Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
siihen tehdyin muutoksin.
Kilpailulaki perustuu laajasti EU:n lainsäädäntöön,
josta osa on suoraan sovellettavaa oikeutta, ja EU:n oikeuskäytäntöön.
Lainsäädännöllä on
olennaisen tärkeä merkitys kilpailun toimivuuden,
tuottavuuden parantamisen ja markkinoiden tehokkuuden kannalta.
Tämä on otettava huomioon muutakin lainsäädäntöä kuin kilpailulainsäädäntöä kehitettäessä.
Lainsäädännöllä luodut
yksinoikeudet ja erioikeudet sekä alalle tulon esteet rajoittavat
kilpailua ja jarruttavat markkinoiden kehittymistä tehokkaammiksi.
Niiden vaikutus näkyy kustannustason kohoamisena. Kilpailun
esteet on karsittava lainsäädännöstä,
jollei siihen jollakin toimialalla ole erityisiä perusteita.
Kilpailulaissa säädetään
kielletyistä kilpailunrajoituksista sekä toimenpiteistä,
toimivaltuuksista ja seuraamuksista, jos lakia epäillään tai
todetaan rikotun. Kilpailuoikeudellisena sanktiona on valtiolle
maksettava seuraamusmaksu. Maksu saa olla enintään
10 prosenttia kilpailunrajoitukseen osallisen liikevaihdosta siltä vuodelta,
jona hän viimeksi osallistui rikkomukseen. Maksun määrää markkinaoikeus
Kilpailuviraston esityksestä.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä seuraamusmaksun
määräämistä niin suurena,
että rikkomukseen osallinen ei saa seuraamusmaksun maksamisesta
huolimatta hyötyä osallistumisestaan kiellettyyn
kilpailunrajoitukseen ja että seuraamusmaksun määrällä on
ennalta ehkäisevää vaikutusta vastaisen
varalle. Kilpailulain mukaan väärän tiedon
antamisesta viranomaiselle rangaistaan rikoslaissa säädetty
rangaistus. Kilpailulain rikkomisesta ei seuraa muita rikosoikeudellisia
seuraamuksia. Jos havaitaan, että laissa säädettävät
kilpailuoikeudelliset sanktiot ovat riittämättömiä,
niitä on tehostettava, kun se on kansallisesti mahdollista.
Lisäksi tulee selvittää mahdollisuudet
rikosoikeudellisten sanktioiden laajentamiseen silloin, kun ne voivat
tulla oikeudellisten periaatteiden mukaan kyseeseen.
Kilpailulain 32 §:ssä on uudet säännökset asioiden
tärkeysjärjestyksestä ja tutkimatta jättämisestä.
Kilpailuvirasto asettaa tehtävänsä tärkeysjärjestykseen,
ja se voi jättää asian tutkimatta laissa
säädetyin edellytyksin.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että edellä mainitusta mahdollisuudesta huolimatta
Kilpailuvirastolla on riittävät ja asiantuntevat
resurssit kilpailuasioiden pitkäjänteiseen seurantaan
ja tutkintaan. Paljastumisuhalla on osaltaan ennalta ehkäisevä vaikutus.
Harmaa talous ja työnantajavelvoitteiden laiminlyönti,
jotka usein liittyvät toisiinsa, vääristävät
kilpailua ja vaikeuttavat rehellistä elinkeinotoimintaa.
Yhteiskunnalta jää saamatta huomattava määrä veroja
ja maksuja. Kilpailuasioita tutkiessaan viranomaisten on seurattava
myös harmaata taloutta. Jos kilpailuviranomaisten tietoon
tulee siitä epäilyjä, niiden on toimittava
yhteistyössä muiden asianomaisten viranomaisten kanssa
epäkohtien ja laittomuuksien kitkemiseksi ja syyllisten
saattamiseksi vastuuseen.
Muita toteamuksia
Lain 13 §:ssä säädetään
seuraamusmaksun suuruudesta. Seuraamusmaksu saa olla enintään
10 prosenttia kunkin kilpailunrajoitukseen osallistuvan elinkeinonharjoittajan
tai näiden yhteenliittymän liikevaihdosta siltä vuodelta,
jona elinkeinonharjoittaja tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymä viimeksi
osallistui rikkomukseen.
