Perustelut
         
         Esityksessä ehdotetaan työttömyysturvaa
            koskeviin säännöksiin tehtäviksi
            vuoden 2005 alusta voimaan tulevasta eläkeuudistuksesta
            aiheutuvia muutoksia. Valiokunta on mietinnössään (TyVM
            13/2004 vp) kiirehtinyt hallitusta yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen
            kanssa selvittämään, mitä mahdollisia
            muutoksia esimerkiksi työttömyysturvaan työelämässä pidempään
            jatkamisen tavoitteen johdonmukainen edistäminen edellyttää. 
         
         
         Eläkelainsäädännön
            muutoksiin ja työssäoloajan pidentämistavoitteisiin
            liittyen työttömyysturvasäännöksiä ehdotetaan
            muutettaviksi siten, että työttömyysetuuden
            voisi saada työnteon    tilapäisen
            keskeytymisen ajalta eli esimerkiksi lomautustilanteissa myös
            65 vuotta täyttänyt henkilö. Sen sijaan
            yleistä oikeutta työttömyysetuuksiin
            ei olisi 65. ikävuoden täyttämisen jälkeen.
            Henkilön työsuhteen päättyessä ja
            hänen jäädessään ilman
            työtä 65. ikävuoden jälkeen hänen
            toimeentulonsa turvattaisiin työeläke- ja kansaneläkejärjestelmien
            kautta. 
         
         
         Vuoden 2005 alusta voimaan tulevan eläkeuudistuksen
            mukaan työntekijä voi valintansa mukaan jäädä työeläkelakien
            mukaiselle vanhuuseläkkeelle ikävuosien 63 ja
            68 välisenä     aikana.
            Kansaneläkelain mukainen vanhuuseläkkeen ikäraja
            säilyy kuitenkin 65 vuotena. Eläkeuudistusta koskeneessa
            lausunnossaan (TyVL 23/2002 vp) työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta piti työeläkelaeista poikkeavan
            ikärajan ottamista kansaneläkelakiin ongelmallisena
            ja katsoi, että eläketurvan kokonaisuuden, toimivuuden
            ja selkeyden kannalta olisi ollut perusteltua, että joustava
            vanhuuseläkeikä olisi toteutettu kansaneläkkeessä samalla
            tavoin kuin työeläkkeissä. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että eläkeuudistuksen yhteydessä kansaneläkkeen
            osalta tehty ratkaisu on osaltaan vaikeuttamassa johdonmukaisten
            ja selkeiden ratkaisujen löytämistä siinä,
            miten eläkeuudistuksen tavoitteet otetaan huomioon työttömyysturvaetuuksissa.
            Sairausvakuutuslain mukaisten päivärahojen ikärajat
            on eläkeuudistukseen liittyen päätetty
            nostaa 68 vuoteen. Tämän ratkaisun kanssa linjassa
            olisi ollut muuttaa myös työttömyysturvan
            ikärajat kautta linjan 68 vuoteen. 
         
         
         Hallitus on perustellut esitystään sillä,
            että henkilö ei voisi 65. ikävuoden jälkeen
            työttömäksi jäädessään
            tehdä edullisuusvertailua työttömyysturva-
            ja eläkejärjestelmän myöntämien etuuksien
            tason välillä ja valita sillä perusteella edullisinta
            korvausjärjestelmää. Hallituksen esityksestä ei
            kuitenkaan ilmene, miksi tällainen edullisuusvertailu on
            perusteltua voida tehdä ikävuosien 63 ja 65 välillä,
            mutta ei enää 65. ikävuoden täyttämisen
            jälkeen.
         
         
         Työelämässä jatkamisen tavoitteen
            kannalta ongelmallinen tilanne voi valiokunnan käsityksen
            mukaan syntyä, kun soviteltua päivärahaa saanut
            osa-aikatyötä tekevä henkilö täyttää 65 vuotta.
            Lakiehdotuksen mukaan hänen soviteltu päivärahansa
            lakkaa tällöin. Jos hän haluaa jatkaa
            osa-aikatyötään, hän ei voi
            jäädä työeläkelakien
            mukaiselle vanhuuseläkkeelle. Kansaneläkelain
            mukaisen vanhuuseläkkeen hän voi saada täytettyään
            65 vuotta, vaikka hän jatkaisi työssä.
            Kansaneläke kuitenkin yhteensovitetaan laskennallisen työeläkkeen
            kanssa, joten sen suuruus riippuu työeläkkeen
            määrästä siten, että esimerkiksi
            pääkaupunkiseudulla asuva yksinäinen
            henkilö ei saa kansaneläkettä lainkaan,
            jos hänen laskennallinen työeläkkeensä olisi
            noin   1 020 euroa kuukaudessa. Näin
            ollen lakiehdotuksen mukaisen ratkaisun, jossa soviteltu päiväraha
            päättyy 65 vuoden iässä, voidaan
            katsoa tietyissä tilanteissa kannustavan henkilöä lopettamaan
            työnteon eikä jatkamaan sitä 68. ikävuoteen.
         
         
         Esityksen mukaan 65 vuotta täyttäneillä ja heidän
            työnantajillaan ei olisi velvollisuutta maksaa työttömyysvakuutusmaksua.
            Tätä hallitus perustelee sillä, että näin
            on tarkoitus tukea tavoitetta myöhentää keskimääräistä eläkkeelle jäämisikää ja
            kannustaa pysymään työelämässä. Ehdotusta
            on kuitenkin tältä osin arvosteltu siitä,
            että se ei ole sopusoinnussa vakuutusperiaatteen kanssa. 
         
         
         Esityksessä ehdotetaan lisäksi työttömyyskassalakia
            muutettavaksi siten, että palkansaajakassan jäseneksi
            pääsee palkkatyöntekijä ja yrittäjäkassan
            jäseneksi yrittäjä, joka ei ole täyttänyt
            68 vuotta. Ehdotuksen mukaan yrittäjällä ei olisi
            kuitenkaan pääsääntöisesti
            mahdollisuutta saada työttömyysetuuksia täytettyään
            65 vuotta. Lakiehdotuksen mukaiset työttömyysturvan myöntämistilanteet
            eivät yrittäjien kohdalla käytännössä koskaan
            täyty, koska yrittäjä tai hänen perheenjäsenensä voi
            saada työttömyysturvaa vain yrityksen toiminnan
            loputtua kokonaan tai sen oltua keskeytyneenä vähintään
            4 kuukautta. Sillä, että yrittäjä voisi
            saada jatkaessaan kassajäsenyyttä 65 ikävuoden
            jälkeen yrittäjäkassan kautta ansiosidonnaista
            koulutustukea tai korvausta tullessaan lomautetuksi pian
            yrittäjästä palkansaajaksi siirryttyään,
            ei ole käytännön kannalta merkitystä,
            koska tällaiset tapaukset ovat erittäin harvinaisia
            yli 65-vuotiailla. Tähän nähden voidaan
            pitää yrittäjien kannalta jossain määrin
            harhaanjohtavana, että jäsenyys kassassa voisi
            jatkua 68 ikävuoteen saakka.