Perustelut
         
         Yleistä toimielinjärjestelmästä
         
         Selonteko
         
         Konventin ehdotus sisältää eräitä ongelmallisia toimielimiä koskevia
            ehdotuksia, jotka muuttavat toimielinten välistä tasapainoa,
            heikentävät jäsenvaltioiden tasa-arvoa
            ja murtavat laaja-alaista yhteisömenetelmän käyttöä unionin
            päätöksenteossa. Erityisesti Euroopan
            komission asema keskeisenä unionin politiikkaa valmistelevana
            ja täytäntöönpanevana elimenä muuttuu uusien
            toimielinten synnyn ja komission kokoonpanoa ja nimittämismenettelyä koskevien ehdotusten
            myötä.
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Valtioneuvosto katsoo, että eräitä toimielimiä koskevia
            määräyksiä tulee tarkistaa toimielinten tasapainon,
            jäsenvaltioiden tasa-arvon ja yhteisömenetelmän
            turvaamiseksi. Valtioneuvosto pitää tärkeänä komission
            toimintakyvyn ja puolueettomuuden turvaamista. Valtioneuvosto katsoo,
            että komissiossa tulee olla yksi äänivaltainen
            jäsen kustakin jäsenvaltiosta ja että kunkin jäsenvaltion
            olisi asetettava vain yksi ehdokas kyseisestä jäsenvaltiosta
            tulevaksi komissaariksi.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. Toimielin- ja päätöksentekojärjestelmän
            toimivuus on ehdoton edellytys sille, että unioni voi kehittää sisämarkkinoitaan
            ja kilpailukykyään ja siten toteuttaa unionin
            arvoja ja tavoitteita. Komissiolla on toimielinjärjestelmässä keskeinen rooli
            lainsäädännön valmistelijana
            ja unionin päätösten täytäntöönpanijana.
            Komission tehtävä on pitää huolta
            siitä, että Eurooppaa tarkastellaan kokonaisuutena,
            ja sen tulee ottaa huomioon kaikkien jäsenvaltioiden
            erityispiirteet. Vahva komissio on tasapainottava tekijä jäsenvaltioiden
            kansallisten intressien yhteensovittajana siten, että myös
            pienten jäsenvaltioiden ja unionin kokonaisedut otetaan
            huomioon.
         
         
         Komissio voi olla vahva ja toimiva vain, jos se on itsenäinen
            ja edustava. Siksi komissiossa tulee olla täysivaltainen,
            mutta itsenäisesti toimiva jäsen jokaisesta jäsenvaltiosta.
            Tämä takaa kaikkien näkökantojen
            tasapuolisen välittymisen komission päätöksentekoon
            ja edesauttaa komission päätösten hyväksyttävyyttä kaikissa jäsenvaltioissa. 
         
         
         Kauppapolitiikka
         
         Selonteko
         
         Konventin ehdotuksessa esitetään, että yhteinen kauppapolitiikka
            kuuluu unionin yksinomaiseen toimivaltaan. Nykyisin voimassa olevasta
            sopimuksesta poiketen esitys laajentaa unionin kauppapoliittisen
            toimivallan kaikkiin palveluihin sekä suoriin ulkomaisiin
            investointeihin. Unionin toimivaltaan kuuluessaan kauppapoliittiset
            sopimukset kolmansien maiden kanssa tehdään ministerineuvostossa
            yhdessä Euroopan parlamentin kanssa. Ne eivät
            enää edellytä kansallista ratifiointiprosessia,
            kuten Nizzan sopimuksen mukaan vielä tietyin osin edellytetään. Kauppapolitiikan
            alaan kuuluvan toimivallan käyttäminen ei kuitenkaan
            vaikuta unionin ja jäsenvaltioiden väliseen sisäisen
            toimivallan jakoon. Lisäksi esitykseen kuuluu nk. harmonisointikielto.
            Kauppapoliittisen toimivallan käyttäminen ei merkitse
            jäsenvaltioiden lakien tai asetusten yhdenmukaistamista
            siltä osin kuin tällainen yhdenmukaistaminen ei
            ole perustuslakisopimuksen mukaan mahdollista.
         
