Perustelut
Tulevaisuusvaliokunta pitää hallituksen energia-
ja ilmastopoliittista selontekoa kattavana arviona siitä,
miten EU:n nykyiset energia- ja ilmastopoliittiset tavoitteet ovat
Suomessa edistyneet tähän mennessä.
Energia-ala on kuitenkin parhaillaan suuressa murroksessa. Käynnissä on
useita muutosprosesseja, joiden yhteisvaikutusta on vaikea arvioida.
Tulevaisuusvaliokunta arvioi omassa lausunnossaan tämän
murroksen vaikutusta EU:n ja Suomen energia- ja ilmastopolitiikkaan sekä ympäristöliiketoiminnan
kasvunäkymiin.
Taustaa
USA:n liuskekaasu- ja -öljyvarannot ovat niin suuret,
että monien tutkijoiden mukaan ei ole enää perusteita
puhua fossiilisen energian loppumisesta varsinkaan kun liuskekaasua
ja -öljyä löytyy myös muualta.
Useiden asiantuntijoiden mukaan USA on siirtynyt liuskekaasun ja
-öljyn myötä uudestaan halvemman fossiilisen
polttoaineen aikakauteen.
IEA (International Energy Agency) arvioi, että USA
voi olla öljyn suhteen lähes omavarainen vuoteen
2035 mennessä. USA:n öljyomavaraisuus
sekä varsinkin hiilen ja tulevaisuudessa ehkä myös öljyn
ja kaasun vienti (mahdollisesti jo vuodesta 2013 alkaen) ratkaisevat
myös USA:n kauppataseen ongelmia. Lisäksi USA:n hiilidioksidipäästöt
ovat alhaisimmillaan sitten vuoden 1992. Suurin yksittäinen
tekijä tälle kehitykselle on kivihiilen korvaaminen
maakaasulla. USA:n hiilivoiman CO2-päästöt
ovat pudonneet vuoden 1983 tasolle, ja sähköntuotannossa hiilen
osuus putosi kolmanneksen vuosina 2010—2012. USA saattaa
asiantuntijoiden mukaan siis saavuttaa Kööpenhaminan
sitoumukset (vähentää kasvihuonekaasupäästöjään
17 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2020 mennessä)
osin halvan liuskekaasun (fossiilisen energian) avulla.
Tällä kaikella voi olla suuri merkitys koko maailman
energia- ja ilmastopolitiikkaan. USA:n mahdollinen kaasuvienti lisää kilpailua, ja
siksi myös venäläisen kaasun hinta voi
laskea. Venäläisen kaasun hinta voi laskea myös USA:n
vähenevän kysynnän vuoksi. Jos kaasulla
on lisäksi myönteisiä ympäristövaikutuksia, niin
kaasun merkitys EU:n energia- ja ilmastopolitiikassa voi kasvaa.
Varsinkin kun liuskekaasua ja -öljyä löytyy
myös Euroopasta.
Liuskekaasun vaikutukset kasvihuonekaasujen vähentämiseen
eivät kuitenkaan ole yksiselitteisen myönteisiä.
Korvatessaan kivihiiltä liuskekaasu vähentää hiilidioksidipäästöjä noin puoleen.
Tätä merkittävää päästöjen
lyhyen aikavälin vähenemää on
jo tapahtunut USA:ssa. Vastaavaa kehitystä voi tulevaisuudessa
tapahtua myös Kiinassa ja muualla Kaakkois-Aasiassa, mikäli
liuskekaasua otetaan merkittävässä määrin
käyttöön. Asiantuntijat eivät
kuitenkaan pidä todennäköisenä sitä,
että Euroopan liuskekaasuvaroja alettaisiin hyödyntää laajassa
mitassa vielä tällä vuosikymmenellä.
Mikäli liuskekaasun tarjonta tulevaisuudessa kasvaa EU:ssakin,
tämä voisi asiantuntijoiden mukaan tarkoittaa
sitä, että myös EU:n olisi aiempaa arvioitua helpompi
saavuttaa päästötavoitteita.
Selvitysten mukaan liuskekaasusta tuotetun sähkön
kasvihuonekaasutase on 4—8 % korkeampi
kuin EU:ssa (Britanniassa, Hollannissa, Norjassa jne.) tuotetun
nesteyttämättömän maakaasun.
