Perustelut
Yleistä
Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön kolmansien
maiden kansalaisille maassa oleskelua ja työskentelyä varten
myönnettävää lupaa sekä siihen
liittyvää työntekijöiden yhdenvertaista
kohtelua suhteessa jäsenvaltion omiin kansalaisiin koskeva
direktiivi (ns. yhdistelmälupadirektiivi). Direktiivillä pyritään
yksinkertaistamaan ja yhdenmukaistamaan työntekoperusteisten
oleskelulupien myöntämistä jäsenvaltioissa
siten, että oleskelulupa ja työnteko-oikeus
myönnetään yhden hakemuksen menettelyssä ja
merkitään samaan asiakirjaan. Tarkoitus on saattaa
menettely toimivammaksi niin työnantajien kuin työntekijöidenkin
kannalta ja parantaa mahdollisuuksia valvoa työskentelyn laillisuutta.
Lisäksi direktiivi turvaa kolmansista maista tuleville
työntekijöille jäsenvaltion kansalaisten kanssa
yhdenvertaisen kohtelun esimerkiksi työelämän,
koulutuksen ja sosiaaliturvan alueilla. Direktiivillä ei
muuteta lupaharkinnan sisältöä tai puututa
jäsenvaltioiden toimivaltaan päättää ulkomaisen
työvoiman tulosta työmarkkinoilleen.
Esityksen tavoitteena on saattaa kansallinen lainsäädäntö vastaamaan
yhdistelmälupadirektiivin säännöksiä.
Direktiivi ei vaadi suuria muutoksia oleskelulupien ja niihin liittyvien työnteko-oikeuksien
myöntämismenettelyn nykytilaan Suomessa. Direktiivin
tarkoituksen edistämiseksi esityksessä ehdotetaan
kuitenkin ulkomaalaislain työntekoa koskevia säännöksiä selvennettäviksi
ja yksinkertaistettaviksi. Tavoitteena on, että erilaiset
työntekoa varten myönnettävät
luvat ja ulkomaalaisen työnteko-oikeus eri tilanteissa
muodostaisivat nykyistä selvemmän kokonaisuuden.
Ulkomaalaislakiin ehdotetaan lisättäväksi
direktiivin mukainen neljän kuukauden enimmäiskäsittelyaika
työnteon perusteella tehdyille oleskelulupahakemuksille.
Määräajan kuluminen katkeaa mahdollisten
lisäselvitysten hankkimisen ajaksi.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena yhdistelmälupadirektiivin toimeenpanemiseksi.
Valiokunta kannattaa ehdotuksia ulkomaalaislain selkiyttämiseksi
ja yksinkertaistamiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että ulkomaalaislain
yksikertaistamis- ja selkiyttämistyötä jatketaan,
sillä laki jää nyt ehdotettujen muutosten
jälkeenkin hyvin monimutkaiseksi ja vaikeaselkoiseksi.
Valiokunta pitää niin työnantajien kuin
työntekijöidenkin kannalta hyvänä neljän
kuukauden käsittelyajan lisäämistä lakiin.
Valiokunta korostaa kuitenkin, että neljän kuukauden
käsittelyaika on työvoimaa tarvitsevan yrityksen
näkökulmasta aivan liian pitkä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hakemusten
käsittelyprosesseja tehostetaan ja lupien käsittelyaikoja
lyhennetään.
Työnantajakohtaiset työntekijän
oleskeluluvat
Ulkomaalaislain muutosehdotuksen 74 §:n 2 momentissa
ehdotetaan säädettäväksi mahdollisuudesta
erityisestä syystä rajata työntekijän oleskelulupa
koskemaan työtä tietyn työnantajan palveluksessa.
Perustelujen mukaan työ- ja elinkeinotoimisto päättää osapäätöksessään hakemuksessa
esitetyn perusteella, mitä työtä ulkomaalainen
voi tehdä tietyn työnantajan palveluksessa. Yhdistelmälupadirektiivi
ei tunne erottelua alakohtaisiin ja työnantajakohtaisiin oleskelulupiin.
