Yleisperustelut
         
         Yleistä
         
         Tilintarkastuslaki on laadittu kokonaan uudelleen. Lain tavoitteena
            on parantaa tilinpäätösten ja tilintarkastusten
            uskottavuutta ja luetettavuutta aiheuttamatta yhteisöille
            kuitenkaan tarpeettomia rasitteita. Laissa on otettu huomioon 29.6.2008
            voimaantulevan uuden tilintarkastusdirektiivin vaatimukset sekä EU:n
            komission suositukset tilintarkastuksen laadunvarmistuksen vähimmäisvaatimuksista
            ja tilintarkastajan riippumattomuuden perusperiaatteista. Direktiivin
            säännösten kansallisella voimaan saattamisella
            parannetaan eri jäsenvaltioissa laadittujen ja tilintarkastettujen
            tilinpäätösten luotettavuutta ja vertailtavuutta.
            Lain rakenne on ryhmitelty niin, että laki olisi helposti
            luettava, selkeä ja johdonmukainen
         
         
         Pienten yhteisöjen tilintarkastuksesta
         
         Tilintarkastuslain 4 §:n mukaan osakeyhtiöt, osuuskunnat,
            henkilöyhtiöt ja asunto-osakeyhtiöt,
            joissa sekä päättyneellä että sitä välittömästi
            edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt
            enintään yksi seuraavista kolmesta ehdosta: 1)
            taseen loppusumma yli 100 000 euroa, 2) liikevaihto tai sitä vastaava
            tuotto yli 200 000 euroa ja 3) palveluksessa keskimäärin
            yli 3 henkilöä, tilintarkastaja voidaan jättää valitsematta.
            Tilintarkastaja on valittava asunto-osakeyhtiöissä,
            joissa on vähintään 30 huoneistoa. Säätiölain
            mukaan säätiössä on aina oltava
            vähintään yksi tilintarkastuslain mukainen
            tilintarkastaja. Talousvaliokunta ehdottaa, että yhdistyslain
            muutosehdotus hylätään. Siitä seuraa,
            että yhdistysten tilintarkastus säilyy nykyisellään.
            
         
         
         Talousvaliokunta korostaa, että vaikka tilintarkastajaa
            ei lain mukaan ole pakko valita, yhteisön omistajilla tai
            jäsenillä on aina mahdollisuus valita tilintarkastaja
            niin halutessaan. Jos tilintarkastaja valitaan, tilintarkastajan
            on oltava tilintarkastuslain mukaisesti hyväksytty tilintarkastaja.
            
         
         
         Talousvaliokunnalle on lausuttu, että viimeisimpien
            verotustietojen mukaan laissa säädettävillä raja-arvoilla
            pakollisen tilintarkastuksen ulkopuolelle jäisi yli 67
            000 toimivaa osakeyhtiötä, joista 10 000 on verovelkaisia.
            Näiden verovelkojen yhteismäärä on
            348 miljoonaa euroa.    
         
         
         Talousvaliokunta pitää tärkeänä seurata
            ja tarpeen vaatiessa selvittää, millaisia yritys-
            ja yhteiskunnallisia vaikutuksia pakollisesta tilintarkastuksesta
            vapauttamisella on. Silmällä on pidettävä muun
            muassa, onko uudella sääntelyllä vaikutusta
            harmaaseen talouteen ja talousrikollisuuteen. Hallituksen on ryhdyttävä tarpeellisiin
            toimenpiteisiin, jos hyväksyttävän lainsäädännön
            johdosta ilmenee epäkohtia. Laeilla ei muuteta niitä säännöksiä,
            joissa yhteisöjä velvoitetaan toimittamaan tietojaan
            eri viranomaisille. Näin ollen viranomaisilla on mahdollisuus saada
            edelleen rekistereistä vastaavat tiedot kuin nykyisinkin.
            Talousvaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
            lausuman tilintarkastuslainsäädännön
            vaikutusten seurannasta (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
            
         
         
