Perustelut
Kansaneläkelaitos korvaa työnantajalle 60
prosenttia työterveyslaissa tarkoitetun ehkäisevän työterveyshuollon
kustannuksista ja sairaanhoidon ja muun terveydenhuollon kustannuksista 50
prosenttia. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että ennalta
ehkäisevän työterveyshuollon 60 prosentin
korvaustason ehtona on jatkossa, että työnantaja,
työntekijät ja työterveyshuolto sopivat
yhdessä käytännöistä,
joilla työpaikoilla toteutetaan työkyvyn hallintaa,
seurantaa ja varhaista tukea.
Työterveyshuollon ja työpaikan yhteistyö
Esityksen tavoitteena on parantaa työpaikkojen ja työterveyshuollon
yhteistyötä. Tarkoitus on, että työnantajat
hyödyntävät nykyistä paremmin työterveyshuollon
mahdollisuuksia ja asiantuntemusta toteuttaessaan työpaikoilla
varhaista tukea ja työkyvyn hallintaa parantavia ratkaisuja. Vaikuttavaan
ja tehokkaaseen työterveyshuoltoon päästään,
kun työterveyshuollossa tunnetaan työpaikan olosuhteet
ja toiminta ja kun toimenpiteet suunnitellaan huolellisesti työpaikan tarpeista
lähtien.
Valiokunta pitää ehdotettua muutosta tarpeellisena
ja kannatettavana ja katsoo, että työpaikan ja
työterveyshuollon yhteistyönä suunnitelluin
ja toteutetuin toimenpitein voidaan vaikuttaa tehokkaasti työympäristöön,
työolosuhteisiin ja työyhteisöön
sekä työntekijän terveyteen ja työ-
ja toimintakykyyn samoin kuin työssä jaksamiseen
työuran eri vaiheissa ja siten pidentää työssä olevan
väestön työssä jatkamista nykyisestä.
Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on hyvän työterveyshuoltokäytännön
periaatteiden mukaisesti edistää työterveyshuollon
ehkäisevää ja työ- ja toimintakykyä ylläpitävää toimintaa
työpaikoilla. Työkykyyn voidaan vaikuttaa monin eri
tavoin, kuten johtamisella, työn organisoinnilla ja jopa
vapaa-aikana tapahtuvan työntekijän oman aktiivisuuden
tukemisella. Päävastuu työkyvyn hallinnassa
on työnantajalla, mutta valiokunta tähdentää,
että työkykyyn vaikuttavat myös monet
työpaikan ulkopuoliset tekijät, joihin työpaikalla
ei voida vaikuttaa. Työkyvyn ylläpitämisessä on
siksi valiokunnan mielestä huomioitava myös työntekijän
oma vastuu elintavoistaan ja niiden vaikutuksesta työkykyyn.
Toimintakäytännöistä sopiminen
Esityksen mukaan työpaikoilla ja työterveyshuollossa
on yhteistyössä sovittava työkyvyn hallinnan,
seurannan ja varhaisen tuen käytännöistä.
Yhteisesti sovittujen kirjallisten toimintakäytäntöjen
tulee sisältää mm. toimenpiteet varhaisen
tuen tarpeen tunnistamiseksi ja tuen antamiseksi sekä sairauspoissaolojen
seuraamiseksi yhteistyössä työterveyshuollon
kanssa. Lisäksi toimintakäytännöissä sovitaan
työkykyseurannan toteutuksesta ja siitä saatavien
tietojen raportoinnista.
Valiokunta pitää työkykytietojen
ja sairauspoissaolojen yhteistä seurantaa erittäin
tärkeänä, koska tietojen avulla työterveyshuollossa voidaan
selvittää mm. työpaikan mahdollinen kuormittavuus
ja lisääntynyt sairastuvuusriski. Koska työtekijöiden
sitoutuminen ehdotettuun muutokseen edellyttää,
että he luottavat toiminnan parantavan työpaikan
ja työntekijöiden hyvinvointia, on tärkeää,
että sairauspoissaolotietojen seurantaa ei pidetä valvontakeinona.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työpaikoilla korostetaan sairauspoissaolo-
ja työkykyseurantatietojen tärkeyttä työkyvyn
hallinnan ja varhaisen puuttumisen sekä työyhteisöjen
kehittämisen tehostamisessa.
Työterveyshuollon toimintasuunnitelmaan tulee esityksen
mukaan kirjata työterveyshuollon yhteistyötä ja
työkyvyn tukemista koskevat käytännöt
työpaikan ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Tarkoitus on,
että työterveyshuollolla on koordinointivastuu
työntekijän työhön liittyvien sairauksien
hoitoprosessissa sekä työkyky- ja työkyvyttömyysasioissa
siitä riippumatta, missä työntekijän
hoito tai kuntoutus toteutuu. Työterveyshuollon sairaanhoidon
vahvuutena on se, että sairauksien hoito ei rajoitu yksilön
ongelman lääketieteelliseen hoitoon, vaan se jatkuu tarpeen
mukaan erilaisina työterveyshuoltolain ehkäisevän
toiminnan mukaisina yksilö-, työympäristö-
ja työyhteisötason ongelmien ratkaisuina, jolloin
toiminnasta hyötyy sairastuneen henkilön lisäksi
myös muu työyhteisö. Valiokunta pitää työterveyshuollon
koordinointi- ja ohjausvastuuta hyvänä ja tarpeellisena.
Valiokunta korostaa, että uudistuksen toteutuminen edellyttää työterveyshuollon
ja työpaikkojen toimintatapojen muuttamista sekä työterveyshuollon,
kuntoutuksen, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välisten
yhteistyökäytäntöjen tarkempaa
määrittelyä, ohjeistusta ja koulutusta.