Talousvaliokunta toteaa, että rikkomukseen osallistumisvuodella
tarkoitetaan kalenterivuotta. Jos tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta,
liikevaihto tulee laskea kalenterivuodelle. Pääsääntöisesti
tilikausi on kalenterivuosi, mutta se voi olla myös muu
12 kuukauden ajanjakso. Eräissä tapauksissa tilikausi
voi olla 12:ta kuukautta lyhyempi tai pitempi, kuitenkin enintään 18
kuukautta.
Kilpailulain 17 §:n 1 momentin mukaan kilpailunrajoituksesta
määrättävästä seuraamusmaksusta
vapautumista (14 §) ja seuraamusmaksun alentamista
(15 §) haetaan Kilpailuvirastolta. Pykälän
3 momentissa sanotaan, että Kilpailuvirasto antaa menettelyn
lopuksi kirjallisen päätöksen siitä,
täyttääkö elinkeinonharjoittaja kaikki
laissa säädetyt edellytykset. Lain 44 §:n
1 momentin mukaan Kilpailuviraston 17 §:n 3 momentin
nojalla antamaan päätökseen ei saa erikseen
hakea muutosta valittamalla.
Talousvaliokunta huomauttaa, että Kilpailuviraston
tulee antaa 17 §:n 3 momentissa tarkoitetut päätökset
tiedoksi hallintolaissa säädetyllä tavalla.
Markkinaoikeus on lausunut talousvaliokunnan kuulemisessa, että kilpailuasioiden
tuomioistuinprosessien osapuolten oikeusturva edellyttää,
että kilpailuasioiden tuomioistuinmenettely säännellään
nykyistä tarkemmin.
Hallituksen esityksen perusteluissa puolestaan todetaan, että kilpailuasioiden
käsittelyä markkinaoikeudessa koskevat säännökset
ovat hyvin niukat ja vaativat lähiaikoina ajanmukaistamista.
Yleissäännökset asian käsittelystä markkinaoikeudessa
ovat parhaillaan uudistettavina. Kilpailuasioiden käsittelyä markkinaoikeudessa
koskeviin säännöksiin tehdään
tarpeelliset muutokset sen jälkeen, kun nähdään, millaisiksi
yleissäännökset muotoutuvat.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että niin pian kuin siihen on valmiudet, säännöksiin
tehdään tarpeelliset muutokset. Se on välttämätöntä asianosaisten
oikeusturvan, oikeusvarmuuden ja asioiden käsittelyn sujuvuuden
kannalta Kilpailuvirastossa ja markkinaoikeudessa.
Talousvaliokunta viittaa myös siihen, mitä perustuslakivaliokunta
sanoo asioiden käsittelystä Kilpailuvirastossa
ja markkinaoikeudessa. Perustuslakivaliokunnan mukaan asioiden viivytyksetön
käsittely edellyttää Kilpailuvirastolta
ja markkinaoikeudelta hyvää tiedonkulkua, työnsuunnittelua,
valmistelua ja tehokasta päätöksentekoa.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Yrityskaupan kieltäminen ja ehtojen asettaminen.
Lakiehdotuksen 25 §:ssä on säännökset
yrityskaupan kieltämisestä ja ehtojen asettamisesta.
Markkinaoikeus voi Kilpailuviraston esityksestä kieltää tai
määrätä purettavaksi yrityskaupan
tai asettaa yrityskaupan toteuttamiselle ehtoja. Jos kilpailun estyminen
tai yrityskaupan haitalliset vaikutukset voidaan välttää,
Kilpailuviraston tulee edellä tarkoitetun esityksen tekemisen
sijasta neuvotella ja määrätä tällaiset
ehdot noudatettaviksi. Kilpailuvirasto ei voi määrätä yrityskaupalle
ehtoja, joita yrityskaupan ilmoittaja ei hyväksy.
Perustuslakivaliokunta toteaa, että säädösehdotuksista
ei käy lainkaan ilmi, millaisia ehtoja markkinaoikeus tai
Kilpailuvirasto voivat asettaa. Perustuslakivaliokunta esittää,
että säännösten tarkentamiseksi
niihin lisätään avoin esimerkkiluettelo
yrityskaupan ehdoista.
Kilpailulakiehdotuksen 25 § vastaa asiallisesti
nykyisen kilpailunrajoituksista annetun lain 11 d §:ää.
