Perustelut
Yleistä
Valiokunta pitää esitystä tärkeänä ja
tarpeellisena. Esityksen tavoitteena on helpottaa työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamista ja lisätä isien osallistumista
pienten lasten hoitoon. Isien lisääntyvä osallistuminen
lasten hoitoon parantaa naisten ja miesten välistä tasa-arvoa
niin työ- kuin perhe-elämässäkin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että esityksellä joustavoitetaan perhevapaiden
käyttöä myös tilanteissa, joissa
perheeseen syntyy samanaikaisesti kaksi tai useampia lapsia tai
joissa äiti ei sairautensa vuoksi kykene hoitamaan lastaan.
Tärkeää on myös, että esityksellä saatetaan
ottoisät isyyslomien suhteen muiden isien kanssa samaan
asemaan.
Valiokunta katsoo, että esityksellä voi olla suuri
signaalimerkitys. Se viestittää erityisesti isille
ja heidän työnantajilleen, että isä on
tärkeä myös kotona eikä vain
töissä ja että yhteiskunta pitää tärkeänä työ-
ja perhe-elämän parempaa yhteensovittamista ja
isien nykyistä suurempaa vastuun ottamista pienten lasten
hoidosta. Tärkeintä perhevastuiden nykyistä tasaisemman
jakautumisen edistämisessä on vaikuttaa yleiseen ilmapiiriin
ja asenteisiin niin, että isät ryhtyvät käyttämään
oikeuttaan vanhempain- ja hoitovapaaseen tasavertaisesti äitien
kanssa. Isien, jotka ovat olleet hoitamassa pientä lasta
kotona, on todettu lapsen leikki- ja kouluiässä osallistuvan muita
isiä useammin myös äkillisesti sairastuneen
lapsen hoitoon, mikä tasoittaa nais- ja miesvaltaisten
alojen työnantajien vastuita ja parantaa naisten asemaa
työmarkkinoilla.
Ehdotuksen tavoitteiden toteuttaminen edellyttää,
että uudistuksesta tiedotetaan tehokkaasti niin perheille
kuin työnantajillekin. Tiedotettaessa uudistuksesta työnantajille
huomiota on syytä kiinnittää myös
siihen, että työ- ja perhe-elämän
yhteensovittamisen helpottamisen on todettu parantavan työilmapiiriä ja
lisäävän työn tuottavuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tiedotusta suunnataan erityisesti miesvaltaisille aloille.
Kuukauden isyysvapaa
Esityksellä järjestetään
isälle mahdollisuus kuukauden yhtäjaksoiseen isyysvapaaseen.
Kuukauden isyysvapaa toteutetaan siten, että isä saa
pitää 12 lisäpäivää isyysvapaata
välittömästi vanhempainrahakauden päätyttyä edellyttäen,
että hän on käyttänyt myös
vanhempainrahakauden viimeiset 12 arkipäivää.
Isyysvapaan toteutustapaa on arvosteltu joustamattomaksi ja katsottu sen
aiheuttavan ongelmia varsinkin tilanteissa, joissa perhe on suunnitellut äidin
jäävän hoitovapaalle vanhempainrahakauden
päättyessä. Tällaisissa tilanteissa
kuukauden isyysvapaan pitäminen edellyttää,
että äiti palaa kuukaudeksi töihin taikka
pitää kyseisenä aikana vuosilomaa tai
palkatonta vapaata. Äidin palaaminen kuukaudeksi töihin
aiheuttaa helposti ongelmia työpaikalla töiden
järjestelyissä ja sijaisen asemassa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kuukauden isyysvapaan käyttöä ja
siihen liittyviä ongelmia seurataan ja asiaan
palataan mahdollisimman pian, jos uudistuksen tavoitteita ei saavuteta
nyt toteutettavan mallin avulla.
Osittainen vanhempainvapaa
Esitykseen sisältyy ehdotus osittaisen vanhempainvapaan
toteuttamisesta siten, että äiti ja isä voivat
olla samanaikaisesti osittaisella vanhempainvapaalla sopimalla osa-aikatyöstä työnantajiensa
kanssa ja jakamalla keskenään lapsen hoitovastuun
niin, että he ovat vuorotellen kotona hoitamassa lasta.
Osittainen vanhempainvapaa lisää osaltaan perheiden
mahdollisuuksia järjestää lapsen hoito
perheen olosuhteisiin parhaiten sopivalla tavalla. Se luo uuden
mahdollisuuden lisätä isien vanhempainvapaan käyttöä ja
helpottaa äidin asteittaista siirtymistä takaisin
työelämään.
Osittainen vanhempainvapaa edellyttää sitä, että kumpikin
vanhemmista pääsee työnantajansa kanssa
sopimukseen yhtäaikaisesta vähintään kahden
kuukauden pituisesta osa-aikatyöstä siten, että lapsen
hoidon järjestäminen vuorotellen on mahdollista.
Laki ei aseta työnantajalle velvollisuutta suostua osa-aikatyöjärjestelyyn, vaan
edellyttää työntekijän ja työnantajan
välistä sopimusta asiasta. Koska asiasta täytyy
sopia, laissa ei valiokunnan käsityksen mukaan ole tarvetta
asettaa erillistä määräaikaa
sille, kuinka kauan etukäteen työntekijän
tulee esittää työnantajalle neuvotteluihin
ryhtymistä.
