Perustelut
Taloudellisten vaikutusten arvioinnit julkisen talouden suunnitelmassa
2015—2018
Valtioneuvoston laatiman julkisen talouden suunnitelman tarkoituksena
on tukea julkista taloutta koskevaa päätöksentekoa
sekä julkisen talouden rakenteelliselle rahoitusasemalle
asetetun keskipitkän aikavälin tavoitteen noudattamista.
Suunnitelma kattaa koko julkisen talouden sisältäen
valtiontaloutta, kuntataloutta sekä lakisääteisiä työeläkelaitoksia
ja muita sosiaaliturvarahastoja koskevat osat.
EU-säännökset, erityisesti vakaus-
ja kasvusopimus, asettavat puitteet julkisen talouden hoidolle
jäsenmaissa. Julkisen talouden tavoitteenasettelua ohjaa
julkisyhteisöjen rahoitusasemaa koskeva keskipitkän
aikavälin tavoite, jonka kukin jäsenmaa asettaa
itselleen.
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa
on asetettu tavoitteeksi valtionvelan kääntäminen
selkeään laskuun suhteessa kokonaistuotantoon
vaalikauden loppuun mennessä. Ohjelmassaan hallitus sitoutui
aloittamaan koko kestävyysvajeen umpeen kuromiseksi tarvittavat
toimet vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseen
vaikuttaa olennaisella tavalla Suomen talouden tila, joka on osoittautunut
toistuvasti ennakoitua heikommaksi, ja myös valtiontalouden
rahoitusasema pysyy lähivuodet selvästi alijäämäisenä.
Tarkastusvaliokunta on pyytänyt valtiovarainministeriöltä kaikki
julkisen talouden suunnitelman ja siihen sisältyvän
valtiontalouden kehyspäätöksen vuosille
2015—2018 laadinnan tueksi tehdyt vaikutusarvioinnit, jotka
ovat olleet hallituksen käytössä sen
päättäessä suunnitelmasta ja
kehyksestä sekä lisäksi selvityksen niistä vaikutusarvioinneista,
jotka on päätetty tehdä myöhemmin
suunnitelman toimeenpanon yhteydessä.
Valtiovarainministeriö on toimittanut pyynnön
mukaisesti tarkastusvaliokunnalle yli 100 sivua vaikutusarviointeja
ja muistioita, joihin tukeutuen valiokunta esittää
käsityksensä vaikutusarvioinneista, niiden käytöstä ja
merkityksestä päätöksenteon
tukena ja tehtyjen päätösten seurannassa.
Valiokunta on lisäksi kuullut valtiontalouden tarkastusviraston
ja valtiovarainministeriön asiantuntijoita.
Valiokunta katsoo, että julkisen talouden suunnitelmassa
tehtyjen linjausten ja päätösten riittävyyttä ja
käytännön vaikutuksia on toistaiseksi
vielä vaikea arvioida. Tämä koskee etenkin
kuntatalouden toimenpiteiden vaikutusarviointia, koska
kuntasektorin toimet on suunnitelmassa otettu huomioon vain rajoitetusti.
Monista käytännön toimenpiteistä ei
ole vielä tarkempaa tietoa eikä päätöksiä.
Tämä aiheuttaa valiokunnan mielestä selvän
riskin suunnitelman toteuttamiselle. Valiokunta pitää kuitenkin hyvänä saavutuksena,
että julkista taloutta on nyt arvioitu kokonaisuutena ja
pyritty kokonaiskuvan muodostamiseen.
Valiokunta painottaa suunnitelman laadinnan tueksi tehtyjen
vaikutusarviointien hyötyä ja merkitystä.
Valiokunnan saaman aineiston perusteella vaikutusarvioinnit keskittyvät
pääosin taloudellisiin vaikutuksiin ja lähinnä vaikutuksiin
julkiseen talouteen. Valiokunta toteaa, että arvioinnit
eivät ole kaikin osin kattavia ja systemaattisia. Etenkin
yritysvaikutusten arvioinnit ovat puutteellisia. Esimerkiksi veromuutosten osalta
ei ole arvioitu niiden dynaamisia vaikutuksia. Valiokunta painottaa
kokonaisarviointeja, joissa on otettu huomioon myös käyttäytymisvaikutuksia.
Etenkin taloudellisten vaikutusten arviointi edellyttää
tutkimuksellista tietopohjaa, laajojen aineistojen sekä laskenta-
ja simulointimallien käyttöä. Valiokunnan
käsitys on, että raportoinnin sisältöä tulee
nykyisestä vielä selkeyttää tai muutoin
vaarana on, että päätöksen perusteena olevista
oletusarvoista ja laskelmista ei ota selvää kuin
asiantuntija.
