Perustelut
         
         Yleistä
         
         Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi ulkomaalaislakia,
            ulkomaalaisrekisteristä annettua lakia, säilöön
            otettujen ulkomaalaisten kohtelusta ja säilöönottoyksiköstä annettua
            lakia sekä vähemmistövaltuutetusta ja
            syrjintälautakunnasta annettua lakia. Muutosten tarkoituksena
            on saattaa säännökset vastaamaan Schengenin
            rajasäännöstöä, paluudirektiiviä ja
            EU:n matkustusasiakirjapäätöstä.
         
         
         Paluudirektiivin täytäntöönpanoa
            koskevassa arvioinnissa komissio on katsonut, että Suomi
            ei ole pannut direktiiviä kaikilta osin täytäntöön. Vaaditut
            muutokset ja lisäykset toteutetaan nyt annettavalla esityksellä. 
         
         
         Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
            on käsitellyt esitystä oman toimialansa osalta
            ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin.
         
         
         Maasta poistamisen täytäntöönpanon
            valvonta
         
         
         Maassa laittomasti oleskelevan henkilön on poistuttava
            maasta. Ellei henkilö poistu vapaaehtoisesti, poliisi tai
            rajatarkastusviranomainen panee palauttamisen täytäntöön
            käyttäen soveltuvia turvaamistoimia ja saattamalla. 
         
         
         Maasta poistamisen täytäntöönpanoa
            valvotaan Suomessa poliisin oman raportoinnin ja sisäisen
            laillisuusvalvonnan avulla sekä kanteluilla. Komission
            arvion mukaan Suomen valvontajärjestelmä ei täytä paluudirektiivin
            vaatimuksia ja edellyttää, että valvonta
            saatetaan direktiivissä säännellyllä tavalla
            riippumattoman ulkopuolisen valvonnan piiriin.
         
         
         Valiokunta pitää riippumattoman ja tehokkaan
            palautusten täytäntöönpanon
            valvonnan järjestämistä erittäin
            tärkeänä ja tarpeellisena ja katsoo,
            että tehokas valvonta lisää toiminnan
            läpinäkyvyyttä ja vahvistaa siten sekä palautettavien
            henkilöiden että heidän saattajiensa
            oikeusturvaa. Valiokunta huomauttaa, että myös
            kansainväliset ja eurooppalaiset ihmisoikeuselimet ovat
            esittäneet Suomelle suosituksia järjestää palautusten
            täytäntöönpanon riittävä valvonta. 
         
         
         Esityksessä maasta poistamisen täytäntöönpanon
            valvontatehtävä osoitetaan vähemmistövaltuutetulle.
            Vähemmistövaltuutetun tehtävänä on
            valvoa maasta poistamisen täytäntöönpanoa sen
            kaikissa vaiheissa. 
         
         
         Vähemmistövaltuutettu on sisäasiainministeriön
            yhteydessä toimiva itsenäinen ja riippumaton virasto,
            jonka tehtävänä on edistää ulkomaalaisten
            asemaa Suomessa sekä puuttua syrjintään.
            Lisäksi vähemmistövaltuutettu toimii
            kansallisena ihmiskaupparaportoijana. Valiokunta kannattaa valvonnan
            osoittamista vähemmistövaltuutetun tehtäväksi,
            mutta pitää valvovan viranomaisen riippumattoman
            aseman kannalta jossakin määrin ongelmallisena
            sitä, että vähemmistövaltuutettu
            kuuluu hallinnollisesti samaan ministeriöön kuin
            valvottavat tahot. Valiokunta korostaa valvovan viranomaisen riippumattoman
            aseman tärkeyttä.
         
         
         Vähemmistövaltuutetulle ei osoiteta esityksessä lisäresursseja
            valvontatehtävän hoitamiseksi. Perustelujen mukaan
            valvonnan vaatimat voimavarat arvioidaan ja ratkaistaan, kun on päätetty
            toiminnan yksityiskohdat ja valvonnan käynnistämisajankohta.
            Vähemmistövaltuutettu on arvioinut valiokunnalle
            antamassaan lausunnossa, että valvontatehtävän
            asianmukainen ja tehokas hoitaminen vaatii yhden henkilön
            vuosittaisen työpanoksen. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että vähemmistövaltuutetulla on valvontatoimintaa
            varten riittävät resurssit. 
         