         Yhdistysten tilintarkastuksesta
         
         Talousvaliokunta ehdottaa, että yhdistyslain muutosehdotus
            hylätään ja että tilintarkastuslain
            57 §:n 3 momentin siirtymäsäännöksen
            mukaan yhdistyksissä sovelletaan vanhaa tilintarkastuslakia.
            Muutoksesta seuraa, että tilintarkastusvelvollisuus säilyy
            kaikissa yhdistyksissä. Ns. maallikkotilintarkastus voisi
            jatkua nykyiseen tapaan, ja maallikkotilintarkastajat suorittavat
            tilintarkastuksen vanhan tilintarkastuslain mukaisesti. KHT- tai
            HTM-tilintarkastajan suorittamaan tilintarkastukseen sovelletaan
            uutta tilintarkastuslakia. Valiokunta pitää yhdistysten maallikkotilintarkastuksen
            jatkumista nykyisellään parempana vaihtoehtona
            kuin tilintarkastusvelvollisuuden poistamista kokonaisuudessaan
            ja vähemmistön oikeutta vaatia tilintarkastusta
            hallituksen esityksen mukaisesti.     
         
         
         Tarkoituksena on, että säännökset
            yhdistysten talouden ja hallinnon tarkastuksesta valmistellaan erikseen.
            Yhdistysten tarkastusta koskevien säännösten
            valmistelu tulee aloittaa välittömästi,
            jotta tarkastus kussakin yhdistyksessä voidaan järjestää tarkoituksenmukaisimmalla
            tavalla yhdistyksen koko, tarkoitus sekä yhdistyksen sisäiset
            ja ulkoiset tarpeet huomioon ottaen. Talousvaliokunta
            ehdottaa, että eduskunta hyväksyy tästä lausuman (Valiokunnan
               lausumaehdotus 2).
            
         
         
         Muiden yhteisöjen tilintarkastuksesta
         
         Tilintarkastuslain 57 §:n 3 momentin mukaan ennen uuden
            tilintarkastuslain voimaantuloa perustetuissa muissa yhteisöissä kuin
            yhdistyksissä ja säätiöissä sovelletaan
            vanhan tilintarkastuslain säännöksiä tilintarkastajan
            valintaan ja tilintarkastukseen niinä tilikausina, jotka
            päättyvät viimeistään
            31.12.2011. KHT- tai HTM-tilintarkastajan taikka KHT- tai HTM-yhteisön valintaan
            ja näiden suorittamaan tilintarkastukseen sovelletaan uutta
            lakia.     
         
         
         Siirtymäkautta on jatkettu hallituksen esityksessä ehdotetusta
            vuodesta 2009 vuoden 2011 loppuun ja siirtymäkausi on kytketty
            yhdenmukaisesti muiden siirtymäaikojen kanssa tilikauteen.
            Siirtymäaika merkitsee sitä, että vanhassa tilintarkastuslaissa
            tarkoitettu muu kuin hyväksytty tilintarkastaja voi toimia
            tilintarkastustehtävässä mainittuna aikana.
         
         
         Hyväksytyistä tilintarkastajista ja tilintarkastajien
            valvonnasta
         
         
         Voimassa olevan tilintarkastuslain 14 §:n mukaan voidaan
            sellaisessa yhteisössä tai säätiössä,
            jossa kunnalla tai kuntayhtymällä on määräämisvalta,
            tilintarkastajaksi valita HTM-tilintarkastajan sijasta julkishallinnon
            ja -talouden tilintarkastuslautakunnan hyväksymä tilintarkastaja
            (JHTT-tilintarkastaja).    
         
         
         Uuden tilintarkastuslain 7 §:n mukaan tällaisessa
            yhteisössä tai säätiössä tilintarkastajaksi voidaan
            valita KHT- tai HTM-tilintarkastajan taikka KHT- tai HTM-yhteisön
            lisäksi JHTT-tilintarkastaja tai JHTT-yhteisö.
            Lain 57 §:n 4 momentin siirtymäsäännöksen
            mukaan nykyistä käytäntöä voidaan
            noudattaa siirtymäajan, enintään 31.12.2012
            päättyväksi toimikaudeksi. Tänä aikana
            voidaan HTM-tilintarkastajan sijasta edelleen valita JHTT-tilintarkastaja.
            
         
         
         Kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä säädetään,
            milloin kirjanpitovelvollisella katsotaan olevan määräysvalta
            toisessa kirjanpitovelvollisessa. Määräysvalta
            voi perustua ääniosuuteen kohdeyrityksessä tai
            kohdeyrityksen toimielimen jäsenten nimittämis-
            ja erottamisoikeuteen taikka muuhun tosiasialliseen määräysvaltaan.
            Kuntalain 68 §:n 4 momentissa viitataan kirjanpitolain määräysvaltasäännöksiin.
            
