Perustelut
Yleistä
Väestön ikääntyminen ja
sen aiheuttamat kasvavat kustannukset asettavat haasteita työvoiman riittävyydelle
ja sosiaaliturvan rahoitukselle. Tavoitteena on kehittää työelämää ja
sosiaaliturvaa niin, että työssä jaksettaisiin
paremmin ja työssäkäyntiä voitaisiin
jatkaa 2—3 vuotta pidempään kuin nyt.
Työntekijöiden työ- ja toimintakyvyn
ylläpitäminen ja kuntoutus ovat keskeisiä keinoja
tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
Esityksen tavoitteena on painottaa ammatillisen kuntoutuksen
ensisijaisuutta työkyvyttömyyseläkkeeseen
nähden. Kuntoutusmahdollisuudet pitää tutkia
johdonmukaisesti ennen kuin vajaakuntoinen työntekijä vieraantuu
työstä ja työelämästä.
Esityksen mukaan työntekijälle tulee oikeus ammatilliseen
kuntoutukseen nykyisen harkinnanvaraisuuden sijasta.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita tärkeinä ja
esitykseen sisältyviä uudistuksia tervetulleina.
Tavoitteiden toteutumisen kannalta keskeistä on, että työpaikoilla
opitaan tunnistamaan työkyvyttömyyden uhka, sitoudutaan
aidosti työkyvyttömyyden ehkäisyyn ja
vajaakuntoisuuden hallintaan sekä tuetaan työntekijän
ja työnantajan kannalta tarkoituksenmukaisia koulutus-
ja kuntoutusratkaisuja.
Valiokunta korostaa varhaisen puuttumisen ja työ- ja
toimintakykyä ylläpitävän toiminnan merkitystä.
Jos toiminta työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi
on tehokasta ja laaja-alaista, korjaavien toimien tarve vähenee.
Erityisen tärkeää on toimenpiteiden oikea-aikaisuus.
Ehkäiseviin toimenpiteisiin kuten työtehtävien
muuttamiseen on ryhdyttävä ajoissa, jotta niillä pystytään
estämään työkyvyttömyys.
Ehkäisevä toiminta on aina halvempaa kuin varsinainen
kuntoutus. Myös vaikuttavuus on sitä parempi mitä aikaisemmin
toimiin ryhdytään.
Jos kuntoutukseen pääsy vie liian kauan, työntekijän
tilanne ehtii pahentua samalla kun hänen motivaationsa
hoitoon ja kuntoutukseen sekä työhön
palaamiseen vähenee. Terveydentilan huononeminen vaikeuttaa
kuntoutusta ja nostaa kuntoutuksen kustannuksia. Lisäksi
odotusajasta aiheutuu työnantajalle ja yhteiskunnalle tarpeettomia
kustannuksia sairausajan palkan ja päivärahojen
muodossa. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että kuntoutukseen pääsyä nopeutetaan
työterveyshuollon ja kuntoutustahojen yhteistyötä parantamalla
sekä selkiyttämällä työnjakoa
ja vähentämällä byrokratiaa.
Henkinen hyvinvointi
Työpaikoilla ja työterveyshuollossa tulee
kiinnittää entistä enemmän huomiota
hyvään työilmapiiriin sekä henkisen
rasituksen ehkäisemiseen ja hoitoon. Mielenterveyden häiriöiden osuus
työkyvyttömyyden syynä on kasvanut merkittävästi.
Erityisen korkea niiden osuus on nuoremmissa ikäryhmissä.
Alle 55-vuotiaiden työkyvyttömyyseläkkeistä yli
puolet perustuu mielenterveyden häiriöihin. Lisääntyneet
eläkkeelle siirtymiset johtuvat pääasiassa
eriasteisista masennus- ja työuupumusoireista.
Työuupumuksesta kärsii tutkimusten mukaan 7 % työssä käyvistä ja
stressin oireista joka viides työssä käyvä.
Työuupumuksen syntyyn vaikuttavat jatkuva kiire, stressi,
riittämättömyyden tunne ja puutteet osaamisessa.
Kunto heikkenee eikä terveyden ylläpito jaksa
enää kiinnostaa riittävästi.