Merkittävin tekijä on kaivon valmistumisen metaanipäästöt:
mikäli metaani saadaan talteen tai poltettua, pienenee
ero 1—5 %:iin. Tuontikaasuun verrattuna liuskekaasun
kasvihuonekaasutase on edullinen. Liuskekaasun päästöjen
arvioidaan olevan 2—10 % alhaisemmat kuin Venäjältä tai
Algeriasta tuodun putkikaasun sekä 7—10 % alhaisemmat
kuin Eurooppaan tuodun nesteytetyn maakaasun. Hiilisähköön
verrattuna liuskekaasulla tuotetun sähkön kasvihuonekaasutase
on 41—49 % alhaisempi.
Liuskekaasun ja -öljyn tärkeimmät
ympäristöriskit ovat kemikaalien pääsy
pohjavesiin sekä metaanin karkaaminen. Vesisärötyksessä käytetään
useita kemikaaleja mm. viskositeetin parantamiseen, bakteerien torjuntaan
sekä putkien korroosion ehkäisemiseksi. Tutkimusten
mukaan nämä kemikaalit ovat aiheuttaneet pohjaveden
pilaantumisen ainakin yhdessä varmistuneessa tapauksessa,
mikä on kuitenkin verraten vähän verrattuna
noin miljoonaan öljyn- ja kaasunporauksessa suoritettuun
vesisärötykseen nähden. Pienemmistä haitoista
on enemmän näyttöä. Liuskekaasun
ja -öljyn todellisia ympäristövaikutuksia
ei vielä tunneta. Erityisen tärkeänä asiantuntijat
pitävät sitä, että liuskekaasua
ja -öljyä valmistavat yhtiöt velvoitetaan
huolehtimaan vanhoista porausrei"istä. Liuskekaasun
tuotanto vaatii suuren määrän vettä,
mikä voi johtaa liuskekaasun ja -öljyn valmistajat
kilpailuun vesiresurssien käytöstä muiden
elinkeinojen sekä vesien ympäristönsuojelun
kanssa.
Merkittävin haaste kestävälle kehitykselle
voi kuitenkin olla se, että liuskekaasun mahdollisuus vähentää päästöjä korvaamalla
kivihiiltä energiantuotannossa on riittämätön
pitkällä aikavälillä, sillä ilmastonmuutoksen
tehokas hillintä vaatii lähes päästöttömiä energiajärjestelmiä vuoteen
2050 mennessä erityisesti teollisuusmaissa. Liuskekaasun
ja -öljyn aiheuttama halvempi energian hinta voi pahimmillaan
jarruttaa investointeja energiatehokkuuteen ja uusiutuviin energialähteisiin
sekä vähentää kaupallisten toimijoiden
mielenkiintoa investoinneiltaan kalliiden vähäpäästöisten
teknologioiden kehittämiseen ja käyttöönottoon.
Rakenteellinen muutos kohti vähähiilistä taloutta
voi siksi jäädä liuskekaasun ja -öljyn
vaikutuksesta puolitiehen.
CCS-teknologian (Carbon Capture and Storage) avulla poistetaan
energiantuotannon ja teollisuuden prosessien savukaasuista hiilidioksidi. Vaikka
CCS-teknologia onkin vasta kehitysasteella, monet ilmastonmuutoksen
hillintää tutkivat tahot pitävät
sitä erittäin tärkeänä osana
ilmastonmuutoksen hillintää. Monissa tieteellisissä arvioissa
on päädytty siihen, että mikäli
lämpeneminen halutaan rajoittaa noin 2 C-asteeseen, ei
riitä, että fossiilisia polttoaineita käyttävät
voimalat ottaisivat käyttöön CCS:n, vaan
on myös samaan aikaan lisättävä biomassan
käyttöä ja otettava CCS-teknologia käyttöön
myös näissä biomassaa käyttävissä polttolaitoksissa. Tällaisella
voimalaitoksella olisi negatiiviset CO2-päästöt,
kun talteenotettu CO2 loppusijoitetaan maankuoreen.
Hiilidioksidin talteenoton ja loppusijoituksen arvioidaan olevan
kannattavaa hinnalla 50—90 euroa/tonniCO2. Hinta
vaihtelee laitoksen, tekniikan ja CO2:n loppusijoituksen mukaan
(esim. onko loppusijoituspaikka lähellä saatavissa
vai tarvitaanko pitkä putki-/laivakuljetus jne.). EU:n
päästökaupan hinnat ovat viime vuosina laskeneet
talouden taantuman ja runsaan CDM-hankemäärän
(Clean Development Mechanism, Puhtaan kehityksen hankkeiden) vuoksi.
