Perustelut
         
         Tarkastusvaliokunta on kokouksessaan 17.4.2008 päättänyt,
            että asian K 2/2008 vp Hallituksen
            toimenpidekertomus vuodelta 2007 yhteydessä käsitellään
            Eduskunnan hyväksymät lausumat, jota valiokunta
            on käsitellyt omana asianaan, TRO 1/2007 vp.
         
         
         Tarkastusvaliokunnan sihteeristössä tehdyn selvityksen
            tavoite ja toteutus
         
         
         Tarkastusvaliokunnan keskeisenä tehtävänä on valvoa
            eduskunnan tahdon toteutumista. Valiokunta havaitsi valtion tilinpäätöskertomuksesta
            antamansa
            mietinnön (TrVM 1/2007 vp)
            sekä talousarviosta antamansa lausunnon (TrVL 1/2007 vp)
            valmistelun yhteydessä, että eduskunnan hyväksymien
            talousarviolausumien toimeenpanossa on ilmeisiä kehittämistarpeita. Valiokunta
            päätti, että valiokunnan sihteeristössä paneudutaan
            perusteellisemmin kyseiseen ongelma-alueeseen ja laajennetaan selvitys
            koskemaan koko lausumamenettelyä.
         
         
         Selvityksen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa lausumamenettelyn
            toimivuudesta ja eduskunnan tahdon toteutumisesta menettelyn jatkokehittämistä varten.
            Selvityksessä kartoitettiin lausumamenettelyn mahdollisia
            ongelmakohtia ja kehittämishaasteita.  Kartoitus tehtiin
            haastattelemalla eduskunnan virkamiehiä, ministeriöiden
            valmistelijoita ja yhdyshenkilöitä sekä käyttämällä kirjallista
            lähdeaineistoa. Kirjallisina lähteinä olivat
            valtion tilinpäätöskertomukset, hallituksen
            toimenpidekertomukset, kertomuksista annetut valiokuntien mietinnöt
            ja lausunnot, säädökset ja ohjeet, eduskunnan
            lausumarekisteri ja yksittäiset lausumat. Selvityksen tekivät
            ylitarkastajat Raimo Laitinen ja Arto Mäkelä tarkastusvaliokunnan
            sihteeristöstä.
         
         
         Lausuman määrittely ja lainsäädäntöperusta
         
         Eduskunnan lausumalla tarkoitetaan asian ratkaisevassa käsittelyssä päätettyä valtioneuvostoon
            kohdistuvaa eduskunnan tahdonilmausta. Eduskunnan työjärjestyksen
            53 §:n (lakiehdotuksen käsittely) 5 momentin
            mukaan toisessa käsittelyssä, joka pidetään
            aikaisintaan kolmantena päivänä ensimmäisen
            käsittelyn päättymisestä, eduskunta
            päättää lakiesityksen hyväksymisestä tai
            hylkäämisestä sekä mahdollisista lausumista
            asian johdosta. Työjärjestyksen muutoksen (PNE 2/2005 vp)
            perustelujen mukaan lausuma on vakiintunut eduskunnan reagointitavaksi
            hallituksen suuntaan. Lausuma sisältää mietinnön
            perusteluja vahvemman kannanoton hallitukselta siinä asiassa
            edellytettävistä toimenpiteistä.
         
         
         Lausumien säädösperustassa ei yleensä nähty merkittäviä ongelmia.
            Huomiota kiinnitettiin mm. siihen, että asiasta on vaikea
            antaa tarkempia säädöksiä, tai
            siihen, että järjestelmä on nykyisellään
            joustava. Lausumamenettelyä pidettiin tärkeänä parlamentaarisen
            ohjauksen ja valvonnan välineenä. Usein korostettiin
            lausumien vahvaa poliittista velvoittavuutta. Kyseessä ei siis
            ole juridinen velvoittavuus, eikä sen tavoittelemista pidetty
            tarpeellisenakaan. Eduskunnalla todettiin olevan käytettävissään
            useita keinoja, jos esimerkiksi lausuman toimeenpano ei ole edennyt
            tarkoitetulla tavalla. Keinojen käytössä nähtiin
            kuitenkin lisäämismahdollisuuksia (esim. perustuslain
            47 §:ssä säädetty tiedonsaantioikeus
            tai ministerin pyytäminen valiokuntaan). Todettakoon, että yksi
            asiantuntija piti selkeiden toimeenpanosanktioiden puuttumista lausumamenettelyn
            lähes ikiaikaisena ongelmana. Selvityksessä kävi
            ilmi, että lausuma-termin käyttö on selkiintymätöntä.
            Lausumaa on käytetty virheellisesti synonyymina mm. ponnelle.
         
         
         Uuden valiokuntaoppaan (voimaan 1.2.2008) mukaan valiokunta
            voi — muusta asiasta kuin kertomuksesta tai selonteosta
            laadittavassa — mietinnössä ehdottaa
            eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman,
            joka sisältää valtioneuvostolle tai hallitukselle
            osoitetun kehotuksen ryhtyä toimenpiteisiin valtioneuvoston
            tai hallituksen toimivaltaan kuuluvassa jossakin asiassa. Kertomuksesta
            ja selonteosta laadittavassa mietinnössä ehdotetaan
            hyväksyttäväksi eduskunnan kannanotto.
            Todettakoon, että uusien ohjeiden mukaisesti kertomuksesta
            annettu kannanotto on eduskunnan lausumarekisterissä voinut
            muuttua lausumaksi (TrVM 2/2007 vp ja EK 25/2007 vp).
         
         
         Lausuma kirjoitetaan yleensä muotoon: "Eduskunta edellyttää,
            että…". Valiokunnan ehdotus eduskunnan lausumaksi
            perustellaan mietinnön perustelujaksossa ja esitetään
            päätösehdotuksessa ponnen muodossa hyväksyttäväksi. Lausumaehdotus
            ei saa olla ristiriidassa mietinnön muiden päätösehdotusten
            kanssa eikä siten esimerkiksi vastoin hyväksyttäväksi
            ehdotetun lain säännöksiä.
         
         
         Eduskunnan hyväksymä lausuma saatetaan valtioneuvoston
            tietoon sisällyttämällä se eduskunnan
            vastaukseen tai kirjelmään. Hallituksen toimenpidekertomuksessa
            ja valtion tilinpäätöskertomuksessa tehdään
            selkoa niistä toimenpiteistä, joihin asianomaisissa
            ministeriöissä on ryhdytty eduskunnan lausumien
            johdosta, tai ehdotetaan, että jokin lausuma ei anna enää aihetta toimenpiteisiin
            valtioneuvoston tai hallituksen taholta ja ilmoitetaan samalla syyt
            siihen.
         
         
         Eduskunnan työjärjestyksen 32 §:n
            4 momentin mukaan hallituksen toimenpidekertomus lähetetään
            valmistelevasti käsiteltäväksi perustuslakivaliokuntaan.
            Siltä osin kuin kertomus koskee ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa,
            sen käsittelee kuitenkin ulkoasiainvaliokunta. Muut pysyvät
            erikoisvaliokunnat antavat eduskunnan päätöksen
            perusteella kertomuksesta lausuntonsa perustuslakivaliokunnalle
            (PNE 1/1999 vp, s. 20/I).
         