Ehdotuksen mukaan myös osittaisen vanhempainvapaan
keskeyttämisestä ja muuttamisesta tulee sopia
työntekijän ja työnantajan välillä.
Ainoastaan perustellusta syystä työntekijällä on
oikeus keskeyttää osa-aikatyö, vaikka
sopimukseen ei päästä. Perustelujen mukaan
tällainen syy on lapsen hoitoedellytyksissä tapahtunut olennainen
muutos, kuten lapsen tai vanhemman kuolema tai avioero, taikka toisen
vanhemman työnantajan yksipuolisesti toteuttama työaikajärjestelyjen
muutos, joka tekee mahdottomaksi osa-aikatyön jatkamisen.
Perusteltua syytä tulkittaisiin samoin kuin muutettaessa äitiys-,
isyys-, vanhempain- taikka hoitovapaan ilmoitettua ajankohtaa. Käytännössä tulkinta
on ollut varsin tiukka ja esimerkiksi toisen vanhemman työttömyyttä ei
ole pidetty perusteltuna syynä muuttaa ilmoitettua vanhempain- tai
hoitovapaan ajankohtaa. Ottaen huomioon että kyseessä ovat
varsin painavat syyt, jotka aiheuttavat äkillisen tarpeen
muuttaa osa-aikatyöjärjestelyjä vauvaikäisen
lapsen hoidon turvaamiseksi, valiokunta katsoo, että lailla
ei ole mahdollista säätää mitään
ehdotonta määräaikaa siitä,
kuinka paljon aikaisemmin työntekijän on ilmoitettava
työnantajalle osa-aikatyötä koskevasta
muutoksesta.
Perhevapaista työnantajille aiheutuvien kustannusten
tasaaminen
Ehdotuksella yksinkertaistetaan menettelyä, jolla työnantajat
voivat hakea korvausta vanhempainpäivärahakausien
ajalta aiheutuvista vuosilomakustannuksista. Saadun selvityksen
mukaan korvausta hakee nykyisin hakemusmenettelyn mutkikkuuden takia
vain noin kolmannes siihen oikeutetuista työnantajista.
Valiokunta pitää menettelyn yksinkertaistamista
perusteltuna ja tarpeellisena uudistuksena.
Ehdotuksen mukaan korvausta maksetaan myös säästövapaaseen
siirretyistä lomapäivistä. Ehdotus ei
muilta osin nosta korvauksen tasoa. Esityksen perusteluissa on todettu,
että hallitusohjelman mukaan perhevapaista aiheutuvien kustannusten
tasaamista työnantajien kesken nykyisen sairausvakuutusosuuden
puitteissa tulee kehittää yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Valiokunta toteaa pitävänsä hyvinä nyt
ehdotettuja muutoksia korvausmenettelyn yksinkertaistamiseksi ja
säästövapaapäivien sisällyttämiseksi
korvauksen piiriin. Samalla valiokunta kuitenkin katsoo, etteivät
ehdotetut uudistukset riitä tasaamaan naisvaltaisten alojen
työnantajille perhevapaista aiheutuvia kustannuksia, vaan
työtä kustannusten jaon tasaamiseksi tulee edelleen jatkaa
yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa.
Lakiteknisiä korjausehdotuksia
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että 1.
lakiehdotuksen 23 a §:stä puuttuvat voimassa olevan
23 a §:n 2 ja 3 momentin säännökset,
jotka on perustelujen mukaan tarkoitus siirtää pykälän
4 ja 5 momentiksi.
2. lakiehdotuksen johtolauseesta puuttuu maininta siitä,
että tarkoitus on muuttaa myös 2 §:n otsikkoa.
3. lakiehdotuksen 11 a §:n osalta valiokunta katsoo,
että hallituksen esitykseen sisältyvä pykälän
muotoilu on kielellisesti epäonnistunut ja ehdottaa, että pykälä muutettaisiin
esimerkiksi näin kuuluvaksi: "Sen lisäksi, mitä 11 §:ssä säädetään,
kunnan on huolehdittava siitä, että lapsen vanhemmat
tai muut huoltajat voivat saada lapselle kunnan järjestämän
1 §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitetun päivähoitopaikan
sen ajan päätyttyä, jolta voidaan suorittaa
sairausvakuutuslaissa (364/1963) tarkoitettua äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahaa tai osittaista vanhempainrahaa taikka jolta
suoritetaan isyysrahaa vanhempainrahakauden päätyttyä pidettävältä isyysvapaalta, ja
että lapsi voi olla päivähoidossa siihen
saakka, kunnes hän siirtyy perusopetuslaissa tarkoitettuna
oppivelvollisena perusopetukseen. Päivähoitoa
on kuitenkin järjestettävä osa-aikaisesti,
kun lapsi ennen perusopetuslaissa tarkoitettua oppivelvollisuusikää osallistuu
perusopetuslain mukaiseen esiopetukseen. Päivähoitoa
on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä lapsen
vanhempien tai muiden huoltajien toivomassa muodossa."