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että kaikkiin kirjanpitovelvollisiin
            yhteisöihin on sovellettava samoja tilintarkastusta koskevia
            sääntöjä. Tilintarkastajan kelpoisuutta
            ja toimintaa on arvioitava samoin perustein yhteisön tai
            säätiön omistussuhteista riippumatta.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että JHTT-tilintarkastajien asiantuntemusta voidaan hyödyntää kunnan
            tai kuntayhtymän määräysvallassa
            olevassa yhteisössä tai säätiössä muiden
            hyväksyttyjen tilintarkastajien rinnalla. Siirtymäaikana
            JHTT-tilintarkastaja voidaan valita myös HTM-tilintarkastajan
            sijasta tilintarkastajaksi tällaisessa yhteisössä tai
            säätiössä.    
         
         
         JHTT-tilintarkastajien asiantuntemusta tulee voida käyttää hyväksi
            vastaisuudessakin täysimääräisesti.
            Tämän vuoksi on viivyttelemättä valmisteltava
            tarpeelliset säännökset ja määräykset,
            joiden perusteella JHTT-tilintarkastaja voidaan hyväksyä tilintarkastuslaissa
            tarkoitetuksi hyväksytyksi tilintarkastajaksi. Määräyksissä tulee
            ottaa huomioon nykyinen JHTT-tutkinto ja JHTT-tilintarkastajan saama
            käytännön kokemus. Vastaavasti on valmisteltava
            määräykset KHT- ja HTM-tilintarkastajan
            hyväksymisestä JHTT-tilintarkastajaksi. 
         
         
         KHT- ja HTM-tutkintoihin vaadittavista opinnoista annetun kauppa-
            ja teollisuusministeriön asetuksen 8 §:ssä säädetään
            opinnoista, jotka voidaan lukea hyväksi KHT- ja HTM-tutkintoon
            hyväksyttäessä. 
         
         
         Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että hallitus valmistelee tilintarkastajia koskevien tutkinto- ja
            pätevyysvaatimusten uudistuksen kokonaisuudessaan niin,
            että kaikille tilintarkastajiksi aikoville on yhteinen
            perustutkinto. Sen jälkeen olisi mahdollista erikoistua
            julkisen hallinnon ja yhteisöjen tarkastukseen suorittamalla
            niihin pätevöittävät tutkinnot.
            
         
         
         Talousvaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
            tilintarkastusjärjestelmän uudistamisesta lausuman (Valiokunnan
               lausumaehdotus 3).
            
         
         
         Esteellisyydestä
         
         Tilintarkastuslain 25 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan
            tilintarkastaja on esteellinen, jos tilintarkastajalla on välitön
            tai välillinen omistus- tai muu oikeus osakkeeseen tai
            osuuteen voittoa tavoittelevassa yhteisössä. Pykälän
            4 momentin mukaan esteellisyyden muodostaa myös omistus-
            tai muu oikeus asiakasyrityksen tytäryhteisössä ja
            välittömässä emoyhteisössä.
            
         
         
         Tilintarkastaja on 7 kohdan mukaan esteellinen myös,
            jos hänen puolisollaan taikka häneen suoraan alenevassa
            sukulaisuussuhteessa olevalla henkilöllä on edellä tarkoitettu
            omistus- tai muu oikeus, eikä tämä oikeus
            ole merkityksetön. Omistuksen tulee olla siis merkityksellinen tilintarkastajan
            esteellisyyden kannalta arvioituna. Esimerkiksi se, että tilintarkastajan
            puoliso tai lapsi on jäsenenä tilintarkastajan
            asiakkaana olevassa osuuskunnassa, olisi tällainen merkityksetön
            oikeus, joka ei saisi aikaan tilintarkastajan esteellisyyttä.
            
         
         
         Tilintarkastajan osalta kielto on ehdoton. Kielto on perusteltua
            selkeyden vuoksi ja sen vuoksi, että kaikkiin tilanteisiin
            soveltuvien rajojen määrittely on käytännössä mahdotonta.
            