         
         Lausuntomenettelyn avulla erikoisvaliokunnat voivat yleisesti
            arvioida hallituksen toimintaa kertomusvuoden aikana valiokunnan
            toimialalla (kertomuksen I osa). Olennaista kuitenkin on, että kukin
            erikoisvaliokunta saa lausuntomenettelyssä mahdollisuuden
            ottaa kantaa hallituksen toimenpiteisiin (kertomuksen III osa) valiokunnan
            mietinnöissään ehdottamien, eduskunnan
            hyväksymien lausumien johdosta (PeVM 6/2006 vp,
            s. 2/I). Eduskunnan lausumiin kohdistuvan seurantatehtävän
            hoitaminen on kullekin erikoisvaliokunnalle kuuluva vähimmäisvaatimus
            hallituksen kertomusta käsiteltäessä (PeVM 6/2006 vp,
            s. 2). Erikoisvaliokunnat voivat lisäksi vakiintuneen
            käytännön perusteella ottaa toimenpidekertomuksen
            käsittelyn yhteydessä esille erityisteemoja, joiden
            käsittelemistä ne syystä tai toisesta
            pitävät tarpeellisena (PeVM 6/2006 vp,
            s. 2/II). Valiokunnan toimialaan sinänsä kuuluvan,
            mutta toisen erikoisvaliokunnan mietinnön pohjalta hyväksytyn
            lausuman johdosta tehtyjen hallituksen toimenpiteiden tai näkemysten
            arviointi edellyttää alkuperäisen mietintövaliokunnan
            suostumusta. Valiokunta voi vaihtoehtoisesti saattaa oman arvionsa
            hallituksen toimenpiteistä tai näkemyksistä alkuperäisen
            mietintövaliokunnan tietoon ja harkittavaksi.
         
         
         Perustuslakivaliokunta ei yleensä käsittele erikoisvaliokuntien
            lausuntoja hallituksen toimenpidekertomuksesta. Kertomusmietinnössään perustuslakivaliokunta
            kuitenkin ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
            kannanoton, jossa edellytetään hallituksen ottavan
            asianmukaisesti huomioon sekä ao. mietintöön
            että sen liitteinä oleviin erikoisvaliokuntien
            lausuntoihin sisältyvät eduskunnan aiempia lausumia
            ja muitakin seikkoja koskevat kannanotot.
         
         
         Valtion tilinpäätöskertomuksessa
            esitetään talousarviolausumien ja lisätalousarviolausumien
            johdosta suoritetut toimenpiteet. Kertomus lähetetään
            nykyisin valmistelevasti käsiteltäväksi
            tarkastusvaliokuntaan, jolle valtiovarainvaliokunta antaa eduskunnan
            päätöksen nojalla lausunnon. Tarkastusvaliokunta
            katsoo valtiovarainvaliokunnalta saamansa lausunnon perusteella,
            mitkä tilinpäätöskertomuksessa
            selostetut toimenpiteet ovat riittäviä tai lausumat
            ovat muutoin käyneet tarpeettomiksi.
         
         
         
            Eduskunnan lausumalla tarkoitetaan valtioneuvostoon kohdistuvaa
               eduskunnan tahdonilmausta. Kyseessä on siis tärkeä osa
               parlamentaarista ohjausta ja valvontaa. Tärkeää on,
               että eduskuntatyössä käytettävien
               käsitteiden käyttö olisi selkeää ja
               yhdenmukaista. Lausuma-termin käyttö on kuitenkin
               edelleen selkiintymätöntä. Selvityksen
               perusteella lausumien lainsäädännöllistä perustaa
               ei ole tarpeen muuttaa. Kehittämismahdollisuuksia liittyy
               sen sijaan eduskunnan käytössä olevien
               keinojen käyttöön, ja ne koskevat esimerkiksi
               lausuman toimeenpanoa.
         
         
         Lausumat ja niiden sisältö
         
         Eduskunnan lausumarekisterin mukaan eduskunta on kolmella edellisellä vaalikaudella
            antanut lausuman tai lausumia yhteensä 613 asiassa (vaalikaudella
            1995—1998 246:ssa, 1999—2002 184:ssä ja
            2003—2006 183 asiassa). Yksittäisiä lausumia
            on vastaavana aikana annettu kaikkiaan noin 1 250. Viime
            vaalikaudella eduskunta hyväksyi, sen ensimmäisiä valtiopäiviä lukuun
            ottamatta, keskimäärin joka neljännen
            hallituksen esityksen yhteydessä lausuman tai lausumia.
            Hyväksytyt lausumat ovat lähes kokonaisuudessaan
            perustuneet valiokunnan mietinnössä ehdotettuun
            muotoiluun. Eniten lausumia on syntynyt valtiovarainvaliokunnan,
            sosiaali- ja terveysvaliokunnan, maa- ja metsätalousvaliokunnan
            sekä sivistysvaliokunnan aloitteesta (liite 1).
         
         
         Asiantuntijakuulemisissa ja haastatteluissa lausumien antamiselle
            nähtiin useita erilaisia syitä ja tarkoituksia.
            Usein kiinnitettiin huomiota siihen, että lausumilla on
            suuri merkitys poliittisen päätöksenteon
            kannalta, ja siihen, että lausumat ovat lisänneet
            mahdollisuuksia kompromisseihin. Lausumien antamisperusteissa nähtiin
            jonkin verran kehittämismahdollisuuksia. Lisäpohtimisen
            arvoinen kysymys on mm. se, milloin lausuma on ylipäätään
            syytä antaa. Toivottuna kehittämissuuntana nähtiin
            toisinaan lausumien määrän väheneminen.
            Yhtenä kehittämisehdotuksena esitettiin, että lausumamenettelyn
            piiriin jäisivät vain poliittisella päätöksentekotasolla
            ratkaistavat suuren yhteiskunnallisen painoarvon omaavat, tulevaisuuteen
            tähtäävät asiat.
         
         
         Lausumat ovat sisällöltään
            ja laajuudeltaan hyvin erilaisia. Osassa lausumia on edellytetty konkreettisia
            toimenpiteitä tai annettu selkeitä toimintaohjeita.
            Toisinaan lausuma on muotoiltu yleisemmin. Jotkut lausumat ovat
            sisällöltään hyvin laajoja ja
            yleisiä, ja niihin on voinut sisältyä useampiakin
            eri yhteiskuntapolitiikan sektoreita koskevia yleisiä tavoitteita.
            Talousarviolausumien ohella useat muutkin eduskunnan lausumat liittyvät
            joko suoraan tai välillisesti valtiontalouteen.
         
