Perustelut
Lausunnon rajaus
Tulevaisuusvaliokunta päätti tehtäviensä luonteen
mukaisesti lausua vain pitkän aikavälin rakenne-
ja järjestelmätason asioista ja tulevaisuuspolitiikan
harjoittamisen perusteista. Aiheiksi valittiin tänä vuonna
1) globaaliasioiden käsittely eduskunnassa: eduskunnan
mahdollisuudet kantaa vastuuta globaalitaloudellisesta kehityksestä ja
globaalihallinnasta ja reagoida näihin riittävän
ajoissa sekä 2) tietoyhteiskunnan kehitys.
Näillä kahdella aiheella on myös
yhtymäkohtansa tulevaisuuspolitiikan kannalta. Jos tarkastellaan
esimerkiksi Suomen kehitysapua, voidaan arvioida sen kohdentamista
osittain uudelleen niin, että Suomi tarjoaa tietoyhteiskuntaosaamistaan.
Tällöin on kuitenkin analysoitava kehitysavun
ja muun avun ja tuen (kehityspankkien lainoitus ja investoinnit)
suhdetta ja niiden tehokkuutta. On myös pohdittava peruskysymystä,
miten nopeasti ja millä keinoin köyhä, epädemokraattinen
maa voi nousta köyhyyden kierteestä vauraaksi
demokratiaksi. Voidaan kysyä, mitä on oikeutettua
vaatia näiltä mailta avun ehtoina.
Vahvempi ja laajempi globaalikehityksen seuranta eduskuntaan
Tulevaisuusvaliokunta on mietinnöissään
tuonut esille valtiontalouden toimintaympäristön muutoksia,
joista osa on rakenteellisia. Valiokunta on budjettilausunnoissaan
(TuVL 1/1999 vp ja TuVL 3/2002
vp) ehdottanut valtiontalouden ohjaus- ja seurantajärjestelmän
kehittämistä niin, että se paremmin vastaisi
reaalimaailman muutoksia ja antaisi poliittiselle johdolle tehokkaat
välineet ohjaukseen ja valvontaan myös pitkän
aikavälin politiikassa. Monelta osin budjettijärjestelmämme
on kehittynyt esitettyyn suuntaan. Eduskunnan budjettivallan näkökulmasta valiokunta
katsoo kuitenkin joidenkin yhteiskunnallisten asioiden poliittisen
käsittelyn vaativan vielä tehostamista.
Tänä vuonna valiokunta kiinnittää huomiota oman
toimialansa asioissa erääseen asiakokonaisuuteen,
jota budjetissa ei tosiasiassa ole paljon käsitelty. Kysymys
on pitkällä aikavälillä eduskunnan
aseman ja kansanedustajien tehtävien kannalta olennaisesta
asiasta. Globalisaatiota ja sen hallintaa — ongelmia, ratkaisuvaihtoehtoja ja
valittuja linjauksia — ei ole budjetissa selkeänä osiona
mukana. Erityisesti tämä koskee talouden globalisaatiota.
Budjetissa ei esitetä kuvausta maailman tilasta ja muutostarpeista.
Valiokunnan mielestä niin budjetissa kuin hallituksen
kertomuksessa tulisi olla aihekokonaisuus, jota voidaan lyhyesti
kuvata termein globaalitalous, globaalihallinta ja globaalivastuu.
Toisaalta yhä selvemmin ja yhä syvemmin ratkaisut,
joita tehdään globaaleilla foorumeilla, vaikuttavat
suomalaisten hyvinvointiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja
uhkiin. Koska Suomi on aktiivitoimija EU:ssa, YK:ssa, Maailmanpankissa,
IMF:ssa, WTO:ssa, OECD:ssä ja muissa globaaleissa elimissä,
Suomen päätöksillä ja linjauksilla
on merkitystä kansainvälisesti. Tämä koskee
myös ratkaisuja mallitasolla (pohjoismainen malli). Globaalitason
politiikan vastuuketjut ovat pitkät, mutta todellinen demokratia
ja vastuu palautuu nykyjärjestelmässä kuitenkin
aina kansallisiin parlamentteihin ja hallituksiin.
