Perustelut
Johdon palkitseminen vuonna 2011
Tarkastusvaliokunnan selvityspyynnön lähettämisajankohtana
oli vielä voimassa talouspoliittisen ministerivaliokunnan
palkitsemisohje vuodelta 2009 (Talouspoliittisen ministerivaliokunnan
kannanotto 8.9.2009: Valtio-omistajan ohje yritysjohdon palkitsemisesta
ja eläke-etuuksista). Valiokunnan selvityksen käynnissä ollessa valmistui
uusi palkitsemisohje (Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kannanotto
yritysjohdon ja avainhenkilöiden palkitsemisesta, 13.8.2012).
Ellei erikseen toisin mainita, palkitsemisohjeella tarkoitetaan
nimenomaan vuoden 2009 ohjetta.
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan palkitsemisohjeen mukaan
palkitsemisen lähtökohtana oli peruspalkkauksen
kilpailukykyisyys sekä lisäpalkkioiden perustuminen
mitattavissa olevaan tuloksellisuuteen ja palkkion saajan hyvään
suoritukseen. Yritysjohdon ja avainhenkilöiden kokonaispalkka
voi muodostua useista eri osatekijöistä: ensinnäkin
vuosi- tai kuukausipalkkana määriteltävästä peruspalkasta
tai kiinteästä palkasta mukaan lukien verotettavat
luontoisedut, toiseksi vuosittaiseen arviointiin perustuvasta tulospalkkiosta
sekä kolmanneksi vähintään kolme
tilivuotta kattavaan arviointiin perustuvasta pitkän tähtäimen
kannustimesta. Myös mahdollisesta lisäeläkkeestä yhtiölle
aiheutuvat kustannukset sisältyivät kokonaispalkkaan.
Tarkastusvaliokunnan saamista toimitusjohtajien ja johtoryhmän
jäsenten palkka- ja palkkiotiedoista tehtiin
palkkiotasolaskelma, joka perustui toimitusjohtajien ja johtoryhmän
jäsenten vuoden 2011 aikana saamiin veronalaisiin palkkioihin
eli rahapalkkaan, tulospalkkioihin ja luontoisetuihin. Tarkastelussa
olivat mukana ne henkilöt, joiden palkkiotaso ylitti 50 000
euroa vuodessa.
Palkkiotasot jakaantuivat 50 000 euron ja noin 2,1
milj. euron välille. Valtaosa palkkioista sijoittui välille
100 000—200 000 euroa/vuosi. Kun
aineisto jaettiin luokkiin 10 000 euron välein,
eniten havaintoja oli luokkavälissä 145 000—155 000
euroa. Tämä vastaa korkeimman oikeuden ja korkeimman
hallinto-oikeuden presidenttien, ministeriöiden kansliapäälliköiden
sekä ministerinä toimivien kansanedustajien — pois
lukien pääministeri — palkkiotasoa. Pääministerinä toimivan
kansanedustajan vuosipalkkio on noin 170 000 euroa. (Vastaavasti Ruotsin
pääministerin palkka vuonna 2011 oli noin 190 000
euroa ja Norjan pääministerin noin 178 000
euroa.) Johtajien palkkiojakauma on keskittynyt alle 160 000
euroon, kuitenkin 19 henkilöä ansaitsi yli 600 000
euroa vuodessa.
Eniten yhtiöissä ansaitsivat toimitusjohtajat: heidän
palkkiotasonsa muuhun johtoryhmään verrattuna
oli usein vähintään kaksin- tai kolminkertainen.
Kahden pörssiin listatun yhtiön johtajat ansaitsivat
eniten. Heidän jälkeensä seuraavina tulivat
muutamien valtiollisten monopolien johtajat, jotka ansaitsivat enemmän
kuin kolmannen pörssiin listatun yhtiön johtajat. Pörssiyhtiöidenkin
kesken oli merkittäviä eroja: yhden pörssiyhtiön
johtoryhmän palkkiotaso oli noin viisinkertainen joukon
mediaaniin (noin 150 000 euroa) verrattuna, kun taas toinen
pörssiin listattu yhtiö ylsi noin 1,67-kertaiseen
palkkiotasoon mediaaniin verrattuna.
Muutamilla valtioenemmistöisillä osakeyhtiöillä ei
ollut selvityksen tekohetkellä käytössään
minkäänlaista tulospalkkio- tai pitkän
tähtäimen kannustinjärjestelmää,
kuitenkin suurimmalla osalla oli käytössä vuotuinen
tulospalkkio ja joillakin yhtiöillä sen lisäksi
vielä pitkän tähtäimen kannustinpalkkio.
