Perustelut
Itsenäisen Suomen 90 vuoden uurastuksella on veronmaksajien
rahoilla saatu paljon aikaan teollisuus- ja elinkeinopolitiikassa.
Valtion omistuksen arvo on lähes 30 miljardia euroa. Osinkotuloja
on saatu vuodesta 1992 lähes 10 miljardia euroa. Sotien
raunioille tapahtunut jälleenrakentaminen, teollistaminen,
EU, 1990-luvun talous-, pankki- ja työttömyyskriisi
ja nyt globalisaatio ovat olleet ja ovat omat haasteensa myös
omistajapolitiikassa. Viime vuosikymmenen syvästä lamasta
piti nousta mm. myymällä valtion omaisuutta, jotta
saatiin uusia pääomia ja yrityksille uusia innovaatioita
maailman markkinoille. Tällöin maamme yritystoiminnan
elvyttämiseksi ja uusien työpaikkojen luomiseksi otettiin
myös riskejä, joissa ei aina onnistuttu.
Nyt valtion omistajapolitiikka on nähtävä osittain
toisin. Tarvitaan vahvaa kotimaista ja valtion omistajapolitiikkaa,
joka ei perustu vain omaisuuden myyntiin, vaan uusiin arviointeihin Suomen
luonnonvarojen sekä osaamisen hyödyntämisestä.
Tarvitsemme vahvoja toimijoita kotimaassa, Venäjällä,
Kiinassa, Intiassa, USA:ssa ja koko maailmassa. Valtion omistamista
on yhtiöittäin tarkasteltu näistä lähtökohdista.
Tärkeä on myös miettiä, millä tavoin
panostamalla uusille ja/tai nykyisille yrityssektoreille
voidaan saada uusia työpaikkoja ja säilyttää nykyiset
työt Suomessa. Valtioyhtiöiden toimiminen puskureina
auttaa myös pienempiä yrityksiämme menestymään
globaaleilla markkinoilla. Ilman suuria kotimaisia vientiyrityksiä Suomeen
ei olisi syntynyt laajaa, veronmaksukykyistä ja työllistävää alihankkijoiden
verkostoa.
Valtionyhtiöitä pitää hoitaa
liiketaloudellisesti hyvin, ja valtion on huolehdittava omistaja-arvon
hyvästä kehityksestä. Valtion omistajapolitiikka
ei voi olla ainoastaan yhteisen omaisuutemme myymistä.
Itsenäisen valtion tulee turvata kansalaisten perustoiminnot.
Omistajapolitiikalla tulee taata myös omavaraisuutemme
kriisitilanteissa eräillä keskeisillä toimialoilla.
Valtion on ajateltava myös tulojaan, osinkoja. Verottamisen
ohella kaivataan muitakin tulolähteitä. Nykyistä omistusta
ja siitä saatavia osinkotuottoja pitäisi tarkastella
kriittisesti valtionvelan korkokustannusten kanssa. Jos osinkotuotot ylittävät
velan keskimääräiset kustannukset, pitäisi
laajamittaisesta osakkeiden myymisestä pidättäytyä.
Valtionyhtiöitä ei tule enää myydä
Hallituksen esityksessä (HE 80/2007 vp) ei
oteta huomioon esimerkiksi osakeyhtiölain 34 %:n äänivallan
merkitystä päätettäessä yhtiön
liiketoimintojen olennaisista järjestelyistä.
Omistajapolitiikka yritettäisiin hoitaa vain 50 %:n ja
100 %:n periaatteilla. Pörssiyhtiöissä Kemirassa,
Metsossa, Outokummussa, Rautaruukissa, Telia-Sonerassa, Sampo Oyj:ssä,
ja Stora Ensossa sekä noteerattomissa markkinaehtoisissa
yrityksissä Editassa, Ekokemissä, Fingridissä ja Gasumisssa
valtion omistusosuus esitetään nollaan. Kuitenkin
metsäteollisuus, yhdyskuntarakentaminen, energiateollisuus
verkkoineen, puhelin- ja verkkoyhteydet, teräsrakentaminen,
jätteenkäsittely ja finanssipalvelut vaativat
myös valtion vahvaa otetta kotimaassa ja ulkomailla.
Valtion omaisuutta ei tule nyt myydä. Nollarajan sijasta
säilyttäisimme valtion nykyisen omistuksen sellaisenaan
Kemiran (16,5 %), Metso Oyj:n (11,1 %), Outokummun
(31,1 %) Rautaruukin (39,7 %), Sampon (13,7 %),
Stora Enson (12,3 %) ja Telia-Soneran (13,7 %)
osalta. Sama koskee noteeraamattomia markkinaehtoisia yhtiöitä Edita Oyj (50,1
%), Ekokem
(34,1 %), Fingrid (12,3 %) ja Gasum (24,0 %). Valtion
omistus on tärkeää osinkotulojen saannin
osalta. Tärkeää on myös turvallisuus,
omavaraisuus ja itsenäisen valtion toimintojen turvaaminen
kaikissa tilanteissa.