         
         Selonteossa todetaan, että julkisten peruspalvelujen
            turvaamiseksi Suomen edustajat konventissa pitivät välttämättöminä määräyksiä siitä,
            ettei kauppapolitiikan kautta vaikuteta sisäisesti unionin
            ja jäsenvaltioiden väliseen toimivallanjakoon
            tai yhdenmukaisteta kansallista säännöstöä aloilla,
            joilla jäsenvaltioiden lakien ja asetusten yhdenmukaistaminen
            ei perustuslaillisen sopimuksen mukaan ole mahdollista. Perustuslailliseen
            sopimukseen ehdotettujen uusien ja siinä säilytettäväksi
            ehdotettujen nykyisten määräysten tarkoituksena
            on varmistaa, että kauppapolitiikan kautta ei voida supistaa hyvinvointi-
            ja kulttuuripalveluita koskevaa kansallista toimivaltaa. Julkisia
            palveluja suojaa myös se, että julkiset palvelut
            ovat yksiselitteisesti palvelukauppaa ensisijaisesti säätelevän WTO:n
            palvelukauppasopimuksen, GATS:n, ulkopuolella. Suomi on suhteessa
            GATS-sopimukseen pidättäytynyt tekemästä sosiaali-,
            terveys-, koulutus- ja kulttuuripalveluja koskevia sitoumuksia,
            koska ne ovat Suomessa keskeisiltä osiltaan julkisia peruspalveluja.
         
         
         Valtioneuvosto on pitänyt tärkeänä turvata kansalliset
            vaikutusmahdollisuudet ministerineuvoston kauppapoliittisessa päätöksenteossa. Niissä
            kysymyksissä,
            joissa unionin sisäisten säädösten
            antaminen edellyttää yksimielisyyttä, on
            vaadittava yksimielisyyttä myös kauppapolitiikassa.
            Periaate onkin kirjattu perustuslailliseen sopimusehdotukseen. Selonteon
            mukaan sopimusta on kuitenkin selvennettävä, koska
            on tulkittavissa, että periaate ei sovellu kaikilta osin.
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Konventin kauppapolitiikkaa koskevat linjaukset vastaavat valtioneuvoston
            peruslinjauksia. Valtioneuvosto pitää välttämättömänä,
            että sopimusmääräykset turvaavat
            julkisia peruspalveluja, kuten koulutus- ja kulttuuri- sekä sosiaali-
            ja terveyspalveluja koskevan päätöksenteon
            säilymisen kansallisella tasolla.
         
         
         Valtioneuvosto katsoo, että yksimielisyysvaatimusta
            unionin sisäisten säädösten
            antamisessa ja vastaavasti kauppapolitiikassa on selvennettävä niin,
            että säännökset ovat yksiselitteisiä.
         
         
         Sopimusluonnoksen tekstiä tulisi korjata myös
            siten, että Euroopan parlamentin roolin laajentuminen kauppapoliittisessa
            päätöksenteossa koskisi laajoja
            lainsäädännöllisiä kysymyksiä eikä esimerkiksi
            yksittäisiä soveltamistapauksia.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Talousvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. Unionin kauppapolitiikan
            tehostaminen on entistä tärkeämpää unionin
            laajentuessa ja maailmankaupan kehittyessä. Kauppasopimukset
            on voitava neuvotella ja täytäntöönpanna
            tehokkaasti ja nopeasti. Tämä puoltaa unionin
            yksinomaisen toimivallan käyttöä koko
            kauppapolitiikassa.
         
         
         Saamaansa asiantuntijaselvitykseen perustuen valiokunta
            toteaa, että yhteisen kauppapolitiikan tarkoituksena ei
            ole unionin sisäisten normien harmonisointi, vaan markkinoiden
            avaaminen sopimuskumppanin ja vastavuoroisesti unionin
            alueella. Sisäisten normien harmonisointi kauppapoliittisia
            intsrumentteja käyttäen olisi konventin ehdotuksen
            mukaan nimenomaisesti kielletty. Mikäli kauppapoliittisella
            sopimuksella avattaisiin kilpailua harmonisoimattomalla alueella,
            markkinoille tulevan ulkomaisen toimijan täytyisi Suomessa
            noudattaa Suomen kansallisia määräyksiä. 
         
