Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
valiokunnan tekemin muutoksin.
Lailla saatetaan voimaan luottolaitosdirektiivin ja talletussuojadirektiivin
muutosten pakolliset säännökset. Lisäksi
lain tavoitteena on tehostaa ulkomaisten luottolaitosten Suomessa toimivien
sivuliikkeiden valvontaa.
Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 16) sanotaan, että Finanssivalvonnan
toimivalta määrätä taloudellisia
seuraamuksia finanssimarkkinoita koskevien säännösten
rikkomisesta on varsin rajoitettu ja rajoitetumpi kuin useimmissa muissa
EU:n jäsenvaltioissa. Erityisesti tämä koskee
luotto- ja vakuutusyhtiölainsäädännössä asetettujen
velvollisuuksien rikkomista, jonka osalta Finanssivalvonnalla ei
ole lainkaan valtuuksia määrätä taloudellisia
seuraamuksia.
Finanssivalvonta ja Suomen Pankki ovat kiinnittäneet
huomiota talousvaliokunnalle antamissaan lausunnoissa Finanssivalvonnan
oikeuksiin määrätä hallinnollisia
seuraamuksia. Finanssivalvonta toteaa, että hallinnollisten
seuraamusten soveltamisalan laajentaminen ja niiden tason nostaminen
samalle tasolle kuin monilla muilla eurooppalaisilla valvontaviranomaisilla
on jo tällä hetkellä erittäin
tärkeää Finanssivalvonnan uskottavuuden
ja tehokkaan valvonnan varmistamiseksi. Suomen Pankki pitää tärkeänä,
että seuraamusjärjestelmän kehittämiseen
palataan mahdollisimman pikaisesti ja taloudellisten seuraamusten
taso saatetaan vastaamaan keskeisiä kilpailijamaitamme.
Talousvaliokunnalle antamassaan lausunnossa valtiovarainministeriö yhtyy
Finanssivalvonnan ja Suomen Pankin näkemyksiin sanktiojärjestelmän
tehostamistarpeesta. Ministeriö toisti sen, mitä sanotaan
hallituksen esityksen perusteluissakin, että seuraamusjärjestelmää arvioidaan
myöhemmin erikseen ja huomattavasti laajemmin kuin tämän
hallituksen esityksen yhteydessä on ollut mahdollista.
Talousvaliokunta pitää välttämättömänä,
että Finanssivalvonnalla on kattavat tietojensaanti- ja
tarkastusvaltuudet ja käytössään
tehokkaat hallinnolliset seuraamukset laiminlyöntien ja rikkomusten
varalta, jotta valvoja voi hoitaa tehtävänsä tehokkaasti
kunkin tilanteen vaatimalla tavalla kaikissa oloissa. Finanssivalvonnalla
on oltava sellaiset valvontajärjestelmät, että se
voi tarvittaessa reagoida tilanteeseen ajantasaisesti. Lainsäädäntöä on
muutettava Finanssivalvonnan valtuuksien osalta viivyttelemättä.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että luottolaitoslakiin (49 §) lisätään
säännökset johdon ja henkilöstön
palkitsemisjärjestelmistä. Luottolaitoksilla ja
sijoituspalveluyrityksillä on oltava osana luotettavaa
hallintoa sellaiset palkitsemisjärjestelmät ja
niitä koskevat käytännöt, jotka edistävät
tuottavasti ja turvaavasti sijoittamista.
Rahoitusmarkkinoiden toimivuuden varmistamiseen liittyy vahva
yleinen intressi. Rahoituslaitosten sellaisia henkilöitä,
joiden toiminnasta voi aiheutua yritykselle merkittävää riskiä,
ei saa kannustaa ottamaan tehtäviin ja vastuuseen nähden
suhteettomilla palkitsemisilla niin suuria riskejä, että ne
vaarantavat rahoitusmarkkinoiden vakauden ympäröivän
maailman muuttuessa. Käytäntö on osoittanut,
että rahoitusmarkkinoiden kriisiydyttyä julkisen
vallan ja kansainvälisen yhteisön on tultava pelastajaksi.
Palkitsemista koskevista periaatteista ja menettelytavoista
säädetään yksityiskohtaisesti valtioneuvoston
asetuksella.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttamisesta
Johtolause.
Johtolausetta on muutettu pykäliin tehtyjen muutosten
johdosta.
10 §. Talletus.