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan palkitsemisohjeessa rajattiin vuosittaisen
tulospalkkion enimmäismääräksi
40 prosenttia palkkionsaajalle arviointivuoden aikana maksetusta
peruspalkasta, ellei muuhun ollut erityistä syytä.
Yhtä yhtiötä lukuun ottamatta tätä linjausta
oli noudatettu, linjauksesta poikkeavassa yhtiössä toimitusjohtajan
tulospalkkion vuotuinen maksimi oli 50 prosenttia. Yleensä muilla
johtoryhmän jäsenillä tulospalkkion enimmäismäärä oli
alempi kuin toimitusjohtajalla, 20—30 prosenttia peruspalkasta.
Pitkän tähtäimen kannustinpalkkioille
oli talouspoliittisen ministerivaliokunnan palkitsemisohjeessa asetettu
vähimmäiskestoajaksi kolme vuotta ja maksettavan
palkkion enimmäismääräksi 100
prosenttia palkkionsaajalle ohjelman kestoaikana maksetusta peruspalkasta. Muutamissa
tarkastelluista yhtiöistä pitkän tähtäimen
kannustinpalkkion enimmäismäärä oli asetettu
ohjeen maksimia matalammalle tasolle, lopuissa yhtiöissä se
oli palkitsemisohjeen salliman maksimin mukainen. Vuoden 2011 palkkoja
ja palkkioita koskeneesta tarkastelusta selvisi se, ettei talouspoliittisen
ministerivaliokunnan palkitsemisohjeessa linjattuja maksimipalkkiomääriä ollut
ylitetty.
Toimitusjohtajasopimuksiin kirjatut sopimuskohdat noudattivat
suurimmaksi osaksi talouspoliittisen ministerivaliokunnan palkitsemisohjeita.
Muutamissa sopimuksissa eläkeikä oli alhaisempi
kuin palkitsemisohjeessa linjattu 63 vuotta, mutta nämä sopimukset
oli yhtä lukuun ottamatta solmittu jo ennen palkitsemisohjeen julkistamista.
Samoin muutamissa toimitusjohtajasopimuksissa ollut palkitsemisohjeen
enimmäistasoa suurempi erokorvauksen määrä johtui siitä,
että kyseiset sopimukset oli tehty ennen palkitsemisohjetta.
Hallituspalkkioiden osalta tarkastusvaliokunnan laskelmasta
kävi ilmi, että yli neljä viidesosaa
palkkioista oli alle 30 000 euroa vuodessa. Suurimpia hallituspalkkioita
maksettiin samoissa yhtiöissä, jotka sijoittuivat
vertailun kärkeen myös johtoryhmien palkkiotasolaskelmissa,
tosin kärkeen mahtui myös yhtiöitä,
jotka eivät johtoryhmätarkastelussa sinne yltäneet.
Kahdenkymmenen eniten hallituspalkkioita saaneen kärkiryhmässä palkkiotaso
oli noin nelin- tai viisinkertainen joukon mediaaniin (16 050
euroa/vuosi) verrattuna.
Ylimmän johdon palkkiotason kohtuullisuus on puhuttanut
julkisuudessa. Koska Suomi on pieni kansantalous, ei sopivia verrokkiyhtiöitä välttämättä
löydy
kotimaasta. Tarkastusvaliokunta vertasikin yhtiöiden palkkiotasoa
ruotsalaisiin vastaaviin yhtiöihin ja havaitsi eroja. Fortumin
ja Itellan kohdalla eroa voidaan pitää merkittävänä,
sillä Vattenfallin toimitusjohtajan palkkiot vuonna 2011
olivat noin 1 450 000 euroa, noin 620 000
euroa pienemmät kuin Fortumin toimitusjohtajan palkkiot.
Itellan toimitusjohtajan palkkiot olivat noin 493 000 euroa,
kun ruotsalais-tanskalaisen postin toimitusjohtajan palkkiot ylsivät
883 000 euroon ja olivat siis lähes kaksinkertaiset
suomalaisen postiyhtiön johtajan palkkioon verrattuna.
Myös valtion erityistehtäviä toteuttavissa
yhtiöissä löytyi eroja. Sveriges Televisionin
toimitusjohtajan palkkiot olivat noin 285 000 euroa vuodessa,
kun Yleisradion toimitusjohtajan palkkiot ylsivät
noin 365 000 euroon. Veikkauksen toimitusjohtajan palkkiot
vuonna 2011 olivat noin 470 000 euroa ja vastaavasti Svenska
Spelin toimitusjohtajan palkkiot noin 410 000 euroa.