Valiokunta on saanut Maahanmuuttovirastolta selvityksen työnantajakohtaisten
oleskelulupien määristä. Saadun
selvityksen mukaan yli puoleen työntekijän oleskeluluvista
on liittynyt työnantajakohtainen rajoitus. Lainsäätäjän
tarkoitus on kuitenkin ollut, että työntekijän
oleskeluluvat annettaisiin pääsääntöisesti
ammattialakohtaisina ja työnantajakohtaista rajoitusta käytettäisiin
vain poikkeuksellisesti ja erityisistä syistä.
Valiokunta on käsitellyt työnantajakohtaisiin oleskelulupiin
liittyviä työsuojelullisia ja ihmiskaupalle altistavia
ongelmia muun muassa kansallisen ihmiskaupparaportoijan kertomuksesta
vuodelta 2010 antamassaan mietinnössä (TyVM
13/2010 vp). Mietinnössään
valiokunta edellyttää, että ulkomaalaislakia
muutetaan pikaisesti niin, että oleskelulupia ei enää myönnetä työnantajakohtaisina.
Valiokunta toistaa työnantajakohtaisista oleskeluluvista
esittämänsä näkemykset ja toteaa,
että työnantajakohtaisella oleskeluluvalla Suomessa
oleva työntekijä on hyvin haavoittuvassa asemassa,
koska hänen oleskelulupansa riippuu työnteon jatkumisesta
kyseisen työnantajan palveluksessa. Ilmoituskynnys räikeistäkin väärinkäytöksistä
on
korkea, koska seuraamuksena työpaikan menettämisestä on
joutuminen pois maasta. Työntekijöihin kohdistuvien väärinkäytösten
ja ihmiskaupan ehkäisemiseksi on tärkeää,
että työntekijöillä on aina
mahdollisuus hakea uutta työpaikkaa, jos he kokevat tulevansa
väärin kohdelluiksi.
Valiokunta esittää, että hallintovaliokunta poistaa
lakiehdotuksen 74 §:n 2 momentin säännöksen.
Työnteon perusteella oleskelulupaa hakeneiden toimeentulo
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa nousi esiin kysymys ulkomaalaistaustaisten
henkilöiden suuresta määrästä toimeentulotuen
saajien joukossa Helsingin kaupungissa. Valtaosa näistä henkilöistä on
EU-kansalaisia tai turvapaikanhakijoita, joita nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys ei koske. Valiokunnan arvion mukaan vastaava
tilanne on toimeentulotuen saajien joukossa myös monissa
muissa kunnissa.
Direktiivin toimeenpano edellyttää joitakin muutoksia
sosiaaliturvajärjestelmäämme, koska työsuhteessa
olevia ja vähintään kuusi kuukautta työsuhteessa
olleita ja työttömiksi rekisteröityjä kolmansista
maista tulleita työntekijöitä on kohdeltava
yhdenvertaisesti omien kansalaisten kanssa. Sosiaaliturvaa koskevia
muutoksia käsitellään sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteilla
olevassa hallituksen esityksessä laeiksi asumiseen perustuvan
sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta
annetun lain ja sairausvakuutuslain muuttamisesta.
Tämän esityksen käsittelyyn liittyy
lähinnä kysymys hylkäävästä työperusteisesta
oleskelulupapäätöksestä valittaneiden
kolmansien maiden kansalaisten toimeentulon järjestämisestä. Maahanmuuttovirastosta
saatujen selvitysten mukaan vuonna 2012 myönnettiin noin
5 000 oleskelulupaa työnteon perusteella. Kielteinen päätös
annettiin noin 1 200 hakijalle, joista arvion
mukaan noin 40—50 % eli noin 500 hakijaa
valittaa päätöksestä. Pääsäännön
mukaan ensimmäistä oleskelulupaa koskeva hakemus
tehdään ennen Suomeen saapumista siinä maassa, jossa
hakija laillisesti oleskelee. Suomesta tehtyjä on työperusteisista
hakemuksista noin kolmasosa. Selvityksestä ei ilmene, kuinka
paljon kielteisissä päätöksissä on
sellaisia, joissa hakija oleskelee jo Suomessa. Jos oletetaan, että osuus
on sama kolmannes kuin kaikista hakijoista, niin 500 valittajasta
noin 170 henkilöä oleskelisi Suomessa. Näistäkin
osa pystynee turvaamaan toimeentulonsa esimerkiksi omien tai puolisonsa
varojen avulla, joten toimeentulotukea hakevia ei liene kovin monta.