Keväällä 2013 päästöoikeuden
hinta on noin 3 euroa/tonniCO2. Vuoden 2008 talouskriisistä alkaen
on EU:n alueella suunniteltuja CCS-hankkeita peruttu tai jäädytetty
kannattamattomina. Päästöoikeuksien hinnan
romahdus vahvistaa tätä trendiä.
Uusiutuvan energian ja yleisemminkin ympäristöteknologian
tulevaisuuteen voi vaikuttaa myös Kiinan menestys ympäristöliiketoiminnassa.
Saksassa tehty ns. energiakäännös (Energiewende)
heijastui vahvasti maan energia-, liikenne- ja asuntopolitiikkaan.
Saksassa on investoitu erityisesti aurinko- ja tuulivoimaan, rakennettu
sähköverkkoja ja erilaisia sähkön
varastointilaitoksia sekä tehty mittavia energiaremontteja rakennuksissa.
Toisaalta energiakäännös on ainakin lyhyellä aikavälillä lisännyt
myös kivihiilen käyttöä mm.
uusiutuvan energian säätövoimana. Selvitysten
mukaan vihreän sähkön kansantaloudellinen
voitto vuonna 2011 oli noin 7 miljardia euroa. Tähän
lasketaan ympäristöongelmien välttäminen
sekä positiiviset taloudelliset vaikutukset. Uusiutuvien
energiamuotojen alalle arvioidaan syntyneen myös yli 380
000 työpaikkaa. Samaan aikaan perinteisen energiasektorin
työpaikat ovat kuitenkin vähentyneet. Viime aikoina
myös vihreät työpaikat ovat kuitenkin
kääntyneet laskuun ja EU on asettamassa merkittäviä tuontitulleja
kiinalaisille aurinkopaneeleille: myös ympäristöliiketoimintaan
liittyvä teollinen valmistus voi siirtyä Aasiaan.
Kiinasta on kehittymässä ympäristöteknologian suurvalta,
joka vie ympäristöteknologiaa ja rakentaa ekokaupunkeja.
Saksan haasteena eivät kuitenkaan ole pelkästään
energiakäännöksen vähenevät
tulot vaan myös kasvavat menot. Saksassa vuonna 2000 voimaan
astunut EEG-laki (Erneuerbare-Energien-Gesetz) loi uusiutuville
energiamuodoille syöttötariffijärjestelmän,
joka takaa kullekin teknologialle erikseen määritellyn,
seuraavat 20 vuotta kiinteästi voimassa pysyvän
tukitason. Vuonna 2013 tämän syöttötariffijärjestelmän vuotuiset
kokonaiskustannukset ylittävät ensimmäistä kertaa
20 miljardin euron rajan. Pahimpien uhkakuvien mukaan
kokonaiskustannukset saattavat nousta jopa biljoonaan (tuhanteen
miljardiin) euroon 2030-luvun loppuun mennessä. Varovaisestikin
arvioiden hinta on joka tapauksessa satoja miljardeja euroja. Asiantuntijat
kuitenkin muistuttavat, että energiakäännös
tuo myös tuloja ja myös muut vaihtoehdot olisivat aiheuttaneet
menoja, joten energiakäännöksen todellisia
kustannuksia on vaikea arvioida.
Suomen ja Euroopan näkökulmasta kiinnostavaa
on myös Venäjän reaktio uuteen markkinatilanteeseen.
Positiivisesti ajateltuna Venäjän teknologinen
ja ekologinen modernisaatio voi olla merkittävä mahdollisuus
Suomen kestävälle kasvulle.
Edellä esitetty energia-alan murros ei ole välttämättä ristiriidassa
esimerkiksi bioenergian kehittämisen kanssa. Päinvastoin
murros voi jopa edistää ympäristöystävällisen
energian ja teknologian käyttöönottoa.
Jos esimerkiksi Venäjä, Aasia ja USA panostavat
fossiiliseen liuskekaasuun ja -öljyyn, Eurooppa voi saada
entistä paremman ja kestävämmän
kilpailuedun panostuksestaan uusiutuvaan energiaan.
