Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotukset hyväksytään
jäljempänä mainituin muutoksin. Muutokset
johtuvat pääsosin perustuslakivaliokunnan lausunnosta
ja valiokuntakäsittelyn yhteydessä esille tulleista
täsmennystarpeista.
Ehdotetuilla säädösmuutoksilla saatettaisiin voimaan
markkinoiden väärinkäyttödirektiivi sekä komission
tämän direktiivin nojalla antamat niinkutsutut
määritelmädirektiivi, sijoitussuositusdirektiivi
ja kolmas direktiivi. Muutosten tavoitteena on varmistaa arvopaperimarkkinoiden
luotettavuus muun muassa lisäämällä markkinoiden
läpinäkyvyyttä ja julkisuutta. Valiokunta
yhtyy näihin tavoitteisiin ja katsoo, että ehdotuksessa
on kyetty vastaamaan yhteisölainsäädännön
edellyttämiin muutostarpeisiin ottamalla huomioon kansalliset
hallinnolliset ja oikeudelliset erityispiirteemme. Näihin
erityispiirteisiin liittyen esityksessä on on tehty periaatteellisia,
erityisesti Rahoitustarkastukseen liittyviä, ratkaisuja,
joiden täytäntöönpanoa ja vaikutuksia
tulee tiiviisti seurata.
Saadun selvityksen perusteella valiokunta puoltaa ehdotuksessa
omaksuttuja peruslinjauksia muilta kuin hallinnollisten seuraamusten muutoksenhakua
koskevilta osin.
Muutoksenhaun osalta esityksessä ehdotetaan, että hallinnollisten
seuraamusten osalta markkinaoikeuden ensimmäisenä tai
toisena oikeusasteena antamaan päätökseen
haetaan muutosta korkeimmalta oikeudelta. Sekä markkinaoikeuden
että korkeimman oikeuden käsittelyyn sovellettaisiin
oikeudenkäymiskaaren hakemusasioiden käsittelyä koskevia
säännöksiä. Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan esittänyt muutoksenhakumenettelyä tarkistettavaksi
siten, että viranomaisen päätöksestä haetaan
muutosta markkinaoikeudelta ja tämän päätöksestä valittamalla
korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Muutoksenhakuun tulee kummankin
oikeusasteen osalta soveltaa hallintolainkäyttölaissa säädettyä menettelyä.
Perustuslakivaliokunta on katsonut, että 3. lakiehdotukseen
tämän mukaisesti tehtävät muutokset
ovat edellytyksenä lain käsittelemiselle tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Talousvaliokunta esittää muutoksenhakumenettelyä muutettavaksi
perustuslakivaliokunnan esityksen mukaisesti. Näin tehtävien muutosten
myötä 9. lakiesitys ei enää ole
tarpeen, ja se esitetään hylättäväksi.
Valiokuntakäsittelyn aikana huomiota on kiinnitetty
Rahoitustarkastuksen uusiin toimivaltuuksiin sekä uusiin
hallinnollisiin seuraamuksiin.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksen mukaisella
tavalla säännellyt kuulemista ja paikalletuloa
koskevat toimivaltuudet turvaavat hallinnolliselle valvontaviranomaiselle
normaalitilanteessa riittävät oikeudet puuttumatta
kuitenkaan pakkokeinolainsäädännön
piiriin kuuluviin toimivaltuuksiin. Ne tulee jatkossakin pysyttää poliisilla
ja oikeusviranomaisilla.
Uudet maksuseuraamukset liittyvät tekoihin, joista
tällä hetkellä on säädetty
rikoisoikeudellinen rangaistus. Valiokunta katsoo, että tekojen dekriminalisointi
on tarkoituksenmukaista. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että uudet
seuraamukset täydentävät nykyistä seuraamusvalikoimaa
siten, että se on ankaruusjärjestyksessä: rikemaksu,
julkinen huomautus, julkinen varoitus ja julkisen varoituksen ohella
seuraamusmaksu.
Rikemaksun ja seuraamusmaksun rahamääräiset
tasot on valiokunnan näkemyksen mukaan asetettu siten,
että niillä on riittävää taloudellista
merkitystä ottaen kuitenkin huomioon, että kyseessä ovat
hallinnolliset eivätkä rikosoikeudelliset seuraamukset.