         
         
         Talousvaliokunta toteaa kuitenkin, että tilintarkastuslain
            25 §:n 2 momentissa on 1 momentin 4 kohtaa koskeva poikkeussäännös.
            Se, mitä mainitussa 4 kohdassa säädetään,
            ei koske yhteisöä, jossa jäsenyys on
            edellytyksenä sen tarjoamien välttämättömyyspalveluiden
            käyttämiselle. Tilintarkastajalla saa olla tällaisessa
            yhteisössä vain sellainen osuus, joka oikeuttaa
            palveluiden käyttämiseen, ei kuitenkaan suurempaa kuin
            yksi sadasosa. Esimerkiksi osuuskunnan jäsen voi saada
            jäsenyyteensä perustuen asiakasetuja
            taikka käyttää osuuskunnan omistaman pankin
            palveluja.     
         
         
         Talousvaliokunta katsoo, että tilintarkastajaksi valittu
            osuuskunnan jäsen olisi esteellinen ainakin siinä tapauksessa,
            jos hän saisi tilintarkastaja-asemansa perusteella sellaisia
            erityisetuja, joita muut jäsenet eivät saa. Ovatko
            esimerkiksi osuuskunnan pankkipalvelut vain jäsenyyden perusteella
            saatavina sellaisia välttämättömyyspalveluja,
            että ne eivät tee tilintarkastajaa esteelliseksi,
            on tilintarkastajan harkittava tapauksittain. Tilintarkastajan tulee
            tiedostaa hänelle asetetut vaatimukset ja vastuut. 
         
         
         Asunto-osakeyhtiöiden tilintarkastuksesta
         
         Talousvaliokunta on lisännyt asunto-osakeyhtiölain
            muuttamisesta annettuun lakiin siirtymäsäännöksen,
            jonka mukaan vanhoihin asunto-osakeyhtiöihin sovelletaan
            nykyisin voimassa olevia asunto-osakeyhtiölain säännöksiä tilintarkastajan
            kelpoisuusvaatimuksista ja vanhan tilintarkastuslain säännöksiä tilintarkastajan
            valinnasta ja tämän suorittamasta tilintarkastuksesta
            vuoden 2011 loppuun. Hyväksyttyjen tilintarkastajien valintaan
            sovelletaan uutta tilintarkastuslakia.   
         
         
         Oikeusministeriössä on vireillä asunto-osakeyhtiölain
            kokonaisuudistus. Tässä yhteydessä  tulee
            valmistella  tilintarkastajia, tilintarkastusta ja mahdollisesti
            muunlaisten tarkastajien valintaa koskevat säännökset
            erityisesti asunto-osakeyhtiöiden tarpeita ajatellen. Säännökset
            tulee valmistella niin, että ne voidaan käsitellä,
            hyväksyä ja saattaa voimaan viimeistään
            nyt hyväksyttävän siirtymäkauden
            jatkeeksi. Talousvaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy tästä lausuman (Valiokunnan
               lausumaehdotus 4).
            
         
         
         Tilintarkastajien hyväksymisestä ja valvonnasta
         
         Tilintarkastuslain mukaan Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta
            hyväksyy KHT-tilintarkastajia ja kauppakamarin tilintarkastusvaliokunta
            HTM-tilintarkastajia. Tilintarkastuslaissa säädetään
            hyväksymisen edellytyksistä. Nämä toimielimet
            myös valvovat tilintarkastajien toimintaa  ja ammattitaidon
            säilymistä. Päätöksenteko
            tilintarkastuslautakunnassa ja tilintarkastusvaliokunnassa on riippumatonta
            tilintarkastajista ja muista intressiryhmistä. Laissa säädetään
            toimielinten koostumuksesta. Tilintarkastuslain 44 §:n
            mukaan asioiden käsittelyyn Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunnassa ja
            kauppakamarin tilintarkastusvaliokunnassa sovelletaan hallintolain,
            kielilain ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain
            säännöksiä. Lautakunnan ja valiokunnan
            päätökseen voidaan hakea muutosta valittamalla
            valtion tilintarkastuslautakuntaan. Muutoksenhaun käsittelyyn
            valtion tilintarkastuslautakunnassa on sovellettava hallintolainkäyttölakia
            ja oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa annettua
            lakia.     
         
         
         Kauppakamarilaissa säädetään
            tilintarkastuslaissa säädettyjen julkisten tehtävien
            antamisesta kauppakamarille ja Keskuskauppakamarille.    
         
