Perustelut
Tulevaisuusvaliokunta kiinnittää lausunnossaan huomioita
seuraaviin asioihin:
- Talous ja kilpailukyky
- Tiede, tutkimus ja innovaatiot
- Energia.
Tulevaisuusvaliokunnan mielestä valtioneuvoston talousarvio
vuodelle 2014 on näistä näkökulmista
oikeansuuntainen, mutta ei riittävä. Erityisen
tärkeitä myönteisiä toimenpiteitä talousarviossa
ovat panostukset yritysrahoitukseen, kuten Finnveran resurssien
lisääminen kotimaan ja viennin rahoitukseen sekä Finnveran
mahdollisuus merkitä pk-yritysten joukkovelkakirjoja. Myönteistä,
vaikkakaan ei määrältään
riittävää, on myös pääomasijoitusmarkkinoiden
kehittäminen kasvurahoitusohjelmalla, joka sisältää muun
muassa Suomen Teollisuussijoitus Oy:n pääomituksen
30 miljoonalla eurolla Kasvurahastojen Rahasto II:n perustamiseksi
sekä Tekesin 20 miljoonan euron panoksen alkuvaiheen pääomasijoitusmarkkinan
kehittämiseen.
Työ- ja elinkeinoministeriön myöntämä energiatuki
on Tekesin tukien rinnalla tärkeä kehityksen vauhdittaja,
ja sen kasvu talousarvioesityksessä on myönteinen
asia. Tärkeä uusi toimenpide on myös
valtioneuvoston periaatepäätös uusien
ja kestävien ympäristö- ja energiaratkaisujen
edistämisestä julkisissa hankinnoissa. Vastaavasti
myös yliopistoille osoitettava indeksikorotus sekä ICT-ohjelmaan
saatu 10 miljoonan euron lisäys ja tutkimusinfrastruktuurin
kasvanut rooli tutkimusrahoituksessa ovat tärkeitä panostuksia
sekä tutkimukseen että kansalliseen kilpailukykyyn.
Talous ja kilpailukyky
Suomessa ja Euroopassa eletään nollakasvun
aikaa. Kuluvalle vuodelle valtiovarainministeriö ennustaa
jopa 0,5 %:n negatiivista BKT:n kasvua. Vaikka ensi vuoden
näkymät ovat positiivisemmat, niin mahdollinen
kasvu tulee kuitenkin olemaan hidasta niin Suomessa kuin Euroopassakin.
Lisäksi USA:n talouden ja poliittisen päätöksenteon
häiriöt ja Aasian talouskasvun hidastuminen ovat
varoittavia signaaleita siitä, että seuraava globaali
talouskriisi voi olla kehittymässä jo ennen kuin
edellisestä on selvitty.
Suomen talouden ongelmat heijastelevat Euroopan huonoa talouskehitystä sekä kilpailun
kiristymistä moninapaistuvassa maailmantaloudessa. Mutta
taloudessamme ja tuotannossamme on myös rakenteellisia
ongelmia. Käynnissä on tuotantorakenteen muutos,
jonka perimmäinen syy ei ole taloudessa, vaan teknologian,
ansaintalogiikan sekä käyttökulttuurien
ja elämäntapojen muutoksessa. Tarvitsemme uusia
tuotteita, joita ihmiset haluavat ostaa. Heikentynyt taloustilanne
vaikeuttaa tähän luontaiseen muutosprosessiin
reagoimista.
Tulevaisuusvaliokunta korostaa, että kestävä kasvu
edellyttää entistä rohkeampaa tuotantorakenteen
uudistumista tukevaa politiikkaa sekä uusiin mahdollisuuksiin tarttumista.
Tätä voidaan edistää muun muassa
kokeiluilla, piloteilla, kotimaisilla referenssilaitoksilla, lupakäytäntöjä helpottamalla,
sääntelyä purkamalla sekä verotuksellisin
keinoin.