         
         Kun päätöksentekosäännöstöä selkeytetään siten,
            että yksimielisyysvaatimus neuvostossa säilyy
            niillä aloilla, joilla unionin sisäinen päätöksenteko
            edellyttää yksimielisyyttä, ja tarvittaessa
            unionin sisäisiä toimivalta- ja päätöksentekosääntöjä koskevia
            ehdotuksia tarkistetaan jäljempänä kuvatulla
            tavalla, konventin ehdotus kauppapoliittisiksi sopimusmääräyksiksi
            ei vaikuttaisi peruspalvelujen asemaan unionin oikeusjärjestyksessä.
         
         
         Sisämarkkinat
         
         Selonteko
         
         Perustuslaillisen sopimusehdotuksen mukaan sisämarkkinat
            kuuluvat jaetun toimivallan alaan. Määräykset
            ovat pääosin säilyneet asiallisesti ennallaan
            lukuun ottamatta siirtymistä tavalliseen lainsäädäntömenettelyyn.
            Suomen edustajat konventissa esittivät, että palveluiden
            vapaata liikkuvuutta koskevaan alajaksoon lisättäisiin
            määräys, jossa todettaisiin, että sisämarkkinoita
            koskevan luvun määräyksillä ei
            puututa jäsenvaltioiden velvollisuuksiin terveyspalveluiden
            rahoituksessa, järjestämisessä ja tarjoamisessa.
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Valtioneuvosto voi hyväksyä ehdotetut muutokset,
            joista asiallisesti merkittävä on tavalliseen lainsäädäntömenettelyyn
            siirtyminen.
         
         
         Valtioneuvosto katsoo, että hallitusten välisessä konferenssissa
            tulee pyrkiä ratkaisuun, jolla terveyspalveluiden kansallinen
            rahoitus, järjestäminen ja tarjoaminen turvattaisiin.
            Tämä tulisi ensisijaisesti toteuttaa palvelujen
            vapaata liikkuvuutta koskevien määräysten
            yhteydessä.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Unionilla ja jäsenvaltioilla on valta antaa sisämarkkinoita
            koskevaa lainsäädäntöä ja
            oikeudellisesti velvoittavia säännöksiä.
            Jäsenvaltiot voivat käyttää toimivaltaansa
            niiltä osin kuin unioni ei käytä omaa
            toimivaltaansa tai on päättänyt olla
            sitä käyttämättä. Toimivallan
            luokittelu unionin yksinomaiseen toimivaltaan, unionin
            ja jäsenvaltioiden jaettuun toimivaltaan sekä aloihin,
            joilla unioni voi toteuttaa tuki-, yhteensovitus- ja täydennystoimia,
            selkeyttää toimivallan jakoa. 
         
         
         Jäsenvaltioiden määrään
            ja väkilukuun perustuvat päätöksentekomenettelyt
            saattavat kuitenkin johtaa epäoikeudenmukaiseen lopputulokseen
            pienten jäsenvaltioiden kannalta. Tältä osin valiokunta
            yhtyy valtioneuvoston kantaan määräenemmistöpäätöksentekoa
            koskevien määräysten suhteen. 
         
         
         Talous- ja rahapolitiikka
         
         Selonteko
         
         Konventissa nähtiin unionin tulevaisuuden kannalta
            keskeisinä haasteina unionin taloushallintoa koskeva toimivalta,
            päätöksenteko ja välineet, kyky
            taata vakaat taloudelliset olot ja hyvinvointi unionin alueella
            sekä unionin näkemysten tehokas edustus kansainvälisillä foorumeilla.
            Konventti ei esittänyt muutoksia talous- ja rahapolitiikkaa
            koskevaan toimivallanjakoon, vaan talouspolitiikka edelleen kuuluu
            jäsenvaltioiden toimivaltaan ja rahapolitiikka
            unionin yksinomaiseen toimivaltaan. Perustuslaillisen sopimusehdotuksen
            todetaan selkeyttävän jäsenvaltioiden
            ja unionin välisiä toimivaltasuhteita sekä vahvistavan
            komission asemaa talouspolitiikkojen koordinoinnissa. Euroopan keskuspankin
            asemaan ei ehdoteta muutoksia. 
         
