Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 17 päivänä toukokuuta 2011 lähettänyt hallituksen toimenpidekertomuksen vuodelta 2010 (K 2/2011 vp) valmistelevasti käsiteltäväksi perustuslakivaliokuntaan ja ulkoasiainvaliokuntaan ja samalla määrännyt, että pysyvien erikoisvaliokuntien on annettava asiasta lausunto perustuslakivaliokunnalle.
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
finanssineuvos Rainer Alanen, neuvotteleva virkamies Anu Nousiainen ja ylitarkastaja Mikko Saarinen, valtiovarainministeriö
apulaisosastopäällikkö Olli Kerola ja johtaja Raija Volk, sosiaali- ja terveysministeriö
johtaja Kirsi Paasikoski, Lounais-Suomen aluehallintovirasto
hallinto- ja kehittämispäällikkö Päivi Klami, Tuusulan kunta
Tarkastusvaliokunnan ehdotuksesta hyväksytyn informaatio-ohjuksen toimivuutta sosiaali- ja terveydenhuollossa koskevan kannanoton kohdat 2 ja 3 (M 2/2008 vp — EK 15/2008 vp) ovat edelleen tarpeellisia ja ne tulee säilyttää hallituksen kertomuksessa.
Kohdassa 2 eduskunta edellytti, että hallitus vahvistaa talouden ohjausta uudistamalla sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmät siten, että ne kannustavat kuntia kustannus- ja laatutietoiseen toimintaan ja palvelurakenteiden kehittämiseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuusjärjestelmää uudistettiin vuoden 2010 alusta voimaan tulleella lailla kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta (HE 174/2009 vp). Uudistuksessa ei muutettu valtionosuuksien määräytymisperusteita, minkä vuoksi uudistus ei parantanut valtionosuusjärjestelmän kannustavuutta. Tarkastusvaliokunnan mielestä valtionosuusjärjestelmää ja sosiaali- ja terveydenhuollon koko rahoitusjärjestelmää tulee uudistaa siten, että rahoitus kannustaa kuntia entistä kustannustehokkaampaan palvelujen järjestämiseen. Rahoitusuudistusta ei ole tarkoituksenmukaista toteuttaa irrallaan palvelujen järjestämisestä, vaan rahoitus ja palvelujen järjestäminen tulee uudistaa samanaikaisesti.
Kohdassa 3 eduskunta edellytti, että hallitus aluehallinnon uudistamishankkeessa varaa aluehallinnon suorittamalle ohjaus- ja valvontatoiminnalle riittävät voimavarat ja toimintaedellytykset ennalta ehkäisevälle ohjaukselle.
Tarkastusvaliokunnan mietinnön mukaan lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastojen henkilöstövoimavaroilla ei ole pystytty hoitamaan riittävästi alueellisen ohjauksen ja valvonnan ennalta ehkäisevää toimintaa. Aluehallintouudistuksessa alueellisen ohjauksen voimavaroja ei lisätty, vaan niitä on asteittain supistettu valtion tuottavuusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Nykyisillä aluehallintovirastojen voimavaroilla ei ole pystytty hoitamaan asianmukaisesti ennalta ehkäisevää toimintaa, vaikka kyseinen toiminta on määritelty sosiaali- ja terveydenhuollon strategiseksi painopistealueeksi.
Hallituksen toimenpidekertomuksessa on esitetty, ettei asia anna enää aihetta enempiin toimenpiteisiin. Valiokunta ei yhdy esitettyyn näkemykseen.
Lausuntonaan tarkastusvaliokunta esittää,
että perustuslakivaliokunta ottaa edellä olevan huomioon.
Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 2011
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteereinä ovat toimineet
valiokuntaneuvos Nora Grönholm
valiokuntaneuvos Matti Salminen