         
         Lausumien sisällössä nähtiin
            jonkin verran kehittämistarpeita. Muun muassa selkeydessä ja toteutettavuudessa
            nähtiin parantamisen varaa. Ministeriöiden edustajat
            toivat esille, että joskus lausuman toteuttaminen on sen
            sisällön vuoksi hankalaa tai jopa mahdotonta.
            Eniten kritiikkiä kohdistettiin laajoihin ja yleisiä vaatimuksia
            sisältäviin ja mahdollisesti pitkälle
            tulevaisuuteen ulottuviin lausumiin. Näiden ongelmana pidettiin
            mm. sitä, etteivät ne aina sisällä riittävästi
            informaatiota niiden toimeenpanemiseksi, sekä sitä,
            että kyseisiä lausumia on vaikea muuttaa toimeenpanokelpoisiksi
            päätöksiksi. Yhtenä ongelmana
            koettiin lausuman toteutumisen tulkintavaikeudet.
         
         
         
            Selvityksen perusteella lausumien painoarvon parantamisessa
               on kehittämismahdollisuuksia. Keskeinen kysymys kuuluukin,
               pitäisikö valiokunnissa pohtia entistä tarkemmin,
               milloin lausumaa tarvitaan. Selvityksen perusteella ei voida tehdä johtopäätöksiä
               siitä,
               onko lausumien käyttäminen poliittisten
               kompromissien tekemiseksi vaikuttanut lausumien painoarvoon ja sisältöön.
               Lausumien sisältöä on mahdollista kehittää.
               Tärkeää on, että lausumat olisivat
               sisällöltään selkeitä ja
               toteuttamiskelpoisia.
            
         
         
         Lausumaprosessi
         
         Lausumaprosessia koskevan tarkastelun johtopäätökset
            tukevat lausumien sisältöä ja vanhoja lausumia
            koskevien osuuksien johtopäätöksiä.
         
         
         Vaiheet ja viiveet
         
         Eduskunnan vastaus, johon lausuma sisältyy, lähetetään
            valtioneuvostoon, jossa se kirjataan ja lähetetään
            edelleen tiedoksi lakiesityksen tehneelle ministeriölle.
            Uudet lausumat hyväksytään valtioneuvostossa
            noin kaksi viikkoa sen jälkeen, kun eduskunta on hyväksynyt
            ne täysistunnossaan. Uudet lausumat lähetetään
            kertomusmenettelyssä valtioneuvoston kansliasta vuoden
            vaihteessa ministeriöihin. Pisin viive valtioneuvoston
            hyväksymispäätöksestä tiedon saapumiseen
            ministeriöön on n. 9 kk. Näin
            on esimerkiksi silloin, kun lausuma on hyväksytty eduskunnassa
            helmikuussa, valtioneuvosto on päättänyt
            ryhtyä toimenpiteisiin maaliskuun alussa ja valtioneuvoston
            kanslia lähettää lausuman ministeriöön
            vuoden vaihteessa. Tieto muista voimassaolevista lausumista
            ja valtioneuvoston ohje lähetetään ministeriöihin
            marraskuun lopulla.
         
         
         Nykykäytännössä kaikkiin
            vuoden (esim. v. 2005) loppupuolella eduskunnan hyväksymiin
            lausumiin vastataan hallituksen toimenpidekertomuksessa ensi kertaa
            yli vuoden viiveellä eli tässä tapauksessa
            hallituksen toimenpidekertomuksessa vuodelta 2006, joka julkaistiin maaliskuussa
            2007.  Vastaavasti vuoden 2005 viimeisen lisätalousarvion
            talousarviolausumat käsiteltiin tilinpäätöskertomuksessa
            noin puolentoista vuoden kuluttua lausumien hyväksymisestä eduskunnassa.
         
         
         Ministeriöiden valmisteluaika valtioneuvoston kanslialle,
            joka kokoaa lausumat hallituksen toimenpidekertomuksessa julkaistavaksi,
            on suhteellisen lyhyt eli noin puolitoista kuukautta. Tämä koettiin
            kuitenkin useimmissa ministeriöissä riittäväksi.
         
         
         Erikoisvaliokunnat laativat neljä viimeisintä lausuntoaan
            hallituksen toimenpidekertomuksesta yleensä touko- ja kesäkuussa
            eli noin puolentoista — kahden ja puolen kuukauden viiveellä kertomuksen
            julkaisemisesta. Erikoisvaliokuntien
            kannanotot hallituksen toimenpidekertomukseen ovat käytettävissä n. 5—6
            kuukautta ennen kuin valtioneuvoston kanslia viimeistelee niiden
            perusteella vanhojen voimassaolevien lausumien listat ministeriöille
            marraskuun lopulla. Vanhojen lausumien listoissa on huomioitu viimeisimmät
            valiokuntien poistettaviksi esittämät lausumat.
            Perustuslakivaliokunta antoi neljä viimeisintä mietintöään
            hallituksen toimenpidekertomuksesta saman vuoden syys- ja joulukuussa,
            kerran seuraavan vuoden tammikuussa.
         
         
         Valiokuntien käytännöt luovat — joskus
            useiden vuosienkin — viiveitä silloin, kun valiokunta
            ei käsittele lausumia lainkaan, se ei ota kantaa kaikkiin
            hallituksen toimenpidekertomuksessa poistettaviksi esitettyihin
            lausumiin tai se ei perustele riittävän yksilöidysti
            tarvittavia lisätoimenpiteitä.
         
         
         Vaalikauden 2003—2006 aikana valiokunnat hyväksyivät
            poistettavaksi keskimäärin 15 % eduskunnan
            saman vaalikauden aikana hyväksymistä lausumista.
            Samalla vaalikaudella hyväksyttyjä talousarviolausumia
            hyväksyttiin poistettavaksi eniten (51 %).
            Kolme valiokuntaa ei hyväksynyt poistettavaksi ainuttakaan
            lausumaa. (liite 2).
         
         
         Lausumiin saatetaan vastata hallituksen toimenpidekertomuksessa
            ensi kerroilla esim. kertomalla, mitä asiassa on aiemmin
            tehty tai mitkä asiat liittyvät eduskunnan esittämään
            toimenpiteeseen. Lausumaprosessissa kuluu joskus useita vuosia,
            ennen kun hallituksen toimenpidekertomuksessa tehdään
            ensi kertaa esitys lausuman poistamisesta. Lausumien toteuttamisessa
            on ministeriöiden välillä huomattavia
            eroja (liite 3).
         
         
         Tiedon hajanaisuus ja eduskunnan lausumarekisteri
         
         Tieto lausumaprosessista on hajallaan eri asiakirjoissa. Lausumien
            olemassaolo on tarkistettavissa eduskunnan lausumarekisteristä ja
            valtioneuvoston päätös toimenpiteisiin
            ryhtymisestä ja lausuman poistamisehdotus puolestaan hallituksen
            toimenpidekertomuksesta. Lausuman poistamisehdotuksen
            hyväksymisen tai hylkäämisen voi tarkistaa
            valiokuntien mietinnöistä (PeV ja UaV) tai erikoisvaliokuntien
            lausunnoista. Valtioneuvoston kanslia puolestaan laatii vuosittain
            ministeriöille listan vanhoista voimassaolevista lausumista.
            Lausuman poistamista ei kirjata tällä hetkellä mihinkään
            asiakirjaan.
         