         
         Vakaus- ja kasvusopimus päätettiin konventissa
            säilyttää sopimuksen ulkopuolella, eikä sitä koskevia
            määräyksiä liitetty perustuslailliseen sopimusehdotukseen. 
         
         
         Konventti ehdottaa, että lainsäädäntömenettely
            ulotetaan kattamaan myös rahoituslaitosten valvontaa koskevien
            erityistehtävien siirtämisen Euroopan keskuspankille.
            Euroopan keskuspankille voidaan normaalia lainsäädäntömenettelyä noudattaen
            antaa erityistehtäviä, jotka koskevat luottolaitosten
            sekä muiden rahoituslaitosten kuin vakuutusyritysten vakauden
            valvontaa. Selonteon mukaan Suomen taholta ei yhdistetyn valvontavastuun
            tavoittelua unionissa ole pidetty tarkoituksenmukaisena, koska kyse
            on erittäin herkkäluonteisista kysymyksistä,
            joilla on myös taloudellisia vaikutuksia. Euroopan keskuspankin
            perussääntöä voitaisiin vastaisuudessa
            muuttaa ministerineuvostossa määräenemmistöllä keskuspankin
            lisäksi myös komission aloitteesta. Tämän
            on pelätty heikentävän keskuspankin asemaa,
            minkä vuoksi Suomen edustajat konventissa vastustivatkin
            muutoksia. Euroalueen yhteistä edustautumista kansainvälisillä foorumeilla
            vahvistetaan. Näissä tapauksissa päätöksentekoon
            osallistuvat vain euroalueeseen osallistuvat jäsenvaltiot.
         
         
         Konventti ehdottaa myös euroryhmän aseman
            kirjaamista perustuslailliseen sopimukseen liitettävään
            pöytäkirjaan. Pöytäkirjassa
            todetaan euroryhmän epävirallinen luonne ja annetaan ryhmälle
            mahdollisuus valita itselleen puheenjohtaja 2,5 vuoden toimikaudeksi.
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Valtioneuvosto kannattaa toimivaltasuhteiden säilyttämistä talouspolitiikan
            alalla nykyisellään mutta tukee talouspolitiikan
            yhteensovittamisen tiivistämistä.
         
         
         Valtioneuvosto katsoo, että Euroopan keskuspankin asema
            ja tehtävät tulee säilyttää ennallaan.
         
         
         Valtioneuvosto ei kannata lainsäädäntömenettelyn
            ulottamista koskemaan rahoituslaitosten valvontaan kuuluvien erityistehtävien siirtämistä
            Euroopan
            keskuspankille tai keskuspankin perussäännön
            tiettyjen artiklojen muuttamista. Näiltä osin
            tulisi säilyttää nykyiset päätöksentekomenettelyt.
         
         
         Valtioneuvosto tukee toimia unionin ja euromaiden ulkoisen edustamisen
            tehostamiseksi ja hyväksyy euroalueen ulkoista edustamista
            koskevan päätöksenteon siirtämisen
            Ecofiniltä erilliselle vain euromaista koostuvalle neuvostolle.
         
         
         Valtioneuvosto ei tue euroryhmän kirjaamista perustuslailliseen
            sopimukseen sen epävirallisen luonteen vuoksi, eikä valtioneuvosto
            tue ehdotetun kaltaista puheenjohtajuutta euroryhmälle.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Perustuslaillisessa sopimusehdotuksessa ei ole muutettu nykyisiä talous-
            ja rahapolitiikan perusteita. Rahapolitiikka on edelleen unionin
            yksinomaisessa toimivallassa. Euroopan keskuspankin ja keskuspankkijärjestelmän
            asema ja tehtävät säilyvät ennallaan.
            Talousvaliokunnan saaman lausunnon mukaan Suomen Pankki voi yhtyä valtioneuvoston
            näkemyksiin selonteossa.
         