Kuten valiokunta on edellä todennut, seuraamusjärjestelmän
toimivuus on yksi niistä uusista periaatteellisista ratkaisuista,
jotka edellyttävät erityisen tiivistä jatkoseurantaa.
Oikeusvarmuuden lisäämiseksi valiokunta yhtyy
niihin käsittelyn aikana esitettyihin näkemyksiin,
joiden mukaisesti Rahoitustarkastuksen tulee laatia rikemaksun osalta
julkinen ohjeellinen rikemaksutaulukko, josta ilmenee eri rikkeistä ja
laiminlyönneistä seuraavan rikemaksun taso.
Yksityiskohtaiset
perustelut
1. Laki arvopaperimarkkinalain muuttamisesta
2 luvun 7 §.
Valiokunta on täsmentänyt 6 momentissa olevaa
Rahoitustarkastuksen määräystenantovaltaa
perustuslakivaliokunnan lausunnon mukaisesti siten, että valtuus
kohdistuu vain Euroopan yhteisöjen komission antamien säädösten
täytäntöönpanemiseksi tarvittaviin
tarkempiin säännöksiin.
4 luvun 4 §.
Pykälän 4 momenttiin on tehty vastaava Rahoitustarkastuksen
määräystenantovaltaa koskeva täsmennys
kuin edellä 2 luvun 7 §:ssä.
4 luvun 5 b §.
Valiokunta on muuttanut 1 momenttia poistamalla liiketoimen
keskeyttämistä koskevan määräyksen.
Käytännössä arvopaperinvälittäjän
olisi vaikeaa keskeyttää liiketoimea ilman, että ilmoituksen
teko samalla paljastettaisiin.
5 luvun 4 §.
Valiokunta on korjannut 1 momentin 3 kohdassa olevan säännösviittauksen.
Pykälän 1 momentin 4 kohtaa on muutettu huomattavaa
vaikutusvaltaa koskevan määritelmän osalta.
Valiokunta katsoo, ettei huomattava vaikutusvalta, toisin kuin määräysvalta,
voi syntyä yhdessä kenenkään
kanssa. Samalla valiokunta on korjannut lainkohdassa olleen kirjoitusvirheen.
Listayhtiöiden tilintarkastajat, varatilintarkastajat
ja tilintarkastusyhteisön toimihenkilöt, joilla
on päävastuu rekisterinpitäjän
tilintarkastuksesta, ovat usein käytännössä tilintarkastajana
tai varatilintarkastajana hyvin useissa yhtiöissä.
Sisäpiirivalvonnan kannalta ei ole tarkoituksenmukaista
ulottaa pykälässä tarkoitettua ilmoitusvelvollisuutta
koskemaan myös kaikkia näitä yhteisöjä kyseisten
ilmoitusvelvollisten vaikutusvaltayhteisöinä.
Valiokunta on lisännyt pykälään
uuden 4 momentin, jolloin esityksen mukainen 4 momentti on siirtynyt
5 momentiksi ja aiempi 5 momentti vastaavasti 6 momentiksi.
5 luvun 5 §.
Valiokunta on korjannut pykälän 1 ja 2 momenteissa
olevat säännösviittaukset.
5 luvun 7 §.
Pykälän 1 momenttiin on tehty vastaava korjaus
säännösviittaukseen kuin edellä 4 §:ssä.
5 luvun 12 §.
Valiokunta on rajannut 3 momenttia perustuslakivaliokunnan esittämällä tavalla siten,
että laissa olevaa yleistä väärän
tai harhaanjohtavan tiedon julkaisemista tai muuta levittämistä koskevaa
kieltoa sovelletaan joukkoviestinnässä annetussa
laissa tarkoitettuun yleisön saataville toimitetun viestin
laatijaan vain, jos viestin laatijan itselleen saama etu tai hyöty on
luonteeltaan erityistä. Momentista on myös korjattu
kirjoitusvirhe.
5 luvun 15 §.