         
         Tiedon hajanaisuus vaikeuttaa sen käyttöä. Jos
            lausuman ikä on 10 vuotta ja on selvitettävä se,
            mitä lausumalle on aiemmin tapahtunut, on käytävä läpi
            yksitellen hallituksen toimenpidekertomukset ja valiokunnan kannanotot
            vastaavalta ajalta.
         
         
         Eduskunnan lausumarekisteri on tällä hetkellä tietolähteenä puutteellinen.
            Siitä puuttuvat kaikki vanhat ennen vaalikautta 1995—1999
            annetut, voimassa olevat lausumat samoin kuin tulevaisuusvaliokunnan
            41 yksittäistä lausumaa, jotka eduskunta hyväksyi
            8.1.2003. Talousarviolausumien osalta rekisteristä puuttuvat
            kaikki keskeiset asiakirjaviitteet (liite 1).
         
         
         Toimivuus
         
         Valiokuntien lausumakäytäntöjä selvitettiin käymällä läpi
            lausumiin liittyvät mietinnöt (PeV ja UaV) ja
            erikoisvaliokuntien lausunnot neljältä edelliseltä vuodelta.
         
         
         Valiokunnista noin puolella oli eriasteisia puutteita niiden
            tuottamassa tiedossa, erityisesti ministeriöiden poistettaviksi
            ehdottamista lausumista. Käytäntöjen
            vaihteluväli on seuraava: Valiokunta käsitteli
            kaikki lausumansa perustellen yksilöidysti sekä poistettavat
            että säilytettävät lausumat.
            Jotkut valiokunnat eivät käsitelleet lausumiaan
            lainkaan.
         
         
         Hallinnon haastattelujen perusteella osa ministeriöiden
            valmistelijoista ei ollut tietoinen valiokuntien kannanotoista hallituksen
            toimenpidekertomuksiin. Myös yhteydenpito ministeriöistä valiokuntiin
            oli vaihtelevaa. 
         
         
         Asiantuntijoiden kuuleminen
         
         Asiantuntijoiden mukaan kertomusmenettelyn hitaus parlamentaarisen
            valvonnan välineenä on keskeinen ongelma. Esimerkkinä viitattiin
            yksittäisten edustajien kirjallisiin kysymyksiin, joihin
            on vastattava 21 päivässä. Sen sijaan
            eduskunnan lausumaan vastaamisessa ei ole määräaikaa.
         
         
         Nykyistä eduskunnan ja valtioneuvoston vuoropuhelua
            tulisi lisätä, ja lausumien toteutettavuuden kannalta
            niiden tulisi olla riittävän konkreettisia. Lausumamenettelyä olisi
            tarpeen kehittää enemmän käsittelytietoa
            eduskunnan ja hallituksen välillä siirtäväksi.
            Nykyisenkaltainen lausumien seurantajärjestelmä on
            osittain aiempaan yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja poliittiseen
            käytäntöön syntynyt menettely,
            joka on menettämässä merkitystään.
            Muodollisesta lausumajärjestelmästä olisi
            pystyttävä siirtymään nykyistä tarkoituksenmukaisemmin
            sisällöllistä informaatiovaihtoa toteuttavaan
            järjestelmään, jonka tuottama tieto toimisi
            myös käytännössä parlamentaarisena
            ohjausvälineenä. 
         
         
         
            Nykyinen kertomusmenettely on hidas parlamentaarisen valvonnan
               välineenä. Lausumaprosessia olisi mahdollista
               nopeuttaa yhtenäistämällä lausumien
               käsittelyä valiokunnittain ja ministeriöittäin.
            
         
         
         
            Valiokuntien käytäntöjen yhtenäistämisessä tavoitteena
               voisi olla, että valiokunnat käyttävät lausumia
               nykyistä harkitummin riittävän poliittisen
               painoarvon omaaviin kysymyksiin. Tällöin valiokunnilla
               olisi nykyistä parempi mahdollisuus käsitellä kaikki
               lausumansa ja perustella vaadittavat tarvittavat lisätoimenpiteet
               riittävän yksilöidysti erityisesti niissä tapauksissa, joissa
               ministeriö esittää lausumaa poistettavaksi
               mutta valiokunta katsoo toimenpiteiden olevan riittämättömiä.
            
         
         
         
            Olisi harkittava, tulisiko nykyistä kertomusmenettelyyn
               perustuvaa lausumaprosessia nopeuttaa ja joustavoittaa niin, että se
               perustuisi välittömään valiokuntien
               ja ministeriöiden vuoropuheluun. Lausumamenettelyä uudistettaessa voitaisiin
               harkita lausumamenettelyn irrottamista kokonaan hallituksen toimenpidekertomuksesta.
               Myös nykymuotoista valtioneuvoston kanslian välillistä ohjausta
               tulisi arvioida.
            
         
         
         
            Lausumarekisterin kehittämiselle on löydettävissä useita
               erilaisia tietoteknisiä ratkaisuvaihtoehtoja. Eduskunnan
               asemaa lausumien antajana ja kontrolloijana on mahdollista selkeyttää ja vahvistaa.
               Lausumarekisterin nykyiset puutteet tulisi korjata, ja rekisterin
               tulisi sisältää tiedot voimassaolevista
               ja poistetuista lausumista valiokunnittain samoin kuin myös
               tieto valtioneuvoston päätöksestä ryhtyä lausuman
               johdosta toimenpiteisiin.
            
         
         
         
            Kehittämisen lähtökohdaksi tulisi
               ottaa reaaliaikainen tietojärjestelmä. Ajan tasalla
               oleva eduskunnan lausumarekisteri olisi silloin keskeisin työkalu
               kaikille lausumien kanssa työskenteleville.
            
         
         
         Vanhat voimassa olevat lausumat
         
         Selvityksen yhtenä kohteena olivat sellaiset hallituksen
            vuodelta 2006 antamaan toimenpidekertomukseen sisältyneet
            lausumat, jotka eduskunta on hyväksynyt vaalikaudella 1999—2002 tai
            sitä aiemmin ja joita ei ole esitetty kertomuksesta annetuissa
            valiokuntien mietinnöissä tai lausunnoissa poistettavaksi.
            Ne siis siirtyvät vuodelta 2007 annettavaan kertomukseen.
            Määrätietoja on tarkasteltu sen perusteella,
            kuinka moneen asiaan eduskunta on liittänyt lausuman tai
            lausumia (jatkossa lausuma-asia). Mikäli sama lausuma-asia
            on mainittu kertomuksessa saman ministeriön kohdalla useasti,
            se on huomioitu vain kerran. Mikäli sama asia on mainittu
            eri ministeriöiden kohdalla, on ne kaikki huomioitu.
         
