Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Työttömyysturvan rahoitus perustuu nykyisellään
kollektiivisiin maksuihin, eikä järjestelmä sisällä sellaista
yksittäisen työnantajan vastuuta, jota eläkepuolella
sovelletaan. Työnantajan työttömyysvakuutusmaksut
määräytyvät yksinomaan palkkasumman
perusteella.
Nyt käsiteltävänä olevalla
esityksellä ikääntyneiden työttömien
toimeentuloturvan rahoitus siirretään eläkejärjestelmästä työttömyysvakuutusjärjestelmään
siten, että työttömyysturvan rahoitukseen
luodaan omavastuujärjestelmä, joka vastaa suurtyönantajien
rahoitusvastuuta työttömyyseläkkeistä.
Aiheuttamisperiaatteen mukaan määräytyvän työnantajan
omavastuumaksun tarkoituksena on saneeraustilanteissa hillitä työnantajan
halukkuutta ikääntyvien työntekijöiden
irtisanomiseen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ikääntyvien työntekijöiden
mahdollisuutta säilyttää työnsä tuetaan
näin myös taloudellisin ohjauskeinoin. Samalla
valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että aiheuttamisperiaatteen
soveltaminen laajemminkin työnantajien työttömyysvakuutusmaksun
määräytymisessä voisi olla omiaan
kannustamaan yrityksiä pitkäjänteisen,
henkilöstön osaamiseen ja jaksamiseen panostavan
henkilöstöpolitiikan kehittämiseen.
Esitykseen ei sisälly ehdotusta työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
porrastuksen muuttamiseksi. Koska porrastuksen mukaisia palkkasummia
ei ole tarkistettu vuoden 1995 jälkeen, maksurasituksen
jakautuminen työnantajien kesken on muuttunut ja maksu
kohdistuu alkuperäistä tarkoitusta ankarammin
pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, joilla on suuri työllistävä vaikutus.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus ryhtyy välittömästi
toimenpiteisiin käynnistääkseen neuvottelut
työmarkkinajärjestöjen kanssa työnantajien
keskinäisen maksurasituksen jakautumisen palauttamiseksi
alkuperäisen tarkoituksen mukaiseksi tarkistamalla työnantajan työttömyysvakuutusmaksun
porrastusrajaa.
Työeläkelisän rahoitukseen tarkoitetun
osuuden tilitys valtion eläkerahastoon
Työeläkelisän rahoitusta ei ole kattavasti
järjestetty valtionhallinnon ulkopuolisten
työnanta-jien palveluksessa olevien valtion eläkejärjestelmän
piiriin kuuluvien henkilöiden osalta. Näitä ovat esimerkiksi kuntien
peruskoulujen ja lu-kioiden henkilökunta samoin kuin yksityisten valtionapulaitosten
henkilökunta. Heidän työnantajansa maksavat
työnantajan työttömyysvakuutusmaksua
normaaliin tapaan, ja maksut kerätään
tapaturmavakuutusmaksun yhteydessä vakuutuslaitosten kautta
työttömyysvakuutusrahastoon. Kuitenkaan näistä maksuista
ei tilitetä asianmukaista osuutta valtion eläkerahastoon työeläkelisän
rahoittamiseen. Valiokunnalle toimitettujen arvioiden mukaan tilittämättä jää vuosittain
useita miljoonia euroa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus ryhtyy välittömästi
toimenpiteisiin, jotta vakuutusperiaatteen mukaisesti valtion eläkerahastolle työeläkelisien
rahoitukseen ohjataan valtion eläketurvan piirissä olevien
henkilöiden osuus työnantajan työttömyysvakuutusmaksuina
kerätyistä varoista. Asian merkitys korostuu entisestään,
jos omavastuumaksun myötä myös valtion virastot
ja liikelaitokset alkavat tulevaisuudessa maksaa työnantajan
työttömyysvakuutusmaksua.
Eräitä muutosvaiheen rahoitusjärjestelyjä
Esitykseen ei sisälly kattavia säännöksiä työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen koulutustuen ja ylläpitokorvausten rahoituksesta
eikä niissä noudatettavasta menettelystä.
Niistä on säädettävä lailla.
Lisäksi ansiotukena maksettavan koulutustuen ennakkojen
maksamismenettelyssä on tarkoitus siirtyä työttömyyspäivärahojen osalta
noudatettavaan käytäntöön vuoden
2004 alusta. Näiden etuuksien rahoituksen järjestämiseksi
julkisesta työvoimapalvelusta annettavan lain voimaantulosäännöksiin
ehdotetaan otettavaksi siirtymäsäännös,
jonka mukaan vuoden 2003 ajan opintososiaalisten etuuksien sekä muiden
Kansaneläkelaitoksen maksamien ylläpitokorvausten
rahoittamiseen sovelletaan työvoimapoliittisesta aikuiskoulutuksesta
annetun lain 30 §:n mukaista rahoitusmenettelyä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus välittömästi selvittää,
miten tarvittavat rahoitussäännökset vuoden
2004 alusta lähtien järjestetään
pysyvällä tavalla.
Eduskunnan hyväksyttävänä on
parhaillaan ehdotus Koulutusrahastosta annettavaksi laiksi. Sen
voimaantulosäännöksen mukaan erorahaa voidaan
edelleen maksaa ennen 1.1.2003 päättyneen työsuhteen
ja erorahan aikuiskoulutuslisää ennen 1.1.2003
alkaneen koulutuksen perusteella. Näiden etuuksien rahoituksen
turvaamiseksi lakiehdotukseen työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta tulee lisätä asiaa
koskeva voimaantulosäännös.