Perustelut
Yleistä
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen lähtökohtana
on turvata palvelujen saatavuus ja laatu koko maassa vahvistamalla
palvelujen järjestämisen ja tuottamisen rakenteellista
ja taloudellista perustaa. Uudistus on katsottu tarpeelliseksi,
koska kunnat tulevat kokemaan lähivuosina voimakkaita rakenteellisia
muutoksia. Väestön vanheneminen ja kuntien henkilöstön
voimakas eläköityminen, palvelukysynnän
kasvu, sisäinen muuttoliike sekä työvoiman
riittävyys vaativat vahvaa yhteistyötä kuntien
kesken sekä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin
välillä.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen vaikutukset näkyvät
selonteon mukaan toistaiseksi erityisesti hallinnollisten rakenteiden
kehittämisessä. Palvelujen sisältöjen
ja tuottamistapojen uudistamiseen Paras-hanke ei ole vielä juurikaan
vaikuttanut.
Valiokunta yhtyy selonteossa esitettyyn käsitykseen,
jonka mukaan kestävien ja strategisten hallinnollisten
sekä palvelujen kehittämistä koskevien
ratkaisujen toteutus vaatii kunnissa vahvaa muutosjohtamista, yhteistä visiota
ja tahtotilaa, hyvää osaamista sekä taitavaa
henkilöstöjohtamista.
Työvoiman saatavuus
Suomea lähivuosina uhkaava, väestörakenteesta johtuva
ikääntyminen lisää kunnissa
samanaikaisesti palvelujen ja kunta-alan henkilöstön
tarvetta. Kunta-alan työntekijöistä eläkkeelle
siirtyy vuosina 2008—2025 noin 55 prosenttia. Alueellisesti
eläkkeelle siirtymisessä ja tulevassa työvoiman
tarpeessa on kuntien välillä suuria eroja. Eniten
eläkkeelle jääviä, yli 60 % työntekijöistä,
on Kainuussa ja Lapissa.
Väestön ikääntymisen ja
työvoiman vähentymisen sekä palvelutarpeen
kasvun seurauksena palveluiden järjestämisessä korostuu
tuottavuusvaatimus. Jos palveluiden käyttö ja
sosiaali- ja terveyspuolen tuottavuus kehittyy kuten tähän asti,
pelkästään sosiaali- ja terveyspalveluihin tarvitaan
vuoteen 2040 mennessä 200 000 uutta työntekijää.
Tuottavuuden parantamisella voidaan vaikuttaa merkittävästi
alan työvoimatarpeisiin. Työ- ja elinkeinoministeriön
laskelmien mukaan tuottavuuden puolen prosentin vuotuinen kasvu
vähentäisi sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstön
lisäystarvetta vuoteen 2040 mennessä 200 000
henkilöstä 80 000 henkilöön.
Valiokunta korostaa, että tuottavuuden lisäksi
on kyettävä parantamaan ja mittaamaan myös kuntien
toiminnan tuloksellisuutta. Toiminnan tuloksellisuuteen voidaan
vaikuttaa organisaatioon, sen johtamiseen, työprosesseihin,
henkilöstön osaamiseen ja teknologioiden käyttöönottoon
samanaikaisesti kohdistettavilla kehittämistoimenpiteillä.
Valiokunta katsoo, että henkilöstön
saaminen kunta-alalle turvataan parhaiten alan houkuttelevuutta
ja vetovoimaisuutta kehittämällä. Kunta-alan
työtä on kehitettävä kokonaisuutena
siten, että työn sisällöstä ja
työolosuhteista tulee paras valttikortti kilpailussa osaavasta
työvoimasta. Kuntien henkilöstöpolitiikan
tulee olla avointa ja pitkäjänteistä ja
siinä tulee huomioida työurien pidentäminen
ja työhyvinvoinnin osa-alueet. Hyvinvoivassa
ja houkuttelevassa kuntatyöyhteisössä työntekijä tulee
kuulluksi, hänellä on mahdollisuus itsensä ja
työnsä kehittämiseen sekä uralla
etenemiseen. Johtamiseen ja esimiestyön kehittämiseen
on kunnissa kiinnitettävä erityistä huomiota.