Asiantuntijakuulemisessa nousivat esiin eri maiden välillä olevat
erot palkitsemisen tasossa ja rakenteessa. Yhdysvallat on palkitsemisen suhteen
omassa luokassaan, siellä palkitsemistaso on kaksin- tai
kolminkertainen Suomeen verrattuna. Myös Isossa-Britanniassa
palkitsemistaso on Suomea korkeampi, noin kaksinkertainen Suomeen
verrattuna. Suomessa palkitsemistaso on samalla tasolla Ruotsin,
Ranskan ja Alankomaiden kanssa. Saksa on jonkin verran näitä maita
korkeammalla palkitsemistasolla. Jokaisella maalla on myös
omat erityispiirteensä palkitsemisen rakenteen suhteen:
esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa osakesidonnaiset
palkitsemisjärjestelmät ovat merkittävässä asemassa,
kun taas Saksassa vuosibonukset ovat korkeammalla tasolla kuin muissa
maissa.
Tarkastusvaliokunta kiinnittää huomiota tiedonsaantikäytäntöjen
eroihin Suomen ja Ruotsin välillä. Ruotsissa valtionenemmistöiset
osakeyhtiöt ilmoittavat vuosikertomuksessaan johtoryhmän
palkkiot henkilöittäin eriteltyinä — ainakin
niin tekivät valiokunnan selvityksessä verrokkiyhtiöinä käytetyt
yhtiöt. Suomessa vain toimitusjohtajan palkitsemistiedot
ovat julkisia. Tarkastusvaliokunta kaipaa lisää avoimuutta johdon
palkitsemiseen ja yhtyy asiantuntijakuulemisessakin esitettyyn näkemykseen
siitä, että myös Suomessa yksittäisten
johtoryhmän jäsenten palkitsemistietojen tulisi
olla julkisia. Palkitsemisjärjestelmien läpinäkyvyys
ja avoimuus mahdollistaa vertailun ja voi estää yhtiöiden
ylilyöntejä palkitsemisasioissa. Valiokunta pitää myös
tärkeänä julkista keskustelua yhtiökokousten
merkityksestä palkitsemiskysymyksissä. Esimerkiksi
Sveitsi on hiljattain päättänyt muuttaa
lainsäädäntöään
siten, että yhtiön hallituksen sijaan osakkeenomistajat
yhtiökokouksessa päättävät
johtajien palkoista pörssiyhtiöissä.
Omistajaohjausosaston laatima palkitsemisselvitys
Tarkastusvaliokunnan palkkioselvityksen käynnissä ollessa
valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto julkaisi selvityksen
valtion omistamien kaupallisten yhtiöiden ja valtion erityistehtäväyhtiöiden
toimitusjohtajien palkitsemisesta vuonna 2011 (Johdon palkitsemisen
toteumat. 13.8.2012. Valtioneuvoston kanslia. Omistajaohjaus). Kaupallisesti
toimivien yhtiöiden osalta selvityksessä todettiin,
että keskeisin elementti kokonaispalkitsemisessa on edelleen
peruspalkka, tosin sen osuus kokonaisuudesta on sitä pienempi,
mitä suuremmasta yhtiöstä on kysymys.
Selvityksen mukaan muutamia yksittäisiä poikkeuksia
lukuun ottamatta toimitusjohtajien peruspalkat ovat olleet yleisellä markkinatasolla
tai sen tuntumassa. Yleinen markkinataso oli arvioitu suomalaisten
pörssiyhtiöiden ja valtion omistamien listaamattomien
kaupallisten yhtiöiden johdon palkitsemisesta saatujen
tietojen perusteella.
Valtion erityistehtäväyhtiöiden toimitusjohtajien
osalta selvityksessä todettiin, että heidän kokonaispalkitsemisensa
oli jokseenkin yleisellä markkinatasolla noin kolmanneksessa
erityistehtäväyhtiöistä. Selvityksessä huomautettiin, että kilpailun
ja markkinaehtoisuuden osittainen tai täydellinen puuttuminen
vaatii erityisharkintaa sekä palkitsemisen mitoituksessa
että palkitsemiskriteerien valinnassa. Lisäksi
todettiin, että yleistä markkinatasoa olevaa palkitsemista tuskin
voidaan pitää kohtuullisena yhtiössä,
jolla on monopoliasema taikka joka muutoin toimii ilman kilpailua,
sillä kilpailu tuo yhtiön toimintaan riskin ja
haasteen, joiden hallitseminen asettaa johdolle sellaisia erityisvaatimuksia,
joita monopolin johtamisessa ei tarvita.