EU:n energia- ja ilmastopolitiikkaa vuoden 2020 jälkeen
pohditaan parhaillaan. Käsittelyssä ovat mm. EU:n
sähkömarkkinoiden tulevaisuus, päästökaupan
rooli kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä,
bioenergian kestävyyskriteerit ja EU:n energia- ja ilmastopolitiikan
tavoitteet vuoteen 2030. Energiatulevaisuuden kannalta nämä kaikki
kytkeytyvät toisiinsa ja vaikuttavat Suomessa tehtäviin
ratkaisuihin.
Signaaleita mahdollisesta energia- ja ilmastopolitiikan konsensuksen
vähenemisestä on jo näkyvillä.
Eräs signaaleista on EU:n parlamentin nk. Backloading-äänestys
siitä, tulisiko kasvihuonekaasujen päästöoikeuksien
huutokauppoja lykätä kaudella 2013—2020
päästöoikeuksien hinnan nostamiseksi.
Päästökauppa on merkittävä työkalu
uusiutuvan energian edistämisessä. Komission backloading-esityksen
kaatuminen EU:n parlamentissa on esimerkki siitä, ettei
ole itsestään selvyys, että EU sitoutuu
tiukkaan päästökauppaan. Muun muassa
Puola vastustaa päästökaupan tiukentamista,
ja myös Saksa voi keskittyä kansalliseen uusiutuvan
energian tukipolitiikkaan eurooppalaisen instrumentin kunnostamisen
sijaan. Kun kivihiilen kysyntä laski Yhdysvalloissa liuskekaasun
käytön kasvun myötä, putosi
hiilen hinta 30 %. Tämän seurauksena
hiilivoiman osuus energiantuotannossa on kasvanut muun muassa Saksassa,
Espanjassa ja Britanniassa. Britannia on ollut erityisen aktiivinen
CCS-teknologian suhteen. Tutkijat puhuvat "second best -regulaation"
kasvusta, jos kunnollista päästökauppaa
ei saada aikaan. Haasteita biopolttoaineiden tulevaisuuteen tuo puolestaan
EU:n direktiiviehdotus, jolla ravintokasveihin pohjautuvien ensimmäisen
sukupolven biopolttoaineiden laskennallinen osuus rajattaisiin 5 %:iin.
Myös toisen sukupolven biopolttoainetuotannon laajamittaiseen
käynnistymiseen Suomessa liittyy epävarmuuksia,
sillä kolmen suuren biodiesellaitoksen hakemukset EU:n
NER300-ohjelman haussa (New Entrants Reserve - NER) eivät
yhtä lukuun ottamatta ole sijoittuneet tuettavien hankkeiden
listoille.
Kehittyvä kansallinen ja kansainvälinen ympäristölainsäädäntö ja
sen mukanaan tuomat päästörajoitukset
sekä energiasäädösten tehokkuusvaatimukset
ja uusituvan energian käytön tavoitteet ovat ympäristöliiketoiminnalle
(cleantech) tärkeitä kasvun vetureita.
Tulevaisuusvaliokunta painottaa, että Suomen on
oltava aloitteellinen ja aktiivinen EU:n energia- ja ilmastopolitiikan
kehittämisessä. Kustannustehokkain malli EU:lle
ja Suomelle on asettaa kunnianhimoinen kasvihuonekaasujen päästötavoite
vuodelle 2030, edistää uusiutuvan energian käyttöä ja
energiatehokkuutta sekä ohjata investointeja tehokkaalla päästökaupalla.
Tulevaisuusvaliokunnan linjaukset
Tulevaisuusvaliokunta kuuli asiantuntijoita erityisesti älyliikenteestä,
ympäristöliiketoiminnan (cleantechin) viennin
edistämisestä sekä liuskekaasun ja -öljyn
vaikutuksesta globaaliin energiapolitiikkaan. Lausunnossaan tulevaisuusvaliokunta
keskittyy erityisesti seuraaviin teemoihin:
1. edelläkävijyyteen ja riskinottoon,
2. pilotteihin, referensseihin ja demonstraatioihin
sekä
3. ympäristöliiketoiminnan (cleantechin) viennin
edistämiseen.
Ympäristöliiketoiminnan osalta tulevaisuusvaliokunta
korostaa erityisesti:
4. uusiutuvan energian tuotantoa,
5. älykästä sähköverkkoa
6. älyliikennettä sekä
7. jätteiden hyödyntämistä materiaalina
ja energiana.
Uusiutuvan energian osalta valiokunta painottaa erityisesti:
8. bioenergiaa ja vesivoimaa.