         
         Selvityksen mukaan vuodelta 2007 annettavaan toimenpidekertomukseen
            siirtyy kaikkiaan 58 vanhaa lausuma-asiaa. Näistä 12
            eduskunta on hyväksynyt ennen vaalikautta 1999—2002
            ja 46 vaalikaudella 1999—2002. Vanhimmat vuoden 2007 toimenpidekertomukseen
            siirtyvät lausumat ovat peräisin vuosilta 1992,
            1994 ja 1995.
         
         
         Seuraavassa taulukossa on esitetty, miten kyseiset vanhat lausuma-asiat
            ovat jakautuneet sen perusteella, minkä valiokunnan aloitteesta
            lausuma on syntynyt:
         
         
         
            
               
                  |  | Ennen vaalikautta 1999—2002 hyväksytyt | Vaalikaudella
                        1999—2002 hyväksytyt | Yhteensä | Vanhojen
                        lausuma-
                        asioiden osuus yhteismäärästä vaalikausilla 1995—1998
                        ja 1999—2002, % | 
               
                  |  |  |  |  |  | 
               
                  | Suuri valiokunta |  |  |  |  | 
               
                  | Perustuslakivaliokunta | 1 |  | 1 | 7 | 
               
                  | Ulkoasiainvaliokunta |  |  |  |  | 
               
                  | Valtiovarainvaliokunta |  |  |  |  | 
               
                  | Tarkastusvaliokunta |  |  |  |  | 
               
                  | Hallintovaliokunta | 2 | 6 | 8 | 17 | 
               
                  | Lakivaliokunta |  | 3 | 3 | 12 | 
               
                  | Liikenne- ja viestintävaliokunta |  | 2 | 2 | 8 | 
               
                  | Maa- ja metsätalousvaliokunta | 4 | 4 | 8 | 14 | 
               
                  | Puolustusvaliokunta |  |  |  |  | 
               
                  | Sivistysvaliokunta | 2 | 8 | 10 | 30 | 
               
                  | Sosiaali- ja terveysvaliokunta | 1 | 11 | 12 | 15 | 
               
                  | Talousvaliokunta |  | 4 | 4 | 20 | 
               
                  | Tulevaisuusvaliokunta |  | 6 | 6 | 33 | 
               
                  | Työelämä-
                     ja tasa-arvovaliokunta | 2 | 2 | 4 | 24 | 
               
                  | Ympäristövaliokunta |  |  |  |  | 
               
                  | Yhteensä | 12 | 46 | 58 | 14 | 
               
                  |  |  |  |  |  | 
            
         
         
         Lausumien sisällön perusteella ei voi juuri
            tehdä johtopäätöksiä siitä,
            miksi kyseiset lausumat ovat edelleen voimassa. Lausumat ovat sisällöltään
            ja laajuudeltaan hyvin erilaisia. Noin puoleen (48 %)
            vanhoista lausuma-asioista sisältyy jonkinlainen selvitys-
            tai seurantavelvoite. Selvityksen perusteella useimpien vanhojen
            lausumien toteuttamiseksi toimenpiteitä on edelleen vireillä.
         
         
         Selvityksen aikana esitettiin arvioita, etteivät ministeriöt
            aina ota lausumien toteuttamista tosissaan. Ministeriön
            edustajat kiistivät arvion ja kiinnittävät
            huomiota mm. lausumien erilaisiin toteuttamisvaikeuksiin. Lausumien
            toteutuksen todettiin olevan hankalaa, jos ne ovat luonteeltaan
            "koko maailmaa syleileviä", hyvin yleisellä tasolla
            ilmaistuja ja tulkinnanvaraisia. Esimerkiksi jonkin asian parantamiselle,
            edistämiselle, kehittämiselle tai riittävien
            edellytysten luomiselle on luotava joskus euromääräinen
            tai muu konkreettinen vastine. Samoin tuotiin esille, että lausumien
            toteuttaminen voi eri syiden vuoksi kestää hyvinkin
            kauan (esim. uuden lainsäädännön
            valmistelu). Esitetyn arvion mukaan sellaiset edellytykset kuin
            "hallitus seuraa ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin" tai lausumat,
            joissa edellytetään yleisellä tasolla
            lain toimeenpanon vaikutusten seuraamista, uhkaavat jäädä ikiliikkujiksi.
         
         
         Selvityksessä kävi ilmi, että toimenpidekertomukseen
            sisältyy useita sellaisia vanhoja lausumia, jotka hallituksen
            mielestä eivät enää anna aihetta
            toimenpiteisiin tai lausuma on esitetty poistettavaksi. Tästä huolimatta
            valiokunta ei ole esittänyt kyseisen lausuman poistamista. Tarkastelun
            kohteena olleista 58 vanhasta lausuma-asiasta tällaisia
            oli 38 % (22 kpl). Muutamassa tapauksessa
            kertomuksissa on voitu jo 1990-luvulta lukien vuosittain esittää,
            ettei asia anna aihetta toimenpiteisiin. Lisäksi toimenpiteitä kuvaava
            teksti on voinut pysyä jo useita vuosia samanlaisena tai
            lähes samanlaisena. Valiokunta ei ole halunnut poistaa
            vanhaa lausumaa hallituksen poistamisesityksestä huolimatta
            esimerkiksi siksi, ettei haluta antaa signaalia, ettei kyseessä olisi
            tärkeä asia tai että asia on jo kaikilta
            osin kunnossa. Hallinnon edustajien kokemuksena oli usein, että vanhoja
            lausumia pidetään tarpeettomasti voimassa. Huomattavaksi ongelmaksi
            koettiin se, että voimassa pitämisen perusteet
            jäävät epäselviksi. Lisäksi
            tuotiin esille, että valtioneuvoston on vaikea raportoida
            uusista toimenpiteistä, jos edellytetyt toimenpiteet on
            katsottu jo tehdyksi.
         
         
         Selvityksen perusteella lausuman toteuttamista koskevilla kiireellisyysvaatimuksilla
            tai erillisillä määräajoilla
            ei ole ollut useissa tapauksissa eduskunnan tarkoittamaa vaikutusta.
            Yhteensä 13 vanhassa lausuma-asiassa eduskunta on edellyttänyt
            toimenpiteitä "pikaisesti", "välittömästi",
            "mahdollisimman pian" tms. Konkreettisiin toimenpiteisiin ei ole
            kuitenkaan aina ryhdytty välittömästi.
            Muutamassa tapauksessa lausumassa asetettu määräaika
            toimenpiteelle on myös umpeutunut.
         