Erityisesti on huomioitava eri-ikäisten johtaminen ja yhteistyö sekä työntekijöiden
vaikutusmahdollisuuksien turvaaminen ja tasa-arvoinen kohtelu. Hyvin
johdettu organisaatio on myös tuottava organisaatio.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että kuntien
tulisi huonosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta rekrytoida
myös uusia, juuri koulunsa päättäneitä nuoria
työntekijöitä, koska siten kunnissa voidaan
osaltaan varmistaa pysyvän osaavan työvoiman saaminen.
Työvoiman saatavuudesta tulee huolehtia myös henkilöstörakenteen
suunnittelulla ja työn organisoinnilla siten, että kaikissa
tehtävissä ei edellytetä laajaa koulutusta,
vaan että tehtäviin voidaan rekrytoida myös
henkilöitä, joilla ei ole ammatillista koulutusta
tai joiden tehtäviin perehdyttämisestä huolehditaan
lyhytkestoisella koulutuksella.
Kuntien on jatkossa haettava työvoimaa myös muualta
kuin nuorista. Työvoimaa on haettava alan vaihtajista,
työvoiman ulkopuolella olevista ja työttömistä sekä maahanmuuttajista.
Valiokunta korostaa ikääntyvien työkunnon
parantamista ja turvaamista. Eläkkeelle siirtymistä tulee
voida lykätä ottamalla käyttöön
joustavia työaikaratkaisuja ja -järjestelyjä.
Samoin on edistettävä työkyvyttömyyseläkkeelle
sekä vanhuuseläkkeelle siirtyneiden ja pitkään
työmarkkinoilta poissaolleiden mahdollisuuksia palata takaisin
työelämään edes osa-aikaisesti.
Osatyökykyisten ja työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
mahdollisuuksia osallistua työmarkkinoille tulee vahvistaa.
Kuntien eläkevakuutuksen tilastojen mukaan vuonna 2008
kunnallisista virka- ja työsuhteista jäi ennenaikaiselle
eläkkeelle runsaat 5 600 henkilöä.
Masennuksen takia työkyvyttömyyseläkkeelle
jäätiin keskimäärin jo 52-vuotiaana
ja muista syistä eläkkeelle siirryttiin noin 55-vuotiaana.
Valiokunta painottaa, että työvoiman saatavuuden
turvaamiseksi on erittäin tärkeää, että henkilöstön
hyvinvointia ja työssäjaksamista tuetaan siten,
että ikääntyvän henkilöstön
työkyky, työhyvinvointi ja motivaatio riittävät
työssä käymiseen ja työelämässä pysymiseen
vanhuuseläkkeelle siirtymiseen saakka.
Työvoimapulan arvioidaan tulevaisuudessa kohtaavan
erityisesti Lapin ja Kainuun kuntia, joissa kuntatyöntekijöiden
eläköityminen tapahtuu aikaisemmin kuin muualla
Suomessa ja joissa väestömäärä vähenee
sisäisen muuttoliikkeen seurauksena. On mahdollista, että tulevina
vuosina työvoimapulasta kärsivät erityisesti
ne kunnat, joissa työttömyyttä on tällä hetkellä eniten. Valiokunta
katsoo, että Paras-hankkeen jatkotoimenpiteissä ja
linjauksissa ei ole riittävästi kiinnitetty huomiota
ammattitaitoisen ja palvelut turvaavan työvoiman saatavuuteen
harvaan asutuissa ja väestöltään
vähenevissä kunnissa.
Nuorisotyö ja työllistymispalvelut
Työpajatoiminta
Suomessa on noin 250 kuntien, säätiöiden
sekä erilaisten yhdistysten ja yhteisöjen ylläpitämää työpajaa,
joissa on vuosittain noin 10 000—12 000
työelämään valmentautujaa. Työpajatoiminnan
tarkoituksena on tavoittaa erityisesti nuoria, jotka ovat vaarassa
jäädä työelämän
ulkopuolelle. Työpajatoiminta on työllistymistä ja elämänhallintaa
tukeva palvelukokonaisuus, jossa yhteistyötä tekevät
mm. työhallinto ja sosiaalitoimi. Moniammatillinen yhteistyö on
koettu hyväksi keinoksi ehkäistä nuorten
syrjäytymistä.
