Perustelut
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi liikuntalaki, jonka keskeisinä tavoitteina on edistää eri
väestöryhmien mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa
liikuntaa, väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä,
lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais-
ja seuratoimintaa sekä huippu-urheilua samoin kuin liikunnan
ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja eettisiä periaatteita
sekä eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
Tavoitteen toteuttamisen keskeisinä lähtökohtina
ovat tasa-arvo, yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys, monikulttuurisuus,
terveet elämäntavat sekä ympäristön
kunnioittaminen ja kestävä kehitys.
Sivistysvaliokunta on pyytänyt työ- ja tasa-arvovaliokunnan
lausuntoa koskien esityksen vaikutuksia työterveyden edistämiseen
liikunnalla ja työurien pituuteen sekä kansalaisten tasa-arvoon
ja yhdenvertaisuuteen.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää lakiehdotuksen kirjauksia tasa-arvosta ja
yhdenvertaisuudesta erittäin tärkeinä ja
hyvinä. Valiokunta katsoo, että tasa-arvon ja
yhdenvertaisuuden toteutumisessa liikunnassa ja urheilussa on edelleen
merkittävästi kehitettävää.
Valiokunta korostaa vähemmistöjen ja erityisryhmien,
kuten vammaisten, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön
kuuluvien, maahanmuuttajataustaisten ja vähemmistössä olevaan
sukupuoleen kuuluvien, yhdenvertaisuuden edistämistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lain soveltamisessa korostetaan syrjinnän
ehkäisemistä järjestöissä ja
liikuntapaikoilla sekä koulu- ja opiskelijaliikunnassa.
Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
naisten alhaiseen osuuteen liikunta- ja urheilujohtamisessa ja valmennuksessa.
Vuonna 2014 liikunta- ja urheilujärjestöjen johdossa
naisia on alle kolmasosa (29 %). Lajiliittojen
hallitusten jäsenistä naisia on 28 % ja
esimerkiksi Suomen Jääkiekkoliiton hallituksessa
ja Hiihtoliiton johtokunnassa ei ole lainkaan naisia. Myös
valmentajissa naisia on vähän.
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat liikuntalakiehdotuksen 2 §:n
mukaan lain soveltamista ohjaavia yleisiä periaatteita,
jotka tulee ehdotetun lain 10 §:n mukaan ottaa huomioon
myös liikuntaa edistävien järjestöjen
valtionapukelpoisuutta harkittaessa sekä 11 §:n
mukaan valtionavustuksen määrän harkintaperusteena.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää hyvänä,
että yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseen
tartutaan myös resurssiohjauksen keinoin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtionavustusta saavan järjestön
päättävien elinten nykyistä tasaisempi
sukupuolijakauma ja vähemmistöryhmien edustus ovat
keskeisessä asemassa järjestön avustuskelpoisuutta
ja avustuksen määrää harkittaessa.
Liikunnan kasvavat kustannukset ovat keskeinen tasa-arvoon vaikuttava
tekijä. Terveyden ja hyvinvoinnin kannalta riittävän
ja suositusten mukaisen fyysisen aktiivisuuden toteutumisessa on
suuria väestö- ja ikäryhmäkohtaisia
eroja, ja sosioekonomiset erot liikunnan harrastamisessa ovat lisääntyneet.
Erityisesti tämä näkyy lasten ja nuorten
liikuntaharrastusten eroissa perheen sosioekonomisen aseman mukaan.
Valiokunta korostaa julkishallinnon vastuuta tarjota hinnoittelultaan
kohtuullisia liikuntapalveluita kaikille kansalaisille siten, että myös
pienituloisten perheiden lapsilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet
osallistua ohjattuihin liikuntapalveluihin.
Esityksessä todetaan (s. 21), että liikuntalain uudistuksella
pyritään turvaamaan valtionavustukset sellaisille
järjestöille, joiden tarkoituksena on nimenomaisesti
liikunnan edistäminen. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että fyysisen passiivisuuden vähentämiseen
liittyvää asiantuntemusta ja vaikutusmahdollisuuksia
on myös esimerkiksi kansanterveysjärjestöillä ja erityisryhmien
liikuntajärjestöillä, joilla on oman
kohderyhmänsä liiikuntatarpeisiin liittyvää erityisosaamista.
Valiokunta korostaa, että tällaiset järjestöt
tulee pitää valtionavustuksen piirissä.