         
         Selvityksen aikana arvioitiin usein, etteivät kaikki
            vanhat lausumat ole enää ajankohtaisia. Lausumien
            poistamismenettelyissä nähtiinkin usein kehittämistarpeita.
            Kehittämisehdotuksina esitettiin mm. määräajan
            asettamista lausumien voimassaololle sekä eduskunnan
            ja hallituksen vuorovaikutuksen parantamista. Yhtenä kysymyksenä nostettiin
            esille se, mitä lausumille tulisi tapahtua vaalien jälkeen.
            Tältä osin viitattiin perustuslain 49 §:ään,
            jonka mukaan valtiopäivillä kesken jääneiden
            asioiden käsittelyä jatketaan seuraaville valtiopäiville,
            jollei eduskuntavaaleja ole sillä välin toteutettu.
            Lausumien voimassaolon määritteleminen
            vaalikausittain nähtiin ongelmalliseksi vaalikauden lopulla annettujen
            lausumien toteutusmahdollisuuksien osalta. Lisäksi kiinnitettiin
            huomiota siihen, että vaalien jälkeen valiokunnat
            voisivat omalta osaltaan tarkastella lausumien voimassaoloa tarkemmin
            antaessaan toimenpidekertomuksesta lausuntonsa.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa lausumien voimassaolo hallitusten vaihdosten
            jälkeen nähtiin ongelmalliseksi. Huomiota kiinnitettiin
            mm. siihen, että lausumien tavoiteasettelut tai yhteiskuntapoliittiset
            linjaukset ovat hyvin vaikeasti sisällytettävissä tietoisesti
            ja kattavasti uuden hallituksen hallitusohjelmaan tai talouskehyksien
            perusvalmisteluun. Tämä voi johtaa yksittäisen
            lausuman toteuttamisen vaikeutumiseen. Lausuman edellyttämistä toimenpiteistä annetaan
            kuitenkin vastaukset vuosittain. Esitetyn näkemyksen mukaan
            hallinnon tehtäväksi jää tuolloin
            rakentaa vakuuttava vastaus lausuman toteutumisesta, vaikka konkreettiset
            toimet kyseisessä asiassa eivät olisi mainittavia.
         
         
         Vanhimmat vuodelta 2007 annettavaan valtion tilinpäätöskertomukseen
            siirtyvät talousarviolausumat koskevat lausumia vuoden
            2003 talousarvioon. Asiantuntijakuulemisessa pidettiin mahdollisena,
            etteivät muutamia vuosia vanhat talousarviolausumat ole
            enää kaikilta osin ajankohtaisia. Asiantuntijakuulemisessa
            esitettiin myös, ettei vanhojen talousarviolausumien käsittelyä tulisi
            jatkaa sen jälkeen, kun eduskuntavaalit on pidetty. Huomiota
            kiinnitettiin siihen, että finanssipolitiikan linjaukset
            uusitaan neljäksi vuodeksi kerrallaan kunkin hallituksen
            hallitusohjelmassa ja siihen liittyvissä nelivuotiskaudeksi
            hyväksyttävissä valtiontalouden kehyksissä.
            Seuraavan hallituksen tai hallitusten vastaaminen edellisten hallitusten
            finanssipolitiikkaa koskeviin asioihin ei aina vaikuta tarkoituksenmukaiselta.
            Kehittämisehdotuksena esitettiin, että edellisten
            hallitusten lausumat raukeaisivat automaattisesti hallituksen vaihdon
            yhteydessä, mutta eduskunta voisi tarvittaessa uusia ne
            kokonaan uuden hallituksen talousarviokäsittelyn yhteydessä,
            jolloin ne tulisivat myös selvästi uuden hallituksen
            toimintaohjeiksi.
         
         
         
            Vanhojen voimassa olevien lausumien suuri määrä osoittaa,
               että eduskunnan tahdon toteuttamisessa on kehittämistarpeita.
               Todennäköisesti kaikki vanhat lausumat eivät
               ole enää ajankohtaisia. Olisi siis syytä harkita
               toimenpiteitä vanhojen voimassaolevien lausumien määrän vähentämiseksi.
               Tämä edellyttäisi lausumien poistamismenettelyjen
               kehittämistä sekä eduskunnan ja hallituksen
               vuorovaikutuksen parantamista. Asian ongelmallisuutta kuvaa myös
               se, että toimenpidekertomuksessa lausumien edellyttämiä toimenpiteitä selostetaan
               vuodesta toiseen samalla tavoin. Ministeriöissä ei
               ole myöskään aina selvää,
               miksi tiettyä vanhaa lausumaa pidetään
               edelleen voimassa toimenpidekertomuksissa esitetyistä poistamisesityksistä huolimatta.
            
         
         
         Lausumien vaikuttavuus
         
         Havainnot vaikuttavuudesta perustuvat yksittäisiin
            esimerkkeihin. Joissakin tapauksissa lausuman vaikutukset arvioitiin
            suuriksi ja joissakin taas varsin vähäisiksi.
            Selvityksessä kiinnitettiin usein huomiota lausumien vaikutuksia
            koskevan tiedon lisäämistarpeeseen. Erillisen
            tutkimuksen tekemistä pidettiin kuitenkin haastavana.
         
         
         Selvityksen perusteella lausumien vaikuttavuutta joudutaan arvioimaan
            useammalla vaikuttavuuskäsitteellä. Esimerkiksi
            lausuman, jossa edellytetään tiettyjen maksujen
            siirtämistä lyhentämättöminä viraston
            X käyttöön, vaikuttavuuden mittariksi
            riittää toimenpiteen toteutus. Samoin on laita
            myös pelkän selvityksen toimittamisessa valiokunnalle.
            Yhteiskunnalliseen asiantilaan liittyvät lausumat,
            kuten esim. asiantilan Y epäkohtien poistaminen, edellyttävät puolestaan
            yhteiskunnallisen vaikuttavuuden käsitettä ja
            haluttujen vaikutusten mahdollisesti useamman vuoden kestävää seurantaa.
         
         
         Selvityksen perusteella yksinkertaisilla yhden toimenpiteen
            sisältävillä lausumilla on lyhyen
            läpimenoaikansa vuoksi eniten vaikuttavuutta. Tällöin
            on kuitenkin huomattava, että vaikuttavuuden "ala" ei välttämättä ulotu
            yhteiskunnallisen muutoksen tuottamisen tasolle.
         
         
         Lausumaprosessin toimivuutta heikentävät tekijät
            heikentävät myös lausumien vaikuttavuutta.
            Vanhojen lausumien runsas määrä on tästä selvä osoitus.
         
         
         Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan mukaan (TuVL 2/2007 vp)
            lausumien vaikuttavuudesta on tarpeen saada tutkimustietoa. Tiedon
            perusteella eduskunnassa voitaisiin käydä keskustelua
            hyvästä lausumakulttuurista eli siitä,
            milloin ja miten lausumia on perusteltua antaa. Valiokunta kiinnitti
            huomiota myös lausumien vähäiseen merkitykseen
            lainsäädännön valmistelussa.
            Valiokunta totesi, että vuosien 1992—2007 aikana
            vain viiden hallituksen esityksen perusteluissa on viitattu hallituksen
            toimenpidekertomusmenettelyssä esitettyihin eduskunnan
            kannanottoihin. Tämän perusteella on pääteltävissä, etteivät
            hallitukset lakiehdotuksia laatiessaan ole läheskään
            aina viitanneet eduskunnan antamaan impulssiin lakiesityksen vireilletulon
            perusteluissa.
         
         
         
            Lausumamenettelyn toimivuuden arvioimiseksi olisi tärkeää tietää,
               minkälaisia vaikutuksia lausumilla on ollut ja ovatko vaikutukset
               olleet eduskunnan tahdon mukaisia.
         