         
         Perustuslailliseen sopimukseen ehdotetut säännökset
            mahdollistavat rahoitusmarkkinoiden valvontaan liittyvien erityistehtävien
            siirron tavanomaisessa lainsäätämisjärjestyksessä Euroopan
            keskuspankille. Ehdotus ei sellaisenaan muuta rahoitusmarkkinoiden
            valvonnan nykyisiä institutionaalisia rakenteita Euroopan
            unionissa eikä yksittäisissä jäsenvaltioissa,
            vaan valvontatehtävien siirto vaatii lainsäädäntötoimia unionitasolla.
            Nykyisin erityistehtävien antamiseen Euroopan keskuspankille
            vaaditaan yksimielisyys neuvostossa ja Euroopan parlamentin puoltava
            lausunto.
         
         
          Valtioneuvoston tavoin Suomen Pankki kannattaa nykyisen päätöksentekomenettelyn
            säilyttämistä.
         
         
         Valiokunnan saamassa lausunnossa Rahoitustarkastuksella ei ole
            huomauttamista konventin ehdotukseen, jonka mukaan rahoitusmarkkinoiden
            valvontaan liittyviä erityistehtäviä voidaan siirtää lainsäädännöllä Euroopan
            keskuspankille. EU:n komissio tukee rahoitusmarkkinoiden toimintaohjelmallaan
            yhtenäisten rahoitusmarkkinoiden syntymistä unionin
            alueelle. Unionin laajentuessa ja rahoitusmarkkinoiden rajat ylittävän
            kehityksen johdosta, muun muassa eurooppayhtiöiden perustamisen
            tullessa mahdolliseksi, rahoitusmarkkinoiden valvonnan rakennetta
            ja valvojien työnjakoa joudutaan arvioimaan uudelleen vastaamaan
            muuttuvia olosuhteita. Kotivaltiovalvonnan periaatteen toimivuus
            kyseenalaistuu. Samoin jouduttaneen pohtimaan myös talletussuojan
            kattavuutta. Talletussuoja perustuu talletusten vakuusjärjestelmistä annettuun
            direktiiviin, joka on pantu täytäntöön
            lainsäädännöllä Suomessa.
         
         
         Talousvaliokunta pitää Rahoitustarkastuksen kantaa
            perusteltuna siltä osin kuin kyse on luotto- ja rahoituslaitosten
            valvonnasta. Kun unioni laajenee, rahoitusmarkkinoiden valvonnan
            taso saattaa vaihdella maittain ja rahoitusmarkkinat laajenevat
            yli rajojen, konventin ehdotus antaa mahdollisuuden lainsäädännöllä koordinoida valvontaa
            kattavaksi ja tehokkaaksi. Nykyinen päätöksenteko
            yksimielisyysvaatimuksineen saattaa johtaa siihen, että järjestelmän
            kehitys estyy. Tältä osin valiokunta katsoo, että valtioneuvoston
            kantaa tulee harkita uudelleen.
         
         
         Talousvaliokunta yhtyy valtioneuvoston ja Suomen Pankin kantaan,
            jonka mukaan EKP:n asema ja tehtävät tulee muutoin
            säilyttää ennallaan. EKP:n perussäännön
            muuttamisen osalta tulisi säilyttää nykyinen
            päätöksentekomenettely eli yksimielisyys
            neuvostossa, kun perustuslaillisessa sopimuksessa ehdotetaan lainsäädäntömenettelyä
            määräenemmistöllä.
         
         
         Valiokunta huomauttaa, että Euroopan keskuspankkijärjestelmän
            perussääntö ja muut Euroopan
            talous- ja rahaliittoa koskevat pöytäkirjat tulisi
            liittää osaksi perustuslaillista sopimusta.
         
         
         Euroryhmän osalta valiokunta yhtyy valtioneuvoston
            kantaan. Euroryhmä on syytä säilyttää epävirallisena.
            Euroalueeseen kuuluu tällä hetkellä 12
            jäsenvaltiota 15:stä. Laajentumisen jälkeen
            euroalueen maita tulee olemaan vähemmistö EU:n
            25 jäsenmaasta. Euroryhmän asemaan voidaan tarvittaessa
            palata sen jälkeen, kun valtaosa EU-maista on taas mukana
            euroalueessa. Pidemmän aikavälin tavoitteena
            tulee kuitenkin olla erillisen euroryhmän lakkaaminen tarpeettomana,
            kun kaikki jäsenvaltiot ovat omaksuneet yhteisen valuutan.
         
