Perustelut
Yleistä
Suomi liittyi vuonna 1961 tehtyyn Euroopan sosiaaliseen peruskirjaan
vuonna 1991. Yhdessä YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja
sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen
yleissopimuksen (TSS-sopimus) kanssa Euroopan sosiaalinen peruskirja
sisältää Suomen tärkeimmät
ihmisoikeusvelvoitteet taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien
alalla. Valtaosa sosiaalisessa peruskirjassa turvatuista oikeuksista
käsittelee työoikeutta, työsuojelua ja
tasa-arvoa, joten sopimus on hyvin merkittävä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan toimialan kannalta.
Uudistettuun Euroopan sosiaaliseen peruskirjaan on lisätty
joitakin uusia oikeuksia ja joidenkin määräysten
sisältöä on muutettu, jotta peruskirja
vastaisi paremmin tapahtuneita sosiaalisia muutoksia. Peruskirjan
uudistuksen tarkoituksena on ollut, ettei nykyistä suojan
tasoa alenneta. Valiokunnan toimialaan liittyvät muutokset
tähtäävät ennen kaikkea työntekijöiden
osallistumisoikeuksien lisäämiseen, työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamiseen sekä sukupuolten
välisen tasa-arvon edistämiseen. Valiokunnan toimialaan
liittyviä uusia artikloita ovat: oikeus suojeluun työsuhteen
päättämisen yhteydessä (24 artikla),
työntekijöiden oikeus saataviensa turvaamiseen
työnantajan maksukyvyttömyystilanteissa (25 artikla),
oikeus ihmisarvoiseen kohteluun työssä (26 artikla),
perheellisten työntekijöiden oikeus tasa-arvoisiin
mahdollisuuksiin ja tasa-arvoiseen kohteluun (27 artikla), työntekijöiden
edustajien oikeus suojeluun yrityksessä ja heille annettavat
toimintamahdollisuudet (28 artikla) sekä oikeus saada tietoa
ja neuvotella joukkoirtisanomismenettelyissä (29 artikla).
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi sitoutuu kaikkiin näihin uusiin artikloihin,
kuten hallitus on esittänyt.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että Suomi
sitoutuu uudistettuun peruskirjaan lukuunottamatta 3 artiklan 2
ja 3 kohtia (työturvallisuus- ja työterveysmääräysten sekä työsuojelumääräysten
noudattamisen valvonta), 4 artiklan 1 kohtaa (oikeus kohtuulliseen
palkkaan), 4 artiklan 4 kohtaa (kohtuullisen irtisanomisajan pituus),
7 artiklan 6 kohtaa (nuorten työntekijöiden ammatilliseen
koulutukseen osallistumisajan lukeminen työaikaan), 7 artiklan
9 kohtaa (nuorten työntekijöiden lääkärintarkastukset),
8 artiklan 1 kohtaa (pakollinen äitiysvapaa), 8 artiklan
3 kohtaa (imetysvapaa), 8 artiklan 5 kohtaa (raskaana olevien, äskettäin
synnyttäneiden naisten ja imettävien äitien
työskentelyn kieltäminen maanalaisessa kaivostoiminnassa
tai muussa vaarallisessa työssä) sekä 19
artiklan 10 kohtaa (itsenäisille ammatinharjoittajille
ulkomaisina työntekijöinä turvattava
apu ja suojelu). Nämä kaikki kohdat ovat sellaisia,
joihin Suomi ei sitoutunut myöskään vuonna
1991 liittyessään peruskirjaan.
Valiokunta toteaa, että sosiaalisella peruskirjalla
turvatut oikeudet ovat keskeisiä ihmis- ja perusoikeuksia,
joilla on työelämässä tärkeä merkitys.
Suomen kansainvälisen kuvan kannalta on tärkeää,
että Suomi pystyy sitoutumaan sopimukseen mahdollisimman
täysimääräisesti. Valiokunta
pitääkin välttämättömänä,
että hallitus selvittää, miten maamme
lainsäädäntöä ja käytäntöjä tulisi
kehittää, jotta Suomi voisi mahdollisimman pikaisesti
sitoutua myös niihin artikloihin, joihin nyt ei ehdoteta
sitouduttavan.
