Perustelut
Kehyspäätös on tehty tilanteessa,
jossa maailmantalouden syvä taantuma varjostaa Suomen talouden
ja työllisyyden näkymiä. Työttömyys oli
vuonna 2008 vielä 6,4 prosenttia, mutta vuonna 2009 työttömyyden
arvioidaan nousevan 9 prosenttiin työvoimasta. Myös
lomautusten määrä kasvoi vuonna 2008
voimakkaasti. Lomautettuja oli työ- ja elinkeinotoimistojen asiakkaina
vuoden lopussa yhteensä 23 700, mikä oli
lähes kaksinkertainen määrä verrattuna edelliseen
vuoteen. Lisäksi ryhmälomautettuja oli 36 000
henkilöä. Lomautettujen määrä on edelleen
kasvanut vuoden 2009 alkupuolella.
Nuorten työttömyys on kääntynyt
hyvin nopeaan kasvuun vuoden 2008 loppupuolella. Työ- ja
elinkeinoministeriön työllisyyskatsauksen mukaan
helmikuussa 2009 oli 29 500 alle 25-vuotiasta työtöntä,
mikä on 41 prosenttia enemmän kuin vuoden 2008
helmikuussa.
Työttömyys ja syrjäytyminen kulkevat
käsi kädessä. Työtön
nuori jää helposti pysyvästi yhteiskunnan
toimintojen ulkopuolelle, ja elämänhallinta pettää.
Erityisessä syrjäytymisvaarassa ovat nuoret miehet,
joiden työttömyys on yleisempää kuin
nuorten naisten ja jotka eivät kouluttaudu yhtä aktiivisesti
kuin naiset. Syrjäytyminen aiheuttaa suurten inhimillisten
kärsimysten lisäksi myös suuria taloudellisia
kustannuksia. Erityisen vakavaksi kysymyksen nuorten syrjäytymisestä tekee
Suomessa se, että suuret ikäluokat ovat parhaillaan
siirtymässä eläkkeelle ja työvoimapulasta
on nousemassa todellinen uhka. Suomen tulee pitää huoli
siitä, että nuorten osaaminen ja työkyky
säilyvät taantuman aikana.
Nuorten syrjäytymisen ehkäisemisen edellytyksenä on
syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tunnistaminen, eri
tahojen välinen yhteistyö, varhainen puuttuminen
ja nuoren tukeminen siirtymävaiheissa esimerkiksi peruskoulusta
jatko-opiskeluun. Nuoren työllistymistä on aktiivisesti
tuettava ja autettava. Erityisen tärkeää on
estää nuoren valuminen pitkäaikaistyöttömyyteen.
Tutkimukset osoittavat, että jo kuuden kuukauden työttömyys
heikentää merkittävästi mahdollisuuksia
työllistyä ja työttömyyden pitkittyessä mahdollisuus
työllistyä pysyvästi vaikeutuu. Valiokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että edellisen laman kokemukset otetaan vakavasti ja että hallitus
pyrkii tehokkailla ja nopeasti toteutettavilla toimenpiteillä ehkäisemään
nuorten työttömyyttä ja siten syrjäytymistä ja
uuden pitkäaikaistyöttömien sukupolven
syntymisen.
Syrjäytyminen ei johdu yhdestä yksittäisestä tekijästä,
vaan se tapahtuu vähitellen. Usein nuoren syrjäytyminen
alkaa jo kouluvaiheessa. Henkilö ei joko suorita ollenkaan
peruskoulua tai ei jostakin syystä jatka opintoja peruskoulun jälkeen.
Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa vaikean työllisyystilanteen
vallitessa erityisesti ammattikouluttamattomat nuoret jäävät
helposti kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolelle. Työllisyystilanteen
hoitamisessa erityisesti työllisyys- ja koulutuspolitiikka
ovatkin läheisessä yhteydessä toisiinsa.