Selonteossa arvioidaan, että työpajatoiminnan
edellytykset ovat parantuneet erityisesti pienissä liitoskunnissa.
Kuntaliitosten yhteydessä on syntynyt uusia toimintayksiköitä,
ja aikaisemmin vain suurissa kunnissa olleet työpajapalvelut
ovat yhdistymisen jälkeen olleet myös liitoskuntien
käytettävissä. Valiokunta huomauttaa,
että työpajapalveluiden saavutettavuuteen tulee
edelleen kiinnittää huomiota. Esimerkiksi pitkät
etäisyydet kuntakeskuksiin saattavat vaarantaa erityisesti
osatyökykyisten ja vaikeasti työllistettävien
palveluihin osallistumisen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että työpajatoiminnan
rahoitus ja hallinto eivät muodosta kunnissa selkeää yhtenäistä kokonaisuutta.
Valtaosa työpajoilla aloittavista valmentautujista tulee
työpajoihin työhallinnon kautta, mutta asiakkaat
tarvitsevat usein myös sosiaali- ja terveyspalveluita sekä opetustoimen
palveluja. Työpajat edustavat kunnissa monialaista, asiakkaan
eri palvelutarpeet huomioivaa toimintaa ja viranomaistoiminnan yhteistyötä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työpajatoiminnan monialaiset työllistymistä tukevat
palvelut ja niiden kehittäminen kunnissa turvataan.
Etsivä työparitoiminta
Kunnissa aloitettiin vuonna 2008 opetusministeriön
tuella työpajatoimintaan osittain linkittyvä ns.
etsivä työparitoiminta. Työparien toimintaa on
ollut 148 kunnassa, ja se on vuonna 2008 tavoittanut lähes
2 000 nuorta, joista noin 1 500 ohjattiin työpajoihin
tai koulutukseen. Selonteon mukaan kuntien yhdistyessä pienten
liitoskuntien nuoret saadaan luontevasti mukaan myös tämän
palvelun pariin. Valiokunta pitää tätä kehitystä hyvänä ja
korostaa, että myös etsivän työparitoiminnan
kehittämisessä tulee palvelun saavutettavuuteen
kiinnittää erityistä huomiota.
Kuntouttava työtoiminta
Kuntouttavassa työtoiminnassa selvitetään asiakkaan
työ- ja toimintakyky ja työhön kuntoutuminen.
Tavoitteena on edistää ja tukea asiakkaan
työllistymisedellytyksiä ja siirtymistä avoimille
työmarkkinoille.
Kuntouttavan työtoiminnan järjestämistä rajoittavat
kuntien rahatilanne ja työtoiminnan järjestämiseen
sopivien työpaikkojen ja ohjaajaresurssien puute. Kuntouttavasta
työtoiminnasta annetussa laissa kielletään
kuntouttavan työtoiminnan hankkiminen yrityksiltä.
Sosiaalisilla yrityksillä voisi kuitenkin valiokunnan käsityksen
mukaan olla erityisosaamista, jota olisi järkevää käyttää kuntouttavan
työtoiminnan järjestämisessä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kunta- ja palvelurakenteen jatkotoimenpiteissä varmistetaan
kuntien toiminnalliset ja taloudelliset mahdollisuudet kehittää ja
järjestää kuntouttavaa työtoimintaa.
Työvoiman palvelukeskukset
Työvoiman palvelukeskuksien toiminta perustuu kuntien,
työhallinnon ja Kelan vapaaehtoiseen yhteispalvelusopimukseen
perustuvaan moniammatilliseen yhteistyöhön. Palvelukeskukset
toimivat palvelupisteinä vaikeasti työllistyville
työnhakijoille. Ne tarjoavat asiakkaille yksilöllisiä ja
räätälöityjä palveluja
työ- ja toimintakyvyn sekä työllistymisen
edistämiseksi. Palveluun kuuluu olennaisena osana se,
että kunnan ja työvoima- ja elinkeinotoimiston
virkailijat ottavat asiakkaita vastaan työparina tai laajemmassa
kokoonpanossa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan paikallishallinnon viranomaisyhteistyö on
osoittautunut toimivaksi ja toiminnasta saadut kokemukset ovat olleet
kohtalaisen hyviä. Vapaaehtoisuuteen perustuvan palveluyhteistyön
heikkona puolena on kuitenkin se, että toimintamuoto on haavoittuvainen
ja taloudellisen taantuman kohdatessa palvelukeskuksen resursseja
on helppo vähentää.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Parashankkeen jatkotyössä työvoiman
palvelukeskuksia ja niiden taloudellisia resursseja vahvistetaan
sekä niiden moniammatillista osaamista vahvistetaan siten,
että asiakkaan yksilöllinen palvelu paranee.