Valiokunta käsittelee tässä lausunnossaan
tarkemmin artikloja 3, 4, 7 ja 8, joihin Suomi ei esityksen mukaan
kaikilta osin sitoutuisi. Lisäksi valiokunta käsittelee
2 artiklan 4 kohdan soveltamiseen liittyvää kysymystä säteilylomasta.
Itsenäisten ammatinharjoittajien työsuojelu
(3 artiklan 2 ja 3 kohta)
Hallitus esittää, että Suomi ei sitoutuisi
3 artiklan 2 ja 3 kohtiin, koska niiden mukaisten työturvallisuus-
ja työterveysmääräysten sekä työsuojelumääräysten
noudattamisen valvonnan on peruskirjan valvontakäytännössä edellytetty
kattavan myös itsenäiset yrittäjät.
Suomessa itsenäiset yrittäjät eivät
ole edellytetyssä laajuudessa näiden määräysten
piirissä.
Perustuslakivaliokunnan asiasta antamassa lausunnossa (PeVL
4/2002 vp) katsotaan, että Suomen perustuslain
työvoiman suojelua koskeva säännös
ulottuu kaikkiin heidän valitsemastaan toimeentulomuodosta
riippumatta. Valiokunta pitää työturvallisuuslakia
tässä suhteessa puutteellisena ja katsoo, että asiaan
tulee kiinnittää huomiota käynnissä olevan
kokonaisuudistuksen yhteydessä. Perustuslakivaliokunnan
käsityksen mukaan perustuslaki puoltaa Suomen sitoutumista
3 artiklaan kokonaisuudessaan.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan asiasta saaman selvityksen
mukaan artiklan valvontakäytännössä itsenäisten
ammatinharjoittajien tarve välttyä työn
ja työolojen fyysisiltä ja psyykkisiltä vaaroilta
on rinnastettu työntekijöihin kohdistuvan suojelun
tarpeeseen. Vastaava tulkintalinja tulee todennäköisesti
koskemaan myös Euroopan unionin perusoikeuskirjan työsuojelukohtaa.
Suomen työmarkkinoilla on viime aikoina tapahtunut
toimintojen ulkoistamista, jonka seurauksena monet työsuhteessa
olleet työntekijät joutuvat nykyisin suorittamaan
työtehtäviään muodollisesti
itsenäisinä yrittäjinä, mutta
tosiasiallisesti usein riippuvaisina yhdestä toimeksiantajasta.
Tämä kehitys korostaa valiokunnan käsityksen
mukaan tarvetta laajentaa työturvallisuus- ja -terveysmääräysten
soveltamisalaa myös itsenäisiin ammatinharjoittajiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus pikaisesti selvittää, mitä muutoksia
Suomen lainsäädäntöön ja
työsuojelun valvontakäytäntöön
tarvitaan ja voidaanko muutokset toteuttaa työturvallisuuslainsäädännön
kokonaisuudistuksen yhteydessä, jotta Suomi voisi sitoutua
3 artiklaan kokonaisuudessaan.
Minimipalkka
Hallitus esittää, että Suomi ei sitoutuisi
4 artiklan 1 kohtaan (oikeus kohtuulliseen palkkaan). Hallitus perustelee
ehdotusta sillä, että valvontakäytännössä on
alimman maksettavan palkan edellytetty olevan 60 % kansallisesta
nettokeskipalkasta ja arviointitapa poikkeaa olennaisesti Suomessa
voimassaolevasta palkkojen vähimmäisehtojen määräytymisestä.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 4/2002
vp) todennut, että TSS-sopimuksen 7 artiklan a kohta sisältää vastaavanlaisen oikeuden
kohtuullisen elintason turvaavaan palkkaan ja että TSS-komitea
on valvontakäytännössään
Suomea koskevissa johtopäätöksissä vuodelta
1996 ja 2000 kiinnittänyt huomiota yleisen minimipalkan
puuttumiseen. Suomessa palkoista päätetään
pääosin työ- ja virkaehtosopimuksilla.