         
         Tilintarkastuslain 55 §:ssä säädetään
            tilintarkastusmaksuista. Tilintarkastuslaissa tarkoitettujen tehtävien
            hoitamisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi Keskuskauppakamarilla
            ja kauppakamareilla on oikeus periä maksuja valtion maksuperustelakia
            noudattaen. Maksuista säädetään
            tarkemmin kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksella.
            Lähtökohtana on ollut, että maksuja peritään
            kustannusvastaavasti.    
         
         
         Tilintarkastuksen yleisestä ohjauksesta, kehittämisestä ja
            valvonnasta vastaa valtioneuvoston asettama kauppa- ja teollisuusministeriön yhteydessä
            toimiva
            valtion tilintarkastuslautakunta, josta säädetään
            tilintarkastuslain 41 §:ssä.    Julkishallinnon
            ja talouden tilintarkastajista säädetään
            omassa laissaan. Lakia sovelletaan JHTT-tilintarkastajien ja JHTT-yhteisöjen
            hyväksymiseen ja valvontaan. Valtiovarainministeriön
            yhteydessä  on julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunta,
            joka hyväksyy tilintarkastajan ja valvoo tilintarkastajan
            ammattitaidon säilymistä. Laissa säädetään
            JHTT-tilintarkastajaksi hyväksymisen vaatimuksista ja muista
            tällaisia tilintarkastajia koskevista seikoista.    
         
         
         Talousvaliokunnan saaman lausunnon mukaan useimmissa ETA-valtioissa
            tilintarkastajien hyväksymiseen ja valvontaan
            osallistuvat useat yksityiset ja julkiset toimijat. Järjestelmät vaihtelevat
            maittain. Lähes kaikissa maissa tilintarkastusalan ylin
            valvonta kuuluu valtion viranomaiselle tai muulle lain mukaan toimivalle
            julkisyhteisölle.    
         
         
         Talousvaliokunta pitää tarpeellisena selvittää,
            olisiko Suomessa tilintarkastajien hyväksymis- ja valvontamenettelyjä tarpeen
            selkeyttää ja yhdistää. Asiaa
            on pohdittava ainakin siinä yhteydessä,
            kun tilintarkastajien tutkinto-, hyväksymis- ja valvontasäännöksiä yhtenäistetään
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että Suomessa on 718 KHT-tilintarkastajaa,
            774 HTM-tilintarkastajaa ja 222 JHTT-tilintarkastajaa. Tilintarkastajatutkintoja
            järjestetään kerran vuodessa. Valiokunta
            kiinnittää huomiota hyväksyttyjen tilintarkastajaresurssien
            riittävyyteen, kun tilintarkastuspalvelujen kysyntä kasvaa.
            Koulutusta ja tutkintoja on järjestettävä niin,
            että vaatimukset täyttäviä tilintarkastajia
            on saatavissa tarvetta vastaavasti koko maassa ja että itsenäisten
            tilintarkastusyhteisöjen ja tilintarkastajien asemaa ja toimintaedellytyksiä varmistetaan.
         
         
         Muutoksista rekistereihin
         
         Sellaisten yhteisöjen, jotka käyttävät
            hyväkseen oikeutta olla valitsematta tilintarkastajaa,
            on muutettava yhtiöjärjestystä poistamalla
            tilintarkastajan valintaa koskeva määräys.
            Myös säätiön, jonka säännöissä on
            määräys kahden tilintarkastajan valitsemisesta
            ja joka jatkossa haluaa valita säätiölakiin
            tehdyn muutoksen mukaisesti vain yhden tilintarkastajan, on muutettava
            sääntöjään tältä osin.
            Näistä muutoksista aiheutuu yhteisöille
            nykyisten rekisterien hinnastojen mukaan kohtuuttoman suuria kustannuksia.
            
         
         
         Talousvaliokunta edellyttää, että uudesta
            tilintarkastuslaista johtuvat yhtiöjärjestysten
            ja sääntöjen muutosten rekisteröinti
            Patentti- ja rekisterihallituksessa hoidetaan yksinkertaisesti ja joustavasti
            niin, että rekisterimuutokset hoituvat mahdollisimman pienin
            kustannuksin. Talousvaliokunta ehdottaa, että eduskunta
            hyväksyy tästä lausuman (Valiokunnan
               lausumaehdotus 5). 
            