Varsinkin osaamisperusteisten kasvuyritysten rahoitukseen perinteinen
pankkilaina on jäykkä. Osaaminen ei kelpaa vakuudeksi,
ja nopean kasvun rahoittamiseen liittyy usein riski, joka joko estää lainan
saannin tai nostaa lainaehdot kohtuuttomiksi. Siksi on vahvistettava
vaihtoehtoisia rahoitusmuotoja kasvuyrityksille.
Tulevaisuusvaliokunta pitää erityisen tärkeänä,
että valtio helpottaa joukkovelkakirjamarkkinoiden ja muiden
oman pääoman sijoittamista helpottavien instrumenttien
luomista pienten ja keskisuurten yritysten rahoitukseen Suomessa
ja esimerkiksi verotuksellisin keinoin madaltaa keskisuurten yritysten
kynnystä listautua ns. monenkeskiselle markkinapaikalle,
jotta oman pääoman kerääminen
helpottuu.
Tulevaisuusvaliokunta on myös jo aiemmassa lausunnossaan
(TuVL 2/2012 vp — VNS
1/2012 vp) esittänyt, että "valtioneuvosto
selvittää, voidaanko esimerkiksi lainsäädännöllä,
verotuksella, suomalaisen omistajuuden edistämisellä sekä esimerkiksi
epäsymmetrisillä malleilla vaikuttaa siihen, että start
up- ja kasvuyrityksiin sijoittamisen riski vähenee sille tasolle,
että suuret ankkurisijoittajat voivat investoida entistä enemmän
myös start up- ja kasvuyrityksiin." Tämä toimenpide
on tulevaisuusvaliokunnan mielestä edelleen ajankohtainen.
Tiede, tutkimus ja innovaatiot
Vaikeasta taloustilanteesta johtuen julkisen tutkimus- kehittämis-
ja innovaatiopanostuksen (TKI) laskeva trendi jatkuu. Menosäästöjä on kohdennettu
muun muassa Tekesin myöntämään
rahoitukseen sekä Teknologian Tutkimuskeskus VTT:n perusrahoitukseen.
Myös Suomen Akatemian rahoitukseen liittyy kertaluonteinen
17 miljoonan euron vähennys.
Panostukset tutkimus- ja kehitystoimintaan ovat Suomessa melko
korkealla tasolla. Vuonna 2012 TKI-menojen osuus Suomen bruttokansantuotteesta
on 3,65 prosenttia (EK/Tilastokeskus). Panostus on kansainvälisesti
verrattuna korkea. Samaan aikaan julkisen sektorin panostus yritysten
TKI-toiminnan kannusteisiin on kuitenkin Suomessa yksi OECD-maiden
alimmista. Suomessa yritysten saama julkinen tutkimus- ja kehitysrahoitus
on vajaat 3 prosenttia (2010) yritysten omista panostuksista, kun
se OECD-maissa on noin 7 prosenttia (TEKES). Ristiriita johtuu siitä,
että julkisesta rahoituksesta suurin osa kohdistuu sellaiseen
tutkimukseen, jolla ei tavoitella hyötyjä elinkeinoelämälle. Noin
2 miljardin euron julkisesta rahoituksesta vain noin 40 prosenttia
tavoittelee suoraan kansantaloudellisia hyötyjä ja
elinkeinoelämän menestymistä. Bruttokansantuotteeseen
suhteutetut julkiset tutkimus- ja kehityskannusteet yrityksille
ovat Suomessa vain kolmasosan Yhdysvaltojen, kaksi kolmasosaa Ruotsin
ja puolet EU:n tasosta. Toisin kuin useimmissa kilpailijamaissamme,
Suomessa nämä panostukset ovat viime vuosina olleet
myös entisestään laskussa (TEKES).
Kuva 1 vain pdf-muodossa.
Kuva 1: Julkinen rahoitus suhteessa yritysten tutkimus- ja kehitystoimintaan.