         
         Kertomusmenettely
         
         Perustuslain 46 §:n mukaan hallituksen tulee
            antaa vuosittain eduskunnalle kertomus toiminnastaan sekä niistä toimenpiteistä,
            joihin se on eduskunnan päätösten johdosta
            ryhtynyt, samoin kuin kertomus valtiontalouden hoidosta ja talousarvion
            noudattamisesta.
         
         
         Vuonna 2008 mainitut kertomukset (hallituksen toimenpidekertomus
            ja valtion tilinpäätöskertomus) annetaan
            eduskunnalle ensimmäistä kertaa samoihin aikoihin.
            Eduskunta on tarkastusvaliokunnan mietinnön (TrVM 1/2007 vp) perusteella
            kirjelmässään valtion tilinpäätöskertomuksesta
            vuodelta 2006 (K 21/2007 vp)
            edellyttänyt, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
            tilinpäätöskertomuksen antamiseksi sellaisella
            aikataululla, että eduskunta voi käsitellä tilinpäätöskertomuksen
            kevätistuntokaudella. Tämänhetkisen arvion
            mukaan tilinpäätöskertomus annetaan eduskunnalle
            toukokuussa 2008. Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2006 ilmoitettiin
            saapuneeksi 17.4.2007 pidetyssä täysistunnossa.
         
         
         Toimenpidekertomuksen rakennetta uudistettiin vuodelta 1997
            annetusta kertomuksesta lähtien. Tämän
            jälkeen rakenne on pysynyt samanlaisena. Kertomus sisältää kolme
            osaa: I Valtioneuvoston ja ministeriöiden toiminta (vuodelta 2006
            annetussa kertomuksessa 75 sivua); II Ulko- ja turvallisuuspoliittinen
            katsaus (47 sivua); sekä III Toimenpiteet valtiopäiväpäätösten
            johdosta (204 sivua). Toimenpidekertomuksen laajimmassa osassa III
            eduskunnan lausumia on vuodelta 2006 annetussa kertomuksessa käsitelty
            166 sivua eli noin puolet kertomuksen kokonaissivumäärästä.
         
         
         Toimenpidekertomuksen muutosta koskevan hallituksen esityksen
            (HE 92/1997 vp) perusteluissa
            on todettu, että eduskunnan valtiosääntöinen
            valvonta ja tiedonsaantitarve toteutuisi jatkossakin lähinnä hallituksen
            antamissa kertomuksissa, joten kertomuksissa tehtävät
            uudistukset eivät saa heikentää näiden
            päämäärien toteutumista. Perustelujen
            mukaan eduskunnalle annettavat kertomukset olisivat kahdessa päälinjassa,
            joihin sisältyvät kaikki hallituksen eduskunnalle
            antamat kertomukset. Toisen muodosti hallituksen toimenpidekertomus
            ja toisen hallituksen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta (tilakertomus).
            Toimenpidekertomuksen linjalla haluttiin korostaa yleispolitiikkaa
            ja eduskunnan tiedonsaantia; tilakertomuksen linjalla tuli korostua
            talouspolitiikka, eduskunnan valtiontaloudellinen valvontanäkökulma
            ja hallituksen toiminnan tuloksellisuuden arviointi.
         
         
         Valtiontaloudellisten kertomusten uudistamista valmisteltiin
            tämän jälkeen erillisenä hankkeena.
            Tämän seurauksena ns. tilakertomuksesta luovuttiin
            ja kertomuksen rakennetta ja sisältöä muutettiin.
            Uusimuotoinen valtion tilinpäätöskertomus
            annettiin eduskunnalle ensimmäistä kertaa vuodelta
            2004. Tarkastusvaliokunta on vuodelta 2006 annetusta valtion tilinpäätöskertomuksesta
            antamassaan mietinnössä todennut, että kertomus
            on kehittynyt parempaan suuntaan. Tarkastusvaliokunta on kuitenkin
            nähnyt tilinpäätöskertomuksessa
            tärkeitä jatkokehittämistarpeita. Valiokunta
            on mm. todennut, että tilinpäätöskertomukseen
            sisältyy edelleen liian suuri määrä yksittäisiä raportoituja
            tietoja. Vuodelta 2007 annettavaan tilinpäätöskertomukseen
            on tarkoitus sisällyttää ministerin katsaus
            hallinnonalan toimintaan ja toimintaympäristön
            keskeisiin muutoksiin.
         
         
         Talousarviolausumien seuranta siirrettiin hallituksen toimenpidekertomuksesta
            ensin tilakertomukseen (vuodelta 2003 annettu kertomus) ja sen jälkeen
            vuodelta 2004 annetusta kertomuksesta lähtien valtion tilinpäätöskertomukseen. Ns.
            kertomusmenettelytyöryhmän mietinnössä (Eduskunnan
            kanslian julkaisusarja 7/2002) on todettu, että silloin
            kun eduskunnan lausumat tai muut kannanotot liittyvät talousarvioon
            tai sen noudattamiseen taikka tilakertomukseen, on luontevaa, että raportointi
            tapahtuu suoraan valtiovarainvaliokunnalle eikä perustuslakivaliokunnalle.
            Nämä tiedot kuvaavat budjetin toteutumista sekä talousarvion
            noudattamista. Vuodelta 2006 annetussa valtion tilinpäätöskertomuksessa
            talousarviolausumia on käsitelty yhteensä 7 sivua.
            Todettakoon, että talousarviolausumien ohella useat muutkin
            lausumat liittyvät suoraan tai välillisesti valtiontalouteen.
         
         
         Kertomusmenettelyssä on eri yhteyksissä nähty
            kehittämistarpeita. Eduskunnan valiokunnat ovat esittäneet
            kriittisiä näkemyksiä nykyistä kertomusmenettelyä kohtaan,
            ja myös tämän selvityksen aikana kertomusmenettelyssä nähtiin
            kehittämismahdollisuuksia. Esille tuotiin vaihtoehtoja,
            jotka toteutuessaan merkitsisivät laajempaa kertomusmenettelyn
            uudistamista. Muun muassa esitettiin näkemyksiä eduskunnalle
            annettavien kertomusten yhdistämisestä sekä sisällön
            uudistamisesta, jotta kertomusmenettely palvelisi entistä paremmin
            parlamentaarisen ohjauksen ja valvonnan välineenä.
            Asiantuntijakuulemisessa kertomusmenettelyä pidettiin hitaana
            parlamentaarisen valvonnan välineenä. Kehittämismahdollisuuksia
            nähtiin myös eduskunnan ja hallituksen välisessä vuoropuhelussa. Huomiota
            kiinnitettiin lisäksi siihen, että toimenpidekertomuksessa
            ja tilinpäätöskertomuksessa käsitellään
            osittain samoja asioita, vaikkakin eri näkökulmista.
         