         
         
         Hyvän tilintarkastustavan ruotsinkielisistä ohjeista
            ja suosituksista
         
         
         Tilintarkastuslain 22 §:n mukaan tilintarkastajan on
            noudatettava hyvää tilintarkastustapaa tilintarkastuslaissa
            tarkoitettuja tehtäviä suorittaessaan.
            Tilintarkastuslain 13 §:n mukaan kirjanpitovelvollisen
            yhteisön tai säätiön tilintarkastuksessa
            on noudatettava tilintarkastusdirektiivin 26 artiklassa tarkoitettuja
            kansainvälisiä tilintarkastusstandardeja. Tilintarkastuslain
            13 § on ennakointia, koska standardien käsittely EU:ssa
            on vielä kesken.   
         
         
         Talousvaliokunnassa on kiinnitetty huomiota siihen, että hyvää tilintarkastustapaa
            koskevia suosituksia ei ole ollut saatavissa ruotsin kielellä.
            Tilanne on parantumassa standardien tultua EU:ssa hyväksytyiksi,
            jolloin ne julkaistaan myös ruotsin kielellä.
            Talousvaliokunta pitää tärkeänä Suomessa
            toimivien ruotsinkielisten tilintarkastajien oikeusturvan kannalta,
            että hyvää tilintarkastustapaa koskevat
            ohjeet ja suositukset ovat saatavissa molemmilla virallisilla kielillä.
            Talousvaliokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyy
            asiasta lausuman (Valiokunnan lausumaehdotus 6).    
            
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että Eduskunnan oikeusasiamiehen
            kansliassa on vireillä kantelu Suomessa toimivia ruotsinkielisiä tilintarkastajia
            koskevista epäkohdista ja puutteista. Kantelun käsittely
            on kesken. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Tilintarkastuslaki
         
         7 §. JHHT-tilintarkastajan valitseminen. 
         
         Pykälässä käytetty sana
            määräämisvalta on muutettu määräysvallaksi.
            Kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ssä säädetään,
            milloin kirjanpitovelvollisella katsotaan olevan määräysvalta
            toisessa kirjanpitovelvollisessa. Tosin kuntalain 68 §:n
            4 momentissa, jossa viitataan kirjanpitolakiin, käytetään
            sanaa määräämisvalta. 
         
         
         25 §. Tilintarkastajan esteellisyys.    
         
         Pykälässä säädetään
            tilanteista, joissa tilintarkastaja ei ainakaan ole riippumaton.
            Pykälän 1 momentin 6 kohdassa säädetään
            tilintarkastajan esteellisyydestä, kun hän on
            lähisukulainen laissa tarkoitetun henkilön kanssa.
            Säännöstä on tarkennettu ja rajattu
            niin, että tilintarkastaja on esteellinen, jos laissa tarkoitettu
            henkilö on tilintarkastajaan suoraan ylenevässä tai
            alenevassa sukulaisuussuhteessa.
         
         
         Saman momentin 8 kohdassa säädetään
            tilintarkastajana olevan tilintarkastusyhteisön riippumattomuuden
            vaarantumisesta, kun julkisen kaupankäynnin kohteena olevan
            yhteisön tilintarkastaja on ottanut vastaan laissa sanotun
            tehtävän. Säännöksen
            muotoilua on selvennetty niin, että riippumattomuus vaarantuu,
            jos sanotun tehtävän on ottanut vastaan yhteisön
            tilintarkastajaksi valittu luonnollinen henkilö tai tilintarkastajaksi
            valitun tilintarkastusyhteisön päävastuullinen
            tilintarkastaja.
         
         
         33 §. KHT-yhteisö. 
         
         Pykälässä säädetään
            KHT-yhteisöksi hyväksymisen edellytyksistä.
            Pykälän 1 momentin 2 kohtaa on täsmennetty
            niin, että siinä asetettu vaatimus koskee selkeästi myös
            ETA-valtiossa hyväksyttyjä tilintarkastajia tai
            tilintarkastusyhteisöjä.
         
         
         34 §. HTM-yhteisö.
         
         Tässä pykälässä säädetään HTM-yhteisöksi
            hyväksymisen edellytyksistä. Myös tämän
            pykälän 1 momentin 2 kohtaa on täsmennetty
            vastaavalla tavalla kuin 33 §:n 1 momentin 2 kohtaa.
         
