työkoneet). Lakiin esitetään kuitenkin
lisättäväksi (6 §:n
3 mom.) säännös, jossa todetaan vuoteen
2050 mennessä saavutettavaksi asetettu kasvihuonekaasupäästöjen
kokonaisvähennystavoite80 %:n vähennystavoite
vuoden 1990 päästömäärään verrattuna.
Tämän pitkän aikavälin tavoitteen
saavuttaminen edellyttää toimia sekä päästökauppa-
että ei-päästökauppasektorilla,
minkä vuoksi lakiehdotuksen pitkän aikavälin
ilmastopolitiikan suunnittelua koskeva sääntely
(7, 10—13 ja 15 §) koskisi myös
päästökauppasektoria (mm. sähköntuotanto,
energiavaltainen teollisuus, suuri osa kaukolämmön tuotannosta
ja lentoliikenne pääpiirteissään).
Kansainvälisiin sopimusvelvoitteisiin ja EU-sääntelyyn
perustuvan vähennystavoitteen kirjaamista lakiin perustellaan
sillä, että se luo kansallisten toimien suunnitteluun
pitkäjänteisyyttä ja ennakoitavuutta.
Talousvaliokunta pitää kirjausta Suomen velvoitteita
ja tavoitteenasetantaa ajatellen tarpeettomana. Kansainväliset
sopimukset ja EU:n poliittiset sitoumukset ohjaavat jo kansallisia
toimia ilman tavoitteen kirjaamista lakiin. Valiokunta ei myöskään
pidä perusteltuna, että kansalliset tavoitteet
eroaisivat edellä mainituista tavoitteista. Ilmastolakiin
ehdotettu kirjaus saattaa pikemminkin hämärtää lain
tarkoitusta kuin selkeyttää sitä. Useilta
asiantuntijoilta saaduissa näkemyksissä onkin
pidetty epäselvänä sitä, missä määrin
ehdotettu sääntely tulisi tosiasiallisesti kohdistumaan
myös päästökauppasektoriin.
Päästökauppasektoria säännellään
jo tiukasti EU-säädöksin, ja siihen kohdistuu
koko EU:n päästökauppasektorin kattava
yhteinen päästövähennystavoite.
Valiokunta painottaa, että päästökauppasektorin
ohjauksen tulee perustua yhteiseen EU-sääntelyyn.
Eduskunnan informointi.
Lakiehdotuksen keskeisen sisällön muodostavat
erilaiset laadittavat selvitykset, joiden avulla on tarkoitus informoida
eduskuntaa. Vähintään kerran kymmenessä vuodessa
eduskunnalle annetaan selontekona pitkän aikavälin
ilmastopolitiikan suunnitelma, joka sisältää tarvittaessa
myös tiedot kansallisesta sopeutumissuunnitelmasta. Pitkän
aikavälin suunnitelma kattaa sekä päästökauppasektoriin
että päästökaupan ulkopuoliseen
sektoriin liittyvät toimet, ja se vaikuttaa vastaavan sisällöltään
nykyistä energia- ja ilmastoselontekoa. Kerran vaalikaudessa
eduskunnalle on tarkoitus antaa selonteko keskipitkän aikavälin
ilmastopolitiikan suunnitelmasta, joka kattaa toimet päästökaupan
ulkopuolisella sektorilla. Kalenterivuosittain eduskunnalle annettava
ilmastovuosikertomus sisältää selvityksen
päästökehityksestä ja päätettyjen
toimien vaikuttavuudesta, ja kerran vaalikaudessa kertomukseen sisällytettäisiin
myös tiedot ilmastonmuutokseen sopeutumista koskevien toimien
etenemisestä. Ilmastovuosikertomus olisi osa hallituksen
vuosikertomusta. Esityksen perustelujen mukaan näiden ohessa
tultaisiin jatkamaan nykyistä energia- ja ilmastostrategiamenettelyä.
Talousvaliokunta toteaa, että esityksen perusteella
eduskunta on saamassa huomattavasti nykyistä lukuisamman
joukon erilaisia selontekoja ja selvityksiä. Kattava tiedonsaanti
toimintasuunnitelmista ja niiden toteutuksen seuranta ovat kannatettavia
tavoitteita. Esityksen mukaisesti eduskunnan informointi tulisi
kuitenkin nykyiseen verrattuna pirstaloitumaan niin, että päästökauppasektoria
ja ei-päästökauppasektoria käsiteltäisiin
osin toisistaan irrallaan. Kuten edellä on todettu, valittavat
toimet ja niiden ilmastolliset samoin kuin kansantaloudelliset vaikutukset
ovat kuitenkin näiden sektoreiden osalta monilta osin kytköksissä toisiinsa.
Päätöksentekijän kannalta on
olennaista kyetä arvioimaan toimien kokonaisvaikutukset.
Esimerkiksi yksittäisten toimien kansantaloudellisia vaikutuksia on
mahdotonta arvioida perusteellisesti ilman kytkentää edellä mainittuun
kokonaisuuteen. On perusteltua kysyä, saadaanko useista
yksittäisistä selvityksistä päätöksentekijää parhaalla
tavalla palvelevaa tietoa.
Talousvaliokunta katsoo, että nykyinen kattava kerran
vaalikaudessa annettu selonteko energia- ja ilmastostrategiasta
on tukenut hyvin eduskunnan päätöksentekoa.
Pitkän aikavälin suunnittelua ohjaa puolestaan
parlamentaarisesti valmisteltu Energia- ja ilmastotiekartta 2050. Valiokunta
tähdentää tarvetta jatkaa nykyistä strategiamenettelyä työ-
ja elinkeinoministeriön vetovastuulla. Samoin valiokunta
pitää tärkeänä, että työ-
ja elinkeinoministeriön vastuulla on ehdotetulla tavalla
pitkän aikavälin ilmastosuunnitelman yhteensovittaminen
samoin kuin komission edellyttämien kansallisten energia-
ja ilmastopolitiikkaa koskevien suunnitelmien laadinta.
Hallituksen vuosikertomuksen kehittäminen siten, että sen
yhtenä osana raportoitaisiin nykyistä kattavammin
tavoitteiden toteutumisesta, saattaa olla toimiva ratkaisu. Se olisi
tosin mahdollista toteuttaa ilman nyt ehdotettua lakiakin.
Lopuksi.
Edellä olevaan viitaten talousvaliokunta pitää esitystä monilta
osin ongelmallisena ja sen lisäarvoa osin epäselvänä.
Valiokunta katsoo, että esityksen tavoitteet voitaisiin
saavuttaa huomattavasti kevyemmällä sääntelylläEsimerkiksi
valtioneuvostosta annettu laki mahdollistaa valtioneuvoston asetuksen
antamisen ministeriöiden välisen yhteistyön
järjestämisestä. tai jopa ilman
sitä ministeriöiden välistä yhteistyötä lisäämällä.
Samoin jää epäselväksi, tarvitaanko
yhdellä, vaikkakin erittäin tärkeällä,
politiikkasektorilla näin monitasoista hallinnollista seuranta-
ja raportointijärjestelmää. Talousvaliokunnan
näkökulmasta nykyinen menettely, jossa kerran
vaalikaudessa on käsitelty kattavaa energia- ja ilmastostrategiaa,
on toiminut erittäin hyvin.