Pykälän 3 momentissa säädetään,
että talletuksia saadaan vastaanottaa vain Finanssivalvonnan
hyväksymien yleisten ehtojen mukaisille tileille. Momentti
ehdotetaan kumottavaksi.
Tallettajien tasapuolinen kohtelu edellyttäisi, että momenttia
vastaavaa säännöstä sovellettaisiin
hallituksen esityksen mukaisesti myös ulkomaisten luottolaitosten
Suomessa olevien sivuliikkeiden tarjoamiin talletuksiin. Ulkomaisten luottolaitosten
soveltamien tiliehtojen hyväksyminen Suomessa saattaisi
kuitenkin ainakin periaatteessa vaikeuttaa esimerkiksi ulkomaisen luottolaitoksen
korkoriskin hallintaa tavalla, joka olisi ristiriidassa luottolaitosten
taloudellisen aseman valvontaan sovellettavan kotivaltioperiaatteen
kanssa.
Finanssivalvonnan tehtävien jatkuvasti laajentuessa
tiliehtojen etukäteisvalvontaa koskeva lakisääteinen
velvollisuus on muutenkin vaikeasti perusteltavissa. Finanssivalvonnalla
säilyisi momentin kumoamisesta huolimatta oikeus halutessaan
jatkaa tiliehtojen samoin kuin muidenkin valvottavien soveltamien
sopimusehtojen etukäteisvalvontaa Finanssivalvonnasta annetun
lain yleisten säännösten nojalla. Näistä syistä tiliehtojen,
kuten muidenkin sopimusehtojen, etukäteisvalvonnan tarpeellisuus
suhteessa Finanssivalvonnan muihin tehtäviin on tarkoituksenmukaista
jättää Finanssivalvonnan omaan harkintaan.
35 a §. Arvopaperistettujen omaisuuserien
hankintaa koskevat rajoitukset.
Pykälän 3 momenttia on täydennetty
niin, että se vastaa paremmin direktiivissä asetettuja
vaatimuksia.
48 §. Vähennyserät.
Pykälän 1 momentin 1 kohdan sanamuotoa on
selkeytetty. Säännöksen asiasisältö ei
muutu.
63 §. Valuuttakurssi-, selvitys- ja hyödykeriskien
kattamiseksi vaadittava omien varojen vähimmäismäärä.
Lakiehdotuksen 64 §:ssä oleva vastapuoliriskin
pääomavaatimusta koskeva 4 kohta on siirretty
tähän pykälään, koska
mainitussa kohdassa tarkoitettua pääomavaatimusta sovelletaan
luottolaitosdirektiivissä tarkemmin määritellyissä tapauksissa
myös eräisiin kaupankäyntivaraston ulkopuolisiin
riskeihin. Vastapuoliriskillä tarkoitetaan vastapuolen
maksukyvyttömyydestä aiheutuvaa riskiä.
64 §. Kaupankäyntivarastoon liittyvien
riskien kattamiseksi vaadittava omien varojen vähimmäismäärä.
Edellä olevan johdosta pykälän 1 momentin
4 kohta on poistettu.
82 §. Vakavaraisuustietojen julkistamisvelvollisuus.
Pykälän 1 momentti on muutettu hallituksen
esityksessä tarkoitetulla toisella muutosdirektiivillä tehdyn
luottolaitosdirektiivin 145 artiklan 3 kohdan täytäntöön
panemiseksi.
86 §. Lisäpääomavaatimus.
Pykälään on lisätty uusi
3 momentti hallituksen esityksessä tarkoitetulla toisella
muutosdirektiivillä tehdyn luottolaitosdirektiivin 136
artiklan 1 kohdan muutoksen täytäntöön
panemiseksi.
105 §. Korvattavat saamiset.
Pykälän 3 momentin sanamuotoa on täsmennetty
momentin soveltamiseen liittyvien mahdollisten tulkintaongelmien
välttämiseksi.
181 §. Markkinariskejä koskevat
siirtymäsäännökset.
Pykälässä säädettävää siirtymäaikaa
on jatkettu vuoden 2011 loppuun hallituksen esityksessä tarkoitetun
muutosdirektiivin mukaisesti.
Siirtymäsäännös.
Siirtymäsäännöksen 1 momenttia
on muutettu lakiin tehtyjen muutosten johdosta. Samalla on korjattu
hallituksen esityksessä ollut virheellinen päivämäärä.
3. Laki talletuspankkien yhteenliittymästä annetun
lain 21 §:n muuttamisesta
21 §. Jäsenluottolaitoksen omien
varojen ja konsolidoitujen omien varojen vähimmäismäärä.