Kollektiivisen suojan ulkopuolelle jäävissä työsuhteissa
on, jollei muuta ole työsopimuksissa sovittu, vuoden 2001
työsopimuslain 2 luvun 10 §:n nojalla maksettava
tavanomainen ja kohtuullinen palkka, minkä lisäksi lain
10 luvun säännösten perusteella on mahdollista
sovitella kohtuuttomia ehtoja. Tällainen sääntely
yhdessä perustuslain 18 §:n 1 momentin säännösten
kanssa puoltaa perustuslakivaliokunnan mielestä sitä,
että vielä harkitaan uudelleen sitoutumista myös
tähän kohtaan.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan
näkemykseen, jonka mukaan minimipalkkasäännös
on hyvin keskeinen työelämän oikeuksia
koskeva säännös, johon sitoutumista Suomen
tulee vakavasti harkita. Vaikka Suomessa ei ole varsinaista minimipalkkalakia,
Suomen yleissitovuusjärjestelmä yhdessä sosiaalisten
tulonsiirtojen ja verotuksen vaikutusten kanssa täyttää valiokunnan
käsityksen mukaan valvontakäytännössä määritellyn
viimekätisen ehdon, jonka mukaan palkan on oltava selvästi
kunkin maan köyhyysrajan yläpuolella. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan työministeriö on yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa
päättänyt ryhtyä selvittämään
säännöksen ratifiointimahdollisuuksia.
Valiokunta kiirehtii kyseisiä selvityksiä ja pitää välttämättömänä,
että Suomen lainsäädäntöä ja
käytäntöjä tarvittaessa kehitetään
niin, että minimipalkkasäännökseen
voidaan sitoutua.
Nuorten työntekijöiden määräaikaiset
lääkärintarkastukset (7 artiklan 9 kohta)
Hallitus esittää, että Suomi ei sitoutuisi
7 artiklan 9 kohtaan, koska alle 18-vuotiaille henkilöille,
jotka työskentelevät tietyissä erikseen
määrätyissä ammateissa, ei järjestetä kohdan
edellyttämässä laajuudessa lääkärintarkastuksia.
Suomen lainsäädännön mukaan
erityistä sairastumisen vaaraa sisältävissä töissä määräaikaistarkastus
on toistettava 1—3 vuoden välein, ellei erityisistä syistä ole
tarpeen suorittaa tarkastuksia useammin.
Valiokunta pitää 7 artiklan 9 kohdassa määriteltyä työsuojelutavoitetta
edelleen ajankohtaisena ja katsoo, että vaarallisiksi luokitelluissa töissä työskenteleville
nuorille olisi tarpeen suorittaa säännölliset
lääkärintarkastukset vähintään
kerran vuodessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus käynnistää toimenpiteet
nuoria työntekijöitä koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi siten, että kohtaan voidaan sitoutua myöhemmin.
Naistyöntekijöiden oikeus suojeluun raskauden
ja synnytyksen yhteydessä (8 artikla)
Peruskirjan 8 artikla koskee naistyöntekijöiden oikeutta
suojeluun raskauden ja synnytyksen johdosta. Artiklaa on muutettu
sikäli, että siinä määrätään
naistyöntekijöiden suojelusta nimenomaan raskauden
ja imetyksen aikana eikä työelämässä yleensä.
Suomi on sitoutunut 8 artiklan viidestä kohdasta ainoastaan
kohtaan 2, joka koskee raskauden ja äitiysvapaan aikaista
irtisanomissuojaa. Sen sijaan Suomi ei ole hyväksynyt artiklan
määräyksiä pakollisen äitiysvapaan pituudesta, imetysvapaasta eikä raskaana
olevien naisten, äskettäin synnyttäneiden
naisten tai imettävien äitien yötyörajoituksista
ja vaarallisten, epäterveellisten tai rasittavien töiden
rajoituksista. Uudistetusta peruskirjasta hallitus esittää,
että Suomi sitoutuisi 2 kohdan lisäksi myös yötyötä koskevaan
4 kohtaan.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta korostaa äitiyssuojelun
tärkeyttä sekä Suomen äitiyssuojelun
korkeaa tasoa ja pitkiä perinteitä. Valiokunta
pitää Suomen kansainvälisen kuvan kannalta valitettavana,
jos Suomi ei voi sitoutua artiklaan nyt esitettyä laajemmin.
Imetysvapaa (8 artiklan 3 kohta).
