TYÖELÄMÄ- JA TASA-ARVO-VALIOKUNNAN LAUSUNTO 24/2004 vp

TyVL 24/2004 vp - U 46/2004 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston kirjelmä komission ehdotuksesta neuvoston päätökseksi Euroopan unionin jäsenvaltioille annettavasta valtuutuksesta ratifioida Kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimus nro 185 (merenkulkijoiden henkilöllisyystodistukset)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunnan puhemies on 7 päivänä lokakuuta 2004 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän komission ehdotuksesta neuvoston päätökseksi Euroopan unionin jäsenvaltioille annettavasta valtuutuksesta ratifioida Kansainvälisen työjärjestön (ILO) yleissopimus nro 185 (merenkulkijoiden henkilöllisyystodistukset) (U 46/2004 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

hallitussihteeri Liisa Saastamoinen, työministeriö

oikeudellinen asiantuntija Veli-Pekka Rautava, ulkoasiainministeriö

lainsäädäntöneuvos Joni Heliskoski, oikeusministeriö

lupahallintopäällikkö Anne Aaltonen, sisäasiainministeriö

ylitarkastaja Ari Raatikainen, Tietosuojavaltuutetun toimisto

asiamies Reima Angerman, Suomen Konepäällystöliitto ry

toiminnanjohtaja Bo Gyllenberg, Suomen Laivanpäällystöliitto ry

liittosihteeri Pekka Teräväinen, Suomen Merimies-Unioni ry

työmarkkina-asiamies Kimo Kostiainen, Ålands Redarförening rf

Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet

, Rahtialusyhdistys ry

, Suomen Ammattikalastajaliitto SAKL ry

, Suomen Varustamoyhdistys ry

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Komissio on 30 päivänä heinäkuuta 2004 tehnyt ehdotuksen neuvoston päätökseksi, jonka mukaan jäsenvaltioiden tulee toteuttaa toimenpiteet, joiden avulla ne voivat jättää yleissopimusta koskevat ratifiointiasiakirjansa samanaikaisesti ILOn työtoimiston pääjohtajalle ennen 1 päivää joulukuuta 2005. Jäsenvaltioiden tulee ennen 1 päivää kesäkuuta 2005 neuvostossa informoida komissiota siitä, milloin ne arvioivat saavansa mainittujen toimenpiteiden edellyttämät parlamentaariset menettelynsä valmiiksi. Tämän perusteella tullaan määrittelemään ratifiointiasiakirjojen yhteinen jättöpäivä ja menettelyä koskevat yksityiskohtaiset säännöt.

Valtioneuvoston kanta

Suomi pitää ILOn merenkulkijoiden henkilöllisyystodistuksia koskevaa yleissopimusta instrumenttina, jonka avulla merenkulkijoiden henkilöllisyystodistuksien oikeaperäisyyttä voidaan merkittävästi parantaa ja samalla säilyttää heidän oikeutensa maissakäyntiin ja kauttakulkuun. Ottaen kuitenkin huomioon seikat, jotka tällä hetkellä estävät yleissopimuksen ratifioinnin Suomessa, ja selvityksen oikeusperustasta Suomi katsoo, ettei komission ehdotusta tulisi nykyisessä velvoittavassa muodossaan hyväksyä. Mikäli komission ehdotus hyväksytään, se tulee hyväksyä muodossa, jossa jäsenvaltioille annetaan riittävästi aikaa tarvittaviin lainsäädännöllisiin ja muihin uudistuksiin. Komission ehdotuksen suhdetta EU:n tietosuojadirektiiviin tulisi edelleen selvittää. Lisäksi tulisi selvittää ehdotuksen hyväksymisestä aiheutuvia kustannuksia.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Komission ehdotuksen mukaan yleissopimus edistää merkittävästi merenkulkualan turvallisuuden parantamista kansainvälisellä tasolla ja merenkulkijoiden ihmisarvoisten elin- ja työolosuhteiden turvaamista, minkä vuoksi sen määräyksiä olisi suotavaa ryhtyä soveltamaan mahdollisimman pian. Yleissopimusta koskeviin neuvotteluihin osallistuneet jäsenvaltiot ovat äänestäneet yleissopimuksen hyväksymisen puolesta, ja komissio katsoo, että on syytä osoittaa toimenpiteillä selkeästi myös muille valtioille, että yhteisö pitää tätä yleissopimusta tärkeänä.

