TOIMENPIDEALOITE 15/2010 vp
      TPA 15/2010 vp - Lauri Oinonen /kesk 
      
      Tarkistamaton versio 1.0
      Biokaasun vapauttaminen polttoaineverosta 
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Suomessa biokaasun liikennekäytön
         kasvulla on merkittävä vaikutus työllisyyteen,
         teknologiavientiin ja energiaomavaraisuuteen sekä uusiutuvien
         liikennepolttoaineiden lisäysvelvoitteen täyttämiseen.
         Poliittiset ohjauskeinot vaikuttavat voimakkaasti nousevan alan
         toimintaedellytyksiin ja mahdollisuuksiin kehittyä Suomen
         menestystarinaksi. Polttoaineverouudistus uhkaa lopettaa puhtaimman
         ja 100-prosenttisesti kotimaisen biopolttoaineen — biokaasun — liikennekäytön
         Suomessa. Täysin kotimainen ja uusiutuva biokaasu on nykyään
         vapautettu liikennepolttoaineiden valmisteverosta. Polttoaineverouudistus
         on kuitenkin vireillä. VTT:n esiselvityksessä on
         esitetty valmisteveron ja/tai käyttövoimaveron
         asettamista myös kaasumaisille polttoaineille. Verouudistuksen
         tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä ja
         lisätä ympäristöystävällisten polttoaineiden
         osuutta liikenteessä. Verouudistuksen toteutuessa esiselvityksen
         mukaisesti puhtaimman polttoaineen, biokaasun, verotaso nousisi
         merkittävästi. Tämänsuuntainen
         ohjauskeino olisi tavoitteiden vastainen. CO2-päästövähennyksien
         lisäksi verouudistuksen linjauksissa tulisi huomioida biokaasun
         liikennekäytön huomattavat edut. Biokaasuauto
         on lähes päästötön.
      
      
      Biokaasu on puhtain polttoaine, mitä nykyautojen moottoreissa
         voidaan käyttää. Kaasuautosta ei tule
         käytännössä lainkaan hiukkaspäästöjä. Ilman
         laadun kannalta keskeiset terveydelle haitalliset päästöt
         (TPM, NOx, HC, CO, O3) ovat VTT:n tutkimusten mukaan
         huomattavan alhaiset nestemäisiin biopolttoaineisiin verrattuna.
      
      
      CO2-päästöt ovat 0 g/km,
         sillä biokaasua käyttävä auto
         kulkee 100-prosenttisesti biopolttoaineella. Myös maakaasulla
         ajettaessa saavutetaan yhtä alhaiset terveydelle haitallisten
         yhdisteiden päästöt, ja CO2-päästötkin
         ovat 25 prosenttia bensiiniä alhaisemmat. Tuhansia uusia
         työpaikkoja on saavutettavissa liikennebiokaasun tuotantoketjusta.
         Liikennebiokaasun tuotantoketju luo Suomeen useita tuhansia pysyviä työpaikkoja,
         mikäli alan edellytykset turvataan. Tuotantoketju työllistää useilla
         eri toimialoilla ympäri Suomen. Suomessa lukuisat alan
         yritykset ja teknologiaosaaminen ovat jo nykyään
         maailman huippua. Biokaasualan teknologiavienti on käynnistynyt,
         ja sen odotetaan kasvavan vauhdilla.
      
      
      Biokaasulla voidaan kattaa Suomen liikenteen 10 prosentin biopolttoainevelvoite.
         Suomen liikennebiokaasun tuotantopotentiaali on MTT:n asiantuntija-arvion
         mukaan jäte- ja lantapohjaisista materiaaleista 2—3
         TWh ja peltoenergiasta ruuan ja rehuntuotantoa vaarantamatta 6 TWh. Liikennebiokaasulla
         voidaan siis kattaa kokonaisuudessaan Suomen vuodelle 2020 asetettu
         liikenteen 10 prosentin biopolttoainevelvoite. Biokaasun tuotantoprosessi
         muuntaa biomassaa liikennepolttoaineeksi hyvin energiatehokkaasti. Samasta
         määrästä raaka-ainetta voidaan
         valmistaa huomattavasti enemmän liikennebiokaasua kuin
         bioetanolia tai biodieseliä.
      
      
      Heti laajasti käytettävissä oleva
         teknologia on mahdollista myös kotimaisesti Suomessa. Maailmalla
         olevat 10 miljoonaa kaasuautoa ja 16 000 kaasun tankkausasemaa
         sekä lukuisten automerkkien panostaminen kaasuautoihin
         kuvastavat alan kehitystä. Tekniikka on täysin
         vakiintunutta, ja kaasuautojen hinnat ovat nykyisten bensiini- ja
         dieselautojen tasolla. Kaasun tankkausasemaverkosto rakentuu Suomeen
         nopeaa vauhtia, ja kaasun tankkausasemilla biokaasun rooli kasvaa
         lähivuosina merkittävästi. Uusia yrityksiä on
         jo syntymässä biokaasun tankkausasemaverkoston
         laajentamiseksi kattamaan koko Suomi.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan,
      
      että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin biokaasun pitämiseksi
         vapaana polttoaineverosta kotimaisen ja puhtaan energian käytön
         sekä alan teknologian ja tuotannon edistämiseksi.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 2 päivänä maaliskuuta
         2010