Perustelut
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta tarkastelee lausunnossaan
valtioneuvoston periaatepäätöstä TVO:n
hakemukseen ydinvoimalaitosyksikön rakentamisesta ainoastaan
oman toimialansa osalta. Lausunnossa on ensin tarkasteltu periaatepäätökseen
liittyvien työllisyysarviointien puutteellisuutta. Tämän
jälkeen lausunnossa on selvitelty uuden ydinvoimalaitosyksikön
vaikutuksia Suomen energiahuoltoon ja työllisyyteen. Valiokunta
ei ole pitänyt tarkoituksenmukaisena äänestää ydinvoimalaitosyksikön
rakentamisesta. Tästä syystä lausunnon
lopuksi on esitetty paitsi valiokunnan yhteiset johtopäätökset
Suomen energiapolitiikan kehittämiseksi myös ydinvoimalaitosyksikön
rakentamista puoltavia ja vastustavia työllisyysnäkökohtia.
1 Työllisyysvaikutusselvitysten puutteellisuus
Valtioneuvoston periaatepäätöksessä ei
ole erikseen tarkasteltu hakemuksen työllisyysvaikutuksia.
Päätöksen perusteluissa on viitattu kansallisen
ilmastostrategian valmistelun yhteydessä tehtyjen skenaarioiden
kansan- ja valtiontaloudellisiin vaikutuksiin.
Valiokunta totesi ilmastostrategiasta antamassaan lausunnossa
(TyVL 5/2001 vp), että ilmastostrategiassa ei
ole erikseen tarkasteltu sen toteuttamisvaihtoehtojen työllisyysvaikutuksia. Kansantaloudellisissa
vaikutuksissa on todettu strategian toimien johtavan työllisyyden
alenemiseen 6 000—11 000 henkilötyövuodella. Ydinvoimavaihtoehdossa
työllisyys heikkenisi noin 2 000 henkilötyövuotta
vähemmän kuin maakaasuvaihtoehdossa. Laskelmat
perustuvat energiaverotuksen kiristämisen vaikutuksiin kansantalouteen
ja kotitalouksien kulutusmahdollisuuksiin ja tätä kautta
työllisyyteen. Lyhyen aikavälin työllisyysvaikutuksia
ydinvoiman lisärakentamisesta tai energiansäästöinvestoinneista
ei laskelmissa ole mukana. Vaikutuksia energiateknologian vientimahdollisuuksiin
ei myöskään ole otettu huomioon. Näistä syistä valiokunta
piti työllisyysvaikutusten selvittämistä ilmastostrategiassa
puutteellisena ja katsoi, että työllisyysvaikutusten
kattavaan ja monipuoliseen selvittämiseen olisi tullut
kiinnittää enemmän huomiota strategiaa
laadittaessa.
Valiokunta toistaa näkemyksensä ilmastostrategian
työllisyysvaikutusselvitysten puutteellisuudesta. Työllisyysvaikutukset
olisi valiokunnan käsityksen mukaan tullut kattavasti selvittää viimeistään
nyt harkittaessa käsiteltävänä olevan
hakemuksen yhteiskunnan kokonaisedun mukaisuutta.
2 Uuden ydinvoimalaitosyksikön merkitys Suomen energiahuollolle
2.1 Taustaa
Tavoitteeksi Suomen energiataloudelle on asetettu energian saatavuuden turvaaminen,
energian hinnan pitäminen kohtuullisena sekä energian tuotannon
ja käytön ympäristövaikutusten
pitäminen hyväksyttävinä. Suomen
energiatalous on 1990-luvulla muuttunut valtiovallan sääntelemästä ja
monopolien hallitsemasta toiminnasta osaksi markkinataloutta. Nykyisin valtio
voi vaikuttaa energiaratkaisuihin lähinnä verotuksen
rakenteella ja yksityiskohdilla sekä harjoitettavalla tukipolitiikalla.
Sähkömarkkinoiden avautuminen alkoi Euroopassa
1990-luvulla ja Suomen markkinat avattiin vuonna 1995. Direktiivit
EU:n sähkö- ja kaasumarkkinoiden vapauttamisesta
tulivat voimaan vuosina 1997 ja 1998. Vuonna 2000 noin 70 prosentissa
EU-maista oli energiamarkkinat avattu kilpailulle. Pohjoismaat muodostavat
yhtenäisen sähkömarkkina-alueen, jossa
käydään rajat ylittävää kauppaa.
EU:n tavoitteena on saada sähkö- ja kaasumarkkinat
mahdollisimman nopeasti kokonaan vapaiksi EU:n alueella. Siirtoyhteyksien
kehittämiseksi EU:n tukea on tarkoitus ohjata 13 prioriteettihankkeeseen,
joiden joukossa on Tanska—Saksa-sähkönsiirtokapasiteetin
vahvistaminen ja kaasuputken vetäminen Venäjältä Suomenlahden
ja Itämeren kautta Saksaan. Keski-Euroopan sähkömarkkinoiden
avautumisen odotetaan tuovan esiin ylikapasiteettia ja alentavan
hintoja.
Suomeen tuotiin vuonna 1999 sähköä noin
11 TWh ja vuonna 2000 noin 12 TWh. Molempina vuosina tuonnista vajaat
5 TWh oli Venäjältä. Suuriin tuontimääriin
vaikuttivat runsaat vesivuodet Ruotsissa ja Norjassa. Vuonna 2001
sähkön nettotuonti Suomeen oli 10 TWh, josta 7,7 TWh
tuotiin Venäjältä.
EU:n ja Venäjän välillä on
sovittu energia-alan yhteistyön lisäämisestä.
Venäjä haluaisi kasvattaa sähkön
vientiä valuuttatulojen lisäämiseksi.
Talouden romahdus laski sähkön kulutusta ja sähkön
hintaa kotimarkkinoilla. Vientituloja tarvittaisiin myös
voimaloiden kunnostamiseen. Venäjän sähköstä tuotetaan
pääosa kaasulla, hiilellä ja vesivoimalla.
Vuonna 2000 kaasun osuus lämpövoimaloiden polttoaineesta
oli 64 %, hiilen 31 % ja masutin 5 %.
Lämpövoimaloiden osuus koko sähkön
tuotannosta oli 68 %. Näin laskettuna kaasun osuus
Venäjän sähkön kokonaistuotannosta
vuonna 2000 oli 44 % ja hiilen 21 %. Vesivoiman
osuus oli vajaat 17 % ja ydinvoiman osuus 15 %.
Vuonna 2000 sähkön kokonaiskulutus Suomessa
oli 79,1 TWh ja vuonna 2001 81,6 TWh. Ilmastostrategian selvitysten
mukaan kulutus nousisi hieman yli 90 TWh:iin vuonna 2010 ja 99 TWh:iin
vuonna 2020, jos mitään ei tehdä. Maakaasuvaihtoehdossa
kulutus olisi sähköveroon ja sähköntuotannon
rakenteeseen tehtävien muutosten sekä energiansäästötoimenpiteiden seurauksena
87,9 TWh vuonna 2010 ja 94,7 TWh vuonna 2020. Lisäydinvoimavaihtoehdossa
sähkön kulutuksen arvioidaan olevan jonkin verran
suurempaa. Hallitus sitoutui ydinvoimalayksikköä koskevan
periaatepäätöksen yhteydessä käyttämään
tarpeellisia lainsäädännöllisiä ja
taloudellisia ohjauskeinoja sähkön säästötavoitteiden
ja niihin liittyvien investointien toteutumisen turvaamiseksi pyrkimyksenä sähkönkulutuksen
kasvun pitäminen samalla tasolla kuin maakaasuvaihtoehdossa.