Omistajapolitiikkaa ei pidä katsoa vain
yh-
tiöiden hallinnoinnin ja strategisten intressien näkökulmasta,
vaan on katsottava omistajaohjausta laajemmin. Omistajapolitiikassa
on kyse suurista valtiontalouttakin koskevista taloudellisista yksityiskohdista.
Jos hallituksen esitys hyväksytään sellaisenaan,
merkitsee se samalla eduskunnan budjettivallan kaventamista.
Muutokset lakitekstiin
Voimassa olevan valtionyhtiölain mukaan, jos osakkeiden
luovutus, osakkeiden merkitsemättä jättäminen,
osakkeenomistajan etuoikeudesta poikkeaminen uusmerkinnässä tai
muu vastaava osakejärjestely aiheuttaisi valtion osakkuusyh-tiössä valtion
määrävähemmistön hallinnan
menetyksen, on järjestelyn toteuttamiseen liittyviin valtion
toimenpiteisiin saatava eduskunnan suostumus. Ehdotamme voimassa
olevaa lakia vastaavasti 3 §:ää muutettavaksi
siten, että vastaisuudessakin valtion määrävähemmistövallasta
luopumiseen tarvitaan eduskunnan suostumus. Määrävähemmistöllä voidaan
estää päätös, johon
osakeyhtiölain 5 luvun 27 §:n mukaan tarvitaan
määräenemmistö. Määräenemmistöllä tehtävän
päätöksen hyväksymiseen vaaditaan kaksi
kolmasosaa (2/3) annetuista äänistä ja
kokouksessa edustetuista osakkeista.
Jollei muuta ole säädetty tai yhtiöjärjestyksessä määrätty,
määräenemmistöllä tehtäviä päätöksiä ovat:
1) yhtiöjärjestyksen muuttaminen, 2) suunnattu
osakeanti, 3) optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten
oikeuksien
antaminen, 4) omien osakkeiden hankkiminen ja lunastaminen julkisessa
osakeyhtiössä, 5) suunnattu omien osakkeiden
hankkiminen, 6) sulautuminen, 7)
jakautuminen ja
8) yhtiön asettaminen selvitystilaan ja selvitystilan
lopettaminen.
Näiden toimenpiteiden estämiseksi tarvitaan 34 %:n
omistus ja yli 1/3 kaikista äänistä.
Tämän vuoksi määrävähemmistö on
tärkeä asia. Esitämme, että lakiehdotukseen
lisätään tämä nykyisessä laissa
oleva periaate, jolloin myös määrävähemmistöstä luopumiseen
vaadittaisiin eduskunnan suostumus.
Hallitus esittää suurimman osan valtionyh-
tiöiden ohjausvallasta siirrettäväksi
valtioneuvostolle tai omistajaohjausyksikölle. Eduskunta jäisi
sivustakatsojan rooliin. Jotta edes jälkikäteen
voidaan perusteellisemmin tarkastella valtion omistusohjauksen toteuttamista
ja tehtyjä päätöksiä,
on valtioneuvoston annettava vuosittain kertomus eduskunnalle toimenpiteistään, selvitys
valtionyhtiöiden tilasta ja tulevaisuuden tavoitteista.