         
         Valvonta kohdistuu perustelujen mukaan palauttamisen kaikkiin
            osiin tai sen yksittäisiin vaiheisiin, kuten esimerkiksi
            matkaan säilöönottoyksiköstä lentokentälle.
            Valvonnan keskiössä arvioidaan olevan Suomesta
            saattaen poistettavat henkilöt, mutta valvonta voidaan
            kohdistaa myös esimerkiksi vapaaehtoiseen paluuseen. Valiokunta
            huomauttaa, että perusteluissa valvontatehtävä kuvataan
            hyvin yleisellä tasolla, mikä saattaa käytännössä aiheuttaa
            epätietoisuutta valvovan viranomaisen oikeuksista ja toimivallan
            rajoista. Esimerkiksi valvontatehtävän päättymisvaiheen
            määrittely kohdevaltiossa jää avoimeksi
            samoin valvovan viranomaisen mahdollisuudet ja oikeudet seurata
            poistettavan henkilön terveydentilaa palautuksen aikana.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että valvontatehtävä ja sitä hoitavan
            viranomaisen oikeudet ja toimivaltuudet määritellään
            laissa tai sen perusteluissa viranomaisen sujuvan toiminnan kannalta
            riittävän selkeästi.
         
         
         Valiokunta katsoo, että lapsen oikeuksien ja edun toteutumisen
            palautuksien täytäntöönpanoissa
            tulee olla valvonnan keskeisenä kohteena.
         
         
         Tehokkaan valvonnan toteutumisen varmistamiseksi esityksessä ehdotetaan,
            että vähemmistövaltuutetulla on oikeus
            vierailla säilöönottoyksikössä ja
            keskustella luottamuksellisesti säilöön
            otettujen ulkomaalaisten kanssa. Valiokunta pitää tätä erittäin
            tärkeänä valvonnan onnistumisen kannalta
            ja huomauttaa, että vähemmistövaltuutetulla
            tulee olla oikeus tavata säilöön otettua
            myös poliisivankilassa ja poistamisen yhteydessä käytettävissä tiloissa,
            kuten esimerkiksi kuljetuksiin käytettävissä kulkuneuvoissa. 
         
         
         Säilöön ottaminen
         
         Ulkomaalainen voidaan ottaa säilöön,
            jos arvioidaan, että hän piileskelemällä tai
            muulla tavoin vaikeuttaa maasta poistamistaan. Esityksessä ehdotetaan
            pakenemisen vaaran lisäämistä säilöönoton
            toteuttamisen perusteeksi. 
         
         
         Komissio edellyttää, että pakenemisen
            vaaran arvioinnin tulee perustua laissa säädettyihin objektiivisiin
            perusteisiin. Ehdotetun 121 a §:n mukaan pakenemisen vaara
            voi olla kyseessä, jos käytetty turvaamistoimi
            on osoittautunut riittämättömäksi
            tai jos henkilö on vaihtanut asuinpaikkaansa ilmoittamatta
            viranomaiselle yhteystietojaan. Arvioinnissa on otettava huomioon henkilön
            tilanne kokonaisuudessaan. 
         
         
         Valiokunta pitää pykälän
            muotoilua ongelmallisena. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että yhteystietojen ilmoittamatta jättämisessä ei
            aina ole kysymys aikomuksesta paeta, vaan se voi johtua esimerkiksi
            siitä, että ulkomaalaisella ei ole vakinaista
            osoitetta. Myöskään henkilön
            tilanteen kokonaisharkinta ei ole valiokunnan käsityksen
            mukaan sellainen yleispätevä peruste, jonka perusteella
            voidaan yksiselitteisesti arvioida henkilön pakenemisaikomuksia.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että saadun
            selvityksen mukaan säilöönoton ja muiden
            turvaamistoimien käyttö vaihtelee huomattavasti
            eri poliisilaitosten välillä sekä poliisin
            ja rajavartiolaitoksen välillä. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että säilöönottokäytäntöjä valvotaan
            ja tarvittaessa toisistaan merkittävästi poikkeaviin menettelyihin
            puututaan.
         
