Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 13 päivänä kesäkuuta 2006 lähettänyt talousvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi poikkeusolojen vakuutustakuusta (HE 80/2006 vp).
Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 49/2006 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ylijohtaja Tarmo Pukkila ja ylitarkastaja Mikko Määttä, sosiaali- ja terveysministeriö
lainsäädäntösihteeri Liisa Vanhala, oikeusministeriö
hallitusneuvos Veikko Kantola, valtiovarainministeriö
valmiusasiamies Ralf Sontag, Huoltovarmuuskeskus
Lakiehdotuksen mukaan valtioneuvosto voi valmiuslaissa tarkoitetuissa poikkeusoloissa ja väestön toimeentuloa tai talouselämän toimintaa vakavasti vaarantavissa normaaliolojen häiriötilanteissa antaa valtiontakuun vakuutuslaitoksen myöntämälle vahinkovakuutukselle.
Poikkeusolojen vakuutustakuu voidaan antaa määräajaksi ainostaan, jos vahinkovakuutusta voidaan pitää välttämättömänä väestön toimeentulon tai maan talouselämän turvaamiseksi ja jos olosuhteisiin nähden asianmukaista jälleenvakuutusta ei ole saatavilla. Laissa säädetään myös vakuutustakuun enimmäismäärästä, takuumaksusta ja käsittelymaksusta.
Valtioneuvosto asettaa poikkeusolojen vakuutustoimikunnan, jonka tehtävänä on seurata ja arvioida huoltovarmuuteen liittyviä tekijöitä ja hoitaa muita laissa säädettäviä vakuutustakuita koskevia tehtäviä.
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään perustuslakivaliokunnan edellyttämin muutoksin.
Lailla turvataan väestön toimeentulolle, talouselämän toiminnalle ja huoltovarmuudelle keskeisten kuljetusten jatkuminen silloin, kun riittäviä jälleenvakuutuksia ei ole poikkeusoloissa ja muissa vakavissa häiriötilanteissa saatavilla markkinoilta olosuhteisiin nähden asianmukaisin ehdoin. Vakuutustakuu voi kattaa meri-, ilma-, raide- ja maaliikenteen, ja se voidaan myöntää sekä kotimaiselle että ulkomaiselle kuljetuskalustolle.
Poikkeusolojen vakuutustakuusta ja poikkeusolojen vakuutustakuutoimikunnasta säädetään nykyisin valmiuslaissa. Uudella lailla kumotaan nämä valmiuslain säännökset, ja poikkeusolojen vakuutustakuusta säädetään annettavalla erillisellä lailla. Valiokunta pitää lakia tarpeellisena, koska vakuutustakuun käyttöala poikkeaa valmiuslain soveltamisalasta ja koska vakuutustakuuasioissa valmiuslain päätöksentekomenettely olisi tarpeettoman monivaiheinen ja aikaa vievä.
Pykäläehdotuksen 1 momentin mukaan poikkeusolojen vakuutustakuusta peritään takuumaksu, jonka suuruutta määrättäessä otetaan huomioon valtiolle aiheutuvan riskin laatu ja laajuus.
Perustuslakivaliokunta sanoo lausunnossaan, että takuumaksun suuruuden yleisten perusteiden tulisi selkeämmin ilmetä suoraan laista perustuslain edellyttämällä tavalla. Sen vuoksi sääntelyä on tarpeen täsmentää luettelemalla laissa riskin laadun ja laajuuden lisäksi muitakin maksun suuruuteen vaikuttavia seikkoja.
Pykälän 1 momenttia on täsmennetty valtiolle aiheutuvan riskin laadun ja laajuuden lisäksi perusteilla, jotka on otettava huomioon takuumaksun suuruutta määrättäessä.
Poikkeusolojen vakuutustakuutoimikunnan tehtävänä on ehdotuksen 1 momentin 4 kohdan mukaan hallinnoida poikkeusolojen vakuutustakuita.
Perustuslakivaliokunta toteaa, että sääntelyä on sille asetettavan täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimuksen johdosta aiheellista täsmentää luettelemalla laissa niitä tehtäviä, joita hallinnointi pitää sisällään.
Mainittua kohtaa on täydennetty perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla siten, että siinä luetellaan toimenpiteitä, joilla vakuutustakuutoimikunta hallinnoi vakuutustakuita.
Edellä esitetyn perusteella talousvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muutoin hallituksen esityksen mukaisena paitsi 4 ja 7 § muutettuina (Valiokunnan muutosehdotukset).
Takuumaksu ja käsittelymaksu
Poikkeusolojen vakuutustakuusta peritään takuumaksu, jonka suuruutta määrättäessä otetaan huomioon takuumaksun vastaavuus suhteessa riskiin, poikkeuksellisten olosuhteiden vakavuus, alueellinen laajuus ja merkitys vahinkovakuutuksen kohteelle tai vakuutetulle sekä muut valtiolle aiheutuvan riskin laatuun ja laajuuteen vaikuttavat seikat. Vallitsevat olosuhteet huomioon ottaen takuumaksua voidaan alentaa tai se voidaan jättää perimättä.
(2 mom. kuten HE)
Tehtävät
Poikkeusolojen vakuutustakuutoimikunnan tehtävänä on:
(1—3 kohta kuten HE)
4) arvioida riskejä, pitää yhteyttä vakuutuksenantajiin, vakuutuksenottajiin ja viranomaisiin, seurata olosuhteita, vakuutustakuun ehtojen noudattamista ja huoltovarmuuden ylläpitämiselle välttämättömien hyödykkeiden varastointia ja tuontitarvetta sekä muilla tarvittavilla toimenpiteillä hallinnoida poikkeusolojen vakuutustakuita;
(5 kohta kuten HE)
_______________
Helsingissä 23 päivänä tammikuuta 2007
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eelis Roikonen