Hallitus esittää, että Suomi ei sitoutuisi
8 artiklan 3 kohtaan, koska kohdassa edellytettyä imetysvapaata
ei ole katsottu maamme äitiys- ja vanhempainvapaiden pituudet
huomioon ottaen tarpeelliseksi.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL 4/2002
vp) todennut, että lakisääteisen palkallisen
imetysvapaan puuttumisen takia perheillä ei ole vapaata
valintamahdollisuutta siitä, käyttääkö vanhempainlomaa
lapsen äiti vai isä. Imetysvapaan turvaaminen
työhön palaaville äideille olisi omiaan
edistämään isien vanhempainlomaoikeuden
käyttöä ja siten sukupuolten tasa-arvoa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiasta antaman lausunnon (StVL
4/2002 vp) mukaan artiklan 3 kohdassa sopimuspuolet sitoutuvat
turvaamaan imettäville äideille oikeuden riittävään
vapaaseen imettämistä varten. Artiklan mukaisen imetysvapaan
tulee peruskirjan mukaan kuulua palkalliseen työaikaan.
Sosiaali- ja terveys-valiokunta toteaa, että esityksen
perusteluissa ei tämän kohdan osalta — eikä yleisesti
muutoinkaan — ole vertailtu sitä, minkälaisia
hyötyjä tai haittoja sitoutumisesta tai sitoutumattomuudesta
seuraisi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että imetysvapaan
puuttuminen rajoittaa niiden lasten mahdollisuuksia rintaruokintaan,
joiden äidit haluavat palata työelämään
välittömästi äitiysloman jälkeen.
Valiokunta huomauttaa, että maassamme pyritään
parhaillaan kehittämään äitiys-
ja perhevapaita koskevia säännöksiä siihen
suuntaan, että perheet voivat nykyistä vapaammin
valita, missä määrin äiti ja
isä jakavat alusta alkaen vastuutaan lapsen hoidosta. Hallitusohjelmaan
perustuen selvitetään isän oikeutta omaan
vanhempainlomaan sekä mahdollisuutta pitää äitiys-
ja vanhempainlomaa myös osa-aikaisena. Tällöin
mahdollistettaisiin osapäivärahan avulla äidin
osapäiväinen työssäkäynti
ja isällä olisi mahdollisuus hoitaa lasta samanaikaisesti
osavanhempainrahan turvin. Valiokunta toteaa, että mainitut
perheiden valinnan vapautta lisäävät
toimet tukevat sitä, että myös Suomessa
työelämän ehtoja työmarkkinaosapuolten
ja hallituksen yhteistoimin kehitetään niin, että mahdollistetaan
imetysvapaa työhön osallistuville äideille.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan
ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnoissa esitettyihin näkemyksiin,
joiden mukaan työelämän lainsäädäntöä ja käytäntöjä on
tarpeen yhteistyössä työmarkkinaosapuolten
kanssa kehittää siten, että äitiysloman
jälkeen työhön palaavat äidit
voivat halutessaan jatkaa rintaruokintaa. Valiokunta korostaa kuitenkin,
että kyseessä tulee olla perheiden oma valinta
eikä imetysvapaan mahdollistamisella ole tarkoitus rohkaista
kovenevaa kilpailua työmarkkinoilla siten, että äidit
käytännössä pakotettaisiin tulemaan
töihin mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen.
Äitiyssuojelu kaivostyössä ja muussa
vaarallisessa työssä (8 artiklan 5 kohta).
Hallitus esittää, että Suomi ei sitoutuisi
8 artiklan 5 kohtaan, koska Suomen lainsäädäntö ei
sisällä kohdan edellyttämää yksilöityä kieltoa
raskaana ole- vien naisten, äskettäin synnyttäneiden
naisten ja imettävien äitien työskentelystä maanalaisessa kaivostoiminnassa
tai muussa vaarallisessa työssä. Hallituksen esityksen
mukaan Suomen lainsäädäntö takaa
kuitenkin hyvän suojan tällaisissa töissä työskenteleville
raskaana oleville ja imettäville naisille.