Työvoiman ulkopuolella olevien terveyden ja työkyvyn
ylläpitäminen
Työterveyshuolto on osa julkisen sektorin tukemaan
yksityistä terveydenhoitoa. Työterveydenhuollossa
painopiste on ennalta ehkäisevän työkyvyn
ylläpitämisen ja terveydenhoidon järjestämisessä,
mutta työterveyshuolto tarjoaa myös sairaanhoitoa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että työterveyshuollon
kustannusten lisääntyvällä korvaamisella
saattaa olla vaikutusta julkisen terveydenhuollon resurssien riittävyyteen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös työvoiman ulkopuolella olevan
väestön mahdollisuudet saada julkiselta sektorilta
laadukkaita ennalta ehkäiseviä terveyspalveluja
ja sairaudenhoitoa turvataan.
Tutkimusten mukaan työttömien fyysinen ja henkinen
terveydentila on työssä käyvää väestöä huonompi,
he sairastavat yleisemmin pitkäaikaissairauksia ja kokevat
terveydentilansa työssä käyviä heikommaksi.
Työttömät eivät heikommasta
terveydentilastaan huolimatta kuitenkaan saa yhtä aktiivista
hoitoa kuin työterveyshuollon piirissä oleva työssä käyvä väestö, ja
heidän on vaikeampi saada ennalta ehkäisevää ja
työkykyä ylläpitävää terveydenhoitoa.
Hyvä terveydentila tukee uudelleentyöllistymistä.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että myös työttömille henkilöille
taataan mahdollisuus kattaviin ja säännöllisiin
sekä ennalta ehkäiseviin työkykyä ylläpitäviin
terveydenhoitopalveluihin.
Epätyypillisissä työsuhteissa olevien
työterveyshuolto
Suomalaisille työsuhteille tyypillinen kokopäiväinen
ja pysyvä työllistyminen on muuttumassa kohti
niin sanottua epätyypillistä työllisyyttä. Erityisesti
palvelualoilla suuri osa uusista työsuhteista on epätyypillisiä:
määräaikaisia, osa-aikaisia tai vuokratyösuhteita.
Myös osa-aikayrittäjyys, töiden yhdistäminen,
säännölliset sijaisuudet, työvoimahallinnon
toimenpiteissä tehtävä työ tai
kutsuttaessa tehtävä työ ovat esimerkkejä epätyypillisestä työstä.
Yhä useammin on myös ns. yhteisiä työpaikkoja,
joilla työskentelee samaan aikaan usean työnantajan työntekijöitä.
Työsuhteen epävarmuuden on todettu olevan yhteydessä keskimääräistä huonompaan
koettuun terveydentilaan. Useille ihmisille epätyypillinen
työsuhde ja pysyvän työyhteisön
puuttuminen aiheuttavat ylimääräistä turvattomuutta
ja vaikeuttavat oman elämän suunnittelua. Samanlaisia
ongelmia on tunnistettu työttömillä työnhakijoilla.
Epätyypillistä työtä tekevien
työkyvyn ylläpitämiseen ja edistämiseen
tulisikin työolosuhteiden erityisen kuormittavuuden vuoksi kiinnittää erityistä huomiota.
Hallituksen esityksen tavoitteena on tehostaa ja parantaa työkyvyn
hallintaa ja seurantaa sekä varhaista tukea työpaikan
ja työterveyshuollon yhteistyötä lisäämällä.
Valiokunta katsoo, että ehdotetut toimenpiteet tehostavat
työkyvyn hallintaa hyvin tavanomaisilla työpaikoilla,
joissa työsuhteet ovat tyypillisiä ja joissa henkilöstöllä on
hyvät mahdollisuudet osallistua työyhteisön kehittämiseen.
Työterveyshuollon ja työpaikan yhteistyön
järjestäminen työpaikoilla, joissa tehdään
paljon epätyypillistä työtä,
on kuitenkin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Epätyypillistä työtä tekevien
työntekijöiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet
ovat huonot ja työntekopaikkoja on paljon, minkä vuoksi
työterveyshuollon on vaikeaa saada tietoa työntekijän
erityisistä olosuhteista ja tarpeista erityisesti ennalta
ehkäisevää työkyvyn hallintaa
edistävien toimien suunnittelua varten. Työsuhteiden
muuttuessa entistä useammin epätyypillisiksi
onkin mahdollista, että yhä suurempi osa työllisiä jää asiantuntevan
ja epätyypillisen työn erityispiirteet tuntevan
työterveyshuollon ulkopuolelle. Valiokunta katsoo, että epätyypillistä työtä tekevien
ennalta ehkäisevän työterveyshuollon
kehittämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Koulutus ja ohjeistus
Esityksessä ehdotetun työterveyshuollon ja
työpaikkojen toimintatavan muutoksen vieminen käytännön
toimintaan on haasteellinen tehtävä. Uudistus
koskee monia toimijoita: työterveyshenkilöstöä,
useita toimijatasoja työpaikoilla, terveydenhuollon palvelujärjestelmän
eri tahoja ja työterveyshuollon valtakunnallisia kehittäjäorganisaatioita.
Valiokunta korostaa uudistuksen toteuttamisessa työterveyshuollon
toimijoiden ja työpaikkojen ohjeistamisen ja koulutuksen
tärkeyttä. Uusien työkyvyn hallintaa
tukevien toimintakäytäntöjen
käyttöönotto ja omaksuminen edellyttävät
paitsi yhteistyötä myös työpaikan
ja henkilöstön koulutusta ja kaikkien osapuolten
sitoutumista yhteiseen toimintaan.