Toimeentulotuen saantiajan ei myöskään
pitäisi muodostua kovin pitkäksi, koska työperusteiseen
Suomesta käsin haettuun oleskelulupa-asiaan tehdään
kielteisen päätöksen yhteydessä myös
käännytyspäätös. Henkilön
maasta poistaminen voidaan tehdä ennen valitusasian käsitellyä hallinto-oikeudessa.
Puhtaasti työperusteisissa asioissa hallinto-oikeus ei
yleensä kiellä täytäntöönpanoa,
vaan siihen edellytetään muita syitä.
Näin ollen Suomessa valitusvaiheessa pidempään
oleskelevia, työperusteiseen hakemukseen kielteisen päätöksen
saaneita henkilöitä ei juurikaan pitäisi
olla ensimmäisten oleskelulupien osalta.
Jatkolupavaiheessa tilanne on erilainen, koska tällöin
maasta poistaminen tapahtuu karkotusprosessissa ja edellyttää lopullista
päätöstä. Toisaalta suuri osa
jatkoluvan hakijoista voi lakiehdotuksen 80 §:n 1 ja 2
momentin nojalla jatkaa työntekoa, kunnes kielteinen päätös on
saanut lainvoiman.
Edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, että kunnat
joutuvat aika harvoin myöntämään toimeentulotukea
työperäisestä oleskelulupapäätöksestä valittaneille
henkilöille. Valiokunta katsoo kuitenkin, että toimeentulotukilain
ja ulkomaalaislain välistä suhdetta olisi hyvä selvittää ja
miettiä, onko järjestelmässä muutostarpeita
kielteisen työperäisen oleskelulupapäätöksen saaneiden
osalta ja miten valtion ja kuntien välinen vastuunjako
ulkomaalaisten toimeentulon turvaamisessa tulisi järjestää.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota niihin
haasteisiin, joita EU-kansalaisten vapaaseen liikkuvuuteen liittyvä yhdenvertaisen
kohtelun vaatimus asettaa suomalaiselle asumisperusteiselle sosiaaliturvajärjestelmälle.
Esimerkiksi muista EU-maista Suomeen töihin tulevat saattavat
joutua pitkäaikaisen toimeentulotuen varaan alhaisen palkan
tai työn päättymisen johdosta. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hallitus seuraa,
millaisia kustannus- ja muita vaikutuksia sosiaaliturvan sopeuttamisesta
EU-kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun vaatimukseen aiheutuu.
Vaikutusten arviointi ja tilastoinnin kehittäminen
Valiokunta pitää tärkeänä ehdotetun
lainsäädännön vaikutusten seurantaa
ja arviointia. Samalla valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että ulkomaista työvoimaa koskevien tilastojen
puutteellisuus vaikeuttaa mahdollisuuksia seurata ja arvioida lainsäädännön
vaikutuksia. Nykyinen tilastointijärjestelmä ja
eri viranomaisten rekistereistä saatavat tilastot eivät
anna riittävää yleiskuvaa tilapäisesti
maassa oleskelevien ulkomaalaisten työnteosta. Puutteelliset
tiedot ulkomaalaisten työntekijöiden määrästä vaikeuttavat
myös nyt käsiteltävinä olevien
lakiehdotusten kustannusvaikutusten luotettavaa arviointia.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on työperäistä maahanmuuttoa
koskevassa kerto-muksessaan (13/2012) edellyttänyt,
että ulkomaista työvoimaa koskeva tilastointi
saatetaan ajan tasalle. Valtiovarainministeriö onkin asettanut
Tilastokeskukseen työryhmän laatimaan ehdotuksia
tilastoinnin puutteiden korjaamiseksi. Työryhmän
on määrä antaa toimenpide-ehdotuksensa
asiasta 31.5.2014 mennessä.
Valiokunta kiirehtii ulkomaisen työvoiman käyttöä koskevien
tilastojen kehittämistyötä.