Perustelut
Sovellettava lainsäädäntö
Puoluelain (10/1969, muutettu 683/2010) uusien säännösten
tavoitteena on lisätä puoluerahoituksen avoimuutta
ottamalla erityisesti huomioon Euroopan neuvoston korruptionvastaisen
toimielimen GRECOn Suomelle antamat suositukset. Lain tavoitteena
on myös antaa riittävästi tietoa mahdollisten
sidonnaisuuksien arvioimisen kannalta puolueiden perustoiminnan
ja vaalikampanjoiden rahoituksesta sekä ehkäistä korruptiota
ja epäasiallisiin sidonnaisuuksiin perustuvaa vaikuttamista
puolueiden toimintaan.
Puoluelakiin on sisällytetty säännökset
tuesta puolueille, puolueyhdistyksille ja puolueiden lähiyhteisöille.
Lain mukaan tueksi tulee lukea lähtökohtaisesti
kaikki rahana, tavarana, palveluna tai muulla tavalla saadut suoritukset.
Vain eräät laissa nimenomaisesti mainitut suoritukset eivät
ole tukea eivätkä siten sääntelyn
piirissä.
Puoluelakiin on sisällytetty säännöksiä myös tuen
vastaanottamisen rajoituksista. Puolue, puolueyhdistys ja puolueen
lähiyhteisö saavat vastaanottaa kalenterivuoden
aikana tukea samalta tukijalta enintään 30 000
euron arvosta. Tämä rajoitus ei kuitenkaan koske
puolueen lähiyhteisön antamaa tukea puolueelle
tai puolueyhdistykselle. Edelleen on säädetty
kiellosta vastaanottaa tukea eräiltä julkisyhteisöiltä samoin
kuin kiellosta ottaa vastaan ulkomaista tukea sekä sellaista
tukea, jonka antajaa ei voida selvittää.
Puolueelle, puolueyhdistykselle ja puolueen lähiyhteisölle
on puoluelaissa säädetty velvollisuus tehdä Valtiontalouden
tarkastusvirastolle ilmoitus niiden saamista vähintään
1 500 euron arvoisista tuista ja niiden antajista. Puolueiden
ja avustuspäätöksessä mainittujen
yhdistysten tulee edelleen eritellä vaalikampanjoidensa
kulut ja rahoitus.
Myös puolueiden valvontatehtävän
sääntelyä on uudistettu. Puolueiden valvontaa
toteuttavat Valtiontalouden tarkastusvirasto, oikeusministeriö sekä asianomaisten
yhteisöjen tai säätiöiden tilintarkastajat.
Valtiontalouden tarkastusvirasto valvoo puoluelain tukea, vaalikampanjan kulujen
ja rahoituksen erittelyä sekä näihin
liittyvien asiakirjojen laatimista ja toimittamista koskevien säännösten
noudattamista.
Uusi sääntely on tarkastusvaliokunnan mukaan
lisännyt rahoituksen avoimuutta, mutta näin alkuvaiheessa
ollut ilmoitusten antajille työläämpää,
kun osin samoja raportteja tehdään esim. tilinpäätösilmoituksina,
ajantasailmoituksia ja vaalirahoitusilmoituksina.
Puoluerahoituksen valvonta ja esiinnousseita tulkintaongelmia
Tarkastusvirasto antaa eduskunnalle jatkossa vuosittain kertomuksen
toiminnastaan puoluelain valvonnassa. Lisäksi tarkastusvirastolla
on puoluetukeen kohdistuva tarkastusoikeus Valtiontalouden tarkastusvirastosta
annetun lain (676/2000) perusteella.
Koska oikeusministeriö toimii ensisijaisena valtionavustusten
valvojana, on tarkastusviraston rooli tältä osin
toissijainen.
Valvottavien yhteisöjen kokonaismäärä on puoluelain
ja valtionavun jakopäätöksen mukaisesti
noin 140. Puoluerekisteriin merkittyjä puolueita oli 17,
piirijärjestöjä 115, erillisiä naisjärjestöjä kuusi
ja puolueiden lähiyhteisöjä seitsemän.
Tarkastusvirasto teki paikallistarkastuksen kaikkiin vuoden 2011
alussa puoluerekisterissä olleisiin puolueisiin, valtionavustusta
saaneiden puolueiden Uudenmaan piirijärjestöihin sekä puolueiden
ilmoittamiin lähiyhteisöihin. Kaikkiaan tarkastuksen
kohteena oli 32 yhteisöä. Tarkastusviraston pitkän
aikavälin tavoitteena on, että se voi toteuttaa
tarkastuksen kaikkiin valvottaviin yhteisöihin kuuden vuoden
kuluessa.
Valvontajärjestelmän kannalta olennaisin rajoitus
on, että tarkastusviraston valvottavia ovat puoluelain
perusteella ainoastaan puolueet, avustuspäätöksessä mainitut
yhteisöt ja puolueiden lähiyhteisöt.
Muut puolueyhdistykset eivät ole tarkastusviraston valvottavia.
Näin ollen valvonnan ulkopuolelle jää käytännössä suurin
osa puolueyhdistyksistä eli noin 5 000—6 000
yhdistystä. Näiden valvominen olisi myös
erittäin merkittävä resurssikysymys.
On myös huomioitava, että näiden yhdistysten
tilintarkastukselle on nykyään asetettu aiempaa
tiukemmat vaatimukset.
