Perustelut
         
         Säädösten vaikutusarviointiyksikön
            tarve
         
         
         Tarkastusvaliokunta on keskittynyt tässä mietinnössä käsittelemään
            yksinomaan lainsäädännön vaikutusarviointien
            laadun parantamiseen liittyviä kysymyksiä.
         
         
         Tarkastusviraston vuosikertomuksessa on arvioitu säädösvalmistelua
            liikenne- ja viestintäministeriössä,
            ulkoasiainministeriössä ja valtiovarainministeriössä.
            Useat tarkastukset sisältävät kriittisiä huomioita
            lakien vaikutusten arvioinnista.  Tarkastusviraston kertomuksessa
            ehdotetaan Suomeen perustettavaksi säädösvalmistelun
            ja muun normiohjauksen arviointiyksikkö. Yksikön
            tehtävänä olisi valvoa ja edistää vaikutusarviointien
            laatua riippumattomana asiantuntijana. Yksikkö voisi lisäksi
            tuoda esille, jos ehdotetuilla ohjauskeinoilla tarkoitetut tavoitteet
            eivät ole saavutettavissa.
         
         
         Viraston mukaan sijoittamista vaikutusarviointiin puoltavat
            vahvasti keskipitkän ja pitkän aikavälin
            talouspoliittiset haasteet ja Euroopan unionin talouspolitiikan
            ohjausta ja koordinaatiota koskevan lainsäädännön
            järkevä kansallinen soveltaminen. Tämä on
            Suomen oman kansallisen edun mukaista. Talouspolitiikassa korostuu
            nyt lainsäädäntöä muuttamalla
            tehtävien rakenteellisten uudistusten toteuttaminen, jolloin
            pelkkä kehysmenettely ei enää riitä finanssipolitiikan
            hallintavälineeksi. Euroopan unionin budjettikehysdirektiivi
            2011/85/EU edellyttää, että valtiontalouden
            ohella kuntataloutta ja sosiaaliturvarahastoja koskevat selkeästi
            asetetut finanssipolitiikan säännöt eli
            päätöksentekoa ohjaavat finanssipoliittiset
            tavoitteet. Valtion päätöksentekoa suhteessa
            kuntatalouteen toteutetaan pitkälti lainsäädännön
            kautta. Sama pätee sosiaaliturvarahastoihin.
         
         
         Myös tarkastusvaliokunnan käsitys on, että nyt
            on etenkin talouskasvun ja kilpailukyvyn kannalta ensiarvoisen tärkeää tietää,
            mitkä ovat lainsäädännön
            vaikutukset kilpailuun, yritysten hallinnolliseen taakkaan ja kansalaisille.
            Myös kuntiin kohdistuvien velvoitteiden vaikutusarviointia
            on tarpeen parantaa. 
         
         
         Tarkastusvaliokunta on kuluneella ja edellisellä vaalikaudella
            käsitellyt lainsäädännön
            laatuun liittyviä kysymyksiä (TrVM 5/2011
               vp ja TrVM 8/2010 vp), ja
            niihin pohjautuen on edelleen voimassa kaksi eduskunnan kannanottoa. Kannanotoissa
            kehotetaan hallitusta kiinnittämään huomiota
            oikeusnormien määrään, säädöshuoltoon
            ja paremman sääntelyn periaatteisiin sekä vaikutusarviointien
            tekemiseen ja lainsäädännön
            tasapuolisuuteen kohderyhmille. Lisäksi hallituksen edellytetään
            seuraavan, mitä käytännön vaikutuksia
            Sujuvampaan lainvalmisteluun -hankkeen toimintatavalla on saavutettu lainvalmistelun
            laadun parantamiseksi.
         
         
         Lakien vaikutusten aiempaa parempi arviointi on välttämätöntä lakien
            ja lainvalmistelun laadun parantamiseksi. On myös tärkeää ymmärtää lakien
            vaikutusten arvioinnin merkitys talouspoliittisessa päätöksenteossa.
            Eduskunta päättää ja vaikuttaa
            valtiontalouteen ja kansantalouden kasvuun pitkälti lainsäädännön
            kautta. Valtion talousarvion tuloista ja menoista on noin 80 prosenttia
            vahvasti sisällöltään sidottuja
            lakiin, ja lainsäädäntö on vahvin
            yhteiskunnan ohjauskeino. Tarkastusvaliokunta on työssään
            nostanut esiin myös yksittäisiä puutteita
            tehdyissä vaikutusarvioinneissa, viimeksi pääoma-
            ja yhteisöverouudistusta koskien (TrVM 8/2014
               vp). Valiokunta totesi, että erityisen tärkeää on,
            että hallituksen toteuttamien tai vireille saattamien uudistusten
            vaikutusarviot ovat huolellisesti tehtyjä ja realistisia.
            Vaikutusarvioinnit antavat mahdollisuuden eri päätösvaihtoehtojen
            kustannusten ja hyötyjen keskinäiseen vertailuun
            ja siten parantavat päätöksenteon tietoperustaa.
            Valiokunta katsoi, että vaikutusarviointien tekemisessä ja niiden
            kattavuudessa on vielä selvästi parantamisen varaa.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa tuotiin esiin, että Suomessa
            on pitkään uskottu siihen, että vaikutusten
            arviointia pystyttäisiin kehittämään
            parempaan suuntaan ohjeistuksella ja toimintaohjelmilla. Asiantuntijoiden
            käsitys ja myös tutkimustieto osoittavat, että tulokset
            ovat jääneet vaatimattomiksi. Valiokunnan mukaan
            nyt tarvitaan vahvempaa ohjausta, ja se edellyttää erillisen
            yksikön perustamista vastaamaan lakien vaikutusten arvioinnista.
            Valiokunta painottaa, että myös nykyiseen toimintakulttuuriin
            on tarpeen saada muutosta: on päästävä pois
            nykytavasta, jossa vaikutusten arvioinnit kirjoitetaan mieluummin
            sitä tukeviksi, mitä lainsäädännöllä halutaan
            edistettävän ilman, että käytössä on
            tutkimusta ja tietoa vaikutuksista. Myös systemaattinen
            jälkiseuranta puuttuu, jolloin jää tarkistamatta,
            onko vaikutusarviointi toteutunut. Jos niin ei ole käynyt,
            niin myös oppi siitä, mitä tulisi jatkossa
            tehdä toisella tavalla tai paremmin, jää saamatta.
            Säännöksiä laaditaan vuodesta
            tai vuosikymmenestä toiseen ainakin osin samantyyppisistä ongelmista
            ja epäkohdista. Uudella toimintatavalla olisi mahdollista
            vahvistaa tiedon systemaattista käyttöä poliittisen
            päätöksenteon tukena.
         