Kunnallinen työterveyshuolto
Kunnallisesta työterveyshuollosta vastaavat yhä useammassa
kunnassa kunnalliset liikelaitokset ja osakeyhtiöt, joiden
asiakkaina on tällä hetkellä noin 60
prosenttia kunnallisen työterveyshuollon kaikista asiakkaista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työterveyshuollon
järjestäminen kunnallisissa liikelaitoksissa ja
osakeyhtiöissä on vaikuttanut positiivisesti palvelujen
saatavuuteen ja laatuun.
Kunnallisesta työterveyshuollosta vastaavat monissa
kunnissa edelleen terveyskeskuksissa toimivat pienet työterveyshuoltoyksiköt.
Näillä yksiköillä on ollut vaikeuksia
saada työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksen
saanutta ja muuta työterveyshuoltoon erikoistunutta henkilöstöä ja
vastata asiakkaiden tarpeisiin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös pienten työterveyshuoltoyksiköiden
toiminta turvataan edelleen. Kuntia uhkaavan työvoimapulan
ja henkilöstön jaksamisen vahvistamiseksi on erittäin tärkeää,
että kunnallinen työterveyshuolto pystyy tukemaan
ikääntyvän ja muutosten keskellä jaksamisensa
kanssa painiskelevan kuntahenkilöstön työhyvinvointia.
Henkilöstön asema
Puitelain 13 §:n mukaan kunnan henkilöstöllä on
kuntarakenteiden muutoksessa viiden vuoden irtisanomissuoja. Palvelussuhdeturva
koskee uudelleenjärjestelyjen kohteena olevissa palveluissa
työskentelevää henkilöstöä sekä uuden
että vanhan työnantajan palveluksessa.
Palvelussuhdeturvaa on pidetty ongelmallisena erityisesti suurissa
kunnissa, joissa on omia liikelaitoksia, yhtiöitä ja
purkautuvia kuntayhtymiä ja niissä paljon henkilökuntaa.
Näissä kunnissa henkilöstön
siirtyminen uuden työnantajan palvelukseen ja sijoittuminen
uusiin tehtäviin voi olla ongelmallista. Valiokunta toteaa, että viiden
vuoden palvelussuhdeturva on ollut tärkeä edesauttaessaan
kuntarakenteiden uudistamista ja muutosten toteuttamista yhdessä henkilöstön
kanssa.
Valiokunta korostaa, että viiden vuoden suoja-aikana
henkilöstöllä tulee olla kannustavia vaihtoehtoja
sijoittua ja kouluttautua uusiin tehtäviin paitsi kuntiin
myös kuntasektorin ulkopuolelle. Henkilöstölle
tulee tarjota mahdollisuus osaamisensa kehittämiseen ja
ammatinvaihtamiseen uudelleenkouluttautumisen avulla. Näin
voidaan parhaiten turvata henkilöiden työllistyminen
myös suoja-ajan jälkeen.
Puitelain 13 §:n mukaan laissa tarkoitetut
uudelleenjärjestelyt sekä selvitysten ja suunnitelmien
valmistelu tulee toteuttaa yhteistyössä henkilöstön
kanssa. Yhteistoimintaan sovelletaan kunnallisen yhteistoimintalain
säännöksiä. Selonteossa todetaan,
että uudistuksen toteutusta ohjanneissa työryhmissä on
yleensä ollut viranhaltija-, luottamushenkilö-
ja henkilöstöedustus. Henkilöstön
mukanaoloa alusta saakka on pidetty tärkeänä ja
sen on nähty edesauttavan henkilöstön
sitoutumista uudistukseen.
Valiokunta pitää henkilöstön
osallistumismahdollisuuksia Paras-hankkeeseen erittäin
tärkeinä sekä uudistuksen onnistumisen
että henkilöstön jaksamisen kannalta.
