Perustelut
Nykyisen hallituksen hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus
lisää julkista tutkimus- ja kehittämistoiminnan
rahoitusta tavoitteena julkisen ja yksityisen t&k-rahoituksen
nousu 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta. Tilastokeskuksen ennakkoarvion
mukaan t&k-menojen bruttokansantuoteosuus oli vuonna 2007
3,36 prosenttia. Rahoitus oli korkeimmillaan vuonna 2005 3,48 prosenttia.
Rahamääräisesti rahoitus on kasvanut
vuosittain reaalisesti noin 4 prosenttia, mutta prosentuaalinen
brutokansantuoteosuus on viime vuosina pienentynyt bruttokansantuotteen
myönteisen kasvun vuoksi. Vuonna 2007 yksityisen sektorin
osuus t&k-rahoituksesta oli runsaat 71 prosenttia ja julkisen
sektorin osuus vajaat 29 prosenttia.
Teknologia- ja innovaatiopolitiikan määrärahat
kasvavat kuluvan vuoden 618,9 miljoonasta eurosta 730 miljoonaan
euroon vuonna 2012. Talousvaliokunnalle annetun tiedon mukaan kasvu
johtuu ennen kaikkea Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen
Tekesin valtuuksien ja Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen VTT:n
toimintamenojen kasvattamisesta. Tilastokeskuksen ennnakkotietojen
perustella julkisen sektorin osuus t&k-rahoituksesta vuonna
2007 oli 0,97 prosenttia bruttokansantuotteesta. Työ- ja
elinkeinoministeriön mukaan nykyisillä kansantalouden
kasvuoletuksilla julkisen tk-rahoituksen osuus on noin 1 prosentin
tasolla bruttokansantuotteesta kehyskauden lopulla.
Hallitusohjelman ja selonteon mukaan kehyksen estämättä osakkeiden
vuosittaisia myyntituloja, jotka ylittävät 400
miljoonaa euroa, voidaan käyttää rajoitetusti
kertaluonteisiin osaamista, innovaatioita ja talouden kavua edistäviin
investointeihin.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että hallitus osaltaan lisää tutkimus-,
kehittämis- ja innovaatiorahoitusta niin, että hallitusohjelmassa
asetettu tavoite toteutuu. Julkisella pitkäjänteisellä politiikalla
tuetaan talouden vakaata kasvua ja kansainvälistä kilpailukykyä.
Selonteossa ei sanota mitään kilpailu- ja
kuluttajapolitiikasta. Talousvaliokunnalle annetun tiedon mukaan
kilpailu- ja kuluttajapolitiikan sekä markkinoiden sääntelyn
määrärahat säilyvät
koko kehyskauden 15,5—16 miljoonan euron tasolla. Kilpailuvirastosta
on valiokunnalle lausuttu, että viraston henkilöresurssit
ovat tulevien vuosien toiminta- ja taloussuunnitelman mukaan laajentuvien
ja erityisasiantuntemusta vaativien tehtävien vuoksi riittämättömät.
Vähäiset resurssit ovat johtaneet joistakin tutkimustoiminnoista
luopumiseen, väärinkäytös-epäilyjen
tutkimusten viivästymiseen ja kansainvälisestä yhteistyöstä tinkimiseen.
Asioiden käsittelyajat ovat olleet pitkiä, jopa
yli kaksi vuotta.
Kilpailunrajoitusten ja yrityskauppojen kilpailuvaikutusten
selvittäminen ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä Kilpailuviraston
ydintoimintoja.Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että virastolle annetaan mahdollisuus palkata tarpeelliset
lisäresurssit, jotka viraston olisi tarkoitus kohdistaa
nimenomaan kilpailunrajoitusten valvontaan, yrityskauppavalvontaan
ja kilpailun edistämiseen.
Hallituksessa valmistellaan kuluttajapoliittista ohjelmaa, jossa
erityistä huomiota kiinnitetään kuluttajahallinnon
kehittämiseen kaikilla tasoilla. Keskeinen hanke on kunnallisen
kuluttajaneuvonnan tehtävien siirtäminen valtion
järjestettäväksi. Lisäksi selvitetään,
voidaanko kuluttajaneuvonta ja talous- ja velkaneuvonta yhdistää tehokkuuden
ja tuottavuuden parantamiseksi. Kehysselonteossa todetaan, että kunnilta valtiolle
siirtyvät kuluttajaneuvontapalvelut on tulevaisuudessa
tarkoitus hankkia pääosin ulkopuolisilta palveluntuottajilta.
Talousvaliokunta toteaa, että kuluttajahallinnon kehittämisen
tavoitteena tulee olla palveluiden laadukas kattavuus ja tarjonnan
parantaminen niin, että kansalaiset ovat nykyistä paremmin
alueellisesti tasa-arvoisessa asemassa. Jotta kuluttajahallinto
voi menestyksellä hoitaa tehtävänsä,
sille on osoitettava tarpelliset resurssit ja asianmukaiset toimivaltuudet
muun muassa valvonnan toteuttamiseen.
Finnvera Oyj:n tappiokorvausmäärärahoihin esitetään
aiemmin päätettyjen vähennysten lisäksi
1 miljoonan euron vähennystä. Valiokunta kiinnittää huomiota
Finnvera Oyj:n huomattavaan merkitykseen pienten ja keskisuurten
yritysten rahoittajana. Tappiokorvausmäärärahat mahdollistavat
hallittua riskinottoa aluekehityksen kannalta haasteellisimmilla
alueilla. Valiokunta pitää tärkeänä varmistaa
Finnvera Oyj:lle riittävät rahoitus- ja riskinoton
mahdollisuudet jatkossakin.
Työ- ja elinkeinoministeriön talousvaliokunnalle
antaman lausunnon mukaan energiapolitiikan määrärahat
ovat edellisen kehyspäätöksen tasolla
noin 45—50 miljoonaa euroa/vuosi. Selonteossa
todetaan myös, että energiaverotuki ja vastaavasti
energiatuotteista perittävät valmisteverot kasvavat
112 miljoonalla eurolla kehyskaudella.
Hallitus on valmistelemassa pitkän aikavälin ilmasto-
ja energiastrategiaa. Siitä on tavoitteena antaa selonteko
eduskunnalle viimeistään tämän
vuoden syysistuntokauden alussa. Selon-teon käsittelyn
yhteydessä talousvaliokunnalla on tilaisuus ottaa kantaa rahoitusrakenteisiin
ja
-tarpeisiin. Valtiontalouden kehyksissä ei ole otettu huomioon
valmisteluvaiheessa olevan strategian linjausten taloudellisia vaikutuksia. Talousvaliokunnan
saaman tiedon mukaan kehyspäätöksiä tarkistetetaan
vuonna 2009 ilmasto- ja energiastrategian pohjalta, jolloin talousvaliokunta
tulee ottamaan tarkistuksiin kantaa.
Selonteon mukaan tuottavuusohjelman toteuttamiseksi työvoimapalveluja
uudistetaan, poistetaan päällekkäisyyksiä ja
yksinkertaistetaan menettelyjä. Työvoimapalvelujen
toimeenpanossa keskeistä on osaavan työvoiman
saatavuuden turvaaminen. Määrärahoja
kohdennetaan yritysten kanssa toteuttettavaan ammatilliseen työvoimakoulutukseen
ja määrärahoja suunnataan siten, että niillä tuetaan
nykyistä paremmin työllistymistä avoimille
työmarkkinoille.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan
tuottavuustoimenpiteillä parannetaan työvoimapalveluiden
tarjontaa ja siten osaltaan helpotetaan yritysten työvoiman
saantia.