Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lukuun ottamatta 5.
lakiehdotusta hallituksen esitykseen sisältyvät
lakiehdotukset hyväksytään kokonaisuutena
talousvaliokunnan niihin tekemin muutoksin. Viides lakiehdotus ehdotetaan
hylättäväksi, koska vastaavansisältöinen
laki on saatettu jo voimaan erillisen hallituksen esityksen pohjalta. Lisäksi
ehdotetaan hyväksyttäväksi hallituksen esitykseen
sisältymätön uusi lakiehdotus ulkomaisen
luotto- ja rahoituslaitoksen toiminnasta Suomessa annetun lain muuttamisesta,
johon on tehty lainsäädäntöteknisiä tarkistuksia.
Ehdotetut säännökset parantavat pankkipalvelujen
saatavuutta ja edistävät kilpailua, kun luottolaitos
voi harjoittaa toimintaansa myös asiamiehen välityksellä ja
kun osakeyhtiö tai osuuskunta saa vastaanottaa yleisöltä vaadittaessa
takaisinmaksettavia varoja asiakastileille. Asiakastilivaroilla
voidaan maksaa yritysten myymiä tavaroita tai palveluja,
ja niitä voidaan nostaa käteisenä. Luottolaitoslaissa
viimeksi mainittua toimintaa kutsutaan rajoitetuksi luottolaitostoiminnaksi,
jota saa harjoittaa ilman toimilupaa. Ehdotetuilla säännöksillä parannetaan myös
yleistä maksujenvälitystä ja edistetään sähköisen
rahan liikkeeseenlaskua.
Talousvaliokunta pitää erittäin tärkeänä,
että yritykset, jotka harjoittavat rajoitettua luottolaitostoimintaa
eli ottavat vastaan varoja asiakastileille, tiedottavat asiakkaille,
että kyseessä ei ole pankkitalletukseen verrattava
talletus ja että asiakastilivaroilla ei ole lakisääteistä talletussuojaa.
Rajoitettua luottolaitostoimintaa harjoittavaan osakeyhtiöön
tai osuuskuntaan ei myöskään sovelleta
luottolaitoslain 10 luvun asiakkaansuojasäännöksiä.
Asiakastileille sijoitettuihin varoihin liittyvistä riskeistä asiakasvarojen vastaanottajan
on tiedotettava asiakkaalle tilinavauksen yhteydessä.
Asianomaisten viranomaisten tulee seurata asiakastilien markkinointia
ja asiakastileille vastaanotettavien varojen määrän
kehitystä sekä tarpeen vaatiessa puuttua epäkohtiin.
Lakiehdotuksen mukaan samalta asiakkaalta saadaan vastaanottaa
asiakastilille enintään 3 000 euroa. Ehdotettu
määrä on keskiverto siitä, mitä talousvaliokunnankin
kuulemisissa on esitetty.
Luottolaitoslain 50 a §:ssä säädetään
asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin. Peruspankkipalvelut
ovat nykyisin tarpeen rahaliikenteen hoidossa ja yleisessä maksujenvälityksessä,
jonka vuoksi talletuspankin kieltäytymiseen peruspankkipalvelujen
tarjoamisesta tulee olla erityiset perusteet. Talousvaliokunta on muuttanut
hallituksen esityksessä ehdotettua säännöstä siten,
että välttämättömät
peruspankkipalvelut turvataan luonnolliselle henkilölle tarpeellisine
tilinkäyttövälineineen.
Lain 50 a §:ään tehtyjen rajausten
tarkoituksena on estää rahoitusjärjestelmän
käyttäminen epäilyttäviin ja
mahdollisesti lainvastaisiin tarkoituksiin. Pankki voisi torjua
asiakkaan, joka ei esitä mitään järkevää syytä asiakassuhteeseen suomalaisessa
pankissa. Pykälässä viitataan myös
luottolaitoslain 95 §:ään ja rahanpesulakiin.
Mainitun 95 §:n mukaan luottolaitoksen on todettava asiakkaan
henkilöllisyys ja tunnettava asiakkaan liiketoiminnan laatu
sekä perusteet palvelun käyttämiselle.
Asiakkaan tunnistamisesta on myös voimassa, mitä rahanpesulaissa
säädetään.
Yksityiskohtaiset
perustelut
1. Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta
2 c §.
Valiokunta on lisännyt pykälään
uuden 3 momentin, joka vastaa voimassa olevan lain 50 §:ssä olevaa
säännöstä. Talletuksia saadaan ottaa
vastaan ainoastaan sellaisille tileille, joiden yleiset ehdot Rahoitustarkastus
on hyväksynyt. Talletukset korvataan kokonaan tai osittain talletussuojarahastosta
sen mukaan kuin laissa säädetään.
2 e §.