Henkilöstön edustajien toimintaedellytysten sekä henkilöstön
tiedonsaanti- ja vaikuttamismahdollisuuksien turvaaminen on erityisen
tärkeää juuri muutostilanteissa, joihin
sopeutumiseen on henkilöstölle annettava aikaa
ja mahdollisuus. Tiedonsaanti- ja vaikuttamismahdollisuuksista on
huolehdittava prosessin kaikissa vaiheissa.
Valiokunta korostaa, että myös kunnallisten
liikelaitosten ja yhtiöiden hallinnossa tulee olla henkilöstön
edustus. On tärkeää, että näihin
organisaatioihin siirtyvän henkilöstön
osallistumismahdollisuudet ja henkilöstön kuuleminen
turvataan jo uuden organisaation perustamisvaiheessa.
Uudistuksen vaikutukset sukupuolten väliseen tasa-arvoon
Selonteossa todetaan, että syvällistä sukupuolivaikutusten
arviota palvelujen käyttäjiin, yhteiskunnalliseen
osallisuuteen tai henkilöstöön ei uudistuksen
tässä vaiheessa voi tehdä. Valiokunta
huomauttaa, että sukupuolivaikutusten arviointi
olisi tarpeellista aloittaa heti uudistuksen alusta lähtien.
Siten saatavaa tietoa voitaisiin käyttää jo
uudistusprosessin aikana ja tarvittaessa ohjata toimenpiteitä sukupuolten
tasa-arvon toteutumisen kannalta parempaan suuntaan.
Suomen työllisistä naisista kolmasosa työskentelee
kuntasektorilla. Kuntien henkilöstöstä noin
80 prosenttia on naisia. Paras-hankkeen vaikutuksilla on siten erityisen
suuri vaikuttavuus kunnissa työskenteleviin naisiin. Valiokunta
katsoo, että uudistuksen sukupuolivaikutuksia arvioitaessa
tulee erityistä huomiota kiinnittää nais-
ja miesvaltaisten alojen työhön ja työoloihin
sekä naisten ja miesten palkkakehitykseen. Myös
palvelujen ulkoistamisten ja tilaaja-tuottaja-mallin käytön
vaikutukset henkilöstöön sekä miehiin
ja naisiin tulee arvioida. Koska uudistuksessa muutetaan työpaikkojen
organisaatiorakenteita, tulee tarkastella myös työntekijöiden
ja erityisesti naisten vaikutusmahdollisuuksien kehittymistä ja
johtajuutta.
Kunnan palvelujen käyttäjinä miehet
ja naiset, tytöt ja pojat ovat erilaisia, ja osin he käyttävät
eri palveluita. Naiset käyttävät monia
kunnallisia palveluita enemmän kuin miehet. On tärkeää tarkastella,
miten nais- ja mieskuntalaiset kokevat kunnallisten palveluiden
tuottamisen eri vaihtoehdot ja minkälaiseksi he arvioivat
palveluiden laadun.
Uudistuksen keskeinen tavoite on turvata avoin ja läpinäkyvä demokraattinen
päätöksenteko, kun rakenteita uudistetaan.
Valiokunta korostaa, että hallintorakenteiden läpinäkyvyydestä ja
poliittisen ohjauksen toimivuudesta on huolehdittava paitsi kunnissa
ja kuntien yhteistoiminnassa myös kunnallisissa liikelaitoksissa
ja yhtiöissä. Sekä naisten että miesten
osallistuminen poliittiseen päätöksentekoon
on tärkeää. Kuntakoon muuttuminen ja
kuntien yhdistyminen voi aiheuttaa muutoksia äänestysaktiivisuuteen,
poliittiseen edustuksellisuuteen, päätöksentekoon
osallistumiseen ja valtarakenteisiin. Muutoksella voi myös
olla vaikutuksia poliitikkojen toimintaedellytyksiin.