Tarkastusvaliokunta yhtyy tähän selvityksessä esitettyyn
näkemykseen monopoliasemassa olevan yhtiön johdon
palkitsemisen tasosta. Tarkastusvaliokunnan näkemyksen
mukaan valtioenemmistöisten osakeyhtiöiden johdon
palkitseminen on osassa erityistehtäväyhtiöitä huomattavan
korkea. Erityisesti erityistehtäväyhtiöiden osalta
on vaikeaa löytää perustetta, miksi johdon
palkitseminen poikkeaa niin paljon vastaavista yhtiöistä Ruotsissa. Tarkastusvaliokunta toteaa,
etteivät pelkät tilastolliset vertailut ole riittäviä johdon
palkkioista päätettäessä, vaan jatkossa
on kiinnitettävä enemmän huomiota toimialan
haasteellisuuteen ja toimivalta johdolta vaadittaviin taitoihin. Lisäksi
valiokunta kiinnittää huomiota siihen, kuinka
erityisesti pääministerin palkka on suhteellisen
alhainen verrattuna monien valtioenemmistöisten yhtiöiden
johdon palkkoihin: se on mediaanin tuntumassa. Tarkastusvaliokunnan
mielestä on tärkeää palkoista
päätettäessä, ettei ero tulevaisuudessa
ainakaan kasva.
Tarkastusvaliokunnan mielestä on hyvä, että talouspoliittinen
ministerivaliokunta julkaisi viime syksynä uuden palkitsemiskannanoton (Talouspoliittisen
ministerivaliokunnan kannanotto yritysjohdon ja avainhenkilöiden
palkitsemisesta 13.8.2012), jossa tiukennettiin linjausta enimmäispalkkioiden
määrästä yleisesti ja erityisesti
valtion erityistehtäväyhtiöiden osalta: jatkossa
erityistehtäväyhtiöissä bonuspalkkioiden
enimmäismäärä on 30 prosenttia
kiinteästä palkasta aiemman 140 prosentin sijasta.
Tarkastusvaliokunta toteaa, ettei keskustelussa tai ohjeistuksessa
ole kuitenkaan kiinnitetty huomiota palkkiolaskelmien pohjana toimivan
peruspalkan suuruuteen. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan palkitsemisohjeen
yhtenä lähtökohtana on kohtuullisuus. Tarkastusvaliokunta
edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin,
joilla se varmistaa kohtuullisuusperiaatteen toteutumisen. Jotta
kohtuullisuuteen päästään, pitää pystyä nykyistä paremmin
ottamaan huomioon peruspalkan vaikutus kokonaispalkitsemistasoon.
Valiokunta pitää tärkeänä,
ettei uusi tiukempi linjaus enimmäispalkkioiden määristä johda
peruspalkkojen nousuun.
Omistajaohjauksesta vastaavilta ministeriöiltä saadut
selvitykset
Tarkastusvaliokunnan saaman selvityksen mukaan valtion erityistehtäväyhtiöiden
omistajaohjauksesta vastaavien ministeriöiden näkemykset talouspoliittisen
ministerivaliokunnan palkitsemisohjeesta ja käytännöt
sen soveltamisessa eivät juurikaan poikkea toisistaan.
Ministeriöt pitävät palkitsemiskannanottoa
tarpeellisena ja toimivana ohjeistuksena siitäkin huolimatta,
että saman palkitsemisohjeen soveltaminen kaikissa, keskenään
hyvin erilaisissa erityistehtäväyhtiöissä voi
toisinaan olla haastavaa. Palkitsemisohje antaa toisaalta palkitsemiseen
hyvän ohjenuoran, mutta toisaalta myös tarpeeksi
liikkumatilaa tasapainon löytämiseksi. Valtioneuvoston kanslian
omistajaohjausosaston mukaan palkitsemisohjeen kanssa ristiriitaisia
palkitsemiskäytäntöjä on ollut
varsin vähän ja ohjeistus on toiminut yleisesti
ottaen hyvin.
Ministeriöt huolehtivat talouspoliittisen ministerivaliokunnan
palkitsemiskannanoton tiedoksi saattamisesta toimittamalla ohjeistuksen tiedoksi
yhtiöille. Lisäksi ministeriöiden omistajaohjaus
käy keskusteluja palkitsemisohjeiden sisällöstä yhtiöiden
hallituksen puheenjohtajien kanssa. Myös valtioneuvoston
kanslian omistajaohjausosaston kanssa voidaan tarvittaessa keskustella
esimerkiksi tulkinnanvaraisista kohdista.
Kaikki selvityksessä mukana olleet ministeriöt
ilmoittivat seuraavansa sitä, noudatetaanko yhtiöissä palkitsemisesta
annettuja ohjeita. Palkitsemisohjeiden noudattamisen seurantaa toteutetaan
mm. osakeyhtiölain mukaisten tilintarkastusten sekä yhtiöiden
hallituksissa istuvien valtion edustajien kautta ja valtion kokonaan omistamissa
yhtiöissä myös tarkistuttamalla palkitsemisjärjestelmä ministeriössä ennakkoon sekä
käymällä palkitsemisasioita
säännöllisesti lävitse hallituksen
puheenjohtajan kanssa.
Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto ilmoitti selvityksessään,
että se käy listaamattomien yhtiöiden
osalta palkitsemista koskevat linjaukset yleensä läpi
jo valmisteluvaiheessa. Tämä ei koske kuitenkaan
kaikkia valtion osakkuusyhtiöitä eli yhtiöitä,
joissa valtio on vähemmistöomistaja, mutta yleensä niidenkin
hallitukset ja hallitusten puheenjohtajat pitävät
tärkeänä varmistaa omistajaohjauksen
suhtautumisen linjauksiin. Valtion kokonaan omistamien yhtiöiden
osalta palkitsemista koskevien linjausten läpikäyminen
on poikkeuksetonta. Pörssiyhtiöiden osalta taas
arviointi on vain jälkikäteistä.
Valtion omistajapolitiikkaa koskevassa valtioneuvoston periaatepäätöksessä linjataan
valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston ja valtion erityistehtäväyhtiöiden
omistajaohjauksesta vastaavien ministeriöiden välisen
yhteistyön periaatteet erityistehtäväyhtiöiden
omistajaohjauksessa. Periaatepäätöksen
liitteessä 2 oleviin linjauksiin on kirjattu, että valtion
erityistehtäväyhtiöiden omistajaohjausta
varten perustetaan hallituskaudeksi vastuuministeriöiden ja
omistajaohjausosaston yhteiset työryhmät. Työryhmiin
kuuluu jäseninä 1—2 vastuuministeriön
edustajaa ja 1—2 omistajaohjausosaston edustajaa. Lähtökohtaisesti
työryhmien kokoontumisrytmi on kaksi kertaa vuodessa, mutta
tarvittaessa kokoontumisia voidaan pitää useamminkin.
Keskeinen tehtävä työryhmillä on
ministeriön omistajaohjauksen tukeminen ja omistajaohjauksen
yhdenmukaisuuden varmistaminen. Palkitsemisjärjestelmien
ja palkitsemiskäytäntöjen ajan- ja asianmukaisuus
on yksi periaatepäätöksessä mainituista
kysymyksistä, joihin työryhmien tulee erityisesti
kiinnittää huomiota.
Esimerkiksi ulkoasiainministeriö, valtiovarainministeriö sekä työ-
ja elinkeinoministeriö kertoivat, että omistajaohjausosaston
ja ministeriöiden välillä on ollut säännöllinen
yhteydenpito vuosittain ja tarvittaessa erityistilanteissa vielä erikseen.
Keskusteluissa on käsitelty mm. hallituksen ja hallintoneuvoston
palkkioita, hallitusjäseniä, valtioneuvoston kanslian
linjauksia sekä palkitsemiskäytäntöjen
ja -tason yhdenmukaisuutta koskevia kysymyksiä. Yhteistyötä luonnehdittiin
toimivaksi ja ministeriön toimintaa tukevaksi. Ministeriöiden
näkemyksen mukaan omistajaohjausosasto on tarjonnut hyvin osaamistaan
ja tukeaan etenkin yleiseen yritystoimintaan, kuten yhtiökokouksiin
ja hallitustyöhön liittyen.
Omistajaohjausosasto itse totesi, että eri ministeriöillä on
erilaisia käytäntöjä yhteydenpidossa
ja konsultoinnissa, ja omistajaohjausosasto on pyrkinyt toimimaan
joustavasti kunkin ministeriön odotuksia ja tarpeita vastaavasti
sekä tarjoamaan ministeriöiden pyytämää asiantuntija-apua.
Palkitsemiskysymyksissä omistajaohjausosasto
kertoi toimivansa neuvonantajana.
Valtioneuvoston periaatepäätöksen
liitteessä 2 todetaan, että erityistehtäväyhtiöitä koskevat palkitsemisjärjestelmät
on aina tuotava omistajaohjausosaston arvioitavaksi. Omistajaohjausosaston
arvio voi aiheuttaa muutoksia palkitsemisjärjestelmiin.
Selvityksen antamisajankohtana arviointitilanteita ei ollut ollut
vielä kovin monia, joten omistajaohjausosaston mukaan käytännöt
olivat tältä osin vasta muotoutumassa.
Esimerkiksi opetus- ja kulttuuriministeriössä palkitsemisjärjestelmiä käsitellään
siten, että ministeriö ensin kommunikoi asianomaisen
yhtiön kanssa luonnoksesta palkitsemisjärjestelmäksi
ja esittää siitä omat arvionsa sekä mahdolliset
muutostoiveensa. Tämän jälkeen palkitsemisjärjestelmäluonnos
toimitetaan omistajaohjausosastolle arvioitavaksi, minkä jälkeen
opetus- ja kulttuuriministeriö voi vielä tarvittaessa ottaa
kantaa järjestelmään. Ministeriö totesi
selvityksessään, että omistajaohjausosaston
arviointi on hyvä tuki ja apu, mutta ministeriö vastaa
kuitenkin itse omistajakannan muodostamisesta ja sen viestittämisestä yhtiölle.