Liikuntapaikkojen perustamishankkeisiin voidaan lakiehdotuksen
13 §:n mukaan myöntää avustusta
valtion varoista. Valiokunta korostaa, että valtionavustusten
myöntämistä harkittaessa tulee rakennushankkeen
esteettömyys huomioida laaja-alaisesti mukaan lukien pysäköintipaikat.
Tämä tarkoittaa sitä, että liikuntatiloissa huomioidaan
liikkumis- ja toimimisesteiset henkilöt sekä liikuntatapahtumien
katsojina, tilojen käyttäjinä eli liikunnan
harrastajina, työntekijöinä että urheilijoina.
Valiokunta korostaa, että liikuntapaikkojen tulee olla
paitsi maantieteellisesti ja fyysisesti helposti saavutettavissa
myös muutoin kaikille avoimia matalan kynnyksen liikuntapaikkoja,
joissa liikkumista ja lajeja voi harrastaa myös omatoimisesti.
Esityksessä on huomioitu hyvin omatoimisten lähiliikuntapaikkojen,
kuten ulkoilureittien, metsien ja kevyen liikenteen väylien,
tärkeä merkitys kaikkien kansalaisten liikuntamahdollisuuksien
perustekijänä. Nämä mahdollisuudet on
valiokunnan mielestä turvattava esimerkiksi kaavoituksen
keinoin. Työmatkaliikunnan lisäämiseksi
tulee kevyen liikenteen väylien käytettävyyteen
ja turvallisuuteen kiinnittää erityistä huomiota.
Työterveys ja työurien pidentäminen
Liikunnalla on keskeinen rooli työ- ja toimintakykyä uhkaavien
tai heikentävien sairauksien ennaltaehkäisyssä ja
hoidossa. Työntekijöiden liikunta-aktiivisuuden
on todistettu olevan yhteydessä vähentyneisiin
sairauspoissaoloihin ja terveydenhuoltokuluihin, lisääntyneeseen
tehokkuuteen ja pidempiin työuriin. Liikunnalla on todettu
olevan positiivisia vaikutuksia myös aivoterveyteen.
Työantajat tukevat laajasti työntekijöiden
liikuntaa. Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Suomessa 2014 -tutkimuksen
mukaan 91 % työnantajista tuki taloudellisesti
tai järjesti työpaikkaliikuntaa. Työssä käyvien
ja toimialojen välillä on kuitenkin eriarvoisuutta.
Vähäisintä liikunnan tuki on rakentamisen
toimialalla. Myös modernin työn piirteet, kuten
matkatyö, vuorotyö, epäsäännölliset
työajat ja työkuormituksen syklisyys, vaikuttavat
eri tavoin mahdollisuuksiin hyödyntää liikuntapalveluja.
Valiokunta korostaa työterveyshuollon merkitystä työssäkäyvien
terveyden ja liikunnan edistämisessä. Työnantajan,
työntekijän ja työterveyshuollon yhteistyö parantaa
myös liikuntaan liittyvien toimien tehokkuutta ja laatua. Suunnatut
terveystarkastukset riskiryhmille ja työkykyä tukeva
terveyssuunnitelma ovat tehokkaita työterveyttä edistävän
liikunnan työkaluja. Valiokunta pitää tärkeänä,
että liikuntalain soveltamisessa korostetaan myös
tätä näkökulmaa erityisesti,
kun tavoitteena on työurien jatkaminen.
Valiokunta korostaa aktiivisen vapaa-ajan liikunnan lisäksi
myös työssä liikkumista ja työmatkaliikuntaa
edistäviä toimia työterveyden ylläpitäjinä.
Erityisen tärkeää on vähän
liikkuvien fyysisen aktiivisuuden tukeminen esimerkiksi taukoliikunnalla,
sallimalla käyttää osan työaikaa
liikuntaan ja liikuntatilojen tarjoamisella työpaikalla.
Valiokunta korostaa, että liikunnalla ja fyysisen aktiivisuuden
ylläpitämisellä on myös merkittävä psyykkistä toimintakykyä ylläpitävä ja parantava
ulottuvuus. Sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyden
aiheuttajana mielenterveyden ongelmat ovat tuki- ja liikuntaelinsairauksien
lisäksi merkittävimmät sairausryhmät.
Liikunta ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen
ovat osa näiden sairauksien ennalta ehkäisyä,
hoitoa ja kuntoutusta. Valiokunta esittää, että sivistysvaliokunta
harkitsee lakiehdotuksen 2 §:n sanamuodon muuttamista
siten, että säännöksessä huomioidaan
myös psyykkisen toimintakyvyn ylläpitämisen
ja parantamisen edistäminen.