Yleisenä johtopäätöksenään
tarkastusvirasto totesi, että pääsääntöisesti
tarkastettujen yhteisöjen kirjanpito oli hoidettu asianmukaisesti
siten, että puoluelain säännösten
valvonta oli kirjanpidon perusteella toteutettavissa. Tarkastusvirasto
esitti myös, että toimivaltarajat eduskuntaryhmien
ja toisaalta piirijärjestöjen ja paikallisyhdistysten
sekä nais- ja muiden erityisjärjestöjen
suuntaan tulisi muodostaa yksiselitteisiksi. Käytännössä tämä tarkoittaisi
tarkastusviraston mukaan luopumista mm. yhteisistä pankkitileistä ja
eduskuntaryhmien aseman edelleen selventämistä.
Asiantuntijakuulemisessa puolestaan tuotiin esiin, että puolueiden
historiat ja toimintakulttuurit ovat hyvin erilaisia ja että näin ensimmäisessä tarkastuksessa
näyttää toisinaan olleen vaikea hahmottaa
puolueiden kokonaisuutta, naisliiton tai eduskuntaryhmän
asemaa, järjestötoimintaa, vaalitoimintaa ja varainhankintaa.
Tarkastusviraston järjestämiä avoimia keskustelu-
ja koulutustilaisuuksia on pidetty hyödyllisinä.
Lisäksi tarkastusvirasto on antanut määräyksiä ja
ohjeita, ylläpitänyt neuvontapalvelua ja julkaissut
yleisesti merkittävimpiä kysymyksiä ja
vastauksia verkkosivuillaan. Valiokunta pitää valvonnan
toimivuuden kannalta tärkeänä tarkastusviraston
aktiivista toimintaa sekä valvonnassa käytettävän
tietojärjestelmän toimivuuden ja käytettävyyden
varmistamista.
Tarkastusviraston kertomuksessa luottamushenkilömaksujen
on katsottu olevan puoluelain tarkoittamaa tukea puolueelle tai
puolueyhdistykselle yksityishenkilöiltä. Veroviranomaisilta saadun
tiedon mukaan kunnallisia luottamushenkilömaksuja tilitettiin
vuonna 2010 yhteensä 5 670 500 euroa.
Tarkastusviraston näkemyksen mukaan puolueiden ja puolueyhdistysten
tulee ilmoittaa vuonna 2011 kertyneet luottamushenkilömaksut
puoluerahoituksen ilmoitusrekisteriin, mikäli ajantasaisen
ilmoituksen kriteerit täyttyvät. Puoluelain näkökulmasta
tueksi luetaan rahana, tavarana, palveluna tai muulla vastaavalla
tavalla saadut suoritukset. Suoritukset, joita ei pidetä tukena,
on määritelty puoluelain 8 §:ssä.
Puoluelain 8 §:ssä ei säännöstasolla
säädetä erikseen luottamushenkilömaksusta
eikä luottamushenkilömaksua käsitellä hallituksen esityksen HE 6/2010 vp perusteluissa.
Sitä ei myöskään mainita puoluelain
8 §:n 2 momentin 2 kohdan yksityiskohtaisissa
perusteluissa. Lainkohdassa todetaan, ettei
tukena puolueelle pidetä puolueen tai puolueyhdistyksen
tavanomaiseen järjestötoimintaan liittyviä käyvän
arvon mukaisia suorituksia. Perusteluissa on esitetty esimerkkejä tällaisista
suorituksista.
Puolueiden piirissä luottamushenkilömaksua puolestaan
pidetään puolueen normaaliin järjestötoimintaan
liittyvänä käyvän arvon mukaisena suorituksena.
Tätä perustellaan sillä, että jäsen ei
itse päätä maksun suuruudesta, jolloin
se ei voi olla jäsenen lahjoitus puolueelle vaan jäsenvelvoitteisiin
eli normaaliin järjestötoimintaan liittyvä maksu.
Lisäperusteeksi esitetään tuloverolain
31 §, jonka mukaan kunnallisista luottamustoimista
maksetuista kokouspalkkioista peritty luottamushenkilömaksu
on tulonhankkimisesta aiheutuva meno ja näin ollen verotuksessa vähennyskelpoinen.
Lisäksi kunnallisen vaikuttamisen katsotaan olevan puolueyhdistyksen ydinjärjestötoimintaa,
jota varten puolueyhdistykset piiri- ja paikallistasolla on perustettu.
Tarkastusvaliokunnan mukaan kunnallisista luottamustoimista
perittyä luottamushenkilömaksua voidaan asiassa
esitetyn perusteella pitää perustellusti puoluelaissa
tarkoitettuna puolueen tavanomaiseen järjestötoimintaan
kuuluvana käyvän arvon mukaisena suorituksena edellyttäen,
että sitä ei käytetä vaalikampanjan varainhankintaan.
On tärkeää, että tarkastusvirasto
on pitäytynyt roolissaan laillisuusvalvojana, mutta nostanut
raportoinnissaan esille myös käytännön
tulkintaongelmia mahdollisia säädösmuutoksia varten.
Valiokunta ehdottaa, että opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ-
ja elinkeinoministeriö selvittäisivät
ne ongelmat, jotka liittyvät korkeakouluharjoittelijoiden
käyttämiseen poliittisissa järjestöissä.