Lähde: TEKES/OECD, Research and Development Database
Kaikki tämä yhdessä voi heikentää Suomen kykyä tarttua
kestävän kasvun mahdollisuuksiin. Koska rahoitusta
ei tiukassa taloustilanteessa voi merkittävissä määrin
nostaa, niin huomiota on kiinnitettävä erityisesti
TKI-panostuksen kohdistamiseen kasvuyritysten innovaatioihin ja kestävään
kasvuun sekä TKI-toimintamallien uudistamiseen.
Valtioneuvosto teki 5.9.2013 periaatepäätöksen
valtion tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen uudistamisesta.
Päätöksen mukaan rahoitusta kohdennetaan
tutkimukseen, jonka tarkoituksena on etsiä ratkaisuja merkittäviin
yhteiskunnan haasteisiin. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa
tietoon perustuvaa toimintapolitiikkaa ja strategista kokonaisnäkemystä sekä hyödyntää
systemaattisesti
tutkimus-, arviointi-, ennakointi- ja selvitystietoa päätöksenteossa.
Periaatepäätös sisältää myös
rakenteellisia uudistuksia.
Tulevaisuusvaliokunta kannattaa tätä uudistusta,
mutta samalla on varmistettava myös kilpaillun tutkimusrahoituksen
riittävyys sekä riittävät resurssit
EU:n tutkimusohjelmiin osallistumiseen.
Yliopistojen rahoituksen ja toiminnan kerääminen
suurempiin kokonaisuuksiin sekä yliopistojen kansallisen
ja kansainvälisen yhteistyön lisääminen
ovat tärkeitä toimenpiteitä tieteen ja
tutkimuksen kehittämiseksi. Monet suomalaisten yliopistojen
laitokset ja oppiaineet ovat erittäin pieniä,
ja tällaisissa yksiköissä laadukkaan
opetuksen tarjoaminen sekä korkeatasoisen tutkimuksen tekeminen
on monin verroin hankalampaa kuin suurissa yksiköissä.
Vuonna 2010 tehtyyn yliopistouudistukseen liittyi tavoite siitä, että yliopistot
fokusoituvat vahvuusalueilleen ja että yhteistyön
avulla voidaan kerätä yhteen nyt hajallaan olevia pieniä yksikköjä.
Yliopistojen yhteistyötä on tulevaisuusvaliokunnan
mielestä vauhditettava. Hyvä esimerkki yhteistyön
kehittämisestä on tulevaisuusvaliokunnan Kaikkea
muuta puusta -raportissa (TuVJ 3/2013) tekemä ehdotus
Puuyliopiston perustamisesta Itä-Suomen yliopistoon. Yhteistyön
avulla myös maakuntayliopistot voivat kehittyä kansallisesti
ja kansainvälisesti merkittäviksi osaamiskeskittymiksi
omilla vahvuusalueillaan. Lisäksi on panostettava tutkimustulosten
hyödyntämiseen ja kaupallistamiseen. Nykyisin
liian suuri osa tutkimustuloksista jää hyödyntämättä.
Pitkällä aikavälillä tarvitsemme
uusia yrityksiä uusilla toimialoilla sekä yritteliäitä ja
visionäärisiä ihmisiä, jotka
haastavat vanhat tapamme ajatella ja tuottaa tavaroita ja palveluita.
Tarvitsemme rohkeita uusia avauksia ja radikaaleja ja järjestelmätason
innovaatioita.
Energia
Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on Suomen energiateknologian
viennille asetettu tavoitteeksi 20 miljardia euroa vuoteen 2020 mennessä.
Vuonna 2010 vienti oli 6,6 miljardia euroa. Tämän
tavoitteen saavuttaminen edellyttää sitä,
että koko energia-alan innovaatioketjun on oltava toimiva
niin perustutkimuksesta soveltavaan tuotekehitykseen kuin markkinoille
saattamiseen ja levittämiseen. Myös lupamenettelyjen
tulisi tukea uusien ratkaisujen kokeilua ja käyttöönottoa.