Ympäristöliiketoiminnan kehittäminen
Tulevaisuusvaliokunta on jo aiemmin, energia- ja ilmastopoliittisessa
mietinnössään (TuVM 1/2010
vp) linjannut, että kestävän
kehityksen haasteet on muutettava kestävän, työllistävän kasvun
mahdollisuuksiksi. Tämä tarkoittaa muun muassa
ympäristöliiketoiminnan (cleantechin) kehittämistä.
Globaalisti cleantech on yksi nopeimmin kasvavia aloja. Maailmanmarkkinoiden
suuruus on noin 1 600 miljardia euroa eli noin 6 % maailman
BKT:sta. Cleantech-liiketoiminnan kasvu on lähes 10 % vuodessa.
Työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan
Suomessa oli vuonna 2011 yli 2 000 cleantech-liiketoimintaa
harjoittavaa yritystä. Näiden yhteenlaskettu liikevaihto
(20,6 miljardia euroa) oli 10,9 % BKT:sta. Kasvua edellisestä vuodesta
oli 10,6 %. Suomen cleantechin vienti on n. 12 miljardia
euroa, mikä on lähes 20 % koko maamme
viennistä. Hallituksen energia- ja ilmastopoliittisessa
selonteossa tavoitteeksi asetetaan Suomen energiateknologiaviennin
kasvu 20 miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä ja cleantech-viennin
kasvu 38 miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Tavoite
edellyttää uusiutuvan energian ja cleantech-alan
noin 12 %:n vientipainotteista vuosittaista kasvua vuoteen
2020 asti. Vuonna 2012 ala kasvoi Suomessa 15 %.
Tulevaisuusvaliokunta painottaa erityisesti bioenergiaan
ja -materiaaleihin, älykkäisiin energiaverkkoihin, älyliikenteeseen
sekä jätehuoltoon liittyviä globaaleja
kestävän kasvun mahdollisuuksia. Näitä kärkialoja
on tuettava aktiivisesti ja määrätietoisesti
kokeiluilla, referenssilaitoksilla, standardeilla, taloudellisella
ohjauksella sekä uusilla rahoitusinstrumenteilla ja toimintamalleilla.
Biopolttoaineiden ja -nesteiden, biohiilen ja biokaasun tuotantoa
sekä metsäpohjaisen biomassan (pellettien, lämpökuivatun
eli torrefioidun puun tai muiden biomassapohjaisten jalosteiden)
käyttöä kivihiilen korvaamiseksi esimerkiksi
kivihiilipölykattiloissa on lisättävä hallituksen
selonteossa esitetyillä tavoilla tai mahdollisuuksien mukaan
jopa esitettyä nopeammin. Monipolttoainekattiloissa metsähakkeen
käyttö voi korvata myös turpeen käyttöä.
Bioenergian käytön edistäminen edellyttää myös hajautetun
energiantuotannon lisäämistä. Myös maatalouspohjaisen
biomassan sekä elintarvikeketjun sivujakeiden ja jätteiden
(ml. lanta) energiakäyttöä tulisi edistää.
Energiatehokkuutta voidaan lisätä myös
panostamalla lämmön ja sähkön
yhteistuotantoon (CHP, Combined Heat and Power) sekä jätepohjaisen
polttoaineen (RDF, Refuse Derived Fuel) rinnakkaispolttomahdollisuuteen.
Riippumatta siitä, miten energia, lämpö ja kylmä tehdään,
Suomelle on joka tapauksessa tärkeää edistää älykkäitä sähköjärjestelmiä. Asiantuntijoiden
mukaan energiapalvelumarkkinan arvo vuonna 2020 on Britanniassa
7,36 mrd puntaa. Kasvua nykyisestä 1,92 miljardista arvioidaan
olevan noin 21 % vuodessa. Kasvu keskittyy älykkäisiin
järjestelmiin ja niiden hyödyntämiseen.
Suomen varhaiset askeleet älymittaroinnissa ovat tuoneet
Suomelle tunnustetun aseman Euroopan markkinoilla. Suomeen on myös
syntynyt älymittarointiklusteri, jonka arvioidaan
olevan 2—4 vuotta muuta Eurooppaa edellä.