Selonteossa esitetään Suomen Kuntaliiton selvitykseen
perustuvia tietoja muutoksista sukupuolten edustuksessa kuntien
johdossa. Vaikka kuntien henkilöstö on hyvin naisvaltainen, ovat
naiset aliedustettuina kuntien viranhaltijajohdossa. Selonteossa
todetaan, että vuoden 2009 tammikuussa maan kaikista kunnan-
ja kaupunginjohtajista vain 14 prosenttia on naisia. Naiskunnanjohtajien
suhteellinen osuus on suurin pienissä kunnissa. On merkillepantavaa, että kaikkien
yhdistyneiden kuntien ykkösviran haltijaksi on valittu
mies. Valiokunta pitää tärkeänä,
että naisten sijoittumista erityisesti suurten kuntien
johtajiksi seurataan.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanossa noudatetaan
tasa-arvolain kiintiösäännöstä,
jonka mukaan välillisesti valittavissa kunnan toimielimissä tulee
olla vähintään 40 prosenttia kumpaakin
sukupuolta. Kiintiösäännös
ei kuitenkaan vaikuta puheenjohtajien valintaan. Naisten
osuus onkin ollut valtuustojen ja lautakuntien puheenjohtajistossa pieni
verrattuna naisten osuuteen vastaavissa toimielimissä.
Puolet uusista liitoskunnista on valinnut sekä valtuuston
että hallituksen ykköspuheenjohtajaksi miehen.
Noin neljäsosa liitoskunnista on valinnut valtuuston puheenjohtajaksi
naisen, ja noin viidesosa kunnanhallitusten puheenjohtajista on
naisia.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että sukupuolivaikutusten arviointi kunnissa tulee tehdä jo
kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanovaiheessa. Valiokunta
katsoo, että Paras-hankkeen jatkotoimenpiteenä tulee
välittömästi ryhtyä arvioimaan
uudistuksen sukupuolivaikutuksia.
Valtioneuvosto on laatinut kunnille oppaan sukupuolen huomioon
ottamisesta Paras-hankkeessa. (Kunta- ja palvelurakenneuudistus:
sukupuolen huomioon ottaminen uudistuksen toimeenpanossa alueilla.
Opas/Käsikirja 31.10.2006.) Valiokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto tiedottaa oppaasta kunnille.
Palvelujen kehittäminen ja tuottaminen
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että palvelujen järjestämisessä ja
hankinnassa ensisijaisena kriteerinä on kuntalaisen etu.
Kuntien tulee määritellä palvelujen laatu-
ja muut vaatimukset ja palvelujen hankinta ja järjestämistavat
kunnan palvelustrategiassa.
Valiokunta korostaa, että palvelujen hankinnassa ja
kilpailuttamisessa hinta ei saa olla ainoa ratkaiseva tekijä vaan
palvelun tuottajalta on edellytettävä myös
hyvää palvelun laatua. Palvelujen hankintakilpailuja
järjestettäessä tulee valintakriteerit
asettaa ja valita niin, että valittavalta palveluntuottajalta
voidaan edellyttää ammattitaitoista ja osaavaa
henkilökuntaa ja työntekijöiden asiallisia
palvelussuhteen ehtoja myös silloin, kun tarjouskilpailuun
osallistuu ulkomaisia yrityksiä, koska tilaajavastuulaki
velvoittaa myös kuntia. Palvelujen hankinnassa on otettava
huomioon myös hankinnan vaikutukset alueen työllisyyteen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että palvelumarkkinoilla julkisen ja yksityisen sektorin
keskinäistä asemaa arvioidaan ja kehitetään
siten, että osapuolet voivat toimia markkinoilla yhdenvertaisina
ja myös toistensa kumppaneina. On myös huolehdittava
siitä, että kilpailu- tai hankintasäännöksillä ei
vaikeuteta kolmannen sektorin ja sosiaalisten yritysten toiminnan
tarkoitusta.
Kunta- ja palvelurakenneuudistus on monelle kunnalle konkretisoinut
eläkepoistuman merkityksen, ja johdonmukainen eläkepoistuman
seuranta on levinnyt lähes joka kuntaan. Kilpailu työvoimasta
tulee kiristymään sekä yksityisen sektorin
kanssa että kuntien välillä. Valiokunta korostaa,
että kunnissa on entistä johdonmukaisemmin paneuduttava
palvelustrategioihin ja strategiseen henkilöstövoimavarojen
suunnitteluun. Palveluja suunniteltaessa tulee pystyä ennakoimaan
mahdollisimman hyvin tarvittavan henkilöstön määrä ja
laatu.