Tässäkään pykälässä ei
ole ehdoista esimerkkiluetteloa. Perustuslakivaliokunta ei kiinnittänyt
huomiota tähän yksityiskohtaan silloin antamassaan
lausunnossa (HE 105/2001 vp — PeVL
35/2001 vp).
Hallituksen esityksen perusteluissa sanotaan, että kilpailun
toimivuuden kannalta ongelmallisissa yrityskauppatapauksissa yrityskaupan
ilmoittaja esittää Kilpailuvirastolle ehtoja,
joiden se uskoo poistavan tutkittavana olevaan yrityskauppaan liittyvät
kilpailuongelmat. Kilpailuvirasto neuvottelee yrityskaupan ilmoittajan
kanssa ehdoista. Jos ehdot riittävät poistamaan
yrityskauppaan liittyvät kilpailuongelmat ja yritys hyväksyy
ehdot, Kilpailuvirasto määrää ehdot noudatettaviksi.
Tässä tapauksessa Kilpailuvirasto ei voi tehdä markkinaoikeudelle
esitystä yrityskaupan kieltämiseksi. Lain mukaan
Kilpailuvirasto ei voi määrätä yrityskaupalle
ehtoja, joita yrityskaupan ilmoittaja ei hyväksy. Jos ehdoista
ei päästä neuvottelutulokseen, Kilpailuvirasto
tekee esityksen markkinaoikeudelle yrityskaupan kieltämiseksi.
Talousvaliokunta yhtyy näkemykseen, että yrityskaupan
ehdot voivat vaihdella hyvin paljon riippuen kussakin tapauksessa
mm. yritysten toimialasta ja markkinoiden rakenteesta. Lisäksi
yrityskaupan toteuttajat tekevät Kilpailuvirastolle esityksen
ehdoista. Valiokunnalle annetun selvityksen mukaan samankaltainen
säännös sisältyy usean muun
EU:n jäsenvaltion kilpailulakiin eikä niissäkään
ole esimerkkiluetteloa. Kansallisessa yrityskauppavalvonnassa seurataan
myös EU:n komission linjauksia ja EU:n oikeuskäytäntöä.
Edellä olevan perusteella talousvaliokunta toteaa kantanaan,
että ehtoja koskevan esimerkkiluettelon kirjaaminen lakiin
on käytännössä vaikeaa ja että laki
tältä osin hyväksytään
hallituksen esityksen mukaisena.
Tarkastusvaltuudet.
Lain 35 §:ssä on säännökset
Kilpailuviraston ja aluehallintoviraston virkamiehen tarkastusoikeudesta
elinkeinonharjoittajan hallinnassa olevissa liike- ja varastotiloissa,
maa-alueilla ja kulkuneuvoissa ja 36 §:ssä tarkastusoikeudesta
muissa kuin edellä mainituissa tiloissa.
Perustuslakivaliokunta sanoo lausunnossaan, että kotirauhan
piiri kattaa lähtökohtaisesti kaikenlaiset pysyväisluonteiseen
asumiseen käytetyt tilat. Liike- ja varastotiloihin saattaa
sisältyä myös asumiseen tarkoitettuja
tiloja. Perustuslaissa turvattu kotirauhan piiri kattaa lähtökohtaisesti
myös ajoneuvossa mahdollisesti olevat pysyväisluonteiseen
asumiseen käytetyt tilat. Tällaiset tilat jäävät
kuitenkin perustuslailla suojatun kotirauhan eräänlaiselle
reuna-alueelle.
Lausunnossa sanotaan myös, että kotirauhan suojan
kannalta olisi perusteltua lisätä 35 §:ään maininta,
ettei tarkastusta voida suorittaa kotirauhan piiriin kuuluvissa
tiloissa, vaan niitä koskevista tarkastuksista säädetään
36 §:ssä. Koska kotirauhan suojaama piiri
määritellään eri tavoin perustuslaissa
kuin esimerkiksi rikoslaissa, olisi rajaus perusteltua muotoilla
koskemaan pysyväisluonteiseen asumiseen käytettyjä tiloja.
Huomautuksistaan huolimatta perustuslakivaliokunta esittää,
että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Talousvaliokunta toteaa, että kilpailulakiehdotuksen
35 § on asiallisesti samansisältöinen kuin
voimassa olevan kilpailunrajoituslain 20 §, ja
36 § vastaa eräin muutoksin kilpailunrajoituslain
20 a §:ää. Antaessaan
lausunnon hallituksen esityksestä kilpailunrajoituslain
muuttamisesta, joka sisälsi mm. edellä mainitut
säännökset, perustuslakivaliokunta ei
silloin ottanut kantaa kotirauhan suojaan (HE 11/2004
vp — PeVL 7/2004 vp).