Valiokunnalle on esitetty myös isompia kulutusarvioita.
Esimerkiksi Euroopan komission arvio Suomen sähkönkulutuksesta
vuonna 2010 on 97,0 TWh.
2.2 Sähkön hinta ja huoltovarmuus
Suomessa tehtyjen tuotantokustannusarvioiden perusteella ydinvoima
näyttäisi kilpailukykyiseltä kaasu- ja
kivihiilivoimaan verrattuna 5 %:n laskentakorolla. Sen
sijaan 10 %:n laskentakorolla kaikkien kolmen tuotantomuodon
kustannukset olisivat lähellä toisiaan vuotuisen
käyttöajan ollessa yli 6 000 tuntia. EU:n käyttämässä OECD:n
vertailussa tuotantokustannukseksi on Suomen osalta saatu maakaasukombissa
2,6 ja ydinvoimassa 3,8 senttiä kilowattituntia kohden.
Energian, erityisesti sähkön toimitusvarmuus on
keskeinen tekijä mille tahansa teolliselle ja korkean sähköistysasteen
omaavalle yhteiskunnalle. Sähköä on tuotettava
joka hetki yhtä paljon kuin sitä kulutetaan, muuten
sähkön jakelussa saatetaan joutua vakavaan häiriötilaan,
joka voi lamauttaa suuren osan yhteiskunnan toiminnoista. Myös
useimmat lämmitysjärjestelmät ovat sähköstä riippuvaisia.
Pohjoismaiden yhteisellä markkina-alueella voimayhtiöiden
toiminta ei rajoitu yksittäisen valtion rajojen sisäpuolelle,
vaan yhtiöt voivat rakentaa tuotantokapasiteettia sinne,
missä investoinnille saa parhaan tuoton tai toimintaolosuhteet
ovat muutoin parhaat. Voimantuotannon mahdollinen keskittyminen
joihinkin maihin ei ole normaalissa markkinatilanteessa ongelmallista,
mutta sillä on vaikutusta yksittäisten maiden
huoltovarmuuteen kriisitilanteessa.
Sähkömarkkinoiden avauduttua sähkön
markkinahinnat putosivat ylikapasiteetin takia. Suuren osan vuotta
pörssihinta alitti hiililauhdevoiman muuttuvat kustannukset,
jolloin lauhdevoimaloita ei kannattanut käyttää.
Uutta voimalakapasiteettia rakennettiin Pohjoismaissa tuulivoimaloita
lukuun ottamatta lähinnä vain paikallisesti tarvittavan
kaukolämmön tai prosessihöyryn takia.
Vuonna 2001 pörssisähkön hinta nousi
noin 60 prosenttia laskeakseen taas hieman vuoden 2002 alkupuolella.
Hintataso ei kuitenkaan ole vieläkään
riittävä houkutellakseen sähkön
tuotantokapasiteetin rakentamiseen. Kapasiteettitilanteen vähitellen
tiukentuessa hintatason odotetaan kuitenkin nousevan.
Avoimilla sähkömarkkinoilla ei keskitetty kapasiteetin
suunnittelu ole enää mahdollista, vaan uusien
voimalaitosten rakennuspäätökset jäävät
alan yrityksille. Investoijat ja rahoittajat kantavat vastuun siitä,
että hanke on liiketaloudellisesti järkevä ja
tarpeellinen. Kilpailluilla markkinoilla yksikön käyttö energiantuotantoon ei riipu
kokonaiskustannuksista vaan muuttuvien kustannusten suhteesta markkinahintaan.
Periaatepäätöksen selvitysten mukaan
(liite 3 s. 25—26) ydinvoimaan liittyvät taloudelliset, tekniset
tai poliittiset ongelmat muissa maissa ja niiden ydinvoimayhtiöissä voivat
heijastua ydinvoimalaitosten käyttöön
Suomessa. Ydinvoimalaitoksissa tapahtuvat onnettomuudet tai turvallisuutta
vaarantavat tapahtumat vaikuttavat ydinvoiman käyttöön
myös Suomessa. Jos turvallisuusviranomaiset epäilevät
onnettomuuden tai tapahtuman syyn olevan sellaisen, että samasta
syystä voisi vastaavanlainen tilanne syntyä muissakin
ydinvoimalaitoksissa, saatetaan monia voimalaitosyksiköitä joutua
sulkemaan hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Toisaalta muualla
tapahtuneen onnettomuuden seurauksena poliittiset paineet ydinvoimalaitosten
sulkemiseksi voivat muodostua niin suuriksi, että ydinvoimayksiköitä ryhdytään
sulkemaan myös Suomessa. Tämä on ennen
kaikkea taloudellinen riski tuottajille, mutta se vaikuttaa välillisesti
myös sähköhuollon varmuuteen ja sähkömarkkinoiden
toimivuuteen sekä sähkön hintaan.
TVO:n taloudellinen asema on turvattu osakassopimukseen sisältyvällä ostovelvoitteella.
Investointiriski
kohdistuu siten ensi sijassa osakkaisiin, jotka ovat velvollisia
ostamaan tuotetun sähkön kustannuksista riippumatta.
TVO:n osakkaita ovat Pohjolan Voima, Fortum ja Kemira sekä eräät
voimayhtiöt. Pohjolan Voiman suurimmat osakkaat ovat UPM-Kymmene
Oy ja Stora Enso. Pohjolan Voiman muut osakkaat ovat pääasiassa
voimayhtiöitä. Ydinvoimalaitoksen sulkemistilanteessa
kariutuvat investoinnit voisivat siten heijastua paitsi voimayhtiöiden
myös energiavaltaisen teollisuuden toimintaedellytyksiin.
Huoltovarmuuden kannalta uuden ydinvoimalaitosyksikön
rakentamisella on sekä varmuutta parantavia että heikentäviä vaikutuksia.
Huoltovarmuutta parantaa se, että nimenomaan Suomeen syntyy
lisää tuotantokapasiteettia. Ydinvoimalaitosyksikön
suuren koon takia joudutaan kiinnittämään
erityistä huomiota laajojen sähkönjakelun
keskeytysten estämiseen. Uusi ydinvoimalaitosyksikkö aiheuttaisi
lisää kustannuksia sähkön siirtojärjestelmälle,
koska se lisäisi häiriöreservien tarvetta
ja saattaisi vaatia myös runkoverkon vahvistamista. Toisaalta
alhaisempien tuotantokustannusten arvioidaan laskevan sähkön
markkinahintaa enemmän kuin suuresta koosta aiheutuvat
kustannukset nostaisivat siirtokustannuksia.
Sähköjärjestelmän tulee
pystyä toimimaan, vaikka häiriötilanteessa
suurin voimalaitosyksikkö tai kriittinen verkko-osa vikaantuisi
ja olisi poissa käytöstä. Toiminta varmistetaan
häiriöreserveillä, joiden suuruus määräytyy
suurimman mahdollisen tehovajauksen perusteella ja jotka on jaettu
Pohjoismaiden kesken kantaverkko-organisaatioiden hoidettaviksi.
Kantaverkkoyhtiö kerää häiriöreservien
kustannukset kantaverkkotariffin kulutusmaksuissa. Uuden ydinvoimalaitosyksikön
suuri koko aiheuttaa vara- ja häiriökapasiteetin
lisäämistarpeen.
