Perustelut
Yleistä
Esityksen tarkoituksena on toteuttaa yhdistelmälupadirektiivin
edellyttämä yhdenvertainen kohtelu työttömyysturvalainsäädännössä.
Esityksen mukaan kolmannen maan kansalaisella, joka on ollut työssä Suomessa
yhdenjaksoisen oleskelunsa aikana siten, että hän
on täyttänyt työttömyyspäivärahan
saamisen edellytyksenä olevan työssäoloehdon,
on oikeus työttömyyspäivärahaan
Suomessa oleskelun jatkuessa, vaikka häntä ei
pidetä Suomessa asuvana.
Työttömyyspäivärahan maksamiseksi
henkilön tulee täyttää työssäoloehto
työskentelynsä aikana ja olla rekisteröity
työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistossa. Jos
oikeus ansiotyöhön perustuu tilapäiseen
oleskelulupaan, hän voi rekisteröityä työnhakijaksi
työ- ja elinkeinotoimistossa edellyttäen, että oleskelulupaan
ei liity työnantajaa koskevia rajoituksia.
Esityksellä ei ehdoteta muutoksia työmarkkinatukea
koskeviin säännöksiin. Työmarkkinatuen
maksaminen edellyttää edelleen, että henkilöä pidetään
Suomessa asuvana ja hänellä on oikeus ansiotyöhön
muun kuin tilapäisen oleskeluluvan perusteella.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena yhdistelmälupadirektiivin asianmukaiseksi
toimeenpanemiseksi. Valiokunta pitää perusteltuna,
että työttömyysturvalakiin ehdotetaan
tehtäviksi vain direktiivin toimeenpanosta johtuvat välttämättömät
muutokset.
Työperäinen maahanmuutto on valiokunnan käsityksen
mukaan positiivinen ilmiö, joka palvelee suomalaisen yhteiskunnan
kokonaisetua. On tärkeää pitää huolta
siitä, että ulkomaalaisten työntekijöiden
työehdot ovat yhtäläiset suomalaisen
kantaväestön kanssa. Valiokunta korostaa, että ulkomaiset
työntekijät voivat tuoda yrityksiin myös
uudenlaista osaamista ja innovaatiomahdollisuuksia ja auttaa siten
yrityksiä kehittymään ja pääsemään
uusille markkina-alueille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ulkomaalaiset työntekijät kotiutuvat
Suomeen ja viihtyvät täällä.
Ydinperheen jäsenten Suomeen saamiseen liittyvät
vaikeudet haittaavat monen ulkomaalaisen työntekijän
kotiutumista tänne. Valiokunta katsoo, että tärkeä keino
tukea heidän kotiutumistaan olisi kohtuullistaa perheenjäsenten
oleskelulupiin liittyvää toimeentulovaatimusta.
Toimeentulovaatimuksen lieventäminen helpottaisi perheiden
yhdistämistä ja lisäisi työntekijöiden halukkuutta
jatkaa työskentelyään Suomessa.
Valiokunta toteaa, että yhdistelmälupadirektiivin
toimeenpano asettaa haasteita suomalaiselle asumisperusteiselle
sosiaaliturvalle. Vaikka tämän direktiivin toimeenpanon
suorat vaikutukset ovat vähäisiä, voi
lukuisista erillisistä direktiiveistä aiheutuvien
muutosten seurauksena syntyä tilanne, jossa asumisperusteinen
sosiaaliturvamme vaarantuu. Valiokunta toistaa valtioneuvoston EU-politiikkaa
koskevasta selonteosta antamassaan lausunnossa (TyVL 12/2013
vp) ilmaisemansa näkemyksen eurooppalaisen hyvinvointimallin
kehittämisestä pohjoismaisen hyvinvointimallin
suuntaan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että liikkuvien työntekijöiden sosiaaliturvaa
koskevia hankkeita tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ja kehitetään niihin
liittyviä vaikutusarvioita. Kunnollisten vaikutusarvioiden
tekeminen edellyttää kattavia tilastotietoja.
Nykyinen tilastointijärjestelmä ja eri viranomaisten
rekistereistä saatavat tiedot eivät anna riittävää kokonaiskuvaa
tilapäisesti maassa oleskelevien ulkomaalaisten työnteosta. Valiokunta
on ulkomaalaislain muuttamista koskevasta hallituksen esityksestä (HE 139/2013 vp)
antamassaan lausunnossa (TyVL 15/2013 vp)
viitannut tilastoinnin puutteiden korjaamiseksi asetettuun Tilastokeskuksen
työryhmään ja kiirehtinyt ulkomaisen
työvoiman käyttöä koskevien
tilastojen kehittämistyötä.
Oleskelulupaan liittyvät työnantajaa koskevat
rajoitukset
Valiokunta kiinnittää huomiota julkisesta
työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012)
2 luvun 2 §:ssä säädettyihin
edellytyksiin, joilla ulkomaalainen voidaan rekisteröidä työnhakijaksi.
Muut kuin EU- tai ETA-maan kansalaiset ja heidän perheenjäsenensä rekisteröidään
työnhakijoiksi, jos heillä on oikeus ansiotyöhön
myönnetyn oleskeluluvan nojalla eikä oleskelulupaan
liity työnantajaa koskevia rajoituksia. Ulkomaalaiselle
myönnettäviä oleskelulupia voivat olla
määräaikainen jatkuva (A), määräaikainen
tilapäinen (B), pysyvä (P) tai pitkään
oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EY-oleskelulupa (P-EY). Työnhakijaksi
rekisteröimisen kannalta ei ole merkitystä sillä,
millä perusteella oleskelulupa on myönnetty (esimerkiksi
työnteko, opiskelu tai perheside). Työnantajakohtaisia
rajoituksia, jotka ovat esteenä työnhakijaksi
rekisteröimiselle, voi liittyä vain työntekijän
oleskelulupaan (työnteon perusteella myönnetty
A- tai B-oleskelulupa). Ammattialaa koskeva rajoitus työntekijän
oleskeluluvassa ei ole este työnhakijaksi rekisteröimiselle.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on edellä mainitussa lausunnossaan (TyVL 15/2013
vp) kiinnittänyt huomiota ulkomaalaislain muutosehdotuksen
74 §:n 2 momentin säännökseen mahdollisuudesta
rajata työntekijän oleskelulupa koskemaan työtä tietyn
työnantajan palveluksessa. Valiokunta katsoo lausunnossaan,
että työnantajakohtaiseen oleskelulupaan liittyy
vakavia työsuojelullisia ja ihmiskaupalle altistavia ongelmia.
Ilmoituskynnys räikeistäkin väärinkäytöksistä on
korkea, koska seuraamuksena työpaikan menettämisestä on
joutuminen pois maasta. Valiokunta esittää lausunnossaan,
että hallintovaliokunta poistaa lakiehdotuksen 74 §:n 2
momentin säännöksen.