Eduskunta ei saa riittävän selkeää kuvaa
siitä, miten talouden globalisaatio etenee, missä ovat sen
pahimmat uhat taikka parhaimmat mahdollisuudet ja missä vaiheessa
ja miten eduskunnan tulisi asioihin ottaa kantaa. Tiedot siitä,
mitä on tähän asti tapahtunut ja millä perustein,
eivät myöskään löydy
selkeästi budjetista taikka hallituksen kertomuksesta.
Eräs selitys liian heikkoon eduskunnan ohjausotteeseen
koskien talouden globalisaatiota ja globaalia talous- ja yhteiskuntakehitystä on eduskunnan
ja hallituksen vuoropuhelun hajanaisuudessa. Osa asioista tulee
esille hallituksen kertomuksessa ja osa ns. erilliskertomuksissa, selonteoissa
ja muissa selvityksissä. Koska erityisesti globalisaation
taloudelliset kehitystekijät ovat niin tärkeä osa
demokratiaa, olisi tarkennettava ja voimistettava eduskunnan globaalihallinnan
ohjaus- ja valvontavälineitä. Tämä saattaa
aiheuttaa tulevaisuudessa paineita myös eduskunnan oman
budjettikäsittelyn kehittämiseen.
Valiokunta on tyytyväinen, että hallitus valmistelee
Suomen globalisaatiostrategiaa, jonka loppuraportti valmistuu marraskuun
2004 alussa.
Globaalitaloudessa on olennaista eduskunnan kannalta myös
se, miten globaalia vastuuta kannetaan eri foorumeilla, ja erityisesti
se, miten Suomi toimii. Kokonaisuuksien hallinta on tässäkin
olennaista. On myös nähtävissä,
että globaalitason toimijoiden määrä on
kasvanut ja heidän keskinäinen tehtäväjakonsa
ja merkityksensä muuttunut. Eduskunta seuraa traditionaalisesti
tarkkaan YK:n toimintaa. Koska eri politiikan lohkot on saatava
toimimaan sovittujen tavoitteiden mukaisesti, tehokas seuranta on
ulotettava entistä laveammalle pohjalle.
Eräs tämäntyyppisen uudenlaisen ennakollisen
tarkastuksen kohde olisi esimerkiksi se, miten Suomi on osallistunut
sellaisiin suuriin globaalitalouden ratkaisuihin kuin mitä tehdään Maailmanpankin
ja IMF:n johtoelimissä tai WTO-neuvotteluissa ja mitä nämä tulevaisuuteen
monelle elämänalueelle vaikuttavat globaalit kannanotot
merkitsevät Suomelle ja esimerkiksi niille maille, joille
Suomi antaa kehitysapua. On tärkeää tietää,
miten Suomi on reagoinut ao. johtoelimissä ja niiden valmistelutyössä suuntaviivojen
määrittelyyn ja poliittis-taloudellisesti merkittäviin
linjauksiin. On myös olennasta, miten esimerkiksi köyhyyden
torjuntapolitiikassa, josta suurimman vastuun määrärahoissa
mitaten kantavat Maailmanpankki, Latinalaisen Amerikan kehityspankki
ja IMF, on otettu huomioon Suomen asettamat kehityspolitiikan tavoitteet.
Eri politiikanlohkojen (ulkopolitiikka, kehityspolitiikka, talouspolitiikka,
EU-politiikka, teollisuuspolitiikka, maatalouspolitiikka, tiedepolitiikka
jne.) tavoitteiden ja linjausten suhteessa Suomen haluamaan
globaaliin vastuuseen tulisi olla sopusoinnussa toistensa kanssa.
Olennaista on esimerkiksi seurata, onko Suomi mukana WTO:ssa vähentämässä tai
kokonaan poistamassa maataloustukia, mutta EU:ssa tukee niitä.