Usein sairastumisen syyt liittyvät kuitenkin myös
huonoon työilmapiiriin ja työnjohtamisen ongelmiin
sekä työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien
puutteeseen ja turhautumiseen.
Työuupumuksesta kärsivän auttamisessa
keskeisessä asemassa on työterveyshuolto, jonka
tulee tunnistaa tilanne ja ryhtyä nopeasti toimenpiteisiin,
paitsi uupuneen saamiseksi hoitoon ja kuntoutukseen, myös
työyhteisöön ja työolosuhteisiin
liittyvien ongelmien selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi
yhteistyössä oireilevan työntekijän,
työnjohdon ja muun työyhteisön kanssa. Hyvälläkään
hoidolla ja kuntoutuksella ei ole mahdollista saada pysyviä tuloksia,
jos henkilö palaa kuntoutuksen jälkeen takaisin
niihin olosuhteisiin, jotka työuupumuksen aiheuttivat.
Työ- ja perhe-elämän yhteensovittamiseen liittyvät
ongelmat voivat olla osasyynä työuupumuksen syntyyn,
jolloin tilannetta voidaan helpottaa esimerkiksi työaikojen
joustavuutta lisäämällä. Onnistunut
työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen,
tasa-arvoinen työyhteisö ja hyvä työilmapiiri
parantavat tutkimusten mukaan myös työn tuottavuutta.
Toisaalta hyvät suhteet työtovereihin ja viihtyisä työilmapiiri
voivat toimia turvaverkkona ja auttaa selviytymään
erilaisista oman elämän kriisitilanteista. Johtamisen kehittäminen
on keskeisessä asemassa työuupumuksen ennaltaehkäisyssä ja
työhyvinvoinnin lisäämisessä.
Erityisen tärkeää on panostaa TYKY-toiminnan
kehittämiseen ja sen saamiseen nykyistä kattavammaksi
ja monipuolisemmaksi. Työntekijöiden omaa aktiivisuutta
ja vastuun ottamista oman hyvinvointinsa parantamisesta tulee kaikin
tavoin kannustaa.
Työttömien kuntoutus
Ennaltaehkäisyllä ja varhaiskuntoutuksella
voidaan valiokunnan käsityksen mukaan saada aikaan parhaita
tuloksia myös työttömien kohdalla. Useissa
tapauksissa mahdollisimman nopeasti osoitetulla työpaikalla
voitaisiin ehkäistä ongelmien synty ja päästä paitsi
yksilön myös yhteiskunnan kannalta edullisimmalla
tavalla parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Valiokunta pitää tärkeänä työttömyydestä
aiheutuvien
terveydellisten ja sosiaalisten haittojen ennaltaehkäisyä tukityöllistämistä lisäämällä
ja kiirehtii
sosiaalisia yrityksiä koskevan lainsäädännön
aikaansaamista.
Työterveyshuolto seuraa työssä olevien
terveydentilaa, tarjoaa kuntoa ja työkykyä ylläpitäviä palveluja
sekä ohjaa tarvittaessa jatkoselvityksiin ja kuntoutukseen.
Työttömillä ei ole käytettävissään
työterveyshuoltotyyppisiä palveluja lukuun ottamatta
projektirahoituksen turvin joissakin kunnissa toteutettuja kokeiluja,
joissa on kehitelty malleja työttömien työterveyshuollon
järjestämisestä työvoimaviranomaisten
ja perusterveydenhuollon yhteistyönä. Kuitenkin pitkään työttömänä olleet sairastavat
muuta väestöä enemmän ja tarve
esimerkiksi säännöllisiin terveystarkastuksiin
on ilmeinen. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että työttömien terveydentilan seurantaa
parannetaan ryhtymällä toimenpiteisiin työterveyspalvelujen
järjestämiseksi työttömille
koko maassa.
Työeläkelaitosten, kansaneläkelaitoksen
ja työhallinnon työnjakoa työttömien
kuntoutuksessa tulee selkiyttää. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää siihen, että tulevan
ajan oikeuden piirissä olevat pitkään
työelämässä toimineet työttömät
työnhakijat saataisiin ohjattua työeläkejärjestelmän
mukaiseen kuntoutukseen yhtä lailla kuin työssä olevat
henkilöt. Työeläkelakien mukaisen kuntoutuksen
avulla monille heistä voisi löytyä sopiva
ratkaisu uudelleen sijoituksen tai koulutuksen kautta.