Kilpailulakiehdotuksen 35 ja 36 §:n, kuten myös
nykyiset kilpailunrajoituslain 20 ja 20 a §:n,
säännökset perustuvat EU:n kilpailusääntöjen
täytäntöönpanoasetuksen (1/2003)
20 ja 21 artiklaan, jotka ovat suoraan sovellettavaa oikeutta.
Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotuksen 35 § hyväksytään
hallituksen esityksen mukaisena. Talousvaliokunta kuitenkin kiinnittää lain
soveltajien huomiota siihen, mitä perustuslakivaliokunnan
lausunnossa sanotaan. Elinkeinonharjoittajan liiketiloihin tehtäviä tarkastuksia
koskevan 35 §:n nojalla ei voida tehdä tarkastuksia
kotirauhan piiriin kuuluviin tiloihin.
Muilta osin talousvaliokunta viittaa perustuslakivaliokunnan
lausuntoon.
Maa- ja metsätalousvaliokunnan lausunto
Maa- ja metsätalousvaliokunta käsittelee kilpailulain
2 §:n 2 momentissa olevien säännösten soveltamista
maatalouteen. Valiokunta toteaa, että hallitus sitoutui
10.6.2010 valmistelemaan hallituksen esityksen poikkeuksista kilpailulainsäädäntöön
maatalouden alalla tavoitteena toteuttaa EU-lainsäädännön
mukaisten maataloustuottajien yhteenliittymien ja maatalouden toimialakohtaisten
yhteenliittymien toteuttamat järjestelyt. Lisäksi
valiokunta toteaa, että esityksen valmistelu on aloitettu
maa- ja metsätalousministeriössä. Maa-
ja metsätalousvaliokunta kiirehtii esityksen antamista
eduskunnalle.
Hallituksen esityksen perusteluissa sanotaan, että kilpailulain
2 §:n 2 momentin säännökset vastaavat
asiallisesti voimassa olevan kilpailunrajoituslain 2 §:n
2 ja 3 momenttia. Kilpailulakiehdotuksen mukainen maatalouden alkutuotantoa
koskeva soveltamisalapoikkeus vastaa EU:n maataloutta koskevaa soveltamisalapoikkeusta,
ja sitä sovelletaan EU:n soveltamiskäytännön
kanssa yhdenmukaisesti. Tarkoituksena on myös, että kansallinen
lainsäädäntö sallii jatkossakin
EU:n oikeuden sallimat järjestelyt.
Talousvaliokunta ilmaisee kantanaan, että antaessaan
hallituksen esityksen kilpailulaiksi 10.6.2010 hallitus otti kantaa
siihen, että kilpailulaki on luonteeltaan yleislaki ja
mahdollisista poikkeuksista säädetään
erillisellä lailla. Tähän viittaa se,
että hallituksen esityksen antamisen yhteydessä valtioneuvosto
antoi lausuman, jonka mukaan hallitus sitoutuu valmistelemaan maa-
ja metsätalousvaliokunnan mainitseman esityksen. Talousvaliokunta
edellyttää, että hallitus valmistelee
hyvässä yhteistyössä työ-
ja elinkeinoministeriön ja sidosryhmien kanssa tarvittavan
lainsäädännön tuottaja- ja toimialaorganisaatioiden
mahdollistamiseksi mahdollisimman pian.
Maa- ja metsätalousvaliokuntakaan ei esitä muutoksia
kilpailulakiin.
Talousvaliokunta toteaa vielä, että EU:n komission
toimeksiannosta on käynnistetty äskettäin
kaksivuotinen tutkimushanke osuuskuntien ja tuottajaorganisaatioiden
roolista ruokaketjussa. Samalla selvitetään niihin
liittyviä kilpailuoikeudellisia kysymyksiä.
Maa- ja metsätalousvaliokunta käsittelee lausunnossaan
mm. maatalouden tuottavuuden kasvun vaikutusta hintoihin, kotimaisen
elintarviketeollisuuden ja kaupan keskittyneisyyttä, jatkuvan
hintaseurannan tehostamistarvetta ja määräävän
markkina-aseman väärinkäyttöön
puuttumista. Talousvaliokunta viittaa lausuntoon.