Sähköntuotantokapasiteetti jaetaan vuosittaisen
käyntiasteen mukaan pohja- ja keskikuorma- sekä huippulaitoksiin.
Ydinvoimalaitokset ja teollisuuden tuotantoprosessiin liittyvät
sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokset
tuottavat ns. pohjakuormaa eli läpi vuoden jatkuvaa perustuotantoa.
Kaukolämpöön liittyvät yhteistuotantolaitokset
käyvät vain lämmityskauden ja lauhdevoimalaitokset
täydentävät muuta tuotantoa pohjoismaisen
sähkön kysynnän sekä vesi-, ydin-
ja tuulivoiman ja yhteistuotannon tarjonnan mukaisesti. Huippulaitokset
tuottavat sähköä vain lyhytkestoisissa
kuormitushuipuissa.
Suomen sähkönkulutus vaihtelee vuorokaudenajan,
viikonpäivän ja vuodenajan mukaan. Kulutushuippu
osuu kylmän pakkaspäivän arkiaamupäivään.
Teollisuus kuluttaa noin puolet sähköstä,
ja teollisuuden sähköstä valtaosa on prosessiteollisuuden
tasaista kulutusta.
Sähkön tuotantokapasiteetti eli kulutushuipun
aikana yhtä aikaa käytettävissä oleva
kapasiteetti ilman tuontia oli Suomessa vuoden 2000 alussa 14 670
MW, ja sen jälkeen rakennetuilla yhdistetyillä sähkön
ja lämmön tuotantolaitoksilla sitä on
lisätty hieman yli 400 MW. TVO:n hakemuksen perusteluissa
on esitetty Suomessa sijaitsevan sähkön tuotantokapasiteetin
tarpeen olevan vuonna 2010 noin 2 850 MW ja vuonna 2015 noin 3 850
MW nykyistä suurempi.
2.3 Vaikutukset uusiutuvan energian käyttöön ja
energian säästöön
Usiutuva energian käytön edistäminen
Ilmas- tostrategian mukaan uusiutuvan
energian edistämisohjelma toteutetaan energianhankintavaihtoehdosta
riippumatta. Ohjelman tavoitteiden saavuttaminen riippuu valtion
budjetissa tukeen osoitettavista varoista. Teollisuus on ilmoittanut
sitoutuvansa edistämään uusiutuvan energian
käyttöä ohjelman tavoitteiden mukaisesti ydinvoimalaitoshankkeen
toteutumisesta riippumatta edellyttäen, ettei valtiovalta
korota energiaverotusta. Teollisuuden puunkäyttö energian lähteenä riippuu
tuotantolaitosten käyttöasteesta ja siten tuotteiden
maailmanmarkkinatilanteesta ja yritysten kilpailukyvystä.
Lisäydinvoiman oletetaan hieman kasvattavan metsäteollisuuden
tuotantoa, jolloin sivutuotteena saataisiin enemmän puuperäistä polttoainetta,
joka kuitenkin kuluu metsäteollisuuden kasvavan energiatarpeen
tyydyttämiseen.
Valtioneuvoston taustaselvitysten mukaan (liite 3 s. 28) uuden
ydinvoimalaitosyksikön sähkön hintaa
alentava vaikutus vähentäisi uusiutuviin energioihin
perustuvien sähköntuotantomuotojen kilpailukykyä.
Ohjelman eteneminen voitaisiin kuitenkin taata parantamalla vastaavasti
uusiutuvilla energioilla tuotetun sähkön kilpailukykyä tehostamalla
nykyisten tukimuotojen käyttöä taikka
ottamalla käyttöön verkonhaltijoille
säädettävät ostovelvoitteet
tai ns. vihreiden sertifikaattien kauppaan perustuva järjestelmä.
Useat EU-maat suosivat uusiutuvaan energiaan
pohjaavaa sähkön tuotantoa lainsäädännöllä,
joka velvoittaa sähköyhtiöt maksamaan uusiutuvalla
energialla tuotetulle sähkölle kiinteän,
houkuttelevan korvauksen. Kustannukset jakautuvat kaikille energiayhtiöiden
asiakkaille, eikä valtion tarvitse tukea tuotantoa. Tässä ns. kiinteän
tariffin järjestelmässä sähkönjakelijoilla
on velvollisuus ostaa toimialueellaan uusiutuvalla energialla tuotettu
sähkö. Ennalta varma tulovirta vähentää uuden
laitoksen riskejä ja tekee investoinnit houkuttelevammiksi.
Kiinteiden tariffien avulla on Saksassa ja Tanskassa saatu nostettua
merkittävästi etenkin tuulivoiman osuutta energiantuotannossa,
mutta järjestelmiä ei pidetä riittävästi
kustannustehokkuuteen kannustavina. Kustannustehokkuuden kannalta
parempana pidetään ns. vihreiden sertifikaattien
järjestelmiä, joissa uusiutuvan sähkön tuottajille
jaetaan sertifikaatteja, joita sähkön käyttäjät
velvoitetaan ostamaan ja tilittämään valtiolle.
Tällainen järjestelmä on käytössä tai sitä ollaan
ottamassa käyttöön Ruotsissa, Tanskassa,
Belgiassa, Hollannissa ja Englannissa.
Sähkön ja lämmön yhteistuotanto
on ollut taloudellisesti kannattavaa verrattuna erilliseen sähköntuotantoon.
Halpa sähkö on kuitenkin vähentänyt
myös yhteistuotannon kannattavuutta. Ilmastostrategian
tavoitteena on taloudellisesti ja teknisesti kannattavan sähkön
ja lämmön yhteistuotantopotentiaalin hyödyntäminen.
Valtioneuvoston taustaselvitysten mukaan (liite 3 s. 29) uuden ydinvoimalaitosyksikön
sähkön hintaa alentava vaikutus saattaa vähentää varsinkin pienien
yhteistuotantolaitosten kannattavuutta ja siten jopa estää uudet
investoinnit. Jos yhteistuotannon kilpailukyky ei tulevaisuudessa
ole riittävä, taloudelliset ohjauskeinot pyritään
strategian mukaan mitoittamaan siten, että houkute investoida
yhteistuotantoon paranee.
Energian säästön edistäminen.
Ilmastostrategian mukaan energiansäästöohjelma
toteutetaan energianhankintavaihtoehdosta riippumatta. Valtioneuvoston
taustaselvityksen mukaan (liite 3 s. 29) sähkön
säästöön kohdistuvien investointien
kannattavuus olisi halvemman sähkön hinnan johdosta
ydinvoimavaihtoehdossa jonkin verran huonompi, ellei hintaa esimerkiksi verotuksella
muuteta. Säästötavoitteiden saavuttamiseen
vaikuttavat myös valtion budjetissa toimintaan osoitettavat
varat.
3 Työllisyysvaikutukset
3.1 Rakennusaikaiset työllisyysvaikutukset
Rakennusaikaiset työllisyysvaikutukset ovat suurimmat
kalleissa energiainvestoinneissa, joita ydinvoimaloiden lisäksi
ovat vesi- ja tuulivoimalat. Seuraavaksi eniten työllistävät
rakennusaikana hiili-, puu- ja turvevoimalat ja vähiten
investointikustannuksiltaan halvimmat eli kaasu- ja öljyvoimalat.