         
         44 §. Asioiden käsittely valvontaelimissä.
         
         Pykälä säädetään
            oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa
            annetun lain soveltamisesta. Eduskunta on hyväksynyt mainitun
            lain 23.1.2007. Laki on tulossa voimaan noin puolen vuoden kuluttua
            siitä, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.  Tämän
            johdosta tilintarkastuslain 44 §:n 2 momentissa olevan
            puolittain avoimen säädöskokoelman vuosiluku
            on muutettu vuodesta 2006 vuodeksi 2007.
         
         
         56 §. Voimaantulo.
         
         Voimaantulosäännöksen 2 momenttia on
            täydennetty niin, että kumottavan tilintarkastuslain
            2 §:n 2 kohdassa tarkoitettua hyväksyttyä tilintarkastajaa
            pidetään myös uuden tilintarkastuslain
            2 §:n 1 kohdassa tarkoitettuna tilintarkastajana.    
         
         
         Uuden tilintarkastusdirektiivin (2006/43/EY) 51
            artiklan mukaan lakisääteisiä tilintarkastajia tai
            tilintarkastusyhteisöjä, jotka jäsenvaltioiden toimivaltaiset
            viranomaiset ovat hyväksyneet kumottavan direktiivin (84/253/EY)
            mukaisesti ennen uuden direktiivin voimaantulopäivää 29.6.2008,
            pidetään uuden direktiivin säännösten
            mukaisesti hyväksyttyinä lakisääteisinä tilintarkastajina
            tai tilintarkastusyhteisöinä.
         
         
         57 §. Siirtymäsäännökset.
         
         Pykälään on lisätty uusi
               1 momentti, jossa sanotaan, minkä tilikauden tilintarkastukseen
            uuden tilintarkastuslain säännöksiä sovelletaan.
         
         
         Hallituksen esityksen 1 momentista, joka on siirtynyt 2
               momentiksi, on poistettu viittaus muualla laissa säädettävään
            tilintarkastajaan, koska maallikkotilintarkastus säilyy
            osittain edelleen muualla lainsäädännössä.
         
         
         Hallituksen esityksen 2 momenttia, joka on siirtynyt 3 momentiksi, on
            muutettu siten, että yhdistyksiin sovelletaan edelleen
            kumottavan tilintarkastuslain säännöksiä muun
            kuin tilintarkastuslaissa tarkoitetun hyväksytyn tilintarkastajan
            valintaan ja tällaisen tilintarkastajan suorittamaan tilintarkastukseen.
            
         
         
         Vastaavasti muussa ennen uuden lain voimaantuloa perustetussa
            yhteisössä tai säätiössä sovelletaan
            kumottavan lain säännöksiä muun kuin
            hyväksytyn tilintarkastajan valintaan ja tällaisen
            tilintarkastajan suorittamaan tilintarkastajaan siirtymäaikana,
            jota pidennetään vuoden 2011 loppuun.
         
         
         Hallituksen esityksen 3 momentissa, joka on siirtynyt 4
               momentiksi, määräämisvalta
            on muutettu määräysvallaksi yhdenmukaisesti
            samoin perustein kuin 7 §:ssä. Muutoin momentin
            säännös on tältä osin
            muutettu vastaamaan voimassaolevaa tilintarkastuslakia.
         
         
         Hallituksen esityksen 5 momenttia, joka on siirtynyt 6 momentiksi, on
            muutettu siten, että määräajan
            kuluminen on kytketty tilikauteen kuten 1 ja 3 momenteissa.    
         
         
         Pykälän 7 momentissa, hallituksen
            esityksen 6 momentissa, on korjattu kirjoitusvirhe.     
         
         
         Hallituksen esityksen 7 momentti on siirtynyt 8 momentiksi,
            ja sitä on muutettu lain voimaantuloajankohdan muuttumisen
            vuoksi.
         
         
         5. Laki asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta
         
         3 §. Osakeyhtiölain soveltaminen.  
         
         Hallituksen esityksen mukaan asunto-osakeyhtiöön
            sovellettaisiin uuden osakeyhtiölain (624/2006)
            säännöksiä.
         
