Perustelut
Yleistä
Esityksissä ehdotetaan useita muutoksia työttömyysturvalakiin
sekä eräisiin muihin lakeihin. Tavoitteena on
työttömyysturvajärjestelmän
yksinkertaistaminen ja selkiyttäminen sekä kannustavuuden
lisääminen. Muutokset perustuvat valtaosin työmarkkinajärjestöjen
keväällä 2012 solmimaan työurasopimukseen.
Alkuperäinen esitys sisältää säännöksiä muun muassa
työssäoloehdon lyhentämisestä ja
työssäolon laskennan yksinkertaistamisesta, yrittäjien
ja heidän perheenjäsentensä työttömyysturvan
kehittämisestä, ansio-osan maksamisen kestosta,
työttömyysturvan etuustasojen ja -perusteiden
vähentämisestä, sovitellusta työttömyysetuudesta,
lisäpäiväoikeudesta ja siihen liittyvästä työllistämisvelvollisuudesta
sekä työmarkkinatuen kannustavuuden lisäämisestä omavastuuaikaa
ja palkanmäärittelyä koskevia säännöksiä muuuttamalla.
Täydentävässä esityksessä ehdotetaan
lisäksi säädettäväksi
sovitellun päivärahan 300 euron suojaosasta, sovitellun
päivärahan enimmäismäärästä ja
työttömyyspäivärahan omavastuuajan
lyhentämisestä viiteen päivään.
Lisäksi ehdotetaan, että työntekijän,
jonka palkka on alennettu määräaikaisesti
tuotannollisista tai taloudellisista syistä, ansiopäivärahan
perusteena on ennen palkanalennusta maksettu palkka. Suojaosaa ei
sovelleta vuorottelukorvauksen määrää laskettaessa.
Täydentävä esitys poikkeaa alkuperäisestä esityksestä sovitellun
päivärahan enimmäismäärän
osalta.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on käsitellyt esityksiä oman toimialansa osalta
ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää esitysten tavoitteita erittäin
tärkeinä. Työttömyysturvan säännösten
yksinkertaistaminen ja selkiyttäminen parantaa
järjestelmän ymmärrettävyyttä ja
nopeuttaa hakemusten käsittelyä sekä työttömyysturvan
saantia. Samalla se vähentää työttömyysturvaan
liittyvää hallinnollista työtä TE-toimistoissa
sekä Kelassa ja työttömyyskassoissa.
Kannustavuutta lisäävät säännökset
parantavat työn ja työttömyysturvan yhteensovittamista
ja helpottavat siten töiden vastaanottamista sekä vähentävät
töihin menosta työttömälle aiheutuvia
sosiaaliturvaseuraamuksia.
Valiokunta huomauttaa, että esityksissä ehdotetut
työllistymisen kannustimet lisäävät
TE-toimistojen aktivointivelvoitetta, ja korostaa, että kannustinvaikutuksen
toteutumiseksi TE-toimistoilla tulee olla riittävät
määrärahat ja osaavat henkilöstöresurssit
laadukkaiden ja työttömän ja työelämän
tarpeita vastaavien palveluiden tarjoamiseksi.
Työssäoloehto ja työssäoloon
luettava työ
Valiokunta kannattaa ehdotusta palkansaajan työssäoloehdon
lyhentämisestä nykyisestä 34 viikosta
26 viikkoon ja yrittäjien 18 kuukaudesta 15 kuukauteen.
Työssäoloehdon lyhentäminen helpottaa
ennen kaikkea pätkätöitä tekevien nuorten
pääsyä työttömyyspäivärahan
piiriin tarveharkintaisen työmarkkinatuen sijaan. Muutos
kannustaa myös lyhyiden ja määräaikaisten töiden
vastaanottamiseen, koska työssäoloehdon uudelleen
täyttäminen helpottuu.
Työssäoloaika, jolta työnantajalle
on maksettu korkeinta korotettua palkkatukea, lasketaan ehdotetun
muutoksen mukaan jatkossa kokonaan työssäoloaikaan.
Valiokunta pitää muutosta hyvänä.
Esitys lisää työntekijöiden
yhdenvertaisuutta ja tasapuolista kohtelua ja kannustaa ottamaan
vastaan myös palkkatuettua työtä.
Yrittäjän työttömyysturva
Yrittäjällä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen siltä enintään
24 kuukauden ajalta, jolle yritystoiminnan päättämisen
yhteydessä yritysomaisuuden raja-arvon ylittävä myyntivoitto
jaksotetaan yrittäjän työtulon tai peruspäivärahan
määrän perusteella. Esityksessä ehdotetaan
raja-arvon nostamista 10 000 eurosta 20 000 euroon.
Myyntivoittoa voi syntyä paitsi yrityksen myynnistä myös
myymättä jääneestä ja
omaan käyttöön otetusta yritysomaisuudesta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että yrittäjän
luopuessa yritystoiminnastaan yritysomaisuus saattaa koostua esineistä ja
kiinteistöistä, joita yrittäjä ei
saa myytyä tai joista hän joutuu luopumaan alihintaan.
