Eri puolilta yrityskenttää kantautuu
         parhaillaan huolestuttavia viestejä siitä, että ulkopuolisen
         rahoituksen saaminen on vaikeutumassa. Ehdot ovat tiukentuneet ja
         velkarahan marginaalit kasvaneet. Ilman kunnollisia vakuuksia lainan
         saaminen on yksinkertaisesti aikaisempaa vaikeampaa, vaikka yrityksen
         investointikohde sinänsä vaikuttaisi mielekkäältä. 
      
      
      Yritysrahoituksen kiristymisen taustalla luonnollisesti vaikuttavat
         pankeille asetetut suuremmat vakavaraisuusvaatimukset, jonka seurauksena
         pankkien liikkumatila ja riskinottokyky on aiempaa rajallisempi.
         Valtio ei voi jäädä seuraamaan sivusta,
         kuinka pankkien lainahanojen kiristyessä yritysten investoinnit
         matelevat. 
      
      
      Valtion täytyy tällaisessa tilanteessa kyetä toimimaan
         siten, että muodostuu korvaavia pankkirahoituksen ulkopuolisia
         rahoituskanavia. Tällaisia ovat esimerkiksi Keskustan esittämä uuden kasvun
         rahasto, josta Keskustan eduskuntaryhmän jäsenet
         ovat tehneet erillisen toimenpidealoitteen.
      
      
      Uuden kasvun rahaston rinnalla on syytä ottaa käyttöön
         myös monia muita toimia, joilla voidaan vaikuttaa siihen,
         että investointien rahoituslukkoja saadaan avautumaan. 
      
      
      Yksi keino olisi ohjeistaa Finnveraa nostamaan rahoituspäätöstensä riskitasoa.
         Tämä luonnollisesti edellyttää samalla
         varautumista tulevina vuosina kasvaviin luottotappioihin. Tällä hetkellä yritysten
         rahoituspäätökset kaatuvat liian usein
         siihen, ettei Finnvera lähde mukaan rahoitukseen. Finnveran
         osalta uutena rahoitusinstrumenttina tulee puolestaan ottaa käyttöön
         rakennepoliittisen lainoituksen mahdollisuus. Rakennepoliittinen
         laina olisi kohdennettu yrityksille, jotka kehittävät
         tuotantotapojaan, tuotteitaan tai markkinointiaan vastaamaan muuttuneiden markkinoiden
         kysyntää.   
      
      
      Eläkeyhtiöiden takaisinlainausrahastoissa
         on yritysten rahoittamista mahdollistavia pääomia jopa
         kymmeniä miljardeja euroja. Takaisinlainausrahaston sääntöjä pitää uudistaa
         sellaiseksi, että tämän reservin hyödyntäminen
         on yritysten näkökulmasta järkevää. 
      
      
      Suomen tulee kansallisin toimin huolehtia siitä, että pankkien
         monimuotoisuus säilyy ja pienet pankit säilyvät
         elinvoimaisina. Moni pieni pankki on erikoistunut luotonannossaan,
         joten koostaan huolimatta ne voivat kattaa merkittävän
         osan jonkin tietyn sektorin, kuten vaikkapa maatalouden, yritysrahoituksesta.
         Suomen tulee myös välttää omilla
         kansallisilla toimillaan lisäämästä pankkien
         luotonannon sääntelyä ylikireäksi. 
      
      
      Kataisen hallituksen käyttöönottama
         pankkivero on oivallinen esimerkki Kataisen hallituksen epäonnistuneesta
         veropolitiikasta. Ensinnäkin veron tuotto on jäämässä pienemmäksi
         kuin mitä veron kustannukset ovat, kun huomioidaan yhteisöveromenetykset.
         Keskusta ei lähtökohtaisesti kannata sellaisia
         veroja, jotka eivät edes lisää verotuottoa.
         Vero kohdistuu täydellä painollaan pienille pankeille,
         kun sen sijaan isot pohjoismaiset finanssikonsernit ovat voineet
         hyödyntää eri maiden erilaisen veropohjan
         jättämät aukot ja minimoida verorasituksen.
         Pankkiveron maksajaksi päätyvät joko
         välillisesti tai jopa suoraan kohdennettuna tavalliset
         suomalaiset yritykset ja kotitaloudet.  Veron tuottoa ei myöskään edes
         käytetty mahdollisiin tuleviin pankkikriiseihin varautumiseen,
         vaan se kului valtion syömämenojen katteeksi.
         Keskustan mielestä pankkivero tuleekin lakkauttaa.
      
      
      Pankkien antamaan luotonantoon voidaan vaikuttaa sääntelemällä vakuusvaateita
         ja vaikuttamalla näin luotojen riskisyyden määrittelyyn. Oman
         pääoman vaade on moninkertainen teollisuusinvestoinnissa
         esimerkiksi asuinrakennukseen verrattuna. Näin rahoja ohjataan
         kanavoitumaan riskiä karttaviin sijoituksiin, jolloin uuden kasvun
         potentiaali jää hyödyntämättä.
         Erilaisten rahoituspäätösten riskimäärittelyä on
         syytä tarkastella uudestaan. 
      
      
      Pienten ja aloittavien yritysten rahoittamiseksi tulee ottaa
         käyttöön alueellisia tai kunnallisia pääomarahastoyhtiöitä,
         jotka poikkeavat perinteisistä julkisin varoin toimivista
         kehittämisyhtiöistä siinä,
         että niistä voisi saada erilaisten yritystoiminnan
         suunnitteluun liittyvien palveluiden lisäksi myös
         rahoitusta. Alueellisten pääomarahastojen pääomittaminen
         voitaisiin toteuttaa valtakunnallisen kasvurahaston kautta.
      
      
      Suomeen tulee luoda piakkoin toimivat joukkovelkakirjamarkkinat
         pienten ja keskisuurten yritysten käyttöön.
         Pörssin elinvoimaisuuden kasvattamiseksi on syytä vakavasti
         harkita, että First North -listalle listautuvilla yrityksillä olisi mahdollisuus
         pysyttäytyä verotuksellisesti listautumattoman
         yhtiön asemassa.
      
      
      Konkurssitilanteessa yrittäjää uhkaava
         velkavankeuteen joutuminen on pelotteena sellainen, että se
         estää tehokkaasti kasvupyrkimyksiä. Tämän
         vuoksi olisi tärkeää pohtia konkurssilainsäädännön
         uudistamista. Epäonnistumisessa on uuden kasvun
         siemen. Yrityksen kaatumisen ei tulisi lannistaa yrittäjää,
         vaan kannustaa häntä ottamaan opikseen ja jatkamaan
         uraansa yrittäjänä. 
      
      
      Yritysten rahoituksen kannalta on valtaisan tärkeää,
         että Suomen julkisen talous saadaan vakautumaan. Valtion
         talouden luottoluokituksen säilyttäminen korkeimmalla
         tasolla auttaa myös yritysten rahoituskustannusten hillitsemisessä.