Perustelut
Matti Vanhasen II hallituksen aikana päätettiin Suomen
historian suurimmista energiaratkaisuista. Silloin päätettiin
nostaa uusiutuvan energian käyttöä 28 %:sta
noin 38 %:iin energian kokonaiskulutuksesta vuoteen
2020 mennessä. Tämä tarkoittaa loppukulutuksessa
38 TWh:n suuruista uusiutuvan energian lisäystä,
lähes kahden miljoonan ihmisen vuotuisen sähkön
ja lämmön tarvetta vastaava määrä,
vuoteen 2020 mennessä. Samalla päätettiin
myös tarvittavista tukijärjestelyistä,
joilla uusiutuvan energian lisäys voidaan varmistaa.
Yksi uusiutuvan energian edistämisen merkittävistä tukimuodoista
oli uusiutuvan sähkön muuttuvahintainen tuotantotuki.
Sillä haluttiin turvata metsäpohjaisen energian
reilu kilpailukyky saastuttaviin fossiilisiin verrattuna kaikissa
oloissa ja reilulla marginaalilla.
Tukimuodolla haluttiin taata metsäenergian kilpailukyky
sitomalla tuen määrä päästöoikeuden
hintaan. Uusiutuvan sähkön tuen suuruus mitoitettiin
sellaiseksi, että sitä maksetaan päästöoikeuden
hinnasta riippuen 0—18 euroa/MWh. Turpeen
veron ollessa 1,90 euroa/MWh metsäenergia
on tuettuna sanotulla 0—18 euron/MWh tuella kilpailukykyinen
noin 23 euroon/MWh saakka. Tätä kalliimmalla
päästöoikeuden hinnalla sen katsotaan
olevan kilpailukykyinen ilman tukea. Sittemmin turpeen vero on nostettu
2,90 euroon/MWh.
Kataisen hallitus on kuitenkin nostanut asteittain turpeen verotusta
ensin vuoden 2013 alusta lukien 4,90 euroon/MWh ja sitten
vuoden 2015 alusta lukien 5,90 euroon/MWh. Samalla hallitus
aikoo vähentää metsäenergian
muuttuvahintaista tuotantotukea merkittävästi
niin, että sen enimmäismäärä laskisi
18 euron/MWh sijasta noin 13 euroa/MWh. Tämä muutos
on sinänsä looginen, jos hyväksyy turpeen
veron toteutetun suuruisen kiristämisen. Keskusta ei ole
kuitenkaan sellaista hyväksynyt.
Toimiva puun käyttö vaatii oheispolttoaineekseen
vissin määrän turvetta. Nämä polttoaineet
ovat ainakin toistaiseksi sidottu polttoteknisesti yhteen.
Hallituksen esitys ei muuta puun ja turpeen välistä kilpailusuhdetta.
Käytännössä esitys kuitenkin
merkitsee puun ja turpeen yhteiskäytön kilpailuaseman
heikkenemistä suhteessa kivihiileen, maakaasuun ja öljyyn,
ennen muuta kivihiileen.
Niinpä muutamia puun ja turpeen yhteiskäyttöön
perustuvia pitkälle valmisteltuja hankkeita on pantu jäihin
(Rovaniemi) ja useammankin käynnistymässä olleen
hankkeen suunnittelu on lopetettu. Useammallekin juuri valmistuneelle puun
ja turpeen yhteiskäyttöön perustuvalle CHP-hankkeelle
esitys on ikävä takaisku. Niiden liiketoiminnan
perusteet muuttuvat heti valtion yksipuolisen ratkaisun seurauksena.
Menettelyä ei voida pitää hyväksyttävänä.
Pahimmillaan esitys merkitsee turpeen käytön
korvautumista kivihiilellä, mikä on vastoin kaikkia
vihreän energian edistämisen toimenpiteitä.
Kuluttajien kannalta hallituksen esitys merkitsee ennen muuta
kaukolämmön hinnan kallistumista. Sekin on vastoin
"puhtaan energian" edistämistoimia. Kaukolämmön
korvautuminen vaihtoehtoisilla energiamuodoilla tapahtuu useimmiten
päästöllisillä energiavaihtoehdoilla tai
ydinvoimalla.
Keskustan eduskuntaryhmä on hyväksynyt turpeen
verotasoksi 2,90 euroa/MWh. Olemme vastustaneet veron
nostamista 5,90 euroon/MWh.
Hallituksen nyt esittämä muuttuvahintaisen tuotantotuen
malli kaavoineen on periaatteessa hyväksyttävä tapa
kytkeä turpeen vero ja puun puusähkön
muuttuvahintainen tuotantotuki yhteen. Malli vastaa mitä ilmeisimmin
myös EU:n komission asettamia pelisääntöjä.
Hyvää esityksessä on puun kaasutuksesta maksettava
preemio.
Kun esitetty malli perustuu kuitenkin liian korkeaan turpeen
verotasoon, ei esitystä voida hyväksyä.
Keskusta edellyttää, että hallitus palauttaa
turpeen veron aikaisemmin päätetylle 2,90 euron/MWh
tasolle ja uudistaa uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annettua lakia sen pohjalta
vielä ennen kuluvan vuoden vaihdetta.
Samalla esitämme, että hallitus muutoinkin huolehtii
kotimaisten ja uusiutuvien energialähteiden kilpailukyvystä ja
niillä tuotetun energian kohtuuhintaisuudesta.