Tällaisessa tapauksessa yrittäjä saattaa
jaksotuksen vuoksi joutua turvautumaan viimesijaiseen toimeentuloturvaan
tai jäädä omistuksiensa vuoksi jopa kokonaan
sitä vaille. Valiokunta pitää tärkeänä,
että yritysomaisuuden myyntivoiton jaksotuksen vaikutuksia yrittäjien
työttömyysturvaan seurataan.
Päivärahan perusteena olevan palkan uudelleen
laskeminen
Esityksessä ehdotetaan, että ansiopäivärahan
perusteena olevaa palkkaa ei lasketa uudelleen, jos uuden päivärahakauden
enimmäisaika alkaa vuoden kuluessa edellisen enimmäisajan
alkamisesta ja jos henkilön päivärahan
perusteena oleva palkka on laskettu edellisen päivärahakauden
enimmäisajan alkaessa.
Valiokunta katsoo, että päivärahan
pysyminen ennallaan entistä matalammin palkatun työsuhteen
päättymisen jälkeen kannustaa työnhakijaa
ottamaan vastaan myös aiempaa heikommin palkattua työtä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotetun
muutoksen mukaan ansiopäivärahan perusteena olevaa
palkkaa ei lasketa uudelleen myöskään
niissä tapauksissa, joissa henkilön palkka ennen
uuden päivärahakauden enimmäisajan alkamista
on ollut korkeampi kuin maksettavan päivärahan
perusteena oleva palkka. Valiokunta ehdottaa, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta harkitsee, voitaisiinko päivärahan
perusteena oleva palkka tällaisissa tapauksissa laskea uudelleen.
Lisäpäiväoikeus ja ikääntyneet
työntekijät
Työurien pidentämiseksi esityksessä ehdotetaan,
että työttömyyspäivärahan
lisäpäivien, ns. eläkeputken, alkamista
myöhennetään yhdellä vuodella
60 vuodesta 61 vuoteen vuonna 1957 tai sen jälkeen syntyneillä.
Osana tätä kokonaisuutta ehdotetaan lisäksi,
että 60 vuotta täyttäneillä on
oikeus osallistua työllistymistä edistävään
palveluun tai päästä palkkatuettuun työhön,
jos työttömyyspäivärahaoikeus
muutoin päättyy. Työssäoloehto
kertyy 60 vuotta täyttäneillä ehdotetun
muutoksen mukaan myös työllistymistä edistäviin
palveluihin osallistumisen ajalta.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä parantaa
yli 60-vuotiaiden henkilöiden asemaa työmarkkinoilla
ja korostaa, että myös ikääntyneille
tarjottavien työllistymistä edistävien
palveluiden tulee olla työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisia
ja palkkatuetun työn aidosti parantaa henkilön
myöhempiä mahdollisuuksia työllistyä.
Ikääntyvien yli 55-vuotiaiden työllisyysaste on
siinä tapahtuneesta voimakkaasta kasvusta huolimatta muita
ikäryhmiä alempi. Työkyvyttömyyden
jälkeen merkittävin työllisyysasteen alhaisuutta
selittävä tekijä on työttömyys.
Eläkeputkessa jo olevien työllistymisestä ei
ole saatavilla tilastotietoa, mutta aiemmin toteutetut eläkeputken
ikärajan nostot ovat selvitysten mukaan lisänneet
eläkeputken ulkopuolelle jääneiden työllisyyttä.
Valiokunta pitää tavoitetta ikääntyvien
työllisyysasteen nostamisesta erittäin tärkeänä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että eläkeputkessa
olevien henkilöiden asema ja mm. heidän eläke-etuuksiensa
karttuminen on selkeästi heikompaa kuin samanikäisillä työssä olevilla.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että lisäpäivillä olon vaikutuksista
henkilön etuuksiin tiedotetaan tehokkaasti, jotta eläkeputki
ei muodostu puutteellisen tiedon johdosta työllistymisen
esteeksi ja jotta eläkeputkessa olevien henkilöiden
ymmärretään olevan työttömiä eikä eläkeläisiä.
Valiokunta katsoo, että mahdollisuus päästä eläkeputkeen
lisää siihen oikeutetun ikäryhmän työttömyyttä tarjoamalla
yrityksille sopuisan keinon vähentää työvoimaansa
ja ikääntyville vakaan ja melko kohtuullisen toimeentulon
työelämän ulkopuolella. Eläkeputki
ei ole työttömyyden syy, mutta tilanteessa, jossa
työmahdollisuudet ovat heikot tai jopa olemattomat, irtisanomiset
ja lomautukset kohdennetaan mielellään eläkeputkeen
oikeutettuun ikäryhmään.
Myös itse irtisanoutunut pääsee niin
halutessaan eläkeputkeen omavastuuajan jälkeen.
Valiokunta tähdentää, että työttömyysturvan
lisäpäiväoikeuden tarkoituksena on turvata
ikääntyvien työttömien toimeentulo.
Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena arvioida
lisäpäiväoikeutta niiden henkilöiden
osalta, jotka ovat työttöminä, koska
ovat itse irtisanoutuneet työstään.