Tärkeää on, että nuori löytää heti
peruskoulutuksen jälkeen joko hänelle soveltuvan
koulutuksen tai työpaikan. Valiokunta painottaa, että koulutuspaikkoja,
mukaan lukien työpajapaikat, tulee olla riittävästi
niin, että peruskoulun päättävälle
nuorelle pystytään osoittamaan jokin hänelle
soveltuva kouluttautumismahdollisuus. Valiokunta pitää hyvänä hallituksen
osana elvytystoimia tekemää päätöstä lisätä opiskelijapaikkoja
ammatillisessa koulutuksessa ja ammatillisessa lisäkoulutuksessa vuosina
2009—2012.
Ammatillisessa ja ammattikorkeakoulututkinnossa pakollinen ammattitaitoa
kehittävä työssäoppiminen kuuluu
opetusohjelmaan. Taantuma on vaikeuttanut sopivien työssäoppimispaikkojen
saatavuutta etenkin tekniikan alalla rakennusteollisuudessa, teknologiateollisuudessa
ja metsäteollisuudessa. Erityisen vaikeata on saada harjoittelupaikka
suuryrityksestä ja teollisuudesta, jotka parhaillaan vähentävät
työntekijöitä. Alueellisesti tilanne
on vaikein paikkakunnilla, joilla tällaista teollisuutta
on paljon ja joissa lomautuksia ja irtisanomisia on runsaasti.Yritysten
vaikeudet ja lomautukset heijastuvat myös oppisopimuksena
järjestettävään ammatilliseen peruskoulutukseen.
Oppisopimus voi keskeytyä lomautuksen ajaksi tai purkautua
kokonaan irtisanomisen johdosta tai tilanteissa, joissa työnantaja
lopettaa yrityksensä tai joutuu konkurssiin.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että nuorilla on mahdollisuus saada koulutukseen kuuluva työharjoittelupaikka,
ja katsoo, että hallituksen tulee mahdollisimman pian selvittää mahdollisuudet
turvata ammatillisessa koulutuksessa oleville nuorille työssäoppimispaikka.
Valiokunta pitää tarpeellisena selvittää myös
mahdollisuudet toimenpiteisiin, joiden avulla oppisopimuksena aloitetut
koulutukset voidaan lomautus- ja irtisanomistilanteissa saattaa
loppuun ja varmistaa oppisopimusopiskelijoille näissä tilanteissa asianmukainen
työttömyysturva.
Hallitusohjelman mukaan vaalikaudella toimeenpannaan ammatillisesti
suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus (AKKU), jossa selkiytetään
aikuiskoulutuksen hajanainen hallinto, tarjonta, rahoitus ja etuudet.
AKKU-hankkeen tarkoituksena on tukea työurien pidentämistä,
ammatillista liikkuvuutta ja työllisyyttä. Uudistus
kattaa ammatillisen aikuiskoulutuksen, korkeakoulujen aikuiskoulutuksen,
työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen.
Sen osana on käsitelty myös oppisopimuskolutusta,
oppisopimustyyppistä koulutusta ja maahanmuuttajien aikuiskoulutusta.
AKKU-johtoryhmän ehdotusten painopisteenä on
laajentaa työelämässä tapahtuvaa
kouluttautumista ja vahvistaa yhteistyötä työelämän toimijoiden
kanssa. Korkeasti koulutettujen mahdollisuuksia täydennyskoulutukseen
tehostetaan ja nyt koulutuksessa aliedustettujen ryhmien osallistumista
koulutukseen kannustetaan. Työ- ja elinkeinohallinnon merkitys
työvoiman osaamisen vahvistajana vahvistuu. Maahanmuuttajien
työllistymistä edistetään koulutuksen
avulla.
