Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
1. lakiehdotukseen tehdyin muutoksin.
Uutta kuluttajansuojalain 7 lukua sovelletaan, kuten nykyisiäkin
säännöksiä, pääsääntöisesti
kaikkiin elinkeinonharjoittajan kuluttajille tarjoamiin
luottoihin. Soveltamisalaa koskevista poikkeuksista säädetään
luvun 1 §:n 4 momentissa. Luvun säännöksiä sovelletaan
direktiiviä laajemmin mm. asuntoluottoihin ja alle 200 euron
luottoihin. Talousvaliokunta pitää laajaa soveltamisalaa
perusteltuna, koska erityisesti pikaluottojen laajasta ja näkyvästä tarjonnasta
on aiheutunut velkaantumisongelmia ja ettei kuluttajansuojan taso
Suomessa nykyisestään kapene.
Kuluttajan kannalta on keskeistä, että luotonantajan
on hyvissä ajoin ennen luottosopimuksen tekemistä annettava
kuluttajalle keskeiset luottoa koskevat tiedot vakiomuotoisella
lomakkeella. Ennakkotiedoista ja lomakkeesta säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Asuntoluotoissa ja alle 100 euron hyödykesidonnaisissa
kertaluotoissa ennakkotiedot voidaan antaa myös muulla
pysyvällä tavalla. Talousvaliokunnalle annetun
tiedon mukaan EU:ssa ollaan valmistelemassa asuntoluottoja varten
erityinen vakiotietolomake. Pienissä hyödykesidonnaisissa
kertaluotoissa poikkeusta pidetään perusteltuna,
koska tällaisissa luotoissa vakiotietolomakkeen käyttämisestä aiheutuisi enemmän
kustannuksia kuin siitä arvioidaan olevan kuluttajalle
hyötyä.
Talousvaliokunta toteaa, että kuluttajansuojalain 7
luvussa on edellä olevan lisäksi monia muitakin
säännöksiä, joilla lisätään
kuluttajan tietoisuutta. Kuluttajalla on entistä paremmat mahdollisuudet
vertailla luottotarjontaa ennen päätöksentekoa
ja harkita tarpeitaan ja luotonhoitokykyään. Lisäksi
luotonantajalle säädetään velvollisuuksia.
Luotonantajan on mm. noudatettava laissa tarkemmin säädettyä hyvää luotonantotapaa
ja arvioitava ennen luottosopimuksen tekemistä kuluttajan
luottokelpoisuus.
Kuluttajansuojalain 7 luvun kuluttajaluottosäännösten
noudattamista valvovat kuluttaja-asiamies, Kuluttajavirasto ja aluehallintovirastot.
Myös Finanssivalvonta toimii valvojana silloin, kun luotonantajana
on Finanssivalvonnan valvottava.
Edellisen kerran kuluttajansuojalain 7 lukua muutettiin 1.2.2010
voimaan tulleella lailla. Samalla ajanmukaistettiin luottokiskontaa
koskeva rikoslain säännös ja muutettiin
korkolakia. Senkin lainsäädännön
tavoitteena on ollut vähentää pikaluottojen
tarjonnassa esiintyneitä ongelmia, helpottaa maksuvaikeuksiin
joutuneiden kuluttajien asemaa ja ehkäistä ylivelkaantumista
(HE 64/2009 vp — TaVM
13/2009 vp). Nyt hyväksyttävällä lainsäädännöllä saatetaan kansallisesti
voimaan kulutusluottodirektiivin aiempaa kansallista sääntelyä yksityiskohtaisemmat
säännökset.
Kotitalouksien luotoista ja pikalainoista
Kotitalouksien koko luottokanta oli vuoden 2009 lopussa 98,3
miljardia euroa. Siitä oli asuntoluottoja 73,8 miljardia
euroa ja kulutusluottoja 13,7 miljardia euroa. Kulutusluottokanta
kasvoi 2,6 prosenttia, kun vuonna 2008 se oli kasvanut 14,5 prosenttia.
Pienlainatoimialan yhteenlaskettu luottokanta oli 45 miljoonaa euroa.
Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä oli
59 tilastoitua pienlainayritystä, yhdeksän enemmän
kuin vuotta aiemmin. Joillakin yrityksillä on
useita markkinointinimiä ja pikavippituotteita, joten pikaluottotuotteiden
tarjonta on yritysten määrää laajempaa.
Vuonna 2009 uusia pikaluottoja myönnettiin yli 226 miljoonaa
euroa, yhteensä yli 1,1 miljoonaa kappaletta. Euro- ja
kappalemääräisesti pikaluottoja myönnettiin
eniten vuoden toisella neljänneksellä. Keskimääräinen
pikaluotto oli vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä suuruudeltaan
200 euroa. Lainanottajat maksoivat lainoistaan yhteensä runsaat
60 miljoonaa euroa erilaisia kuluja. Kulut olivat keskimäärin
27 prosenttia myönnetystä lainapääomasta.
Luottojen keskimääräinen takaisinmaksuaika
oli 28—29 päivää.
Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan vuonna 2009 tehtiin uusi maksuhäiriömerkintä 645 000
henkilölle.
Merkintöjen määrä lisääntyi
edellisestä vuodesta 100 000:lla. Uusia velkomustuomioita
annettiin 230 000 henkilölle, 27 prosenttia edellistä vuotta
enemmän.
Eräiden luotonantajien rekisteröinti ja valvonta
Talousvaliokunnassa on ollut useissa yhteyksissä esillä pienlainayhtiöiden
rekisteröinti ja valvonta. Nyt ehdotetaan säädettäväksi
laki eräiden luotonantajien rekisteröinnistä,
jossa asetetaan rekisteröitymisvelvollisuus sellaisille
kuluttajansuojalain 7 luvussa tarkoitettuja luottoja tarjoaville
luotonantajille, mm. pienlainayhtiöille, jotka eivät
nykyisin kuulu Finanssivalvonnan valvontaan. Luotonantajalta edellytetään
luotettavuutta ja luottotoiminnan tuntemusta. Luotonantajan on noudatettava
hyvää luotonantotapaa, ja henkilöstöllä on
oltava riittävä ammattitaito. Hyvä luotonantotapa
säännellään kuluttajansuojalain
7 luvun 13 §:ssä.
Luotonantajarekisteriä pitää ja lain
noudattamista valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Laissa
säädetään aluehallintoviraston
käytössä olevista pakkokeinoista, rekisteristä poistamisesta
ja rangaistussäännöksistä.
Talousvaliokunta katsoo, että laissa säädettävä tehtävä soveltuu
Etelä-Suomen aluehallintovirastolle. Virastolla on jo nykyään
useita samantyyppisiä rekisteröinti- ja valvontatehtäviä, joihin
liittyy vastaavanlaista luotettavuuden arviointia. Talousvaliokunta
pitää tärkeänä, että virastolle
osoitetaan riittävät ja ammattitaitoiset resurssit
lisääntyvien, varsin vaativien valvontatehtävien
hoitamiseen. Kuluttajien ja koko yhteiskunnan edun mukaista on,
että valvonta on jatkuvaa. Aluehallintoviraston on mm.
poistettava luotonantaja rekisteristä tietyissä laissa
säädetyissä tapauksissa.
Talousvaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
lausuman, jossa hallituksen edellytetään seuraavan
nyt hyväksyttävän lainsäädännön
vaikutusta pikaluottoyritysten toimintaan ja pikaluototukseen. Tarvittaessa
hallituksen tulee tehdä vielä lisää toimenpiteitä pikaluototuksesta aiheutuvien
ongelmien vähentämiseksi (Valiokunnan lausumaehdotus).