Tulevaisuusvaliokunta korostaa erityisesti älymittarointiin
liittyvän osaamisen kaupallistamista ja viennin edistämistä. Tätä osaamista
voidaan hyödyntää sekä älykkäissä sähköverkoissa
että myös älyliikenteessä ja
rakentamisessa. Infrastruktuurin ja palveluiden automatisoitumiskehitys
avaa älymittarointiin liittyvälle osaamiselle
monipuolisia sovellutusmahdollisuuksia, joilla on vaikutusta myös
kestävyyteen.
Sähkön älykästä käyttöä voi
edistää myös LED-teknologialla (Light-Emitting
Diode eli hohtodiodi eli ledi). Asiantuntijat arvioivat, että ledien
osuus maailman yleisvalaistuksesta vuonna 2020 on 69 %.
Vuonna 2010 LED-teknologian maailmanmarkkinat olivat 7 miljardia,
ja vuonna 2020 niiden arvioidaan olevan 64 miljardia. Kansainvälisesti
LED-valojen edelläkävijänä on
toiminut muun muassa Los Angeles, joka käyttää katuvalaistukseen
ledejä. Suomessa ledejä on tutkittu ja kokeiltu
muun muassa Jyväskylässä, Lutakon LED-puistossa.
Valaisinteollisuus on myös sisutusteollisuutta, jossa suomalaisten
vahvuutena kestävyyden ja turvallisuuden lisäksi
on myös pohjoismainen design.
Merkittävää kansallista osaamista
sekä kestävän kasvun ja viennin mahdollisuuksia
liittyy myös jätteen synnyn ehkäisyyn,
kierrätykseen ja jätteen käyttöön
uusiomateriaalina sekä jätteen hyödyntämiseen
energiana joko nesteenä, kaasuna tai kiinteänä polttoaineena
(SRF, Solid Recovered Fuel).
Vesivoiman merkitys kotimaisena säätövoimana
kasvaa uusiutuvan ja hajautetun energian tuotannon kasvaessa. Myös
aurinkoenergiaan liittyy suuria mahdollisuuksia, vaikka teknologian
valmistus siinä onkin siirtymässä Aasiaan. Meriteollisuudessa
rikkidirektiivin toimeenpano avaa puolestaan mahdollisuuden vähäpäästöisen
meriliikenteen kehittämiseen. Kaasun mahdollisen merkityksen
kasvaessa on turvattava myös kaasunkäytön
edellytykset. Keskustelua on käyty myös turpeen
roolin uudelleen arvioinnista. Öljyn tuonti rasittaa
merkittävästi Suomen kauppatasetta, eikä ole
todennäköistä, että tuontihinnat
kääntyisivät pysyvään
laskuun. Siksi Suomessa suunnitellut toimet öljyn käytön ja
tuontiriippuvuuden vähentämiseksi ovat suositeltavia.
Kotimaisena energiana myös turpeella on myönteinen
vaikutus kauppataseeseen.
Uusiutuvan energian pientuotantoa voidaan edistää selonteossa
mainituilla tavoilla muun muassa velvoittamalla verkkoyhtiöt
ratkaisemaan pientuottajan liittymiseen liittyvät seikat, luomalla
yksinkertaiset liittymistä ja verotusta koskevat menettelyt
sekä selvittämällä nettolaskutusmenettelyyn
liittyvät juridiset ja optimointiongelmat.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä uusiutuvan energian
hajautettua pientuotantoa edistetään seuraavilla
toimenpiteillä:
1) lainsäädännöllä ja
ohjeistuksilla taataan hajautetun pientuotannon verkkoonpääsy
2) syöttötariffien kokorajaa lasketaan 50:een
tai 10 kilowattiin
3) pienemmässä kokoluokassa otetaan käyttöön
nettolaskutus mallilla, joka kannustaa riittävästi
kuluttajia ja heidän yhteenliittymiään
uusiutuvan energian lisäämiseen ja tuotannon optimointiin.
Vaihtoehtoisia polttoaineita (muita kuin yksistään
bensiiniä tai dieseliä käyttäviä henkilöautoja)
rekisteröidään tällä hetkellä noin
1—2 % kaikista uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista.
Koko autokannassa näiden merkitys esimerkiksi päästöjen
kannalta on erittäin pieni. Liikennekäytössä olevien
henkilöautojen elinkaari on vajaat 20 vuotta. Nyt ostetut
uudet autot poistuvat siksi liikenteestä vasta 2030-luvun
alkupuolella. Autokanta uusiutuu hitaasti, ja sähköautojen
osuus pysyy siksi tilastollisessa mielessä nykyvauhdilla
pitkään vaatimattomana. Hinta on todennäköisesti
merkittävin selittäjä auton valinnassa.
