TOIMENPIDEALOITE 62/2005
         vp
      
      TPA 62/2005
            vp - Sari Essayah /kd 
      
      Tarkistettu versio 2.1
      Autoverotuksen uudistaminen
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Uuden autoverolain tultua voimaan vuonna 2003 käytettyjen
         autojen tuonti Suomeen on varsin laajamittaista. Autoja tuodaan
         vuosittain yli 30 000. Suomessa auton verotusarvo määritetään
         suurten autoliikkeiden kaupallisen palveluntarjoajan tiedostoon
         toimittamien pyyntihintatietojen perusteella. Hinnoista vähennetään
         oletettu keskimääräinen alennus. Ero
         todellisen ostohinnan ja laskennallisen hinnan välillä voi
         olla hyvinkin merkittävä. Ongelma korostuu harvinaisten
         autojen kohdalla. 
      
      
      EY:n perustamissopimuksen 90 artiklan syrjintäkielto
         edellyttää, että sisämarkkinoilla muusta
         jäsenvaltiosta tulevaan tuotteeseen ei kohdisteta ankarampaa
         verotusta kuin vastaavaan kotimaiseen tuotteeseen. Euroopan yhteisöjen
         tuomioistuin on katsonut, että samanlaiset käytetyt
         ajoneuvot ovat syrjintäkieltoartiklassa tarkoitettuja toisiaan
         vastaavia tuotteita. Toisesta jäsenvaltiosta tulevaa ajoneuvoa
         ei voi verottaa syrjintäkieltoa rikkomatta enempää kuin
         veroa sisältyy samanlaisen maassa jo olevan ajoneuvon jäljellä olevaan
         arvoon. Ajoneuvon verotusarvo voidaan määrittää tilastollisten
         lähteiden perusteella, mutta vain, jos ne kuvaavat arvoa mahdollisimman
         oikein. 
      
      
      Pyyntihintoihin nojaavaa verotusta on pidettävä syrjivänä verotuskäytäntönä,
         koska veroviranomainen ei välttämättä saa
         käyttöönsä verotuksen pohjaksi
         todellisia kotimaisia myyntihintoja. Kuten Kilpailuvirastokin on
         todennut, nykyisen käytäntömme ongelmana
         on se, että suomalaiset kilpailijat määrittelevät
         ulkomailta tuotujen käytettyjen autojen arvon. On mahdollista,
         että määrittelijöiden intressissä on
         nostaa autojen pyyntihinta mahdollisimman korkeaksi ja näin
         tehdä hankalaksi avoin kilpailu. Nykyinen menettely johtaa
         liian korkeaan arvostustasoon, jolloin myös veron määrä muodostuu
         liialliseksi ja siten syrjiväksi. Autoverolain säätämisen
         yhteydessä esitetty pelko veronoikaisujen kasautumisesta
         on osoittautunut aiheelliseksi. Käytettyjen tuontiautojen
         verotuksessa tulisi siirtyä käyttämään auton
         verotusarvona siitä ulkomailla tosiasiallisesti maksettua
         hintaa. 
      
      
      Eduskunta vaati hallitukselta vuonna 2002 autoverolain
         muutoksen yhteydessä toimenpiteitä autovero- ja
         moottoriajoneuvoverolainsäädännön
         laaja-alaiseksi uudistamiseksi. Eduskunta toisti tämän
         vaatimuksen marraskuussa 2004 edellyttäen, että hallitus
         kiirehtii toimenpiteitä, jotka tähtäävät
         auto- ja ajoneuvoverotuksen laaja-alaiseen uudistamiseen.
      
      
      
      
   
 
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan, 
      
      että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin auto- ja
         ajoneuvoverotuksen uudistamiseksi.
      
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 8 päivänä kesäkuuta
         2005