Eduskunnan kannalta kokonaisarvion tekeminen on vaikeaa,
koska arviot ja linjaukset sisältyvät
erilaisiin ja eriaikaisiin asiakirjoihin. Budjetti ja hallituksen
kertomus ovat nykyjärjestelmässä parhaita
välineitä koota tietoa ja yhteensovittaa politiikan
eri osioita. Ne ovat myös toistaiseksi eduskunnan tehokkaimmat
ohjaus- ja valvontavälineet.
Asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, että globaaliasioihin
vaikuttamiseen pätee sama kuin EU-asioihin: mitä aikaisemmin
asioihin voi vaikuttaa, sen tehokkaampaa se on.
Edellä mainituista perusteluista johtuen tulevaisuusvaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että hallitus ryhtyy selvittämään,
miten nykyistä selkeämmin talousarviossa käsitellään
globaalitalouden ja -hallinnan asiat niin, että eduskunnan
seuranta laajenee ja vahvistuu.
Toisen vaiheen tietoyhteiskunnan rakentamista nopeutettava
Tietoyhteiskuntakehitys on siirtynyt Suomessa 2000-luvulla toiseen
vaiheeseen. Ensimmäistä vaihetta leimasi tieto-
ja tietoliikenneteknologian nopea kehitys ja leviäminen.
Toisessa vaiheessa nämä teknologiat alkavat vaikuttaa
yhteiskunnan rakenteisiin ja toimintatapoihin.
Tulevaisuusvaliokunnan keskustelualoitteeseen (KA 10/2004
vp), sen taustaselvitykseen (Teknologian arviointeja 18/2004,
EKJ 4/2004) sekä näiden pohjalta käytyyn
täysistuntokeskusteluun 5.5.2004 perusteluina viitaten
tulevaisuusvaliokunta nostaa esille tässä lausunnossaan
vain muutaman asian toisen vaiheen tietoyhteiskunnan rakentamisen
nopeuttamiseksi.
Tietoyhteiskunnan murroksessa on riski, että osa väestöstä syrjäytyy
kehityksen ulkopuolelle. Tästä syystä valiokunta
korostaa, että kaikilla kansalaisilla tulee olla saatavilla
vuoden 2005 loppuun mennessä nopeat ja kohtuuhintaiset verkkoyhteydet,
koska sosiaalisesti ja alueellisesti tasa-arvoista tietoyhteiskuntaa
ei rakenneta ilman tasa-arvoista pääsyä tiedon
lähteille ja ilman tasaveroisia työvälineitä.
Joka talouteen tai kylään tulee saada niin tehokas
ja nopea yhteys, että työn tekeminen sen avulla
on mahdollista.
Kaikki se osaaminen, joka Suomessa on haja-asutuksen, varhaisen
eläköitymisen tai muiden syiden takia ns. osaamistyöpaikkojen
ulkopuolella, on saatava mukaan tietoyhteiskuntaan. On ensisijaisen
tärkeää, että tietoliikenneyhteydet
ja työvälineet ovat parhaat mahdolliset. Tietotekniikan
aito hyödyntäminen edellyttää kuitenkin, että tekniikan
lisäksi on organisoitava sen käytön ohjaus.
Nopeiden tietoverkkoyhteyksien ja tietotekniikan käytön
lisäksi tarvitaan ihmisten todellisiin tarpeisiin vastaavia
julkisia ja kaupallisia sähköisiä palveluita
ja sisältöjä. Lisäksi valiokunta
painottaa, että kansalaisten luottamus sähköisiin
palveluihin on turvattava. Sähköisten palveluiden
tietoturvaan ja -suojaan sekä yksityisyyden suojaan on
kiinnitettävä erityistä huomiota.
Tulevaisuusvaliokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että hallitus toimenpiteillään
nopeuttaa nopeiden ja kohtuuhintaisten verkkoyhteyksien
leviämistä kaikkialle maahan, mikä tarkoittaa
kuntien, valtion ja opetaattoreiden yhteistyötä laajakaistayhteyksien
leviämiselle myös niille alueille, jonne yhteydet
eivät rakennu yksinomaan markkinaehtoisesti.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä julkisella sektorilla,
erityisesti terveydenhuollossa, on tietoteknisillä rationalisoinneilla
saatavissa merkittäviä säästöjä.
Uudistukset on toteutettava niin, että ne helpottavat kovan
paineen alla työskentelevien terveysalan työntekijöiden
työtä. Terveysalan tietotekniikan etenemisen
hitautta on selitetty muun muassa tietoturvan epävarmuudella.
Jos pankit ja liike-elämä ovat löytäneet ratkaisunsa,
esteet ovat voitettavissa myös terveydenhuollossa.
Tulevaisuusvaliokunta on toimikautensa alussa käynnistänyt
terveydenhuollon teknologian vaikutusten arviointihankkeen
yhteistyössä Kuopion yliopiston kanssa. Sen ensimmäiset
tulokset valmistuvat tämän vuoden lopussa. Tulevaisuusvaliokunta
esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että hallitus toimenpiteillään
nopeuttaa terveydenhuollon tietoteknisten prosessien uudistamista
ja varmistaa niiden nykyistä paremman yhteensopivuuden.
Tietoyhteiskunnalle on ominaista jatkuva muutos. Työntekijältä edellytetään
jatkuvaa osaamisen kehittämistä ja joustavuutta.
Tulevaisuusvaliokunta kiinnittää myös
huomiota tietoyhteiskuntakehityksessä työ- ja
perhe-elämän yhteensovittamisen ongelmiin. Valiokunta
korostaa, että muuttuneen työelämän
takia tarvitsemme uusia keinoja myös fyysisen ja psyykkisen
terveyden edistämiseen. Elintapasairauksien ennalta
ehkäisemiseksi tarvitaan toimenpiteitä päihteiden,
tupakan ja ylipainon aiheuttamien riskien torjumiseksi.
Esimerkiksi lisääntyvän ylipainoisuuden
sekä sydän- ja verisuonitautien ehkäisemiseksi
tarvitaan kansallinen liikuntaohjelma. Mielenterveysongelmien havaitsemiseen
ja hoitamiseen on panostettava. Kaikki apua tarvitsevat kansalaiset
on saatava hoidon piiriin. Mielenterveyshenkilöstön
koulutus on mitoitettava tarpeen mukaan, ja tutkimusta on kohdennettava henkistä pahoinvointia
aiheuttaviin työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisongelmiin.
Valiokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että hallitus toimenpiteillään
huolehtii mielenterveysongelmien oikea-aikaisen hoidon mahdollistamisesta.
Toisen vaiheen suomalaiseen tietoyhteiskuntaan kuuluu myös
globaalin vastuun kantaminen. Kaikki kehitysmaat eivät
ole päässeet mukaan tietoyhteiskuntakehitykseen.
On erityisen huolestuttavaa, että tieto- ja tietoliikenneteknologian
toimiessa kansainvälisen taloudellisen ja yhteiskunnallisen
kehityksen veturina ns. digitaalinen kuilu kehittyneiden ja kehitysmaiden välillä
levenee
nopeasti. Toimivat tietoverkkoyhteydet ja kaikille yhtäläinen
valmius ja oikeus niiden vapaaseen käyttöön
ovat näiden maiden talouden ja yhteiskuntarakenteiden kestävän
kehityksen elinehto. Kehitysmaiden tietoyhteiskuntakehityksen tukeminen
onkin paitsi inhimillisesti perusteltua myös Suomen etujen
mukaista. Siksi tulevaisuusvaliokunta esittää valtiovarainvaliokunnalle,
että hallitus toimenpiteillään
tukee kehitysmaiden tietoyhteiskuntakehitystä ns. digitaalisen
kuilun kaventamiseksi tieto- ja tietoverkkoteknologian hyödyntämiseksi
kehitysmaiden kestävän ja tasa-arvoiden kehityksen
välineenä.