Hallitus valmistelee menokehyksen sisällä vuoden
2010 talousarvioesitykseen yhteensä 200 miljoonan euron
uudelleenkohdennukset, joista syntyvää liikkumavaraa
kohdennetaan mm. aikuiskoulutuksen uudistamiseen. Hallituksen elvytystoimenpiteenä
on
jo päätetty väliaikaisesti lisätä ammatillisen
koulutuksen opiskelijapaikkoja ja ammatillista aikuiskoulutusta. Valiokunta
pitää hallituksen päätöstä elvytystoimenpiteistä ja
määrärahojen uudelleenkohdentamista hyvänä ja
korostaa, että aikuiskoulutuksen ja työvoimapoliittisen
koulutuksen tarpeisiin tulee uudelleenkohdennuksista varata riittävästi
rahaa.
Osana hallituksen syksyn ja talven aikana päätettyjä elvytystoimia
lisätään opiskelijapaikkoja myös
ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan aikuiskoulutukseen ja korkeakoulujen
oppisopimustyyppiseen täydennyskoulutukseen vuonna 2009.
Valiokunta pitää tehtyjä päätöksiä hyvinä,
mutta painottaa, että myös työvoimakoulutuksen
järjestämiseen tulee varata riittävät resurssit.
Työttömiksi jääville tulee voida
tarjota mahdollisuus pätevöityä myös
ammatillisen aikuiskoulutuksen avulla. Myös kysynnän
heikentymisen aiheuttamat lomautustilanteet tulee mahdollisuuksien
mukaan käyttää koulutustason nostamiseen
ja täydennyskoulutukseen.
Vaikka työllisyys vientiteollisuudessa, rakentamisessa
ja liikenteessä vähenisi, voi joillakin sektoreilla,
kuten palvelualalla, esiintyä edelleen myös työvoimapulaa.
Työ- ja elinkeinohallinnon tulee huolehtia, että työttömiksi
jäävillä on mahdollisuus kouluttautua
uuteen ammattiin ja siirtyä esimerkiksi työvoimapulasta
kärsivälle palvelualalle.
Maahanmuuttajien työllisyys on loppuvuoteen 2008 jatkuneen
myönteisen kehityksen jälkeen nopeasti huonontunut.
Syyskuun lopussa 2008 oli noin 12 250 työtöntä maahanmuuttajaa ja
heidän keskimääräinen työttömyysasteensa oli
18 prosenttia. Joulukuussa työttömyysaste oli noussut
jo arviolta 22 prosenttiin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että maahanmuuttajien työllistymistä tuetaan
erityisillä maahanmuuttajille suunnatuilla koulutuspalveluilla.
Erityisesti valiokunta painottaa kielen oppimisen merkitystä työllistymisessä.
Maahanmuuttajien kielikoulutus ei nykyisellään
ole riittävää eikä tarkoituksenmukaista.
Opetusryhmissä on eri tasolla olevia opiskelijoita, ja
ryhmiin pääsyä joutuu usein odottamaan
liian kauan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että maahanmuuttajille järjestetään
riittävästi tehokasta ja hyvin koordinoitua suomen
ja ruotsin kielen opetusta. Kielenopetuksen tulee olla työelämälähtöistä,
ja sen tulee tukea henkilön tavoitteena olevan ammatin
ja työn hankkimista. Maahanmuuttajien omaehtoisen kielenopiskelun
ei myöskään saisi olla este samanaikaiselle
työnhaulle.
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden työttömyys
on kasvanut vuonna 2008 kaikissa ikäluokissa, mutta erityisesti
alle 30-vuotiailla. Myös vastavalmistuneiden työllistyminen
on vaikeutunut. Yhtenä syynä akateemisesti kouluttautuneiden
työttömyyden kasvuun pidetään
julkisen sektorin muuttunutta työllistämistilannetta.
Valtion mahdollisuus ottaa tukityöllistettyjä on
vuoden 2009 talousarviossa tiukasti rajoitettu 1 200 henkilötyövuoteen
ja kuntien ja kuntayhtymien 6 600 henkilötyövuoteen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että julkinen sektori huomioi akateemisesti koulutetut
ja vastavalmistuneet työllistämispäätöksiä tehtäessä.