Muutokset valtion omistusosuuksiin ja eduskuntavaltuuksiin
VALTION OMISTUSOSUUDET JA EDUSKUNTAVALTUUDET 3.9.2007 SEKÄ MUUTOKSET
EDUSKUNTAVALTUUKSIIN
| Pörssiyhtiöt |
|
Ryhmä |
Valtion omistus |
Omistuksen alaraja |
SDP:n esitys |
Hallituksen esitys |
|
|
|
%
|
%
|
%
|
%
|
| Finnair Oyj |
VNK |
1b |
55,8 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Fortum Oyj |
VNK |
1b |
50,6 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Kemira Oyj |
VNK |
1a |
16,5 % |
15,0 % |
16,5
%
|
0,0 % |
| Metso Oyj |
VNK |
1a |
11,1 % |
0,0 % |
11,1
%
|
0,0 % |
| Neste Oil Oyj |
VNK |
1b |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| OMX Abp |
VNK |
1a |
1,3 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Outokumpu Oyj |
VNK |
1a |
31,1 % |
10,0 % |
31,1
%
|
0,0 % |
| Rautaruukki Oyj |
VNK |
1a |
39,7 % |
20,0 % |
39,7
%
|
0,0 % |
| Sampo Oyj |
VNK |
1a |
13,7 % |
0,0 % |
13,7
%
|
0,0 % |
| Sponda Oyj |
VNK |
1a |
34,3 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Stora Enso Oyj |
VNK |
1a |
12,3 % |
0,0 % |
12,3
%
|
0,0 % |
| Telia Sonera Oyj |
VNK |
1a |
13,7 % |
0,0 % |
13,7
%
|
0,0 % |
| Yhteensä (lkm) |
|
12 |
|
|
|
|
| Noteeraamattomat markkinaehtoiset |
|
Ryhmä |
Valtion omistus |
Omistuksen alaraja |
SDP:n esitys |
Hallituksen esitys |
|
|
|
%
|
%
|
%
|
%
|
| Altia Oyj |
VNK |
1a |
100,0 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Arek Oy |
VNK |
1a |
9,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Art and Design City Helsinki Oy Ab |
VNK |
1a |
35,2 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Boreal Kasvinjalostus Oy |
VNK |
1b |
65,0 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Edita Oyj |
VNK |
1a |
100,0 % |
0,0 % |
50,1
%
|
0,0 % |
| Eka-kiinteistöt Oy |
VNK |
1a |
38,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Ekokem Oy |
VNK |
1b |
34,1 % |
33,4 % |
34,1 %
|
0,0 % |
| FCG Finnish Consulting Group Oy |
VNK |
1a |
6,1 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Fingrid Oyj |
VNK |
1b |
12,3 % |
0,0 % |
12,3 %
|
0,0 % |
| Gasum Oy |
VNK |
1b |
24,0 % |
0,0 % |
24,0 %
|
0,0 % |
| Haus kehittämiskeskus Oy |
VNK |
1b |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Itella Oyj 1.6.07 alk. (Suomen Posti Oyj) |
VNK |
1b |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Kemijoki Oy |
VNK |
1a |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Labtium Oy |
VNK |
1a |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Motiva Oy |
VNK |
1b |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Patria Oyj |
VNK |
1b |
73,2 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Rahapaja Oy |
VNK |
1b |
100,0 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Raskone Oy |
VNK |
1b |
85,0 % |
66,7 % |
50,1 % |
50,1% |
| Santapark Oy |
VNK |
1a |
32,1 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Silta Oy |
VNK |
1a |
10,2 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Suomen Siemenperunakeskus Oy |
VNK |
1a |
22,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Suomen Viljava Oy |
VNK |
1b |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Vapo Oy |
VNK |
1b |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Wood Focus Oy |
VNK |
1a |
5,9 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| VR-Yhtymä Oy |
VNK |
1b |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Vuotekno Oy |
VNK |
1a |
15,4 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
|
Yhteensä (lkm)
|
|
26
|
|
|
|
|
|
Markkinaehtoiset yhteensä (lkm)
|
|
38
|
|
|
|
|
| Erityistehtäviä hoitavatyritykset |
|
Ryhmä |
Valtion omistus |
Omistuksen alaraja |
SDP:n esitys |
Hallituksen esitys |
|
|
|
%
|
%
|
%
|
%
|
| Alko Oy |
STM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Arsenal Oyj |
VM |
2 |
100,0 % |
100,0 % |
100,0 % |
100,0 % |
| CSC-tieteellinen laskenta Oy |
OPM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Finnvera Oyj |
KTM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Hansel Oy |
VM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Hevosopisto Oy |
OPM |
2 |
25,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Solidium Oy |
VNK |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Suomen Erillisverkot Oy |
SM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
-100,0 % |
| Suomen Ilmailuopisto Oy |
OPM |
2 |
49,5 % |
33,4 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Suomen Teollisuussijoitus Oy |
KTM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Suomenlinnan Liikenne Oy |
OPM |
2 |
50,0 % |
50,0 % |
0,0 % |
0,0 % |
| Teollisen Yhteistyön rahasto Oy |
UM |
2 |
79,9 % |
66,7 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Tietokarhu Oy |
VM |
2 |
20,0 % |
66,7 % |
50,1 % |
50,1 % |
| Veikkaus Oy |
OPM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Yleisradio Oy |
LVM |
2 |
100,0 % |
66,7 % |
100,0 % |
100,0 % |
| Yrityspankki Skop Oyj |
VM |
2 |
100,0 % |
100,0 % |
100,0 % |
100,0 % |
|
Yhteensä (lkm)
|
|
16
|
|
|
|
|
|
Kaikki yhteensä (lkm)
|
|
54
|
|
|
|
|