Tarkastusvaliokunta pitää tärkeänä,
että omistajaohjauksesta vastaavien ministeriöiden ja
valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston välillä on
yhteistyötä linjausten luomiseksi ja mahdollisten
palkitsemista koskevien ylilyöntien estämiseksi.
Tarkastusvaliokunnan tiedonsaantioikeus
Tarkastusvaliokunnan pyytämien palkkiotietojen luovuttaminen
aiheutti osassa yhtiöistä huolta ja epävarmuutta.
Niinpä muutamat yhtiöt jättivät
osan valiokunnan pyytämistä tiedoista antamatta:
palkka- ja palkkiotietoja ei annettu henkilöittäin
eriteltyinä tai niitä ei annettu lainkaan ja pyydettyjä asiakirjoja
palkitsemisjärjestelmistä ja toimitusjohtajasopimuksesta
ei toimitettu valiokunnan käyttöön, asiakirjojen
sisällöstä annettiin kuitenkin tietoja.
Näin menetelleet yhtiöt perustelivat toimintaansa
osakkeenomistajien tasapuoliseen kohteluun, pörssiyhtiöiden
tiedonantovelvollisuuteen ja liikesalaisuuksiin liittyvillä syillä sekä EU-,
osakeyhtiö-, arvopaperimarkkina- ja henkilötietolainsäädännöllä.
Tarkastusvaliokunta päätti selventää tiedonsaantioikeuttaan
koskevan kysymyksen ja kuuli aiheesta asiantuntijoita.
Perustuslain 90 §:n 1 momentissa säädetään, että eduskunta
valvoo valtion taloudenhoitoa ja valtion talousarvion noudattamista
ja että tätä varten eduskunnassa on tarkastusvaliokunta, jonka
tulee saattaa eduskunnan tietoon merkittävät valvontahavaintonsa.
Hallituksen esityksen (HE 1/1998 vp)
mukaan eduskunnan valvonta ulottuu niin valtion talousarvioon sisältyvään kuin
sen ulkopuoliseenkin valtiontalouteen. Valvonnan piiriin kuuluvat
hallituksen esityksen mukaan valtion virastot ja laitokset, rahastot, valtion
liikelaitokset ja teollisuuslaitokset, valtioenemmistöiset
osakeyhtiöt, valtionavut ja muut valtion tukitoimet sekä Suomen
ja Euroopan unionin väliset varainsiirrot.
Tarkastusvaliokunnan tiedonsaantioikeudesta säädetään
perustuslain 90 §:n 3 momentissa. Sen mukaan tarkastusvaliokunnalla
ja Valtiontalouden tarkastusvirastolla on oikeus saada viranomaisilta
ja muilta valvontansa kohteina olevilta tehtävänsä hoitamiseksi
tarvitsemansa tiedot. Hallituksen esityksessä (HE 71/2006 vp)
todetaan, että valiokunnan tiedonsaantioikeus kattaa kaikki
valvontatehtävän hoitamisen kannalta tarvittavat,
salassa pidettävätkin tiedot niin valvonnan kohteina
olevilta viranomaisilta kuin yksityisiltäkin tahoilta.
Asiantuntijakuulemisessa todettiin, että perustuslaissa
ei suljeta mitään tietoja pois tarkastusvaliokunnan
tiedonsaantioikeuden piiristä. Valiokunnan tiedonsaantioikeus
on yleinen, ja se perustuu valiokunnan arviointiin tiedon tarpeesta.
Tiedonsaantioikeutta ei rajoita esimerkiksi tietojen tai asiakirjojen
salaisuus tai henkilötietojen suojaa määrittelevä lainsäädäntö.
Perustuslain 90 §:n 3 momentin mukainen tiedonsaantioikeus
ulottuu myös liikesalaisuuden alaisiin tietoihin sekä myös
sisäpiiritiedoksi luettaviin tietoihin.
Osakeyhtiölain (624/2006)
1 luvun 7 §:ssä puolestaan säädetään,
että kaikki osakkeet yhtiössä tuottavat
yhtäläiset oikeudet, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Lisäksi kyseinen säännös kieltää yhtiökokousta,
hallitusta, toimitusjohtajaa tai hallintoneuvostoa tekemästä päätöstä tai
ryhtymästä muuhun toimenpiteeseen, joka on omiaan
tuottamaan osakkeenomistajalle tai muulle epäoikeutettua
etua yhtiön tai toisen osakkeenomistajan kustannuksella.