Julkisen sektorin työllistävä vaikutus
on erityisen tärkeä alueilla, joilla
työttömyys on korkea ja joilla työllistyminen
avoimille työmarkkinoille on vaikeaa. Valiokunta korostaa,
että erityisesti akateemisten työttömien
työllistämistoimilla voidaan osaltaan turvata
osaamisen säilyminen myös alueellisesti tasapuolisena.
Valiokunta huomauttaa, että talouden käännyttyä nousuun
Suomea uhkaa jälleen työvoiman ikääntymisestä johtuva
työvoimapula. Työkykyisen ja osaavan työvoiman
saatavuus on edellytyksenä talouskasvun käynnistymiselle taantuman
jälkeen ja hyvinvoinnin kehittymiselle pidemmällä aikavälillä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työvoiman saatavuuden turvaamiseksi ja tuottavuuden
tehostamiseksi sovittuja toimenpiteitä jatketaan myös
taloudellisen taantuman aikana ja että pitkän
aikavälin tavoitteena on työllisyysasteen nostaminen
hallitusohjelman mukaisesti 75 prosenttiin.
Vuoteen 2008 kestäneen hyvän työllisyyskehityksen
perusteella vuoden 2009 talousarviossa työllistämis-,
koulutus- ja erityistoimien määrärahaa
vähennettiin noin 77 miljoonalla eurolla. Lisääntyneen
työttömyyden aiheuttaman työvoimapoliittisten
toimenpiteiden tarpeen vuoksi työ- ja elinkeinokeskukset
ja -toimistot ovat maaliskuun loppuun 2009 mennessä sitoneet
aikaisempia vuosia suuremman osuuden työvoimakoulutukseen
ja työllistämiseen varatuista määrärahoista.
Ammatillisen työvoimakoulutuksen määrärahoista
on sidottu 87,4 prosenttia, valmentavan työvoimakoulutuksen
määrärahoista 87,6 prosenttia ja työllistämiseen
varatuista määrärahoista 73,6 prosenttia.
Saadun selvityksen mukaan määrärahojen
korkea sitomisaste vaikeuttaa etenkin työllistämistoimien
jatkamista.
Lisätalousarviossa vuodelle 2009 lisättiin merkittävästi
panostuksia työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle.
Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimiin lisättiin
22 miljoonaa euroa, josta 10 miljoonaa euroa osoitettiin työvoimapoliittisen
koulutuksen lisäämiseen. Kehyspäätöksessä työvoimapolitiikan
rahoitusta lisätään kehyskaudella vuodelle
2010 noin 19 miljoonalla eurolla, vuodelle 2011 noin 6,5 miljoonalla
eurolla, vuodelle 2012 noin 14 miljoonalla eurolla ja 7 miljoonalla
eurolla vuodelle 2013.
Valiokunta pitää rahoituksen lisäämistä hyvänä,
mutta korostaa, että työvoimapolitiikan määrärahatarve
tulee nopeasti arvioida uudelleen työttömyyden
kasvun jatkuessa voimakkaana.
Valtion tuottavuushanketta jatketaan kehyskaudella siten, että valtion
työvoimatarvetta voidaan vähentää vuoteen
2011 mennessä 9 645 henkilötyövuodella
ja tämän lisäksi vuoteen 2015 mennessä 4 800
henkilötyövuodella. Työterveyslaitoksen
osalta henkilöstön vähentämisvaatimus
on 83 henkilötyövuotta vuoteen 2011 mennessä.
Myöhemmin toteuttavista vähennyksistä ei
ole vielä tarkkaa tietoa, mutta todennäköisesti
Työterveyslaitoksen henkilöstöön
kohdistuu vähennysvaatimuksia vielä vuosina 2012—2015.
Työterveyslaitoksen rahoituksesta on valtion budjettirahoitusta
noin 60 prosenttia ja itse hankittua rahoitusta noin 40 prosenttia.