Työelämästä tulee työttömiksi
työnhakijoiksi vuosittain noin 10 000 uutta vajaakuntoista,
joilla alentunut työkyky on estänyt työssä jatkamisen.
Monilla sairausvakuutuksen päivärahakausi on päättynyt
työsuhteen aikana ilman mitään ammatillisen
kuntoutuksen toimenpiteitä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että nämä henkilöt saadaan lainmuutoksen
myötä kattavasti ammatillisen kuntoutuksen piiriin
niin, että heillä on nykyistä paremmat
mahdollisuudet siirtyä uusiin tehtäviin entisen
työnantajansa palveluksessa. Ennen kuin vajaakuntoinen
työntekijä ohjataan työvoimapalvelujen
piiriin työpaikalla tulisi aina ensisijaisesti selvittää mahdollisuudet
sijoittaa hänet uusiin tehtäviin taikka ohjata
kuntoutukseen tai koulutukseen.
Kuntoutukseen ohjaaminen tulee yleensä työnantajalle
myös huomattavasti halvemmaksi kuin työntekijän
siirtyminen työttömyyden kautta työkyvyttömyyseläkkeelle.
Lainmuutosta koskevassa tiedotuksessa tulisikin korostaa työnantajille
työntekijän kuntouttamisen edullisuutta verrattuna
työntekijän työkyvyttömyydestä työnantajalle
aiheutuviin kustannuksiin. Suurin taloudellinen hyöty työntekijän
kuntoutuksesta syntyy suurille työnantajille, joilla on palveluksessaan
yli 800 työntekijää ja jotka joutuvat
vastaamaan kokonaan työkyvyttömyyseläkkeen
kustannuksista eläketapahtumasta aina vanhuuseläkeikään
asti.
Vajaakuntoisen työllistäminen kariutuu usein työnantajan
haluttomuuteen ottaa riski vajaakuntoisen jäämisestä työkyvyttömyyseläkkeelle
ja siitä viimeisen työnantajan maksettaviksi lankeavista
eläkevastuista. Vajaakuntoisten työllistymismahdollisuuksien
parantamiseksi olisikin yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa pikaisesti selvitettävä mahdollisuudet
pienentää viimeisen työnantajan eläkevastuuriskiä tilanteissa,
joissa työnantaja ottaa palvelukseensa vajaakuntoisen,
mikäli eläketapahtuman syynä on jo palvelukseen
otettaessa työntekijällä ollut sairaus,
vika tai vamma.
Työterveyshuolto
Lain tavoitteiden toteutuminen riippuu olennaisella tavalla
työterveyshuollosta. Työterveyshuollon rooli työntekijöiden
terveydentilan sekä työ- ja toimintakyvyn tukemisessa,
selvityttämisessä, arvioinnissa ja seurannassa
on keskeinen työkyvyn ylläpitämiseksi
ja työkyvyttömyysuhan varhaiseksi toteamiseksi.
Työterveyshuollon järjestämisessä on
todettu olevan puutteita ennen kaikkea pienissä, alle kymmenen
henkilön työpaikoissa sekä asennus-, rakennus-
ja kuljetusaloilla, alihankkijoilla ja kolmannella sektorilla, omaa
työtään tekevien keskuudessa sekä epätyypillisissä,
määräaikaisissa ja osa-aikaisissa työsuhteissa
työskentelevien osalta.Vain pieni osa yrittäjistä,
maatalousyrittäjiä lukuun ottamatta, on työterveyshuollon piirissä.
Valiokunta pitääkin välttämättömänä nyt
käsiteltävänä olevan lain tavoitteiden
toteutumisen kannalta, että työterveyshuollon
kattavuutta saadaan parannettua.
Paluu työelämään onnistuu
parhaiten silloin, kun kuntoutujan työsuhde on voimassa
ja työnantajalla on valmiudet työntekijän
terveydentilalle paremmin sopivin työjärjestelyin
tukea työssä jatkamista. Työterveyshuollon
tulee yhteistyössä työnjohdon kanssa
huolehtia siitä, että kuntoutuksesta palaavalle
luodaan työolosuhteita kehittämällä mahdollisimman
hyvät edellytykset palata pehmeästi takaisin työelämään.