Arvopaperimarkkinalain (746/2012) 1
luvun 4 §:ssä säädetään
puolestaan riittävien tietojen tasapuolisesta saatavilla
pitämisestä. Säännöksen
mukaan joka itse tai toimeksiannon nojalla tarjoaa arvopapereita
tai hakee arvopaperin ottamista kaupankäynnin kohteeksi
säännellylle markkinalle tai monenkeskiseen kaupankäyntijärjestelmään
tai jolla on 3—9 tai 11 luvun nojalla tiedonantovelvollisuus
sijoittajia kohtaan, on velvollinen pitämään
sijoittajien saatavilla tasapuolisesti riittävät
tiedot seikoista, jotka ovat omiaan olennaisesti vaikuttamaan arvopaperin
arvoon.
Asiantuntijoiden näkemykset osakkeenomistajien yhdenvertaisen
kohtelun merkityksestä suhteessa tarkastusvaliokunnan tiedonsaantioikeuteen
poikkesivat osin toisistaan. Yhden näkemyksen mukaan yhtiön
osakkeenomistajilla ei ole osakeyhtiö-, kirjanpito- ja
arvopaperimarkkinalain sekä Suomen listayhtiöiden
hallinnointikoodin perusteella oikeutta saada osakeomistuksen perusteella
yhtiöstä mitään muita tietoja kuin
ne, jotka yhtiö on velvollinen tuottamaan säännönmukaisen
ja jatkuvan informaatiovelvoitteensa perusteella tai jotka osakkeenomistaja
saa osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:n mukaisen kyselyoikeuden
perusteella yhtiökokouksessa. Lisäksi valiokunnan
huomiota kiinnitettiin EU:n pääomadirektiiviin
(toinen neuvoston direktiivi 77/91/ETY, 13.12.1976),
jonka 42 artiklan mukaan jäsenvaltioiden lainsäädännön
on taattava kaikille samassa asemassa oleville osakkeenomistajille
yhdenvertainen kohtelu. Tämän asiantuntijan
mukaan 42 artiklan velvoite näyttäisi olevan ristiriidassa
perustuslain 90 §:n kanssa julkisesti noteerattujen
valtionyhtiöiden osalta, mistä seuraisi EY-tuomioistuimen
oikeuskäytännön mukaisesti, että ristiriitatilanteessa
EU-oikeus on etusijalla kaikkeen kansalliseen oikeuteen verrattuna.
Muiden asiantuntijoiden mukaan osakeyhtiölaissa osakkeenomistajien
yhdenvertaisuutta ja arvopaperimarkkinalaissa tasapuolisuuden periaatetta
koskevista säännöksistä ei voi
seurata, että yhtiön johto voisi olla antamatta
tarkastusvaliokunnalle sen perustuslain nojalla vaatimia tietoja,
koska valiokunta toimii perustuslakiin perustuvan julkisen valvonnan
harjoittajana eikä yhden osakkeenomistajan (Suomen valtio)
edustajana. Tarkastusvaliokunnalle annettavia tietoja ei siten voida
pitää yhdelle osakkeenomistajalle annettavina
tietoina, joiden antamatta jättämistä voitaisiin
perustella muiden osakkeenomistajien edun turvaamisella. Tarkastusvaliokunnan
asema rinnastuu asiantuntijoiden mukaan pikemminkin Finanssivalvontaan,
jolla on Finanssivalvonnasta annetun lain (878/2008) 18 §:n
1 momentin mukaan oikeus saada pörssiyhtiöiltä salassapitosäännösten
estämättä ilman aiheetonta viivytystä Finanssivalvonnan pyytämät
tiedot ja selvitykset, jotka ovat tarpeen sille laissa säädetyn
tehtävän hoitamiseksi. Tarkastusvaliokunnan on
valvontatoiminnassaan kohdeltava omasta tarkastustarpeestaan nähden
yhtiöitä yhdenvertaisesti eli pyydettävä kaikilta
yhtiöiltä samat tiedot. Näin valiokunta myös
selvityspyynnössään teki.
Valtiontalouden tarkastusviraston tiedonsaantioikeus perustuu
samaan perustuslain 90 §:n 3 momenttiin kuin tarkastusvaliokunnan tiedonsaantioikeus.
Lisäksi tarkastusvirastosta säädetään
tarkemmin laissa valtiontalouden tarkastusvirastosta (676/2000).