Kehyspäätöksen mukaan sektoritutkimuslaitoksissa
ei kohdisteta henkilötyövuosien vähennyksiä siihen
toimintaan, joka jää valtion budjettirahoituksen
ulkopuolelle. Kehyspäätös jättää kuitenkin
mahdolliseksi, että vähennystavoitteita uudelleen
kohdennetaan hallinnonalan sisällä. Valiokunnan
käsityksen mukaan tämä päätös
vesittää ulkopuolisen rahoituksen rajaamisen tuottavuusohjelman
ulkopuolelle.
Valiokunta on käsitellyt valtion tuottavuusohjelman
vaikutuksia Työterveyslaitoksen toimintaan valtion talousarviosta
vuodelle 2009 (TyVL 18/2008 vp) ja valtiontalouden
kehyksistä vuosille 2009—2012 antamissaan lausunnoissa (TyVL
8/2008 vp). Valiokunta toistaa aikaisemmin esittämänsä ja
korostaa, että Työterveyslaitoksen merkitys työhyvinvoinnin
kehittäjänä ja tutkijana on erityisen
tärkeä Suomen väestörakenteen
ja taloudellisen tilanteen vuoksi. Valiokunta pitää Työterveyslaitoksen
henkilöstöresurssien turvaamista erittäin
tärkeänä tilanteessa, jossa Suomea uhkaa
väestön ikääntymisestä johtuva
työvoimapula ja jossa työhyvinvoinnin ja työurien
pidentämistarve korostuu. Valiokunta uudistaa aikaisemman
esityksensä siitä, että Työterveyslaitokseen
kohdistettujen vähennystavoitteiden tarkoituksenmukaisuutta vielä arvioidaan
ja että Työterveyslaitoksen muu kuin valtion budjettirahoituksella
rahoitettu toiminta rajataan tuottavuusohjelman ulkopuolelle.
Valiokunta toistaa aiemmassa lausunnossaan esittämänsä näkemykset
myös työsuojelutoiminnan tärkeydestä ja
valvonnan piirissä olevien asioiden lisääntymisestä.
Valiokunta korostaa, että työsuojelutarkastajien
määrään ei tule kohdistaa ylisuuria
leikkauksia.
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan henkilöstöön
kohdistuu tuottavuusohjelman mukaan 2 616 henkilötyövuoden
vähennystavoite vuoteen 2015 mennessä. Työ-
je elinkeinotoimistojen osalta henkilöstövähennys
tarkoittaa arviolta 20 prosentin henkilöstövähennystä vuoteen
2015 mennessä. Tämä merkitsee käytännössä virkojen
lakkauttamista, ainakin joidenkin sijaisuuksien ja vapautuvien virkojen
täyttämättä jättämistä tai
täyttämistä määräaikaisena.
Työ- ja elinkeinotoimistojen mahdollisuudet tarjota
kattavasti nykyisiä työvoimapalveluja ovat rajoitetut
jo nykyisellään, ja pienenevä henkilöstömäärä heikentäisi
tilannetta entisestään. Samanaikaisesti toimistoihin
kohdistuu taantumasta aiheutuvia kasvavia vaatimuksia. Työttömyyden
lisäännyttyä työ- ja elinkeinotoimistojen
asiakasmäärät ovat voimakkaasti kasvaneet ja
vaatimukset työllistämistoiminnan tehostamisesta
lisääntyneet.
Asiakasmäärien voimakkaan kasvun vuoksi työ-
ja elinkeinotoimistojen henkilöstöresursseja on
väliaikaisesti lisätty 120 henkilötyövuoden
verran. Lisäykset ovat helpottaneet toimistojen työvoimapulaa,
mutta eivät kuitenkaan ole toistaiseksi sitä ratkaisseet.
Valiokunta pitää tärkeänä ja
tarpeellisena, että työ- ja elinkeinotoimistojen
henkilöstöresursseja lisätään
määräaikaisesti helpottamaan asiakaspalvelua,
ja korostaa, että työ- ja elinkeinotoimistojen
henkilökunnalla tulee olla riittävästi
aikaa yksilöllisesti ohjata työtön työnhakija
hänelle soveltuvaan uudelleen työllistymiseen
tai koulutukseen.