         
         Osakeyhtiölain voimaanpanosta annetun lain (625/2006)
            1 §:n 3 momentin mukaan sovelletaan vanhaa osakeyhtiölakia
            (734/78). Tämän johdosta 3 §:n
            1 momentin johdantokappaleessa on osakeyhtiölain säädöskokoelman
            numero muutettu vanhan lain mukaiseksi.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
          Voimaantulosäännökseen on lisätty
            siirtymäsäännös, jonka mukaan ennen
            asunto-osakeyhtiölain muuttamisesta annetun lain voimaantuloa
            perustettuun asunto-osakeyhtiöön sovelletaan vanhan
            lain säännöksiä tilintarkastajan
            kelpoisuusvaatimuksista sekä kumottavan tilintarkastuslain
            säännöksiä tilintarkastajan
            valinnasta ja tämän suorittamasta tilintarkastuksesta
            niinä tilikausina, jotka päättyvät
            viimeistään 31.12.2011. KHT- tai HTM-tilintarkastajan
            taikka KHT- tai HTM-yhteisön valintaan ja tämän
            suorittamaan tarkastukseen sovelletaan uutta tilintarkastuslakia.
         
         
         7. Laki säätiölain 12 §:n
            muuttamisesta
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Säätiölain 12 §:n 3 momentin
            mukaan vähintään yhden tilintarkastajan ja
            tämän varamiehen tulee olla hyväksytty
            tilintarkastaja, jollei kauppa- ja teollisuusministeriö erityisestä syystä myönnä
            poikkeusta.
            Muiden pykälään tehtävien muutosten
            ohella momentti ehdotetaan kumottavaksi. Hallituksen esityksessä lain
            voimaantulosäännöksen mukaan myönnetty
            poikkeuslupa olisi voimassa poikkeusluvan voimassaoloajan, kuitenkin
            enintään 31 päivään
            joulukuuta 2009. 
         
         
         Voimaantulosäännöksessä
         
          poikkeusluvan voimassaoloajan enimmäisaika on muutettu
            tilintarkastuslain 57 §:n 3 momentin mukaiseksi eli enintään
            31 päivään joulukuuta 2011.
         
         
         8. Laki yhdistyslain muuttamisesta
         
         Laki yhdistyslain muuttamisesta ehdotetaan hylättäväksi.
            Tilintarkastuslain 57 §:n 3 momentin mukaan yhdistyksessä sovelletaan
            edelleen kumottavan tilintarkastuslain säännöksiä.
            Uutta tilintarkastuslakia sovelletaan KHT- tai HTM-tilintarkastajan
            taikka KHT- tai HTM-yhteisön valintaan ja näiden
            suorittamaan lain 1 §:n 1 momentissa tarkoitettuun tilintarkastukseen.
         
         
         9. Laki asumisoikeusyhdistyksistä annetun lain muuttamisesta
         
         Voimaantulosäännös.     
         
          Voimaantulosäännökseen on lisätty
            vastaavanlainen siirtymäsäännös asunto-osakeyhtiölain
            muutokseen. Ennen asumisoikeusyhdistyksistä annetun lain
            muutoksen voimaantuloa perustettuun asumisoikeusyhdistykseen sovelletaan
            vanhan lain säännöksiä tilintarkastajan
            kelpoisuusvaatimuksista sekä kumottavan tilintarkastuslain
            säännöksiä tilintarkastajan
            valinnasta ja tämän suorittamasta tilintarkastuksesta
            niinä tilikausina, jotka päättyvät viimeistään
            31.12.2011. KHT- tai HTM-tilintarkastajan taikka KHT- tai HTM-yhteisön
            valintaan ja tämän suorittamaan tarkastukseen
            sovelletaan uutta tilintarkastuslakia.
         
         
         10. Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta
         
         42 ja 43 §. 
         
         Eduskunta on hyväksynyt uuden lain luottolaitostoiminnasta.
            Näiden pykälien numerot on muutettu uuden luottolaitoslain
            mukaisiksi 158 ja 159 §:ksi.
         
         
         44 §.
         
         Tämän pykälän numero on
            muutettu vastaavasti 160 §:ksi. Samalla on korjattu pykälässä oleva
            viittaus ja lisätty säännösten
            johdonmukaisuutta noudattaen luottolaitoksen rinnalle omistusyhteisö.
         
         
         14. Laki eläkesäätiölain
            muuttamisesta
         
         
         66 §. 
         
         Pykälässä on korjattu virheellinen
            viittaus.