Hakemuksen mukaisen 1 000—1 600
megawatin ydinvoimalaitoksen rakentamisvaiheen työllistäväksi
vaikutukseksi Suomessa on arvioitu 27 500—33 700
henkilötyövuotta. Tästä suorien työvoimavaikutusten osuus olisi 11
000—13 500 henkilötyövuotta. Välilliset
työvoimavaikutukset työmaan lähialueiden
palveluille ja elinkeinoelämälle on arvioitu noin
1,5—1,6-kertaisiksi suoriin työllisyysvaikutuksiin verrattuna.
Laitospaikalla tapahtuvat rakennus- ja asennustyöt työllistäisivät
arviolta 1 500—2 000 henkilöä vuodessa.
Ydinvoimalaitoshankkeen rakentamiskustannukset on arvioitu 1,7—2,5
miljardiksi euroksi. Kotimaisen työn, materiaalien ja laitteiden
osuuden on arvioitu muodostavan noin puolet investointikustannuksista.
3.2 Energia-alan työllisyysvaikutukset
Energiapäätöksillä on välitön
vaikutus energia-alan työllisyyteen. Työministeriön selvitys-ten
mukaan energiatoimialat työllistävät noin 50
000 henkilöä, välilliset vaikutukset
mukaan lukien noin 75 000 henkilöä. Energiasektori työllistää suoraan
teollisuudeksi luokitelluilla toimialoilla noin 21 000
henkilöä, joista noin 16 000 työskentelee
sähkön ja kaukolämmön tuotannossa
ja jakelussa, noin 3 000 henkilöä öljynjalostuksessa ja maakaasualalla sekä noin
2
000 kotimaisen polttoaineen hankinnassa. Lisäksi energia-alan
palvelusektori, kuten liikenne- ja muiden polttoaineiden jakeluverkosto,
on merkittävä työllistäjä.
Alueellisesta näkökulmasta tarkasteltuna ydinvoiman
rakentamisen ja käytön aikainen työllisyysvaikutus keskittyy
Loviisan tai Eurajoen seuduille. Molemmilla paikkakunnilla työllisyystilanne
on maan keskiarvoa heikompi.
Ydinvoimalayksikön käytönaikaiset
työllisyysvaikutukset.
Ydinvoimalan laitospaikalle syntyisi 150—200 uutta
pysyvää työpaikkaa ja vuosiseisokkien
aikainen kokonaistyömäärä voisi nousta
200—300 henkilötyövuoteen. Välilliset vaikutukset
huomioon ottaen kokonaisvaikutus voisi olla 600—700 henkilöä.
Uusiutuvan energian käytön työllistämisvaikutukset.
Suomen luontaiset edellytykset hyödyntää uutta
energiateknologiaa ovat hyvät. Etenkin yhdistetyssä lämmön
ja sähkön tuotannossa sekä puun ja biomassan
hyödyntämisessä Suomi on kiistatta edelläkävijä.
Uusiutuvan energian edistämisohjelman toimeenpanon työllisyysvaikutuksiksi
on arvioitu noin 10 000 henkilötyövuotta vuonna
2010. Suurin osa työllisyysvaikutuksista syntyy bioenergian
käytön lisäämisestä.
Tuulivoiman osalta edistämisohjelman toteuttaminen
tarkoittaa tuotannon kasvattamista nykyisestä 38 MW:sta
500 MW:iin vuoteen 2010 mennessä. Tämän
rakennusohjelman toteuttaminen työllistää paikallisesti
noin 1 000 henkilötyövuoden verran. Lisäksi
käyttö, huolto, jakelu ja markkinointi sekä tutkimus
ja koulutus työllistävät noin 500 henkilötyövuoden
verran. Hajautettuna energiantuotantomuotona tuulivoimaloiden työllistävä vaikutus
jakautuu valtakunnan eri osiin, etenkin rannikolle, saaristoon ja Lapin
tunturialueille.
Suomi on johtavia bioenergian osaajia ja käyttäjiä maailmassa.
Bioenergian käytön osuus koko energiankäytöstämme
on noin 26 %. Bioenergiaan kuuluvat puuperäisten
polttoaineiden ja turpeen lisäksi muun muassa biopeltomassat, bioperäiset
jätteet, biokaasut ja -lietteet. Edistämisohjelmassa
tavoitteeksi on asetettu bioenergian käytön lisääminen
55 %:lla vuoteen 2010 mennessä. Suunniteltu bioenergian
lisäkäyttö luo vuoteen 2010 mennessä noin
9 000 uutta työpaikkaa.
Parhaillaan kehitetään uutta kaasutusteknologiaa
puhtaan kaasun valmistamiseksi kierrätykseen soveltumattomasta
muovista, paperista, kartongista sekä muista palamiskelpoisista
yhdyskunta- ja teollisuusjätteistä. Kaatopaikkakaasujen
talteenoton ja jätevedenpuhdistamojen lietteiden mädätyksen
teknologia on jo varsin pitkällä. Vuoden 2000
lopussa toimi biokaasun talteenottolaitoksia 12 kaatopaikalla ja
kaupunkien jätevedenpuhdistamoilla toimi 15 biokaasureaktorilaitosta.
Kaatopaikkakaasujen keruu on vuoden 2001 aikana tehostunut, mutta
talteenotetusta kaasusta jää edelleen
hyödyntämättä 59 %.
Myös maataloudessa voidaan tuottaa lannasta ja teurasjätteestä sekä ns.
nonfood-biomassasta biokaasua, jota voitaisiin käyttää maatilalla
sähkön- ja lämmöntuotantoon.Tällä hetkellä Suomessa
on biokaasulaitos vain viidellä maatilalla. Biokaasulaitosten
rakentamisen edistämiseen tarvittaisiin yhteiskunnan panostusta
esimerkiksi nykyistä suurempien investointi- ja verotukien
muodossa.
Kotimaisten polttoaineiden hankinnan työllisyysvaikutukset.
Kotimaisten polttoaineiden hankinnalla on alueellisesti suuri
merkitys työllisyydelle. Uusiutuvan energian edistämisohjelmassa
on otettu tavoitteeksi hyödyntää vuonna 2010
viisi miljoonaa kiintokuutiometriä metsähaketta
energiatuotannossa. Tavoitteesta 3,5 miljoonaa kuutiometriä on
tarkoitus korjata uudistusalueilta ja 1,5 miljoonaa kuutiometriä harvennushakkuualueilta.
Nykyisin metsähaketta hyödynnetään
noin miljoona kuutiometriä. Haketta olisi Suomen metsistä saatavissa
noin 11 miljoonaa kuutiometriä vuodessa.
Jos kaikki hake kerättäisiin uudistusalueilta hakkuutähteenä,
tavoitteen mukaisen hakemäärän kerääminen
työllistäisi arvioiden mukaan useita satoja henkilöitä lisää pääasiassa
korjuukoneiden käyttöön ja hakkeen kuljetukseen
liittyviin tehtäviin. Välillisiä työpaikkoja
oletetaan syntyvän suunnilleen sama määrä.
Harvennushakkuista saatavan pienpuun korjuu on hitaampaa ja
työvoimavaltaisempaa. Tästä syystä pienpuun
hankintakustannus on lähes kaksinkertainen hakkuutähteeseen
verrattuna. Hintaeroa voidaan kuitenkin tasoittaa yhteiskunnan tuella.
Uusi tekniikka mahdollistaa aiempaa olennaisesti pienempien
lämpökuormien hoitamisen yhdistetyllä sähkön
ja lämmön tuotannolla. Tällaisten mikrovoimaloiden
avulla hakkeen kuljetusmatkat lyhenevät ja kannattavuus
paranee.