Valiokunnan saamien selvitysten mukaan hallituksen esityksessä olevaa
tulkintaa, jonka mukaan sopimusmääräys
edellyttäisi nimenomaista raskaana olevien naisten, äskettäin
synnyttäneiden naisten sekä imettävien äitien
ryhmään kohdistuvaa lainsäädäntöä,
voidaan pitää liian ahtaana. Koska Suomen lainsäädännön
voidaan katsoa asiallisesti sisältävän
8 artiklan 5 kohdassa tarkoitetun suojan, ja ottaen
huomioon, että työturvallisuuslain kokonaisuudistuksen
yhteydessä kansallista lainsäädäntöämme
voidaan tarvittaessa tältä osin myös
selkiyttää, valiokunta katsoo, että Suomi
voisi sitoutua 8 artiklan 5 kohtaan jo sopimuksen ratifioinnin yhteydessä.
Säteilyloma
Uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan 2 artiklan 4 kohdan
mukaan sopimuspuolet sitoutuvat poistamaan luonnostaan vaarallisiin
tai terveydelle haitallisiin ammatteihin liittyvät vaaratekijät
ja silloin, kun näitä vaaratekijöitä ei
ole ollut mahdollista poistaa tai vähentää riittävästi, määräämään,
että näissä ammateissa työskenteleville
työntekijöille myönnetään
joko lyhennetty työaika tai ylimääräistä palkallista
vapaata. Vastaava peruskirjan kohta, johon Suomi on sitoutunut,
edellyttää vain ylimääräisen
loman antamista tai työajan lyhentämistä,
ei sen sijaan vaaratekijöiden poistamista.
Euroopan neuvostoon tehdyn järjestökantelun
perusteella sosiaalisten oikeuksien komitea katsoi hiljattain, että terveydenhuollossa
tehtävä säteilytyö on kohdassa
tarkoitettua vaarallista tai terveydelle haitallista työtä.
Komitea katsoi myös, että työskentely
edes alhaisina annoksina saatavassa säteilyssä ei
ole turvallista ja tämän vuoksi säteilytyötä tekevällä terveydenhuollon
henkilöstöllä tulee olla oikeus peruskirjan
edellyttämään palkalliseen lisälomaan
tai lyhennettyyn työaikaan. Sosiaalisten oikeuksien komitea
katsoi, että tässä tilanteessa Suomi
rikkoo peruskirjan 2 artiklan 4 kohtaa. Järjestökantelua
koskevassa päätöksessään
Euroopan neuvoston ministerikomitea ei kuitenkaan antanut asiassa
mitään suositusta.
Eduskunta hyväksyi vuoden 1997 valtiopäivillä hallituksen
esityksen säteilylain 72 §:n kumoamisesta (HE
209/1996 vp). Esityksellä poistettiin laista mahdollisuus
asetuksella säätää sairaalassa
tai terveyskeskuksessa työskentelevien henkilöiden
säteilylomasta. Työasiainvaliokunta kiinnitti
asiasta antamassaan mietinnössä (TyVM 3/1997
vp) huomiota siihen, että esityksessä käsiteltiin
Euroopan sosiaalisen peruskirjan säännöksiä varsin
lyhyesti eikä arvioitu, mitä vaikutuksia esityksellä on
Suomea sitoviin velvoitteisiin. Valiokunta totesi, että peruskirjan kannalta
on olennaista, pidetäänkö sairaaloiden ja
terveyskeskusten säteilytyötä 2 artiklan
4 kohdan mukaisena työnä. Lisäksi valiokunta
totesi, että sopimusvelvoitteen kannalta säteilyloman terveydellisillä vaikutuksilla
ei ole ainakaan peruskirjan sanamuodon mukaan merkitystä.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi noudattaa niitä kansainvälisiä sopimuksia
ja sitoumuksia, jotka se on asianmukaisella tavalla sopinut ja hyväksynyt.
Ionisoivan säteilyn aiheuttamia vaaroja terveydenhuoltoalan
työssä ei ole toistaiseksi pystytty poistamaan,
vaan saadun selvityksen mukaan potilaiden kannalta tehokkaiden uusien
hoito- ja tutkimusmenetelmien käyttö on jopa lisännyt
henkilöstön säteilyaltistusta. Tästä syystä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että hallitus yhteistyössä asianomaisten
työmarkkinajärjestöjen kanssa selvittää,
onko tarpeen ryhtyä toimiin lainsäädännön
muuttamiseksi siten, että ionisoivalle säteilylle
altistuvan terveydenhoitohenkilöstön oikeus ylimääräiseen
palkalliseen lomaan turvataan.