Pykälän 3 momentin sanamuotoa on tarkistettu niin,
että laista käy selkeästi ilmi, että yhteenliittymä rinnastetaan
luottolaitoksen luottolaitostoiminnasta annetun lain 69 §:n
4 momentissa tarkoitettuun konsolidointiryhmään
sovellettaessa mainitussa momentissa tarkoitettua poikkeusta.
4. Laki Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta
3 §. Tehtävät.
Hallituksen esityksessä pykälään ehdotettu
uusi 4 momentti on poistettu.
Momentissa tarkoitetut komiteat lakkaavat 1.1.2011, ja niiden
tehtävät siirtyvät Euroopan pankkiviranomaiselle,
Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaiselle ja Euroopan vakuutus- ja
lisäeläkeviranomaiselle vuoden 2011 alusta lukien,
kun Euroopan finanssivalvontajärjestelmä ja sitä koskevat
EU:n asetukset tulevat voimaan. Euroopan neuvosto ja Euroopan parlamentti
pääsivät syyskuun 2010 alussa yhteisymmärrykseen
asetuksen sisällöstä. Asetusten juridistekninen
tarkastus on vielä kesken.
Hallituksen on lähitulevaisuudessa tarkoitus antaa
esitys Finanssivalvonnasta annetun lain muuttamisesta. Finanssivalvonnasta
annettu laki ehdotetaan sopeutettavaksi Euroopan finanssivalvontajärjestelmää koskeviin
EU:n asetuksiin. Näiden asetusten mukaan Finanssivalvonnan
on tehtäviä suorittaessaan otettava huomioon
Euroopan pankkiviranomaisen, Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen,
Euroopan vakuutus- ja lisäeläkeviranomaisen sekä Euroopan
järjestelmäriskikomitean suositukset ja ohjeet.
Tätä koskeva maininta on tarkoitus ehdottaa lisättäväksi
myös Finanssivalvonnasta annettuun lakiin, jolloin nyt
käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotettu 3 §:n 4 momentti olisi poistettava
laista.
43 §. Rikemaksun ja seuraamusmaksun määräämisen
muut edellytykset.
Pykälän 1 momenttia on tarkistettu siten,
että seuraamusmaksua ei saisi määrätä,
jos samasta rikkomuksesta on aiemmin lainvoimaisesti tuomittu rangaistus.
Säännöksen soveltamisalaa on lisäksi
laajennettu koskemaan myös rikemaksua, minkä vuoksi
pykälän otsikkoa on muutettu. Muutokset vastaavat
rikosoikeudellisten ja hallinnollisten seuraamusten keskinäiseen
suhteeseen sovellettavia yleisiä oikeusperiaatteita, erityisesti
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tulkitsemiskäytännössä omaksuttua
niin kutsuttua "ne bis in idem" -kieltoa eli kieltoa rangaista
kahdesti samasta asiasta.
12. Laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä annetun lain 2 §:n muuttamisesta
Johtolause.
Johtolausetta on muutettu 31 §:ään tehdyn
muutoksen johdosta.
31 §. Valvonta.
Pykälän 1 momentin 1 kohdasta on poistettu
viittaus 2 kohtaan 2 §:ään tehdyn muutoksen
johdosta.
15. Laki arvonlisäverolain 169 a §:n
muuttamisesta
Esityksessä ehdotetaan, että otsikossa mainitun pykälän
2 momentti muutetaan.
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa on käsiteltävänä HE
122/2010 vp vuoden 2011 tuloveroasteikkolaiksi
sekä laeiksi eräiden verolakien muuttamisesta.
Hallituksen esityksessä on 5. laki arvonlisäveron
169 a §:n 2 momentin kumoamisesta.
Edellä olevan johdosta talousvaliokunta ehdottaa, että sen
käsiteltävänä oleva muutoslakiehdotus
hylätään.
16. Laki valtion vakuusrahastosta annetun lain 12 a §:n
muuttamisesta
12 a §. Tuen kohteena olevan pankin
tappioiden kattaminen ja muut tuelle asetettavat erityiset ehdot.
Pykälään on lisätty uusi
4 momentti, jolla saatetaan voimaan hallituksen esityksessä tarkoitetun
toisen muutosdirektiivin V liitteen k-kohdan säännökset
siltä osin kuin ne koskevat julkista tukea saavia luottolaitoksia.