Turpeen tuotannon suora työllistävä vaikutus on
nykyisin runsaat 1 300 henkilöä. Turpeen korjuu
ja kuljetus ovat kustannusrakenteeltaan ja työllisyysvaikutuksiltaan
melko yhteneviä uudistusalueiden metsähakkeen
kanssa. Energiayksikköä kohti turpeen tuotanto
on noin 20 % tehokkaampaa, joten turpeella tuotettu megawattitunti
työllistää viidenneksen vähemmän
kuin metsähake.
Pohjolan Voima on vuosina 2000—2002 rakentanut viisi
biovoimalaa, joissa käytetään polttoaineena
puuta, kuorta, hakkuutähdettä, biolietettä ja
turvetta. Niissä tuotetaan yhteensä 585 MW lämpöä ja
390 MW (2,3 TWh) sähköä, joka vastaa
noin 3 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Vastaavantyyppinen
voimalaitos rakennetaan myös Savonlinnaan. Nämä voimalaitokset
työllistävät yhteensä 150 henkilöä voimaloiden
käyttämiseen ja 600 henkilöä polttoaineenhankintaan.
3.3 Työllisyysvaikutukset energiavaltaisen teollisuuden
toimialoilla
Energiavaltainen teollisuus, johon kuuluvat metsäteollisuus,
kemianteollisuus ja elintarviketeollisuus sekä metallien
valmistus, työllistää suoraan noin 100
000 henkilöä ja välillisesti noin 400
000 henkilöä. Energiavaltaisen teollisuuden yritykset
ovat useimmiten sijoittuneet kasvukeskusten ulkopuolelle, jossa niiden merkitys
alueellisen
elinvoiman ja tasa-arvon turvaajana on suuri kasvukeskuksiin ja
korkeakoulujen läheisyyteen hakeutuvien teknologiayritysten
vastapainona.
Sähköteknisen teollisuuden keskimääräiseksi kasvuksi
arvioidaan yli 5 % vuodessa. Energiaintensiivisten toimialojen
tuotannon kasvun arvioidaan olevan noin 1—2 prosenttia
vuodessa, jolloin näiden alojen osuus teollisuuden tuotannosta
supistuu. Seurauksena sähköteknisen teollisuuden
muita voimakkaammasta kasvusta koko teollisuustuotannon rakenne
muuttuu vähemmän energia- ja pääomaintensiiviseksi
ja samalla työvoimavaltaisemmaksi.
Metsäteollisuuden työllistämien henkilöiden määrä nousi
vuodesta 1960 lähtien noin 1 500 henkilöä vuodessa.
Huippuvuonna 1974 metsäteollisuus työllisti 115
000 henkilöä. Sen jälkeen määrä on
laskenut ja on nyt noin 69 000 henkilöä. Vuonna 2020 metsäteollisuuden
arvioidaan työllistävän noin 60 000 henkilöä.
Samanaikaisesti kun metsäteollisuuden henkilöstö on
vähentynyt, sen sähkönkulutus on noussut
vajaasta 16 miljardista kWH:sta vuonna 1986 yli 26 miljardiin kWH:iin
vuonna 2000. Metsäteollisuuden kustannuksista
oli vuonna 1999 energian osuus 7 % ja työvoimakustannusten
osuus 20 %.
Teollisuus käytti vuonna 2001 sähköä noin
43 TWh, josta se tuotti itse noin 10 TWh. Energian, erityisesti sähkön, kohtuuhintaisuus
on
energiaintensiivisen teollisuutemme kansainvälisen kilpailukyvyn
keskeinen edellytys, ja sitä kautta sillä on myös
selvä kytkentä työllisyyteen. Sähkön
hintatason lisäksi ratkaisevassa asemassa on hinnan ennustettavuus.
Kun teollisuus tekee päätöksiä investoinneista
energiaintensiiviseen tuotantoon Suomessa, sille on
tärkeätä pystyä arvioimaan,
kuinka vakaana sähkön hankintahinta pysyy tulevaisuudessa.
Suomen teollisessa rakenteessa energiavaltaisella teollisuudella
on kansainvälisesti katsoen poikkeuksellisen suuri osuus.
Tässä teollisuudessa energia on keskeinen tuotantopanos,
jonka hinnasta ja tehokkaasta käytöstä teollisuuden kilpailukyky
riippuu. Tästä syystä energiaa on tuotettu
ja käytetty tehokkaasti ja keksitty myös innovatiivisia
ratkaisuja. Se on ollut hyvä tuki suomalaisen energiateknisen
teollisuuden kehittymiselle ja viennille.
3.4 Energiateknologian viennin työllisyysvaikutukset
Ympäristökysymykset, energiamarkkinoiden avautuminen
sekä maailman talouden ja väestön kasvu
muovaavat energiataloutta nostamalla esiin hajautettuja, jopa talokohtaisia
energiaratkaisuja, puhtaita energialähteitä sekä pienimuotoisia
energiantuotantoyksikköjä. Näihin tarpeisiin
vastaavat uudet energiateknologiat, jotka liittyvät esimerkiksi
energian käytön tehostamiseen sekä auringon,
tuulen ja bioenergian käyttöön. Myös
vety voi tulevaisuudessa muodostua tärkeäksi energialähteeksi öljyn
tuotannon alkaessa vähentyä.
Ilmastomuutoksen torjunta edellyttää, että pääosa
maailman energiatuotannosta muutetaan päästöttömäksi
seuraavan 50 vuoden aikana. Tämä on suurin energiahuoltoa
koskaan koskettanut muutos ja käsittää 10
000 miljardin euron uusinvestoinnit. Muutos luo mahdollisuuksia uudelle
energiateknologialle ja etenkin hajautetuille energiaratkaisuille.
Uudesta energiateknologiasta on perustellusti arveltu voivan tulla
yhtä merkittävä teknologia-alue kuin
tietotekniikasta. EU:n arvion mukaan Euroopassa syntyy uusiutuvien
energialähteiden parissa lähes miljoona uutta
työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä.
Suomessa ydinvoima-, maakaasu- ja kivihiiliteknologian kehittämiseen
liittyvien työpaikkavaikutusten on arvioitu voivan olla
noin 2 000 lisätyöpaikkaa. Uuden teknologian (bio-,
tuuli- ja aurinkoenergia, energiansäästö)
kehittämiseen on arvioitu voivan liittyä 30 000—40
000 uutta teknologiatyöpaikkaa.
Suomen energiateknologian vienti kasvoi vuonna 2000 uuteen
ennätykseen, 3,2 miljardiin euroon, mikä oli 6,5
prosenttia koko viennistämme. Energiateknologian valmistus
työllistää suoraan noin 23 000 henkilöä ja
välilliset vaikutukset huomioon ottaen 33 000 henkilöä.
Merkittävin tuoteryhmä viennissä ovat
dieselvoimalaitokset ja dieselgeneraattoriyhdistelmät,
joilla pyritään päästöjen
minimointiin ja nykyisten polttoaineiden korvaamiseen bioperäisillä öljyillä.
Merkittävin yksittäinen vientituote ovat taajuusmuuntajat,
joilla vähennetään sähkön käyttöä sähkömoottoreissa.
Kattilateollisuus on tärkeä osa energiateknologiaa.
Suomessa on kehittynyttä polttoteknologiaa sekä biopolttoaineiden
ja jätteen polton osaamista. Biopolttoaineiden käytössä ratkaiseva
asema on metsäteollisuudella, joka polttaa puun käyttämättä jääviä osia
energiaksi ja kehittää metsätähteiden
keruuteknologiaa.