         
         Kuluttajansuoja
         
         Selonteko
         
         Selonteossa todetaan, että kuluttajansuoja kuuluu jaettuun
            toimivaltaan. Kuluttajansuojaa koskevaa artiklaa ei ole asiallisesti
            muutettu. 
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Valtioneuvoston kanta on, että se voi hyväksyä sopimuksen
            kuluttajansuojaa koskevat määräykset.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että Suomi korostaa korkeaa kuluttajansuojan tasoa. Lähtökohtana
            tulee olla, että unionin sääntelyllä ei heikennetä jäsenmaiden
            kansallista kuluttajansuojaa. Perustuslaillisessa sopimusehdotuksessa
            on määräys, jonka mukaan unionin politiikoissa
            varmistetaan kuluttajansuojan korkea taso.
         
         
         Energia
         
         Selonteko
         
         Perustuslaillisessa sopimusehdotuksessa energia kuuluu jaettuun
            toimivaltaan. Nykyisin energia-alaa säännellään
            sisämarkkinoita ja ympäristöä koskevilla
            määräyksillä. Selonteon mukaan sopimusten
            yksinkertaistamista ja selkeyttämistä koskevat
            tavoitteet puoltavat kuitenkin oman oikeusperustan luomista energiayhteistyölle edellyttäen,
            että siinä selvästi rajataan EU:n toimivallan
            ulkopuolelle jäsenvaltiolle kuuluvat energiahuollon rakennetta
            ja toimitusvarmuutta, energiajärjestelmiä ja energialähteitä koskevat valinnat.
            Sama koskee myös päätöstä ottaa
            vastaan ydinjätteitä. Energialähteiden
            valinnan ja energiahuollon rakenteen sekä ydinjätteiden osalta
            tämä tavoite saavutettiin konventissa. Suomen
            konventtiedustajat ehdottivat myös energian toimitusvarmuuden
            rajaamista artiklan soveltamisen ulkopuolelle.
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Valtioneuvosto katsoo voivansa hyväksyä uuden energiayhteistyötä koskevan
            oikeusperustan. Valtioneuvostonkin kannan mukaan energialähteiden
            valinnan ja energiahuollon rakenteen lisäksi myös
            energian toimitusvarmuus kuuluu jäsenvaltioille ja toimitusvarmuus
            tulisi rajata artiklan soveltamisalan ulkopuolelle.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Talousvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. Energiajärjestelmien
            ja energialähteiden valintojen lisäksi energian,
            erityisesti sähkön toimitusvarmuus tulisi olla
            kansallisen päätöksenteon tasolla. Toimitusvarmuuteen
            kuuluu nopeasti käyttöönotettava varakapasiteetti
            sähköpulan yllättäessä. 
         
         
         Voimassa olevan ydinenergialain mukaan Suomeen ei saa tuoda
            ydinjätteitä eikä ulkomaisia ydinjätteitä saa
            täällä käsitellä, varastoida
            tai sijoittaa pysyväksi tarkoitetulla tavalla. On välttämätöntä,
            että perustuslakisopimuksella ei luoda oikeusperustaa,
            joka mahdollistaisi unionin toimivallan käytön
            siten, että Suomi joutuisi luopumaan tästä lainsäädännöstä.
         
         
         Tutkimus ja teknologia sekä avaruus
         
         Selonteko
         
         Selonteon mukaan tutkimus ja teknologian kehittäminen
            sekä avaruutta koskeva uusi oikeusperusta kuuluvat toimivaltaluokittelussa
            jaetun toimivallan erityisluokkaan, jolla unioni toteuttaa toimia
            ilman, että tämän toimivallan käyttäminen
            voisi estää jäsenvaltioita käyttämästä omaa
            toimivaltaansa. Määräykset ovat pääosin säilyneet
            asiallisesti ennallaan lukuun ottamatta siirtymistä tavalliseen
            lainsäädäntömenettelyyn eräiltä osin. 
         