Valiokunta on korjannut 2 momentissa olleen virheellisen viittauksen.
25 §.
Pykälän 3 momentissa säädetään
luottolaitoksen liiketoiminnan harjoittamisesta käyttämällä asiamiestä.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaan valtuutukselta vaadittavan
täsmällisyyden ja tarkkarajaisuuden näkökulmasta momentin
sääntelyä on asianmukaista tarkentaa.
Talousvaliokunta on täsmentänyt sääntelyä perustuslakivaliokunnan
edellyttämällä tavalla.
50 a §.
Tässä uudessa pykälässä säädetään asiakkaan
oikeudesta peruspankkipalveluihin. Valiokunta on rajannut 1 momentin
säännöstä siten, että oikeus
peruspankkipalveluihin koskee Euroopan talousalueeseen kuuluvassa
valtiossa laillisesti oleskelevia luonnollisia henkilöitä.
Näin sääntely koskee esimerkiksi maassa laillisesti
oleskelevia opiskelijoita ja pakolaisia. Sen sijaan maassa oleskelevilla
ei tarkoiteta matkailijoita. Luonnolliset henkilöt käsittävät myös
itsenäiset ammatin- ja elinkeinonharjoittajat, mutta nämä säännökset
eivät koske pankin ja oikeushenkilön välistä suhdetta.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten talousvaliokunta
on lisännyt 1 momenttiin virkkeen, jossa täsmennetään
kieltäytymisperusteita. Säännöksessä tarkoitettuna
kieltäytymisperusteena on asiakkaasta johtuva syy tai se,
että asiakas ei voi osoittaa asiakassuhteelle todellista
tarvetta. Sääntelyllä pyritään
estämään rahoitusjärjestelmän
käyttämistä epäilyttäviin
tai lainvastaisiin tarkoituksiin.
Pykälään on lisätty uusi
3 momentti, jossa selvennetään uuden 50 a §:n,
95 §:ssä olevan asiakkaan tunnistamisvelvoitteen
sekä rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain välistä suhdetta.
2. Laki sijoituspalveluyrityksistä annetun lain muuttamisesta
16 b §.
Pykälän 3 momentissa on vastaavanlainen sääntely
kuin 1. lakiehdotuksen 25 §:n 3 momentissa. Perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten talousvaliokunta on tarkentanut sääntelyä.
4. Laki osuuskuntalain 21 luvun kumoamisesta
Lain nimike.
Valiokunta on muuttanut lain nimikkeen, koska laista ehdotetaan
kumottavaksi 21 luvun lisäksi muitakin säännöksiä ja
eräitä säännöksiä ehdotetaan
muutettaviksi.
Johtolause.
Valiokunta on muuttanut johtolauseen vastaamaan lakiin tehtyjä muutoksia.
16 luku 13 ja 14 §.
Valiokunta on korjannut säännöksissä olleet
virheet.
21 luku.
Laista kumotaan hallituksen esityksen mukaisesti säästökassatoimintaa
koskeva 21 luku.
22 luku 3—5 §.
Koska laista kumotaan säästökassatoimintaa
koskevat säännökset, samalla kumotaan
myös säästökassatoimintaa koskevat rangaistussäännökset.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta on tehnyt voimaantulosäännökseen
lakiin tehdyistä kumoamisista ja muutoksista
aiheutuvat muutokset.
5. Laki osuuskuntalain voimaanpanosta annetun lain 24 §:n
muuttamisesta
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hylätään.
Eduskunta on hyväksynyt erillisen hallituksen esityksen
pohjalta vastaavansisältöisen lain (HE
78/2002 vp — TaVM 13/2002
vp), joka on tullut voimaan 1.7.2002.
7. Laki ulkomaisen luotto- ja rahoituslaitoksen toiminnasta
Suomessa annetun lain muuttamisesta
Laki on uusi, hallituksen esitykseen sisältymätön
lakiehdotus. Lakiin on tehty 1. lakiehdotukseen tehdyistä muutoksista
johtuvat tekniset korjaukset.
Johtolause.
Johtolauseessa sanotaan, mihin lainkohtiin muutoksia on tehty.
2—4, 8 ja 11 §.
Säännöksissä oleva viittaus luottolaitoslain
20 §:ään on muutettu viittaukseksi 1.
lakiehdotuksen 2 b §:ään, koska mainittu
20 § kumotaan ja korvataan uudella 2 b §:llä.
9 a §.
Pykälästä on poistettu viittaus
luottolaitostoiminnasta annetun lain 50 §:ään
1. lakiehdotuksessa mainittuun pykälään
tehdyn muutoksen johdosta. Samalla pykälässä olleet
markat on muutettu euroiksi.
Voimaantulosäännös.
Voimaantulosäännöksessä säädetään
lain voimaantuloajankohdasta.