Pykälään on tehty vastaava Rahoitustarkastuksen
määräystenantovaltaa koskeva täsmennys
kuin edellä 2 luvun 7 §:ssä ja 4 luvun 4 §:ssä.
Voimaantulosäännös.
Voimaantulo- ja siirtymäsäännös
on esityksessä kirjoitettu koskemaan vain sisäpiirirekisteriä.
Tämä merkitsisi, että liikkeeseenlaskija
saisi välittömästi lain tultua voimaan
uuden lain mukaisia ilmoituksia, mutta rekisteri olisi päivitettävä vasta
kuuden kuukauden kuluttua. Lainkohtaa on muutettu siten, että sama
kuuden kuukauden siirtymäaika koskee sekä sisäpiirirekisteriä että ilmoitusvelvollisten
ilmoituksia.
3. Laki Rahoitustarkastuksesta annetun lain muuttamisesta
Johtolause.
Valiokunta on ottanut huomioon 1.1.2005 voimaan tulleen muutoksen
Rahoitustarkastuksesta annettuun lakiin (1311/2004). Muutoksessa
lakiin lisättiin uusi 24 a §, minkä vuoksi
esityksen 24 a § on muutettu uudeksi 24 b §:ksi.
15 a §.
Pykälän 2 momenttia on täsmennetty
perustuslakivaliokunnan ehdottamalla tavalla Rahoitustarkastuksen
tietojensaantioikeuden sekä alkuperäisten asiakirjojen
ja tallenteiden palauttamisvelvollisuuden osalta.
24 b §.
Pykälän 4 momenttiin on tehty perustuslakivaliokunnan
edellyttämä muutoksenhakumenettelyä koskeva
muutos. Valiokunta on myös ottanut huomioon 1.1.2005 voimaan
tulleen muutoksen Rahoitustarkastuksesta annettuun lakiin (1311/2004).
Muutoksessa lakiin lisättiin uusi 24 a §, minkä vuoksi
esityksen 24 a § on muutettu uudeksi 24 b §:ksi.
25 §.
Pykälän 7 momenttiin on tehty perustulakivaliokunnan
edellyttämä muutoksenhakumenettelyä koskeva
muutos.
26 a §.
Pykälän 5 momenttiin on tehty perustuslakivaliokunnan
edellyttämä muutoksenhakumenettelyä koskeva
muutos.
26 b §.
Pykälään on tehty perustuslakivaliokunnan
edellyttämät muutoksenhakumenettelyä koskevat
muutokset.
26 e §.
Pykälään ja sen otsikkoon on tehty
perustuslakivaliokunnan edellyttämät muutoksenhakumenettelyä koskevat
muutokset. Teknisenä muutoksena on lisätty uusi
2 momentti.
Voimaantulosäännös.
Valiokunta on lisännyt säännökseen
määräykset siitä, kuinka muutoksenhaku
ennen lain voimaantuloa määrättävien julkisten
huomautusten ja varoitusten osalta määräytyy.
6. Laki sijoituspalveluyrityksistä annetun lain 48 §:n
muuttamisesta
48 §.
Sijoituspalveluyritysten toimintamahdollisuuksien
turvaamiseksi valiokunta on muuttanut pykälää siten,
että sijoituspalveluyritys voi luovuttaa pykälän
1 momentissa tarkoitettuja tietoja myös Euroopan talousalueella
toimivalle kaupankäynnin järjestäjälle.
7. Laki luottolaitostoiminnasta annetun lain 94 §:n
muuttamisesta
94 §.
Valiokunta on tehnyt edellä 6. lakiesityksen 48 §:ää vastaavan
muutoksen myös luottolaitosten osalta.
9. Laki eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun
lain muuttamisesta
Edellä 3. lakiehdotukseen tehtyjen muutoksenhakumenettelyä koskevien
muutosten myötä 9. lakiehdotus on kokonaisuudessaan
tarpeeton ja esitetään hylättäväksi.
Asioiden käsittelyyn markkinaoikeudessa sekä Rahoitustarkastuksen ja
markkinaoikeuden seuraamuksia koskevaan muutoksenhakuun sovelletaan
hallintolainkäyttölakia (586/1996) eikä eräiden
markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annettua
lakia (1528/2001).