Valiokunnan mielestä vaikutusarvioinnit ovat hyödyllisiä ja
välttämättömiä välineitä päätöksenteon
tukena. Ennen muuta vaikutusarvioinnit antavat mahdollisuuden eri
päätösvaihtoehtojen kustannusten ja hyötyjen
keskinäiseen vertailuun. Samalla tavoin vaikutusten arviointi
on hyödyllistä päätösten
seurannassa ja sen arvioimisessa, saavutettiinko halutut
tavoitteet ja vaikutukset. Valiokunta kuitenkin katsoo, että vaikutusarviointien
tekemisessä ja niiden kattavuudessa on vielä selvästi
parantamisen varaa. Esimerkiksi pelkän verotuoton kuvaaminen
ei kerro vielä vaikutuksista kotitalouksien tulonjakoon,
yrityksiin tai ympäristöön. Valiokunta katsoo,
että etenkään mittavia uudistuksia ei pidä tehdä ilman
kattavia vaikutusarvioita.
Valiokunnan mielestä on myös tunnistettava, että vaikutukset
voivat ajan myötä muuttua, jolloin muutokset edellyttävät
vaikutusarviointien päivitystä. Valiokunta painottaa,
että päätöksiin sisältyvät
epävarmuudet ja riskit on tuotava selkeästi esiin
julkisen talouden suunnitelmassa. Epävarmuustekijöitä ja
riskejä on tuotu esiin suunnitelman taustalla olevissa
arvioinneissa, mutta itse suunnitelmasta tämä ei
välity. Samoin tarkasteluun tulee ottaa päätösten
sekä myönteiset että kielteiset vaikutukset.
Valiokunnan kuulemisessa epäselväksi jäi, miten
laajasti vaikutusarvioinnit ja valiokunnalle toimitettu muu aineisto
on ollut hallituksen johtavien ministerien käytössä kehyspäätöksen valmistelussa.
Valiokunnan käsitys on, että ainakin osa arvioinneista
ja muistioista on tehty valtiovarainministeriön sisäiseen
käyttöön.
Valiokunnan havaintojen mukaan vaikutusarviointien käyttö päätöksentekotilanteessa
näyttää osin myös ristiriitaiselta,
jolloin päätökset tehdään
ensin ja sen jälkeen vaikutusarviointi. Päätöksentekijän
tulisi perustaa päätöksensä kattaviin
vaikutusarvioihin, joiden valmisteluun tulisi varata riittävästi
aikaa. Valiokunta katsoo, että vaikutusarviointeja on hyödynnettävä päätösten
valmistelussa ja seurannassa nykyistä enemmän
ja kattavammin. Hallituksen esityksissä vaikutusarviointien
laatua tulee edelleen parantaa ja niiden sisältöä kehittää.
Tärkeää on, että tieto päätösten
ja toimenpiteiden vaikutuksista ja tuloksista kerrotaan aina myös
jälkikäteen eduskunnalle.
Valiokunnan kuulemisessa ei saatu varmuutta siihen, milloin
hallitus aikoo tehdä eri väestöryhmiin
kohdistuvan kehysvaikutusten kokonaisarvioinnin. Valiokunta
pitää kokonaisarvion tekemistä välttämättömänä ja
ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta selventäisi
asian.
Menokartoitukset eräissä muissa maissa
Tarkastusvaliokunta on talousarviolausunnossaan vuodelta 2012
(TrVL 7/2012 vp — HE 95/2012 vp)
ja vuodelta 2013 (TrVL 4/2013 vp — HE 112/2013 vp)
kiinnittänyt valtiovarainvaliokunnan huomiota menokartoituksiin.
Valiokunta on jatkanut menokartoituksiin perehtymistä selvittämällä niiden
käyttöä Pohjoismaissa, Baltian maissa
sekä muutamissa muissa OECD-maissa. Selvityksen mukaan
Pohjoismaissa menokartoitus ei ole ainakaan vielä käytössä.
Sen sijaan Alankomaissa, Kanadassa, Uudessa-Seelannissa ja Skotlannissa
menokartoitustyökalua käytetään.
Menokartoituksia käyttävissä maissa käytännöt
vaihtelevat mm. sen suhteen, mikä taho menokartoituksen
tekee, kuinka usein se tehdään ja onko kartoitus
osa budjettiprosessia vai ei.
Hyväksi havaittuina menokartoitusprosessin piirteinä nousivat
muiden maiden kokemuksista esiin mm. Alankomaiden käytäntö,
jossa menokartoituksia tekevät työryhmät
ovat itsenäisiä ja ei-poliittisia koostuen virkamiehistä sekä ulkopuolisista
asiantuntijoista. Myöskään työryhmien
puheenjohtajat eivät saa olla vastuussa tarkastelun kohteena
olevasta politiikan alasta. Uudessa-Seelannissa on puolestaan käytössä vuosittainen
menokartoitus, mutta se ei kuitenkaan estä tekemästä tarvittaessa
myös kohdennettuja erityiskartoituksia vuotuisten menokartoitusten lisäksi.
Tarkastusvaliokunnan mielestä muiden maiden hyväksi
havaituista käytännöistä on
hyötyä ja opittavaa myös Suomessa. Valiokunta
pitää perusteltuna menokartoitusten käytön
tarkempaa selvittämistä ja kokeilemista.
Tässä lausunnossa mainittu menokartoitusselvitys
on saatavilla kokonaisuudessaan tarkastusvaliokunnan internet-sivulla,
www.eduskunta.fi/trv.