Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on lähettänyt 27 päivänä toukokuuta 2008 talousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi Suomen Pankista annetun lain muuttamisesta (HE 64/2008 vp).
Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 21/2008 vp). Lausunto on tämän mietinnön liitteenä.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
lainsäädäntöjohtaja Pekka Laajanen, valtiovarainministeriö
pankkivaltuuston puheenjohtaja Timo Kalli
lakimies Hannu Karppinen, Suomen Pankki
Esityksessä ehdotetaan Suomen Pankista annettua lakia muutettavaksi. Suomen Pankin johtokunnan jäsenten nimitysmenettelyä muutettaisiin siten, että muut johtokunnan jäsenet kuin puheenjohtajan nimittäisi pankkivaltuusto. Johtokunnan puheenjohtajan nimittäisi edelleen tasavallan presidentti.
Johtokunnan jäsenten kelpoisuusvaatimuksia täsmennettäisiin. Ehdotuksen mukaan kelpoisuusvaatimuksena johtokunnan jäsenen virkaan olisi virkaan soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, hyvä perehtyneisyys rahatalouteen tai rahoitustoimintaan sekä käytännössä osoitettu johtamistaito ja johtamiskokemus.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Hallituksen esityksen perusteluihin yhtyen ja perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään.
Perustuslakivaliokunta viittaa aiempaan kantaansa täysin vastaavaan esitykseen, jonka hallitus peruutti muista syistä (HE 134/2003 vp — PeVL 17/2003 vp). Valiokunta totesi tuolloin, että "Suomen Pankin valtiosääntöiseen asemaan sopii nykyistä selvästi paremmin menettely, jossa johtokunnan jäsenten nimitysoikeus siirretään tasavallan presidentiltä pankkivaltuustolle."
Tästä hallituksen esityksestä antamassaan lausunnossa perustuslakivaliokunta sanoo, että "tämä arvio pätee edelleen".
Edellä esitetyn perusteella talousvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 28 päivänä marraskuuta 2008
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eelis Roikonen
Hallituksen esitys koskien Suomen Pankin johtajien nimitysmenettelyä on ristiriitainen eikä sovellu Euroopan keskuspankin EKP:n riippumattomuusperiaatteeseen. Hallituksen esityksessä ohitetaan riippumattomuuden pohdinta sivulla 3 maininnalla "Johtokunnan päätöksenteko Euroopan keskuspankkijärjestelmän tehtävissä koskee Euroopan keskuspankin tekemien päätösten toteuttamista."
Nykyisen lain mukaan uuden pankinjohtajan nimittää tasavallan presidentti valtioneuvoston esityksestä. Valtioneuvostolle esityksen tekee pankkivaltuusto. Emme näe perusteita sille, että nykyistä hyvin toiminutta lakia tulisi tältä osin muuttaa. Porvarihallitus vähentää kansan valitseman presidentin valtaoikeuksia jo ennen asiaa pohtivan laajan parlamentaarisen työryhmän työtä. Porvarihallitus ei pysty perustelemaan esitystään asiasyillä.
Ensi vuoden alusta finanssivalvonnan osalta eduskuntaan keskittyy paljon valtaa ja vastuuta. Eduskunta nimittää pankkivaltuuston, joka nykyisin tekee esityksen johtajasta valtioneuvostolle ja valtioneuvosto tekee esityksensä edelleen presidentille. Olisi tärkeää, että näin merkittävän viran täyttämiseen osallistuu sekä virkamiehiä että eduskunnalle poliittisessa vastuussa olevat valtioneuvoston jäsenet. Suomen Pankin ja sen johtajan riippumattomuutta korostaisi se, että lopullisen valinnan tekee kansan valitsema tasavallan presidentti. Olennaista presidentin nimitysmenettelyssä on valtioneuvoston merkittävä osuus nimitysten valmistelussa pankkivaltuuston esityksestä. Nimitykset joutuisivat näin laajempaan julkiseen tarkasteluun kuin olisi pelkkä pankkivaltuuston kokous.
Euroopan keskuspankin toiminnassa on korostettu Suomen Pankin ja EKP:n riippumattomuutta. Nyt eduskunnan pankkivaltuusto nimittäisi Suomen Pankin ja sen yhteydessä toimivan finanssi- ja vakuutusvalvonnan johdon kokonaisuudessaan lukuun ottamatta Suomen Pankin pääjohtajaa. Suomen Pankki sekä finanssi- ja vakuutusvalvonta valmistelevat kertomuksensa pankkivaltuustolle, joka lopullisesti päättää ja toimittaa sen eduskunnan käsiteltäväksi. Suomen Pankki ja vakuutusalan kaikki merkittävät asiat nimityksineen ja vastuuvapauksineen keskittyvät eduskunnalle ensi vuoden alusta ilman riittäviä resursseja.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että lakiehdotus hylätään.