Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 26 päivänä huhtikuuta 2005 lähettänyt talousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi huoltovarmuuden turvaamisesta annetun lain muuttamisesta (HE 44/2005 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
apulaisosastopäällikkö Henrik Räihä ja vanhempi hallitussihteeri Kari Mäkinen, kauppa- ja teollisuusministeriö
vanhempi hallitussihteeri Matti Piispanen, puolustusministeriö
hallitusneuvos Timo Tolvi, maa- ja metsätalousministeriö
hallintojohtaja Asko Harjula, Huoltovarmuuskeskus
osastopäällikkö Pertti Salminen, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
suunnittelupäällikkö Jorma Venäläinen, Öljy- ja Kaasualan Keskusliitto ry
Lisäksi kirjallisen lausunnon on antanut liikenne- ja viestintäministeriö.
Huoltovarmuuden käsitettä ehdotetaan laajennettavaksi sisältämään poikkeusolojen ohella myös ne vakavat häiriötilanteet, joissa markkinamekanismi ei tuota riittävää huoltovarmuutta.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka mukaan valtioneuvosto vahvistaessaan Huoltovarmuuskeskuksen tilinpäätöksen voi Huoltovarmuuskeskuksen johtokunnan esityksestä päättää sellaisten rahastoon kertyneiden varojen siirtämisestä valtion talousarvioon, jotka eivät ole välttämättömiä huoltovarmuuden tavoitteiden toteuttamiseksi tai menojen kattamiseksi.
Lisäksi lakiin ehdotetaan teknisluonteisia muutoksia, jotka koskevat Huoltovarmuuskeskuksen toimintaa ja valvontaa.
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään.
Huoltovarmuuskeskuksen hoidossa on valtion talousarvion ulkopuolella oleva huoltovarmuusrahasto, johon tuloutetaan energiaverojen yhteydessä kannettava huoltovarmuusmaksu. Maksun suuruus on noin puoli prosenttia vähittäishinnasta, ja sen tuotto on noin 50 miljoonaa euroa vuodessa. Huoltovarmuuskeskuksen tase on noin 1 100 miljoonaa euroa. Huoltovarmuuskeskuksen varoista valtaosa, 80—90 prosenttia, on sidottu nestemäisiin polttoaineisiin. Rahastosta katetaan varmuusvarastoinnista, teknisistä varajärjestelyistä ja varautumissuunnittelusta aiheutuvat menot.
Lain mukaan Huoltovarmuuskeskus hinnoittelee suoritteensa liiketaloudellisin perustein. Jos hintasuhteet jatkuvat pitkään edullisina, rahastoon voi kertyä ylijäämää. Lakiin lisätään säännökset, joiden mukaan Huoltovarmuuskeskuksen tilinpäätöstä vahvistaessaan valtioneuvosto voi Huoltovarmuuskeskuksen johtokunnan esityksestä päättää sellaisten rahastoon kertyneiden varojen siirtämisestä valtion talousarvioon, jotka eivät ole välttämättömiä valtioneuvoston asettamien huoltovarmuuden tavoitteiden toteuttamiseksi tai laissa säädettyjen menojen kattamiseksi.
Talousvaliokunta huomauttaa, että huoltovarmuusrahaston ylijäämän siirtomahdollisuus valtion talousarvioon ei saa johtaa siihen, että huoltovarmuusmaksusta tulee veron luonteinen. Jos rahastoon kertyy sellaista ylijäämää, joka ei ole tarpeen huoltovarmuuden toteuttamiseksi, hallituksen on harkittava huoltovarmuusmaksun alentamista. Huoltovarmuusmaksun olisi vastattava pitkällä aikavälillä huoltovarmuuden toteuttamisesta aiheutuvia kustannuksia.
Edellä esitetyn perusteella talousvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 3 päivänä kesäkuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eelis Roikonen