         
         Valiokuntien hallituksen toimenpidekertomusta koskevia kriittisiä näkemyksiä
         
         Tulevaisuusvaliokunta on hallituksen toimenpidekertomuksesta
            vuodelta 2006 antamassaan lausunnossa (TuVL 2/2007 vp)
            todennut, että hallituksen kertomusmenettely ei nykyisellään ole
            tehokas. Valiokunta ehdottikin merkittäviä muutoksia
            toimenpidekertomuksiin tai kertomusmenettelyn lakkauttamista ja
            korvaamista nykyaikaisemmalla tavalla.
         
         
         Tulevaisuusvaliokunnan mielestä hallituksen kertomusmenettely
            on jäänyt vaikutuksiltaan heikoksi politiikan
            ja demokratian ylimmän tason ohjaus- ja valvontavälineenä.
            Sen avulla ei myöskään valvota hallituspolitiikan
            isoja kysymyksiä, vaan kertomuksista on tullut tavoitteisiin
            ja mahdollisuuksiinsa nähden eri hallinnonalojen rutiininomainen
            kirjaamismenettely. Tulevaisuusvaliokunta ehdotti hallituksen kertomusmenettelyn
            kehittämistä omintakeisena kertomuksena sekä sisällöllisesti
            että prosessina. Vertailukohtana tulevaisuusvaliokunta
            mainitsi valtion tilinpäätöskertomuksen,
            jossa on siirrytty vuosittain tiettyjen erityisteemojen käsittelyyn
            ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointiin.
         
         
         Toisena vaihtoehtona tulevaisuusvaliokunta toi esiin toimenpidekertomusten
            lakkauttamisen ja korvaamisen uusilla menetelmillä. Tämä edellyttäisi
            perustuslain muutosta ja parlamentaarisen valvonnan kokonaistarkastelua.
            Lisäksi tulevaisuusvaliokunta katsoi, että valiokuntien
            vireillepano-oikeutta tulisi laajentaa samalla lailla kuin tarkastusvaliokunnan
            kohdalla. Valiokunnilla tulisi olla mahdollisuus viedä nykyistä laajemmin
            täysistuntoon tärkeiksi katsomiaan pitkän
            aikavälin periaatteellisia asioita. 
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta totesi hallituksen toimenpidekertomuksesta
            vuodelta 2005 antamassaan mietinnössä (UaVM 19/2006 vp),
            että valiokunta on useaan otteeseen kiinnittänyt
            huomiota hallituksen kertomuksiin liittyvään lausumaprosessiin.
            Nykyisellään tämä menettely
            ei valiokunnan mukaan vastaa hallituksen ja eduskunnan väliseltä vuoropuhelulta
            vaadittavaa poliittista painoarvoa. Prosessi ei myöskään
            ole riittävä eduskunnan poliittisen valvonnan
            välineenä. Lausumaprosessi on muotoutunut itseään toistavaksi
            prosessiksi. Ulkoasiainvaliokunta katsoi lisäksi,
            että hallituksen tulisi uudistaa lausumaprosessia sekä sisällön
            että menettelytapojen osalta, jotta se vastaisi perustuslain
            hengen mukaisesti parlamentaariselle valvonnalle asetettuja vaatimuksia.
         
         
         Asiantuntijoiden kuuleminen
         
         Asiantuntijakuulemisessa esitettiin pohdittavaksi, onko toimenpidekertomuksen
            lähettäminen perustuslakivaliokuntaan valmistelevasti
            käsiteltäväksi myös tulevaisuudessa
            tarkoituksenmukaisinta. Yhtenä vaihtoehtona pidettiin tarkastusvaliokuntaa,
            jonka keskeinen tehtävä on valvoa eduskunnan tahdon
            toteutumista. Lausumien kohdalla on korostettu niiden poliittista velvoittavuutta
            eikä oikeudellista sitovuutta. Huomiota kiinnitettiin myös
            siihen, että perustuslakivaliokunnan rooliksi on muodostunut
            erikoisvaliokuntien lausuntojen koonti ilman, että valiokunta
            olisi arvioinut toisten erikoisvaliokuntien lausuntoja. Nykyistä menettelyä pidettiin
            lisäksi riittämättömänä,
            jotta eduskunta voisi erikoisvaliokuntien lausumakannanottojen pohjalta
            käydä laajoja periaatteellisia keskusteluja (perustuslakivaliokunnalta
            puuttuu näihin asioihin ulottuva vireillepano-oikeus).
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin huomiota myös
            siihen, että kansliapäälliköt
            ovat kokouksessaan 5.11.2007 käsitelleet hallituksen eduskunnalle
            antamien kertomusten kehittämistarpeita. Kansliapäälliköiden
            mukaan toimenpidekertomuksen sisältöä ja
            asioiden esittämistapaa on mahdollista kehittää esimerkiksi
            seuraavasti kaudella 2007—2012:  Osat I ja II on mahdollista
            yhdistää esim. niin, että luovutaan ministeriökohtaisesta
            esittämistavasta ja esitetään kooste
            1) hallituksen EU-politiikasta 2) hallitusohjelman seurannasta 3)
            hallituksen ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Asiantuntijakuulemisessa esitetyn
            näkemyksen mukaan uudistus on tarkoituksenmukaista toteuttaa
            siinä yhteydessä, kun hallituksen strategia-asiakirjan
            2007 seurantakierros toteutetaan (vuosi 2009).
         
         
         Kansliapäälliköiden kokouksessa esitettiin
            lisäksi hallituksen toimenpidekertomuksen ja valtion tilinpäätöskertomuksen
            yhdistämisen selvittämistä. Tämänhetkisten
            tietojen mukaan yhdistämisselvitys syksyllä 2008
            asetettavalle laajapohjaiselle parlamentaariselle perustuslain tarkistustarvetta
            selvittävälle valmisteluelimelle tehdään
            valtioneuvoston kanslian keväällä 2008 asettamassa
            valtioneuvostolain muutostarpeiden arviointia selvittävässä työryhmässä.
         
         
         
            Hallituksen eduskunnalle antamissa kertomuksissa on kehittämismahdollisuuksia
               sekä eduskunnan tiedonsaannin että hallituksen
               toiminnan ohjauksen ja valvonnan välineenä. Selvityksen
               perusteella hallituksen toimenpidekertomuksen keskeistä osaa
               eli eduskunnan lausumia käsittelevää osuutta
               on mahdollista kehittää. Toisaalta valtion tilinpäätöskertomuksessa on
               tärkeitä jatkokehittämistarpeita. Tulevaisuuden
               kehittämismahdollisuuksia pohdittaessa on lisäksi
               huomioitava, että nyt valtion tilipäätöskertomus
               ja hallituksen toimenpidekertomus annetaan eduskunnalle samoihin
               aikoihin ja ne sisältävät osin samoja
               asioita. Pidemmän ajan tavoitteena voisikin olla valtion
               tilinpäätöskertomuksen ja hallituksen
               toimenpidekertomuksen yhdistäminen. Tällöin
               on myös pohdittava, minkä valiokunnan on tarkoituksenmukaisinta
               ottaa kertomus käsiteltäväkseen.