         
         Avaruutta koskevan uuden oikeusperustan tarkoituksena on mahdollistaa
            unionin avaruuspolitiikka tieteellisen ja teknisen kehityksen ja teollisuuden
            kilpailukyvyn edistämiseksi. Suomen konventtiedustajat
            katsoivat, että avaruutta koskeva artikla on muotoiltu
            liian väljäksi ja että unionin toiminta
            tulisi rajata jäsenvaltioiden toimia täydentäviin
            toimiin.
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Valtioneuvoston kannan mukaan se voi hyväksyä tutkimusta
            ja teknologian kehittämistä koskevat esitetyt
            muutokset sekä uuden avaruutta koskevan oikeusperustan.
            Valtioneuvoston näkemyksen mukaan tutkimus ja teknologian
            kehittäminen sekä avaruus kuuluisivat kuitenkin toimivaltaluokittelussa
            tukialoihin.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Talousvaliokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan. Talousvaliokunnan
            käsityksen mukaan tutkimuksen ja teknologian kehittämisen
            ohjaus tulee pitää mahdollisimman laajasti kansallisessa päätösvallassa.
         
         
         Yleistä taloudellista etua koskevat palvelut
         
         Selonteko
         
         Selonteon mukaan nykyiset säännökset
            ovat asiallisesti pysyneet ennallaan, paitsi että niihin on
            lisätty oikeusperusta, jonka mukaan yleistä taloudellista
            etua koskevia palveluja koskevat periaatteet ja edellytykset määritellään
            eurooppalailla. Yleistä taloudellista etua koskevien palvelujen
            määritelmästä ja sen suhteesta
            yleishyödyllisiin palveluihin on eri jäsenvaltioiden
            kesken erilaisia näkemyksiä. Yhteisön
            oikeuskäytännössä niillä on
            tarkoitettu taloudellisia palveluita, joille on asetettu erityisiä julkisen
            palvelun velvoitteita. Käsite kattaa siis erityisesti jotkin
            suurten verkkotoimialojen tarjoamat palvelut, kuten liikenne-, posti-,
            energia- ja viestintäpalvelut, mutta voi kattaa muitakin
            taloudellisia toimintoja, joille on asetettu julkisen palvelun velvoitteita. 
         
         
         Oikeusperusta lisättiin sopimusehdotukseen useiden
            jäsenvaltioiden hallitusten edustajien, mukaan lukien Suomen,
            vastustuksesta huolimatta
         
         
         Valtioneuvosto
         
         Valtioneuvosto suhtautuu varauksellisesti uuteen oikeusperustaan
            yleistä taloudellista etua koskevista palveluista.
         
         
         Talousvaliokunta
         
         Saatuihin lausuntoihin nojautuen edellä mainittu uusi
            oikeusperusta epäselvänä tulisi poistaa
            ja mainittu määräys tulisi pitää nykyisessä muodossaan.
            Ehdotuksella voi olla kahdenlaisia negatiivisia vaikutuksia. Yhtäältä uusi
            oikeusperusta saattaisi laajentaa unionin toimivaltaa alueille,
            jotka Suomessa mielletään yleisiksi hyvinvointipalveluiksi.
            Suomalaisessa järjestelmässä monet näistä palveluista
            tuotetaan ainakin osittain markkinoilla olevia yksityisiä ja
            siten myös liiketaloudellisin perustein toimivia palveluntarjoajia
            hyväksi käyttäen, vaikka vastuu palveluiden
            tarjonnasta ja päävastuu niiden rahoituksesta
            onkin julkisella vallalla. Ehdotetulla oikeusperustalla saattaisi
            myös olla sellaisia vaikutuksia unionin kauppapoliittiseen
            toimivaltaan ja päätöksentekoon, joita
            ylempänä olevassa kauppapolitiikkaa koskevassa
            kappaleessa on nimenomaan haluttu torjua. 
         
         
         Toisaalta yleistä taloudellista etua koskevia palveluita
            koskeva lainsäädäntö saattaisi
            tarjota mahdollisuuden suojella kansallisia monopoleja tavalla,
            joka ei ole sopusoinnussa EU:n sisämarkkinoiden kanssa.
            Valiokunta katsookin, että julkisen palvelun velvoitteista
            on säädettävä kyseisten palveluiden
            tarjoamista koskevassa lainsäädännössä,
            kuten on tehty esim. televiestintämarkkinoiden vapauttamisen
            yhteydessä.