Uusiutuvien energialähteiden markkinat kasvavat nopeasti.
Vaikka tuulivoima ja aurinkosähkö ovat vielä energiamittakaavassa
pieniä tekijöitä, ne ovat nopeimmin kasvavia
energiamuotoja maailmassa. Viime vuosikymmenenä tuulivoima
kasvoi 22 % ja aurinkosähkö 15 %. EU:ssa
on asetettu tavoitteeksi uusiutuvien energialähteiden käytön
lisääminen 20-kertaiseksi tuulivoiman, 130-kertaiseksi
aurinkosähkön ja 3-kertaiseksi bioenergian osalta
vuoteen 2010 mennessä. Tuulivoimaloiden komponenttien tuottajana
Suomi on suurimpien valmistajien joukossa, ja tuulivoimakomponentteja
viedään jo noin 160 miljoonan euron edestä vuodessa. Näiden
valmistus työllistää noin 1 000 henkilöä. Vuonna
2010 tuulivoiman teknologiaviennin Suomesta on arvioitu voivan olla jo 1
200—4 500 miljoonaa euroa vuodessa ja työllistävän jopa
20 000 henkilöä. Aurinkoenergia voisi myös
luoda tuhansia uusia työpaikkoja ja energiaomavaraisia taloja.
Saksassa aurinkolämpöteollisuuden työpaikkatavoite
on 25 000 työpaikkaa vuonna 2003.
Bioenergiateknologian vienti on tällä hetkellä 0,5
miljardia euroa. Alan laitemarkkinoiden volyymiksi on arvioitu EU:ssa
vuonna 2010 yhteensä 25 miljardia euroa. Tämä luo
merkittäviä tekniikan vientimahdollisuuksia ja
jokaisen 100 miljoonan euron vientimäärän
lasketaan synnyttävän vähintään
1 000 uutta työpaikkaa laitteita valmistavaan teollisuuteen.
Kaasutus- ja polttotekniikan kehittymisen myötä markkinoille
ovat tulossa pienet biolaitokset, joille ennustetaan merkittäviä vientimarkkinoita
myös kehitysmaissa.
4 Johtopäätökset
4.1 Työllisyyttä tukeva energiapolitiikan
kehittäminen
Energiavaltaisella teollisuudella on niin huomattava työllistävä ja
kansantaloudellinen merkitys, että sille tulee valiokunnan
käsityksen mukaan turvata energian saanti kilpailukykyiseen hintaan.
Parhaiten tämä voidaan tehdä hajautetulla,
eri energiamuotojen monipuoliseen hyödyntämiseen
perustuvalla energiapolitiikalla.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että ilmastostrategian mukaiset uusiutuvien energioiden käytön
edistämistavoitteet, energiansäästötavoitteet
sekä lämmön ja sähkön
yhteistuotannon lisäämistavoitteet saavutetaan
riippumatta lisäydinvoiman rakentamispäätöksestä.
Valiokunta edellyttää, että budjettiin
varataan näiden toimintojen tukemiseen tavoitteiden saavuttamiseen
tarvittavat määrärahat.
Energiajärjestelmän pelisääntöjä tulee
valiokunnan mielestä uusia niin, että hajautetuilla, uuteen
energiateknologiaan perustuvilla ratkaisuilla on nykyistä paremmat
kehittymismahdollisuudet. Valiokunta kiirehtii sellaisen lainsäädännön
aikaansaamista, jolla tuetaan uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön markkinoillepääsyä esimerkiksi
ns. vihreiden sertifikaattien avulla.Tekniikan kehittyessä ja
sen käytön yleistyessä myös
tuotantokustannukset alenevat ja tuotanto on mahdollista saada kilpailukykyiseksi.
Erityistä panostusta tarvitaan tällä hetkellä muun
muassa biokaasua hyödyntävien laitosten kehitys-,
kokeilu- ja kaupallistamistoimintaan niin maataloudessa kuin jätehuollossakin.
Toteutuessaan nämä biokaasuhankkeet merkitsisivät
työpaikkoja monille vaikean työllisyyden alueille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että turpeen käyttömahdollisuudet jatkossakin
turvataan erityisesti niissä voimalaitoksissa, joissa turvetta
käytetään puuperäisten polttoaineiden
lisänä. Turvetuotannolla on tärkeä työllistävä vaikutus
monilla vaikeilla työttömyysalueilla. Valtiovallan tulee
huolehtia siitä, että turpeen käyttö on
jatkossakin mahdollista ja hinnaltaan kilpailukykyistä.
Nykyisin jää osassa maata mekaanisen puuteollisuuden jätettä hyödyntämättä,
koska alueella ei ole lämpölaitoksia, jotka voisivat
sitä hyödyntää. Valiokunta pitää tärkeänä,
että mekaanisen puuteollisuuden jäte saadaan kokonaisuudessaan
hyödynnettyä esimerkiksi lämmön tuotannossa
tai kemiallisen metsäteollisuuden prosesseissa.
Maalämpöä käytetään
Suomessa vähän verrattuna esimerkiksi Ruotsiin,
jossa käytössä olevien 400 000
lämpöpumpun avulla lasketaan säästettävän
energiaa kahden suuren voimalaitoksen tuotannon verran. Nykyisillä energian hinnoilla
lämpöpumpun investointikustannusten lasketaan
tulevan takaisin vajaassa kymmenessä vuodessa
pumpun avulla saatavilla energian säästöillä.
Valiokunta pitää kansantalouden ja ympäristön
kannalta tärkeänä, että maalämpö saadaan
nykyistä laajempaan käyttöön
talojen lämmityksessä myös Suomessa.
Valiokunta toteaa, että maakaasun toimitukset Venäjältä Suomeen
ovat sujuneet häiriöittä koko ajan huolimatta
Venäjällä tapahtuneista suurista yhteiskunnallisista
ja taloudellisista muutoksista. Huoltovarmuuden takaamiseksi ja hintavakauden
lisäämiseksi valiokunta pitää perusteltuna,
että Suomi tukee käytettävissään
olevin keinoin hanketta maakaasuputken vetämiseksi Venäjältä Suomenlahden
ja Itämeren kautta Saksaan. Myös maakaasuputken
vetämistä Barentsin mereltä on syytä tukea.
Samalla valiokunta kiirehtii Suomen nykyisen maakaasuputkiverkoston
ulottamista Varsinais-Suomeen.
Uudella energiateknologialla on valtavat markkinamahdollisuudet
maailmalla. Suomessa on paljon alan huippuosaamista, ja tänne
on valiokunnan käsityksen mukaan mahdollista luoda kymmeniä tuhansia
uuden energiateknologian kehittämiseen ja hyödyntämiseen
liittyviä työpaikkoja. Valiokunta korostaa, että ennakkoluulottomalla,
kansallisella panostuksella ja tukeutumisella suomalaiseen
osaamiseen ja teknologiaan Suomen omissa energiaratkaisuissa tulee
luoda mahdollisimman otolliset olosuhteet suomalaisyritysten kansainväliselle
menestykselle uuden energiateknologian viennissä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että suomalaisen energiateknologian
tutkimus- ja kehitystyöhön, demonstraatiolaitoksiin
sekä kaupallistamiseen osoitetaan nykyistä enemmän
julkista rahoitusta. Valiokunta katsoo, että tutkimus-
ja tuotekehitysrahoitusta tulee suunnata myös vetyteknologian
kehittämiseen. Vedyllä voi valiokunnan käsityksen
mukaan olla lähivuosikymmeninä huomattava merkitys
fossiilisten polttoaineiden korvaamisessa ja paikallisen energiahuollon
järjestämisessä.