Valiokunta korostaa, että ikääntyviä työntekijöitä tulee
kohdella yrityksen henkilöstön vähennystilanteissa
yhdenvertaisesti muiden ikäryhmien kanssa ja että lisäpäiväoikeus
ei saa muodostua ikääntyviä työntekijöitä syrjiväksi
käytännöksi.
Ansiopäivärahan ansio-osan porrastaminen ja
ansioturvan etuustasot
Ansiopäivärahan enimmäisaika säilyy
esityksen mukaan 500 päivänä, mutta ansio-osa
porrastetaan siten, että vähemmän kuin
kolme vuotta ennen työttömyyttä töissä olleille
ansio-osaa maksetaan vain 400 päivältä.
Työllistymistä edistävistä palveluista
ilman pätevää syytä kieltäytyminen
tai palvelun keskeyttäminen 250 ensimmäisen työttömyyspäivärahapäivän
aikana lyhentää lisäksi enimmäisaikaa
100 päivällä. Palvelusta kieltäytynyt
tai sen keskeyttänyt kuitenkin säilyttää oikeutensa
lyhentämättömään ansio-osaan,
jos hän on 250 ensimmäisen päivän aikana
osallistunut aktiivitoimenpiteisiin yhteensä 40 päivän
ajan.
Ansio-osan porrastamisen tavoitteena on lyhentää päivärahakausien
kestoa ja kannustaa työnhakijaa aktiivisuuteen työnhaussa
ja työllistymistä edistäviin palveluihin
osallistumisessa heti työttömyyden alusta lähtien.
Valiokunta pitää tavoitetta tärkeänä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ehdotettu
porrastaminen monimutkaistaa ainakin jossain määrin
ansio-osan maksamista ja saattaa käytännössä esimerkiksi
korvauksetonta määräaikaa tai työssäolovelvoitetta
koskevissa muutoksenhakutilanteissa johtaa ratkaisuihin, joiden
ennakointi on työnhakijalle mahdotonta.
Valiokunta tähdentää, että ansiosidonnaisten päivärahojen
tiukennusten kannustavuus on henkilöiden omien valintojen
ja aktiivisuuden lisäksi sidoksissa myös TE-toimistojen
kykyyn ja mahdollisuuksiin tarjota työllistymistä edistäviä palveluita.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työttömyysturvan muutosten vaikutukset
työllistymisen edistymiseen ja TE-toimistojen resurssien
riittävyys tarvittavien palvelujen järjestämiseen
selvitetään.
Valiokunta kannattaa työttömyyspäivärahojen
etuustasojen vähentämistä kolmesta kahteen siten,
että päiväraha maksetaan vain joko perustasoisena
tai korotettuna.
Etuustasojen vähentämisen vuoksi muutosturvan
piirissä olevalle työnhakijalle työllistymistä edistävän
palvelun ajalta maksettavasta muita etuja korkeammasta muutosturvaetuudesta
luovutaan ja muutosturvan piiriin kuulumista koskeva julkisista
työvoima- ja yrityspalveluista annetun lain säännös
kumotaan. Valiokunta korostaa, että etuustasojen muutoksella
ei ole tarkoitus muuttaa TE-toimiston, työnantajan ja työntekijöiden
yhteistyönä toteutettavaa muutosturvan toimintamallia,
jolla pyritään irtisanotun tai lomautetun työntekijän
mahdollisimman nopeaan uudelleen työllistymiseen.
Soviteltu työttömyysetuus
Valiokunta pitää ehdotettua soviteltuun työttömyysetuuteen
lisättävää 300 euron suojaosaa
hyvänä ja kannatettavana uudistuksena. Muutoksen
ansiosta työtön työnhakija voi ottaa
vastaan lyhytkestoisia ja osa-aikaisia töitä ilman
pelkoa työttömyysetuuden menettämisestä ja
työntekijöiden saaminen lyhytaikaisiin satunnaisiin
sijaisuuksiin helpottuu. Työn vastaanottamisen saaminen
joustavaksi ja taloudellisesti kannustavaksi on valiokunnan käsityksen
mukaan omiaan vähentämään
myös harmaata taloutta.
Saadun selvityksen mukaan suojaosan odotetaan nopeuttavan soviteltujen
työttömyysetuuksien maksamista, kun 300 euron
alle jääviä tuloja ei tarvitse erikseen
selvittää ja etuuksia ja tuloja yhteensovittaa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että soviteltu
työttömyysetuus maksetaan viipymättä ja
säännöllisesti myös, kun suojaosa
ylittyy. Vaikka työnteko lisää tuloja,
heikentää etuuksien maksamisen epäsäännöllisyys
toimeentuloa ja vähentää siksi halukkuutta
ottaa vastaan lyhytkestoisia töitä.
Vaikuttavuuden selvittäminen
Esityksissä ehdotetaan useita säännöksiä,
joilla pyritään työttömyysturvajärjestelmän
yksinkertaistamiseen ja selkiyttämiseen sekä kannustavuuden
lisäämiseen. Valiokunta pitää tärkeänä, että toteutettavien
muutosten vaikuttavuus selvitetään 2—3
vuoden kuluttua, kun uudistuksesta on saatu riittävästi
käytännön kokemusta.