         
         Yksikön perustaminen, tehtävät ja
            toimivalta 
         
         
         Tarkastusvirasto ehdottaa perustettavaksi valtioneuvoston yhteyteen
            lautakunnan, joka koostuisi ulkopuolisista vaikutusarvioinnin asiantuntijoista
            ja jonka sihteeristönä toimisi tukiyksikkö. Sen
            tehtävänä olisi valvoa ja edistää säädösehdotusten
            vaikutusarvioinnin laatua riippumattomana asiantuntijana. Tehtävänä olisi
            lisäksi tuoda esille, mikäli ehdotettu sääntely-
            tai ohjauskeino ei vaikutusarvioinnin ja asiantuntijatiedon valossa
            näyttäisi olevan toimiva tavoitellun yhteiskunnallisen
            vaikutuksen saavuttamiseen. 
         
         
         Lautakunta ja tukiyksikkö voisivat olla hyvin kevyt
            organisaatio: 3—5 osa-aikaista jäsentä ja 4—5
            asiantuntijaa. Organisointi voitaisiin tarkastusviraston käsityksen
            mukaan hoitaa virkasiirroilla ja tehtäviä priorisoimalla.
         
         
         Keskeistä asiassa on lautakunnan asiantuntemus ja toimivalta
            eli se, annetaanko sille valta pysäyttää ja
            palauttaa valmisteluun sellainen esitys, jossa lausuntoa ei ole
            riittävällä tavalla otettu huomioon.
            Useimmissa maissa tällainen yksikkö on sijoitettu
            pääministerin läheisyyteen. Valiokunta
            pitää tarkoituksenmukaisena yksikön sijoittamista
            valtioneuvoston kanslian yhteyteen. Valiokunnan mukaan on tärkeää turvata
            yksikön toimintaedellytykset ja luoda toimintatavat, joilla
            kulloisetkin poliittiset päätöksentekijät
            sitoutetaan yksikön toimiin.
         
         
         Valtiontalouden tarkastusviraston selvityksessä Lainvalmistelun
            laatu ja kehittämistarpeet (3/2012, tekijä professori
            Jyrki Tala) todetaan, että tällaisen asiantuntijayksikön
            onnistumiselle on kansainvälisen kokemuksen valossa kolme perusedellytystä.
            Yksikön pitää olla itsenäinen suhteessa
            poliittisiin päättäjiin ja hallinnon
            lainvalmistelijoihin. Sen on oltava tehtävässään
            riittävän monipuolisesti asiantunteva, jotta sen
            toiminta tarjoaisi aitoa lisäarvoa ja olisi uskottavaa päättäjiin
            ja lainvalmistelijoihin nähden. Kolmanneksi sen onnistuminen
            edellyttää poliittisten päättäjien
            tukea ja näiden vahvaa sitoutumista asiantuntijayksikön
            toimiin. Näin näyttäisikin olevan järjestelmissä,
            joissa tuollainen asiantuntijayksikkö on saanut vaikutusvaltaisen
            roolin (Britannia, Saksa, Euroopan unioni, Yhdysvallat). Asiantuntijayksikön
            tuomat hyödyt eri maissa ovat olleet selvityksen mukaan
            vaikutusarviointien laadun paraneminen, kustannuksia koskevan ymmärryksen
            ja osaamisen kasvu sekä koko lainlaadintaprosessin rakenteen
            selkiytyminen keskeisiin sisällöllisiin kysymyksiin. 
         
         
         Tarkastusvaliokunta ehdottaa, että tässä laajassa
            säädösvalmistelun toimintaympäristössä lähdettäisiin
            liikkeelle yksittäisillä pilottihankkeilla, joiden
            osalta rajauduttaisiin vaikutusarvioinneissa siihen, mitkä ovat
            esityksen vaikutukset taloudelliseen kasvuun ja hallinnolliseen taakkaan.