Valiokunta yhtyy komission näkemykseen yleissopimuksen tärkeydestä ja kannattaa komission pyrkimystä viestittää näkemykseksestä selkeästi myös muille valtioille.

Valtioneuvoston kannan mukaan komission ehdotusta neuvoston päätökseksi ei tulisi nykyisessä velvoittavassa muodossaan hyväksyä. Mikäli komission ehdotus hyväksytään, se tulee hyväksyä muodossa, jossa jäsenvaltioille annetaan riittävästi aikaa tarvittaviin lainsäädännöllisiin ja muihin uudistuksiin.

Valiokunta on käsitellyt yleissopimuksen hyväksymiseen liittyviä kysymyksiä hallituksen esityksestä (HE 196/2004 vp) antamassaan mietinnössä (TyVM 17/2004 vp). Valiokunta viittaa mietinnössä esittämiinsä kannanottoihin ja toteaa, että Suomella on lainsäädännöllisiä ja käytännöllisiä esteitä, joiden johdosta sopimuksen ratifioiminen vuoden 2005 joulukuuhun mennessä on ongelmallista.

Ongelmia liittyy muun muassa siihen, että yleissopimuksen mukaiseen merenkulkijoiden henkilöllisyystodistukseen tuleva biometrinen tunniste poikkeaa toteutukseltaan EU-passeihin kaavailluista biometrisista tunnisteista. Merenkulkijoiden henkilöllisyystodistukseen sisältyvä biometrinen tunniste perustuu numeroina kaksiulotteiseen viivakoodiin tallennettuun sormenjälkeen, ja sen kehittäminen on tapahtunut yhteistyössä Kansainvälisen standardisoinnin keskusjärjestön (ISO) ja Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) kanssa. Yleissopimuksen mukaisen tekniikan valintaan on vaikuttanut pyrkimys täyttää tarvittavat turvallisuusvaatimukset mahdollisimman kohtuullisin kustannuksin.

EU-kansalaisten passeihin on suunniteltu kasvokuvan ja sormenjäljen sisältäviä siruun tallennettuja biometrisia tunnisteita. Käytettävyyden ja kustannusten kannalta tarkoituksenmukaista olisi, että passeissa ja merenkulkijoiden henkilöllisyystodistuksissa käytettäisiin sormenjälkien tallentamisen osalta samaa tekniikkaa. Valiokunta pitää tärkeänä, että passeja koskevassa päätöksenteossa Euroopan unionissa otetaan huomioon yleissopimuksen vaatimukset ja pyritään käytettävien tekniikkojen parempaan yhteensovittamiseen.

Saadun selvityksen mukaan komission ehdotusta on käsitelty neuvoston viisumityöryhmässä 12.10.2004. Tässä käsittelyssä komission ehdotuksen mukainen valtuutus yleissopimuksen ratifioimiseen on saanut laajaa kannatusta, mutta monet delegaatiot ovat suhtautuneet kielteisesti vaatimukseen sopimuksen yhtäaikaisesta ratifioinnista kaikissa jäsenmaissa. Tästä syystä puheenjohtajamaa on esittänyt 2 artiklan poistamista, mikä merkitsisi, että kukin jäsenmaa voisi toteuttaa ratifioinnin haluamassaan aikataulussa. Valiokunnan mielestä Suomi voisi kannattaa näin muutettua komission ehdotusta. Valiokunta korostaa kuitenkin pitävänsä tärkeänä, että hallitus ryhtyy välittömästi toimenpiteisiin lainsäädännöllisten ja käytännöllisten esteiden poistamiseksi, niin että yleissopimus voidaan ratifioida mahdollisimman pian.

Lausunto

Lausuntonaan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ilmoittaa,

että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä mainituin huomautuksin.

Helsingissä 9 päivänä joulukuuta 2004

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • pj. Jukka Gustafsson /sd
  • vpj. Anne Holmlund /kok
  • jäs. Tarja Cronberg /vihr
  • Sari Essayah /kd
  • Susanna Haapoja /kesk
  • Anneli Kiljunen /sd
  • Esa Lahtela /sd
  • Riikka Moilanen-Savolainen /kesk
  • Terhi Peltokorpi /kesk
  • Leena Rauhala /kd
  • Paula Risikko /kok
  • Jukka Roos /sd
  • Tero Rönni /sd
  • Kimmo Tiilikainen /kesk
  • vjäs. Tatja Karvonen /kesk
  • Matti Kauppila /vas

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Ritva Bäckström