Valtiontalouden tarkastusviraston näkemyksen mukaan tarkastusvaliokunnan
samoin kuin tarkastusviraston on perusteltua ottaa huomioon erityispiirteet
ja herkkyydet sellaisissa yhtiöissä, joissa on
valtion ohella muitakin osakkeenomistajia. Tähän liittyen
tarkastusvirastossa on laadittu ohjeet tietojen käsittelystä ja
raportoinnista siten, että tarkastusviraston tietojensaanti
ja sille perustuva raportointi eivät aseta yhtiöissä olevia
muita omistajatahoja valtio-omistajaa huonompaan asemaan. Tarkastusvirasto
ei raportoi valtion määräysvaltaa käyttävälle
taholle tarkastustoiminnan kautta saamaansa sellaista tietoa, jolla loukattaisiin
vähemmistöä tai sijoittajien tasapuolista
oikeutta tietoihin, jotka saattavat vaikuttaa arvopaperien arvoon.
Tarkastusviraston tehtävänä ei myöskään
ole valtion enemmistöomistajan etujen ajaminen, vaan tehtäviin
kuuluu yleisempi toiminnan laillisuuden ja asianmukaisuuden valvonta.
Tarkastusvaliokunta toteaa, ettei se tietoja yhtiöiltä pyytäessään
toimi osakkeenomistajan roolissa, vaan harjoittaa perustuslakiin
pohjautuvaa valvontatyötään. Valiokunta
valvoo valtionyhtiöitä koskevan tietojensaantioikeuden avulla
valtion omistajaohjausta ja erityistehtäväyhtiöitä ohjaavia
ministeriöitä. Lisäksi on muistettava,
että valiokuntaa sitovat perustuslain ja eduskunnan työjärjestyksen
säännökset tietojen salassa pitämisestä.
Perustuslain 50 §:n 2 momentin mukaan valiokunnan
kokoukset eivät ole julkisia. Valiokunta voi kuitenkin
määrätä kokouksensa julkiseksi
siltä osin kuin valiokunta hankkii tietoja asian käsittelyä varten.
Valiokunnan pöytäkirjat ja niihin liittyvät
muut asiakirjat ovat julkisia, jollei välttämättömien
syiden vuoksi eduskunnan työjärjestyksessä toisin
säädetä tai valiokunta jonkin asian osalta
toisin päätä.
Eduskunnan työjärjestyksen 43 a §:n
2 momentin mukaan valiokunnan asiakirjat ovat salassa pidettäviä,
jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi merkittävää vahinkoa
Suomen kansainvälisille suhteille tai pääoma-
ja rahoitusmarkkinoille. Salassa pidettäviä ovat
myös asiakirjat, jotka sisältävät
tietoja liike- tai ammattisalaisuudesta taikka henkilön
terveydentilasta tai hänen taloudellisesta asemastaan,
jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi merkittävää haittaa
tai vahinkoa, jollei huomattava yhteiskunnallinen tarve vaadi niiden
julkisuutta. Valiokunta voi muusta vastaavasta välttämättömästä syystä päättää,
että jokin asia on salassa pidettävä.
Eduskunnan työjärjestyksen 43 a §:n
3 momentin mukaan salassa pidettäviä ovat lisäksi sellaiset
asiakirjat, jotka kuuluvat valiokunnan perustuslain 50 §:n
3 momentin nojalla päättämän
vaiteliaisuuden piiriin. Perustuslain 50 §:n 3
momentissa säädetään, että valiokunnan
jäsenten on noudatettava sitä vaiteliaisuutta,
jota valiokunta katsoo välttämättömästä syystä asian erityisesti
vaativan.
Tarkastusvaliokunta on jo aiemmin mietinnössään TrVM 11/2010 vp kiinnittänyt
huomiota eduskunnan tiedonsaannin ongelmiin, jotka koskivat nimenomaan
valtionyhtiöitä. Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston
laatima vuosikertomus ei ollut eduskunnalle annettava kertomus,
joten sen käsittelylle eduskunnassa ei ollut myöskään
vakiintunutta menettelyä. Lisäksi vuosikertomuksen
kattavuudessa oli puutteita, sillä siihen eivät
sisältyneet valtion erityistehtäväyhtiöitä koskevat
tiedot. Tarkastusvaliokunta edellytti mietinnössään
mm., että hallitus antaa eduskunnalle vuotuisen kertomuksen
valtion omistajaohjauksesta ja että hallitus sisällyttää eduskunnalle
annettavaan uudistettuun omistajaohjauskertomukseen sekä markkinaehtoiset
yhtiöt että valtion erityistehtäviä toteuttavat
yhtiöt ja niitä koskevat tiedot.
Valiokunnalla on mahdollisuus seurata säännönmukaisesti
valtion omistajaohjausta ja erityistehtäviä ohjaavia
ministeriöitä hallituksen vuosikertomuksen käsittelyn
yhteydessä ja seuraavan kerran syysistuntokaudella 2013.