         
         Valiokunta pitää ongelmallisena sitä,
            että säilöönoton tilastoinnin
            puutteiden vuoksi säilöönottotilanteesta
            ei tällä hetkellä ole mahdollista saada
            koko maata koskevaa kattavaa kokonaiskuvaa. Erityisen huolestuttavana
            valiokunta pitää poliisin tiloissa tapahtuvan
            säilöönoton tilastoinnin puutteita. Valiokunta
            katsoo, että tilastoinnin kehittäminen on useista
            eri syistä välttämätöntä,
            ja kiirehtii tilastoinnin kehittämistä.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan säilöönottoyksiköt
            eivät tilan puutteen vuoksi pysty vastaanottamaan kaikkia
            säilöön otettuja, vaan osa heistä joutuu
            jonottamaan säilöön pääsyä poliisivankiloissa.
            Valiokunta korostaa, että säilöön
            otetun sijoittamisen poliisivankilaan tulee olla poikkeusmenettely,
            ja korostaa, että säilöönottoyksikköihin
            tulee varata riittävästi paikkoja.
         
         
         Lapsen ottaminen säilöön
         
         Säilöön ottamisen edellytyksiä ja
            menettelyä sovelletaan myös lapsiin. Säilöön
            voidaan ottaa sekä ilman huoltajaa että huoltajan
            kanssa maahan tulleita lapsia. 
         
         
         Ilman huoltajaa maahan tulleet säilöön
            otetut lapset sijoitetaan Metsälän säilöönottoyksikköön,
            eikä heidän sijoittamisensa poliisin pidätystiloihin
            ole sallittua. Vuosittain Metsälän säilöönottoyksikössä on
            ollut muutama ilman huoltajaa maahan tullut käännyttämispäätöksen
            saanut lapsi. Vuonna 2011 heidän keskimääräinen säilöönottoaikansa
            oli 20,8 vuorokautta. Perheiden kanssa saapuneita lapsia Metsälässä on
            ollut sijoitettuina vuosittain yli kymmenen. Heidän keskimääräinen
            säilöönottoaikansa samana vuonna oli
            25,1 vuorokautta.
         
         
         Valiokunta korostaa, että säilöönottoyksikkö ei
            ole lapselle sopiva paikka. Lapselle pitkäaikainen oleskelu
            suljetussa laitoksessa on tutkitusti erittäin vahingollista,
            aiheuttaa psyykkisiä oireita ja haittaa lapsen kehitystä. 
         
         
         Pääministeri Jyrki Kataisen hallitus sitoutui hallitusohjelmassa
            22.6.2011 yksin maahan tulleiden lasten säilöönoton
            kieltämiseen ja säilöönoton
            vaihtoehtojen kehittämiseen. Sisäasiainministeriön
            käynnistämässä säilöönottoa koskevien
            säännösten uudistushankkeessa lasten
            säilöön ottamista on tarkasteltu hallitusohjelman
            kirjausta laajemmin. Tarkoitus on täsmentää myös
            huoltajan kanssa maahan tulevien lasten säilöönoton
            edellytyksiä.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että lasten sijoittamista säilöönottoyksiköihin
            rajataan, ja kiirehtii hallitusohjelmassa sovittua säilöönoton vaihtoehtojen
            kehittämistä sekä ilman huoltajaa maahan
            tulleiden lasten säilöönoton kieltämistä. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että perheiden
            kanssa säilöön sijoitetuille lapsille
            ja heidän perheilleen turvataan säilöönottoyksikössä heille
            sopivat muista tiloista eriytetyt tilat.