Energiapoliittisten tavoitteiden saavuttaminen ja innovaatiopolitiikan
keinot ovat siis vahvasti kytköksissä toisiinsa.
Kehitystä voidaan nopeuttaa kokeilujen ja demonstraatioiden
avulla.
Aiempaan energia- ja ilmastopoliittiseen lausuntoonsa (TuVL
2/2013 vp — VNS 2/2013
vp) viitaten tulevaisuusvaliokunta painottaa erityisesti
bioenergiaan ja -materiaaleihin, älykkäisiin energiaverkkoihin, älyliikenteeseen
sekä jätehuoltoon liittyviä globaaleja
kestävän kasvun mahdollisuuksia.
Tulevaisuusvaliokunta katsoo, että energia-alasta
sekä laajemmin ajateltuna älyverkoista on tehtävä innovaatiopolitiikan keihäänkärki.
Edelläkävijyys energia-alalla ja älyverkoissa
luo kestävää kasvua ja heijastuu laaja-alaisesti
koko talouselämään. Energia-alan ja älyverkkojen
kokeiluja ja innovaatioita on edistettävä ja sääntelyä purettava
samalla kun poliittisen ohjauksen tulisi olla pitkäjänteistä.
Energia- ja ilmastopoliittisessa lausunnossaan (TuVL
2/2013 vp — VNS 2/2013
vp) tulevaisuusvaliokunta korosti erityisesti älymittarointiin
liittyvän osaamisen kaupallistamista ja viennin edistämistä.
Suomen älymittarointiklusterin arvioidaan olevan 2—4
vuotta muuta Eurooppaa edellä. Tätä osaamista
voidaan hyödyntää sekä älykkäissä sähköverkoissa
että myös älyliikenteessä ja
rakentamisessa. Infrastruktuurin ja palveluiden automatisoitumiskehitys
avaa älymittarointiin liittyvälle osaamiselle
monipuolisia sovellutusmahdollisuuksia, joilla on vaikutusta myös
kestävyyteen.
Konkreettisina toimenpiteinä tulevaisuusvaliokunta
esittää harkittavaksi, että uusiutuvan energian
hajautetun pientuotannon edistämiseksi toteutetaan tämän
hallituskauden aikana seuraavat toimenpiteet:
- lainsäädännöllä ja
ohjeistuksilla taataan hajautetun pientuotannon verkkoonpääsy
- syöttötariffien kokorajaa lasketaan 50:een
tai 10 kilowattiin
- pienemmässä kokoluokassa otetaan käyttöön
nettolaskutus mallilla, joka kannustaa riittävästi
kuluttajia ja heidän yhteenliittymiään
uusiutuvan energian lisäämiseen ja tuotannon optimointiin.
Lisäksi tulevaisuusvaliokunta esittää,
että vielä tämän hallituskauden
aikana toteutetaan seuraavat toimenpiteet sähköautojen
käytön kasvun ja älyliikenteen edistämiseksi:
- sähköautojen
hankintaa vauhditetaan määräaikaisilla
verohelpotuksilla
- valtio ja kunnat hankkivat sähköautoja omaan
käyttöönsä
- kunnat käynnistävät koehankkeita
ja antavat määräaikaisia helpotuksia
esimerkiksi pysäköinnissä
- perustetaan kansallisia älyliikenteen kokeilualueita
kaupunkiseuduille ja kehityskäytäviin
- ohjataan julkista rahoitusta älyliikenteen ratkaisujen
kehittämiseen ja kaupallistamiseen
- hyödynnetään ITS Europe 2014
-konferenssi tilaisuutena tuoda esiin suomalaista osaamista ja
- kootaan älyliikenteen Team Finland älyratkaisujen
viennin edistämiseen.