Ilmastostrategian kokonaistaloudelliset vaikutuslaskelmat perustuvat
siihen, että energiaveroilla kerättävät
varat kierrätetään takaisin tuloveroja
ja työnantajan sosiaaliturvamaksuja alentamalla. Energiavero
on regressiivinen vero, joka kohdistuu pahiten pienituloisiin, joita tuloverojen
kevennys ei kovin paljon hyödytä. Kevennykset
voivat myös alueellisesti kohdentua eri tavoin kuin
kiristykset ja siten lisätä alueellista eriarvoisuutta. Harvaan asutuilla alueilla,
lähinnä Pohjois- ja Itä-Suomessa, välimatkoista
aiheutuvat kustannukset ovat suuret, tulotaso on keskimääräistä alhaisempi
ja lämmityskulujen pienentäminen esimerkiksi yhteisellä lämmönhankinnalla,
kuten kaukolämmöllä, on vaikeaa. Tuloverojen
kevennys ei siellä kompensoisi energiaverotuksen kiristymistä.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että päätettäessä energiaveroilla
kerättävien varojen kierrättämisestä kiinnitetään
erityistä huomiota sosiaalisen ja alueellisen tasa-arvoisuuden
toteutumiseen.
4.2 Ydinvoimalaitosyksikön rakentamista puoltavat
työllisyysnäkökohdat
Energiapäätöksillä on suora
vaikutus energia-alan työllisyyteen. Päätösten
välillinen vaikutus kansantalouteen ja työllisyyteen
on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin niiden suora työllisyysvaikutus.
Välillisiä työllisyysvaikutuksia syntyy yritysten kilpailukyvyn, kotitalouksien
ostovoiman, kauppatasevaikutusten ja
energiainvestointien kautta. Edullinen energia, jonka kotimaisuusaste
on korkea, ylläpitää talouskasvua ja
edistää parhaiten kokonaistyöllisyyttä.
Tietoyhteiskuntakehitys ja osaamiseen perustuva talouskasvu
vähentävät tuotantorakenteen pääoma-
ja energiavaltaisuutta. Nykyistä elintasoa ei kuitenkaan
kyetä pitämään yllä ilman energiavaltaista
prosessiteollisuutta.
Energiavaltaisen teollisuuden laajennus- ja korvausinvestoinnit
edellyttävät riittävää varmuutta
edullisen energian saatavuudesta pitkällä aikavälillä.
Näillä investoinneilla luodaan tuhansia ja jopa
kymmeniätuhansia työpaikkoja ja ylläpidetään
satojatuhansia työpaikkoja. Hyväksymällä teollisuuden
vuosikausia ajama ydinvoimalahanke luodaan myönteistä ilmapiiriä uusien
investointien tekemiselle Suomeen.
Suomi on tulevaisuudessakin riippuvainen energiavaltaisesta
teollisuudesta ja sen tuottamasta hyvinvoinnista. Sen tuotteiden
vienti muodostaa tavaraviennistämme reilut 40 %. Maamme
suurin luonnonrikkaus ovat metsät, joiden kasvun jalostaminen
on jatkossakin Suomen talouden selkäranka. Tämän
rinnalla ja tästä saatavilla voimavaroilla on
mahdollista kehittää monenlaista uutta teknologiaa
ja tukea muun muassa uusiutuvien energiamuotojen teknologian kehittämistä.
Perusvoimaa tuotetaan sähkön ja lämmön
yhteistuotantolaitoksissa hiilellä, maakaasulla, puulla
ja turpeella. Lämmön tarve ei kuitenkaan ole niin
suuri, että kaikki perusvoima voitaisiin tuottaa yhteistuotannossa,
vaan tarvitaan myös erillistä perusvoiman tuotantoa.
Siihen ydinvoima soveltuu erinomaisesti. Erillisessä sähkön tuotannossa
sen kanssa kilpailevat lähinnä hiilivoima ja sähkön
tuonti Venäjältä. Hiilen käyttäminen
ei ole mahdollista ilmastonsuojelullisista syistä. Sähkön
tuonti Venäjältä saattaa puolestaan vaikeutua
ja hinta nousta paljonkin Venäjän oman energiantarpeen
kasvaessa talouskasvun myötä. Maakaasuvaihtoehdossa
Suomen sähkön tuotannosta noin 40 % olisi
riippuvaista kaasun ja sähkön tuonnista Venäjältä.
Ydinvoiman lisärakentaminen lisää Suomen
energiatuotannon omavaraisuutta ja vähentää riippuvuutta energian
tuonnista Venäjältä.
Ydinvoimaa on käytetty Suomessa menestyksekkäästi
jo 1970-luvun lopulta lähtien. Alhaisten käyttökustannusten
ansiosta ydinvoima sopii hyvin perussähkön tuottamiseen.
Ydinvoimalaitoksissa tarvittavaa uraania on runsaasti tarjolla,
mikä pitää polttoaineen hinnan alhaisena ja
vakaana. Rakentamalla lisää ydinvoimaa ei muuteta
vaan jatketaan Suomen noudattamaa useiden energialähteiden
varaan rakentuvaa energiastrategiaa.
Edullinen energia on yhteiskunnan kaikkien sektorien etu. Väki
vanhenee ja huoltosuhde heikkenee. Työvoima ja palvelujen
tuotanto vaativat lisäresursseja mahdollisimman edullisesti. Tällöin
energian hinnalla on tärkeä merkitys. Vaikka kotimaisen
energian käyttöä pitää lisätä, sen
on tapahduttava niin, että se edistää kokonaistyöllisyyden
kehitystä mahdollisimman tehokkaasti, eikä vain
työllisyyttä kotimaisen energian hankinnassa.
Energiaratkaisussa ydinvoima ei ole vastakkain uusiutuvien energialähteiden
kanssa, vaan molempia tarvitaan. Lisäydinvoimavaihtoehdossa
uusiutuvien tukemiseen on lisäksi käytettävissä enemmän
varoja.
Puun energiakäytön lisääminen
liittyy yhdyskuntien ja teollisuuden sähkön ja
lämmön yhteistuotannon sekä kaukolämmön
tuotannon kasvuun. Ydinvoima ei merkittävästi
kilpaile samoilla markkinoilla eikä siten vaikuta biopolttoaineiden
työllistävyyteen. Lisäydinvoiman oletetaan
hieman kasvattavan metsäteollisuuden tuotantoa, jolloin
sivutuotteena saadaan enemmän puuperäistä polttoainetta,
mikä puolestaan edistää puuta ja turvetta
käyttävää yhdistettyä sähkön
ja lämmön tuotantoa.
Suomessa tulee panostaa voimakkaasti energiateknologian tutkimus-
ja kehitystyöhön. Kansallisia energiapäätöksiä ei
kuitenkaan pidä tehdä energiateknologian vientiyritysten
ehdoilla, vaan kansallisten energia- ja ympäristötaloudellisten
lähtökohtien pohjalta. On hyvä, jos kansalliset
energiaratkaisut tukevat energia-alan vientiteollisuutta, mutta
se ei voi olla määräävä tekijä tehtäessä kauaskantoisia
energiapoliittisia päätöksiä.