Tulevaisuusvaliokunta on todennut lausunnossaan TuVL
3/2012 vp, että sähköautojen
kasvun edellyttämiin määrätietoisiin
toimenpiteisiin on ryhdyttävä välittömästi.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä:
1) sähköautojen hankintaa on vauhditettava
määräaikaisilla verohelpotuksilla
2) valtion ja kuntien tulisi hankkia sähköautoja
omaan käyttöönsä
3) kuntien tulisi käynnistää koehankkeita ja
antaa määräaikaisia helpotuksia esimerkiksi
pysäköinnissä.
Koska autokanta uudistuu hitaasti, myös nykyisten bensiini-
ja dieselkäyttöisten autojen päästöjä tulisi
vähentää esimerkiksi toisen sukupolven biopolttoaineilla,
flexifuel-tekniikalla (joka mahdollistaa bioetanolin käytön
polttoaineena), biodieselillä sekä turhan kulutuksen
vähentämiseen liittyvillä älyliikenteen
palveluilla ja joukkoliikennettä kehittämällä.
Suomen erityiset vahvuusalueet älyliikenteessä liittyvät älyverkkoteknologiaan,
latausjärjestelmien yhteiskäyttöön
ja avointen rajapintojen tietojärjestelmäarkkitehtuuriin.
Julkisen latausverkoston puute on tutkitusti merkittävä yksittäinen
sähköautojen leviämisen hidaste. Viranomaisilla
voisi siksi olla nykyistä voimakkaampi rooli latausverkon
suunnittelussa ja toteutuksessa.
Tulevaisuusvaliokunta ehdottaa, että:
1. perustetaan kansallisia älyliikenteen kokeilualueita
kaupunkiseuduille ja kehityskäytäviin
2. laaditaan ja tehdään päätös
suomalaisesta älyratkaisuihin perustuvasta mallista liikenteen
verotukseen
3. ohjataan julkista rahoitusta älyliikenteen ratkaisujen
kehittämiseen ja kaupallistamiseen
4. hyödynnetään ITS Europe 2014
-konferenssi tilaisuutena tuoda esiin suomalaista osaamista ja kootaan älyliikenteen
Team
Finland älyratkaisujen viennin edistämiseen.
Kaikkea edellä mainittua on tuettava uusilla toimintamalleilla
ja kokeiluilla. Suomen cleantech-klusterin kilpailukyky riippuu
pitkälti siitä, pystymmekö olemaan tulevaisuudessakin
tarpeeksi innovatiivisia. Innovaatioiden tueksi tarvitaan pilotteja,
kokeiluja, referenssilaitoksia, demonstraatioita sekä kansainvälisiä standardeja
ja rohkeaa ympäristöpolitiikkaa.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä kansalliset panostukset
ympäristöteknologiaan on järkevää kohdentaa
niihin teknologioihin, joilla uskomme olevan myös viennin mahdollisuus.
Sillä tavalla kotimarkkinat tukevat tuotekehitystä ja
toimivat referenssinä. Kokeilemista on helpotettava säätelyä purkamalla
ja lupakäytäntöjä helpottamalla.
Tulevaisuusvaliokunta kiirehtii myös innovaatioita
tukevia politiikkatoimia, joilla kannustetaan julkisen sektorin
toimijoita vähentämään hankintojen
sekä oman toiminnan kasvihuonekaasupäästöjä sekä parantamaan
energiatehokkuutta. Hyvä esimerkki julkisen sektorin edelläkävijyydestä on
HINKU-kokeilu (Kohti hiilineutraalia kuntaa).
Tulevaisuusvaliokunta ehdottaa, että tulisi laatia
ohjelma, jolla sitoudutaan valtioneuvoston periaatepäätöksellä poliittisesti
kokeilujen edistämiseen. Lisäksi tulisi asettaa
esimerkiksi kokeiluvaltuutettu tms. vastuutaho, jonka tehtävä on
tunnistaa ja raivata kokeilujen tiellä olevia esteitä sekä edistää kokeiluyhteiskunnan
vakiintumista.
Tulevaisuusvaliokunta kiirehtii myös vanhentuneen ja ylimitoitetun
sääntelyn perkaamista ja purkamista.