Yksityiskohtaiset perustelut
12 §. Kilpailunrajoituksesta määrättävä seuraamusmaksu.
Pykälän 4 momentissa ehdotetaan, että seuraamusmaksun
täytäntöönpanosta annettaisiin
tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella.
Lakiehdotuksen 49 §:n mukaan kilpailunrikkomusmaksun
täytäntöönpanosta annettu asetus
(142/2002) jäisi edelleen voimaan. Asetuksessa
säädetään, että Oikeusrekisterikeskus
huolehtii kilpailunrikkomismaksun määräämistä koskevan
päätöksen täytäntöönpanosta.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten momentti on poistettu.
Oikeusrekisterikeskuksesta annetun lain 1 §:n
mukaan Oikeusrekisterikeskuksen tehtävistä säädetään
lailla, ei asetuksella.
Edellä olevan johdosta lakiehdotuksen 49 §:stä on
poistettu säännös kilpailunrikkomismaksun
täytäntöönpanosta annetun valtioneuvoston
asetuksen voimaan jäämisestä, ja lakiin on
lisätty asetuksen sisältöä vastaava
uusi 47 § seuraamusmaksun täytäntöönpanosta
ja seuraamusmaksua koskevista ilmoituksista. Samalla, kun kilpailunrajoituksista
annettu laki kumotaan, kumoutuu myös kilpailunrikkomusmaksun täytäntöönpanosta
annettu asetus.
19 §. Seuraamusmaksun vanhentuminen.
Lakiehdotuksen mukaan elinkeinonharjoittajalle, joka panee
yrityskaupan täytäntöön 25 tai
27 §:n vastaisesti, määrätään
seuraamusmaksu, jollei laissa ole säädettyjä perusteita
jättää se määräämättä.
Seuraamusmaksun vanhentumista koskevaa 19 §:ää on
täydennetty viittauksilla 25 ja 27 §:ään,
jolloin pykälissä tarkoitetusta yrityskaupan lainvastaisesta
täytäntöönpanosta määrättävän
seuraamusmaksun vanhentumisaika on sama kuin kiellettyjä kilpailunrajoituksia
koskevien säännösten rikkomisesta.
20 §. Vahingonkorvaus.
Pykälän 2 momenttia, jossa ehdotetaan säädettäväksi
vahingonkorvauksen sovittelusta ja korvausvastuun jakautumisesta
kahden tai useamman korvausvelvollisen kesken, on täsmennetty
niin, että laista käy selkeästi ilmi
vahingonkorvauslain (412/1974) 2 luvun 1 §:n
2 momentissa olevan sovittelusäännöksen
ja 6 luvussa olevien korvausvastuun jakautumissäännösten,
myös yhteisvastuullisen korvausvastuun, soveltaminen kilpailunrajoituksesta
aiheutuneen vahingon korvaamiseen.
34 §. Kutsuminen kuultavaksi.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon ja pykälän
yksityiskohtaisiin perusteluihin (s. 76) viitaten pykälää on
täsmennetty niin, että Kilpailuvirasto voi kutsua kuultavaksi
elinkeinonharjoittajan tai elinkeinonharjoittajan yhteenliittymän
edustajan taikka muun henkilön, jos se on välttämätöntä kohteeseen
liittyvien tietojen keräämistä varten.
42 §. Asian käsittely markkinaoikeudessa.
Pykälän 1 momenttia on täydennetty
niin, että kilpailunrajoitusta koskeva asia tulee vireille
myös 30 §:n 2 momentissa tarkoitetulla
esityksellä ja 26 §:n 2 momentissa tarkoitetulla
hakemuksella.
47 §. Seuraamusmaksun täytäntöönpano.
Edellä 12 §:n perusteluihin viitaten
lakiin on lisätty uusi 47 §, jossa säädetään
seuraamusmaksun täytäntöönpanosta
ja seuraamusmaksusta tehtävistä ilmoituksista.
Pykälä vastaa sisällöltään kumottavaa
valtioneuvoston asetusta kilpailunrikkomusmaksun täytäntöönpanosta.
50 §. Voimaantulo.
Edellä 12 ja 47 §:n perusteluihin
viitaten 2 momentista on poistettu säännös
kilpailunrikkomismaksun täytäntöönpanoasetuksen
voimaan jäämisestä.