Koulutus ja seuranta
Työkyvyn menettämisen uhan varhainen tunnistaminen
ja ajoissa tehdyt toimenpiteet uhan vähentämiseksi
riippuvat olennaisesti työterveyshuollon ammatillisista
valmiuksista, voimavaroista, valppaudesta ja yhteistyöstä yhtäältä kuntoutustahojen
ja toisaalta esimiesten ja muiden työpaikan toimijoiden
kanssa. Lainuudistuksen tavoitteiden toteutuminen edellyttääkin
voimavarojen suuntaamista työterveyshuollon henkilöstön
kouluttamiseen muun muassa työkyvyn arvioinnissa, kuntoutustarpeen
varhaisessa tunnistamisessa ja kuntoutukseen ohjaamisessa. Työterveyshuollon
ohella lisäkoulutusta tarvitaan myös eläkelaitosten
henkilöstölle kuntoutuspäätösten
ja niihin sisältyvän työkyvyttö-myysuhan
arvioinnin yhtenäistämiseksi.
Lainmuutoksen vaikutuksia varhaiskuntoutuksen toteutumiseen
ja eläkejärjestelmien välisen työnjaon
selkiytymiseen tulee seurata ja ryhtyä tarvittaessa pikaisiin
toimenpiteisiin havaittujen ongelmien korjaamiseksi. Myös
kuntoutustoimien vaikuttavuuden arviointia tulee tehostaa ja käyttää arvioinnin
tuloksia hyväksi kehitettäessä toimintaa
yhteistyössä kuntoutusta järjestävien
tahojen kanssa.
Työkokeilussa tai -valmennuksessa olevien oikeusaseman
selvittäminen
Kuntoutukseen voi kuulua myös erilaisia työpaikalla
tapahtuvia työvalmennus- tai työkokeilujaksoja.
Työsopimuslakia sovelletaan työnantajan ja työntekijän
välisessä oikeussuhteessa silloin, kun työntekijä sitoutuu
henkilökohtaisesti tekemään työtä työnantajan
lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisena ja kun
työnteosta maksetaan työntekijälle palkkaa.
Näin ollen pitäisi selvittää,
millaisissa olosuhteissa työtä tehdään
kuntoutuksen yhteydessä ja voidaanko työsopimuslakia
soveltaa työvalmennus- tai työkokeilujen aikana.
Työntekijöiden oikeusaseman selventämiseksi
vastaavissa tilanteissa työllisyystoimenpiteiden kohteena
olevien osalta on työvoimapalvelulakiin otettu asiasta
erilliset säännökset. Valiokunta pitää tärkeänä,
että pikaisesti selvitetään, tarvitaanko
kuntoutuslainsäädäntöön
erilliset säännökset kuntoutuslainsäädännön
mukaisissa toimenpiteissä työpaikoilla työtä tekevien
henkilöiden oikeusasemasta.
Viittaussäännökset
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että lakiehdotusten
viittaussäännöksissä ei ole
otettu huomioon vuoden 2003 alusta voimaan tuleviksi tarkoitettuja
työttömyysturva- ja työvoimapalvelulakien
uudistuksia. Jos kyseiset lakipaketit hyväksytään
eduskunnassa, tulisi 1. lakiehdotuksessa olevat viittaukset nykyiseen
työvoimapoliittiseen lainsäädäntöön
korvata viittauksella lakiin julkisesta työvoimapalvelusta,
jota koskeva esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle lähiaikoina.
Lisäksi 3. ja 4. lakiehdotuksessa (4 k § ja 25
c §) olevat viittaukset "työttömyysturvalain mukaiseen
työttömyyspäivärahaan tai työmarkkinatuesta
annetun lain mukaiseen työmarkkinatukeen" pitäisi korvata eduskunnan
käsiteltävänä jo olevan työttömyysturvalainsäädäntöä koskevan
hallituksen esityksen (HE 115/2002) mukaisilla viittauksilla "työttömyysturvalain
( /2002)
mukaiseen työttömyyspäivärahaan
tai työmarkkinatukeen" taikka "työttömyysturvalain
( /2002) mukaiseen työttömyysetuuteen".