Suomalainen teollisuus on jo nyt erittäin kilpailukykyinen
esimerkiksi tuulivoimaloiden komponenteissa ja bioenergian tuotantolaitoksissa.
Niiden tulevaisuuden menestys ei ole kiinni ydinvoimalaitoskapasiteetista
vaan vientimarkkinoiden kysynnän kehityksestä.
4.3 Ydinvoimalaitosyksikön rakentamatta jättämistä puoltavat
työllisyysnäkökohdat
Lisäydinvoiman rakentaminen ohjaa tuotantorakennetta
ja myös kulutuksen rakennetta elinkeinorakenteen ja energian
säästötavoitteiden kannalta liian pääoma-
ja energiavaltaiseen suuntaan, mikä on Suomen taloudessa
ollut ongelma työllistävyyden ja tehokkuuden näkökulmasta. Nykyisen
elintason ylläpitäminen edellyttää kuitenkin
myös prosessiteollisuuden toimintaedellytysten turvaamista.
Energian saatavuus- ja kustannusvertailujen perusteella voidaan
kuitenkin katsoa, että prosessiteollisuus voi järkevällä tavalla
menestyä Suomessa myös ilman lisäydinvoimaa.
Sähkön hinnan nousu ei välttämättä heijastu suoraan
energiavaltaisen suurteollisuuden maksamaan sähkön
hintaan. Avoimilla sähkömarkkinoilla suurteollisuuden
neuvotteluasema on varsin vahva ja sen maksama sähkön
hinta voi huomattavastikin poiketa yleisestä sähkön
hinnasta. Esimerkiksi Saksassa, jossa sähkön hinta kuluttajille
on selvästi Suomea korkeampi, paperiteollisuuden maksama
sähkön hinta on valiokunnan saaman ilmoituksen
mukaan jokseenkin sama kuin Suomessa.
Raskaan teollisuuden toimintaedellytyksiin ja investointeihin
vaikuttavat monet muutkin asiat kuin sähkön halpuus.
Esimerkiksi metsäteollisuuden investoinnit kotimaahan vuonna
2000 olivat noin miljardi euroa ja ulkomaille noin 9,5 miljardia
euroa. Todennäköistä lieneekin, että riippumatta
sähkön hinnasta uudet paperitehtaat tullaan rakentamaan
Baltiaan tai Keski-Eurooppaan lähelle markkinoita ja uudet
sellutehtaat Venäjälle lähelle raaka-ainelähteitä.
Lisäydinvoiman rakentaminen heikentää uusiutuvaa
energiaa käyttävien voimalaitosten, energiansäästön
ja yhdistetyn sähkön ja lämmöntuotannon
kannattavuutta ja voi estää niihin tehtävät
investoinnit. Jos sähköntuotantokapasiteettia
ei tarvita lisää, on selvää,
että investointihalukkuus vaimenee valtion tuesta huolimatta. Tilastojen
mukaan sähkön ja lämmön yhteistuotannon
rakentaminen pysähtyi lähes vuosikymmeneksi ja
jo olemassa olleen yhteistuotannon käyttö väheni
useaksi vuodeksi ydinvoimaloiden 1970-luvun loppupuolella tapahtuneen
käyttöönoton seurauksena syntyneen sähkön
ylikapasiteetin johdosta.
Jos uutta ydinvoimalayksikköä ei rakenneta, osa
sähkökapasiteetin tarpeesta katetaan todennäköisesti
maakaasuvoimalalla, kuten ilmastostrategian laskelmissa on oletettu.
Loppuosa tultaneen korvaamaan useista eri lähteistä saatavalla
lisäenergialla, lähinnä biomassalla ja
muulla kotimaisella energialla sekä sähkön
tuonnilla.Työllisyyden kannalta keskeinen kysymys on, missä suhteessa
näitä käytetään. Mitä enemmän rakenne
painottaa bioenergiaa, sitä enemmän lisääntyy
käyttöaikainen työllisyys ydinvoimavaihtoehtoon
verrattuna ja sitä suurempi on rakennus- ja käyttöaikaisen
työllisyyden yhteisvaikutus pidemmällä aikavälillä.
Kasvava energian tarve ja parempi kilpailukyky edistävät
tuulivoiman ja uusiutuvia kotimaisia energialähteitä käyttävien
yhdistettyjen lämpö- ja sähkölaitosten
rakentamista, jolloin osa lisäsähkön
tarpeesta katetaan näiden avulla. Myös aurinkoenergian
ja biokaasun käyttö lisääntyy
kilpailukyvyn parantuessa. Osa tarpeesta tultaneen kattamaan sähkön
tuonnilla silloin, kun se tuontisähkön hinta huomioon
ottaen on järkevää. Myös tarve
ja investoinnit sähkön säästämiseen
lisääntyvät. Lisääntyvä satsaus
kotimaassa uuden teknologian käyttöön
edistää teknologian kehittymistä ja kaupallistamista
ja sitä kautta suomalaisten yritysten vientimahdollisuuksia.
Ydinvoimalavaihtoehdossa sidotaan huomattava määrä kansantalouden
voimavaroja yhteen investointipäätökseen
jopa 40 vuodeksi tilanteessa, jossa energiateknologiat kehittyvät
huimaa vauhtia ja energiamarkkinatilanteen ennustaminen edes kymmeneksi
vuodeksi eteenpäin on hyvin vaikeaa. Vielä vaikeampaa
on ennustaa yleisen mielipiteen muutoksia ja niiden vaikutuksia
ydinvoiman käyttöön. Hallituksen selvityksessäkin
on todettu, että jossakin länsimaassa tapahtuvan
onnettomuuden seurauksena poliittiset paineet voivat muodostua niin
suuriksi, että ydinvoimayksiköitä joudutaan
sulkemaan myös Suomessa. Tällaisessa tilanteessa kariutuvilla
investointikustannuksilla voisi olla huomattava vaikutus paitsi
suurten metsä- ja voimayhtiöiden taloudelliseen
tilanteeseen ja niiden mahdollisuuksiin työllistää myös
koko kansantalouteen.
Jos lisäydinvoimaa ei rakenneta, tarve tuoda energiaa
Venäjältä lisääntyy.
Tämä lisää osaltaan Venäjän
vientituloja ja luo siellä pohjaa talouden kehittymiselle
ja tarvittaville infrastruktuuri-investoinneille sekä yhteiskunnalliselle vakaudelle.
Venäjän olojen kehittyminen luo puolestaan edellytyksiä suomalaisten
yritysten Venäjän viennin ja sinne tehtävien
investointien lisääntymiselle ja edistää sitä kautta
myös Suomen työllisyyttä.
Lisäydinvoiman rakentaminen voi aiheuttaa imagohaittoja
Suomen vientiteollisuudelle, jos kuluttajat Saksassa tai muualla
Keski-Euroopassa tarttuvat aiheeseen. Myös kilpailijat
voivat käyttää sitä markkinoiden
valtaamiseksi esimerkiksi Suomen metsäteollisuudelta.
Vaikka muuallakin käytetään ydinvoimaa,
Suomi on ainoa EU-maa, jossa asia on nyt uuden voimalan muodossa
esillä. EU-maista vain Ranskassa ja Suomessa uuden ydinvoimalakapasiteetin
rakentaminen on enää edes mahdollista. Jos imagoriskit
realisoituvat, kustannussäästöjen perusteella
lasketut hyödyt menetetään helposti.
Sen sijaan uusien energiamuotojen kehittämisellä voidaan
saada Suomelle hyvää mainetta ympäristöystävällisen
tuotannon maana.