Perustelut
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta tarkastelee lausunnossaan
ilmastostrategiaa ainoastaan oman toimialansa osalta.
Työllisyysvaikutusten arviointi
Ilmastostrategiassa ei ole erikseen tarkasteltu sen toteuttamisvaihtoehtojen
työllisyysvaikutuksia. Tarkasteltaessa ilmastostrategian
toimeenpanon kansantaloudellisia vaikutuksia (s. 17—20)
on todettu, että ilmastostrategian toimet johtaisivat työllisyyden
alenemiseen 6 000—11 000 henkilötyövuoden
verran vuoden 2010 tilanteessa. Laskelma perustuu energiaverotuksen
kiristämisen vaikutuksiin kansantalouteen ja kotitalouksien
kulutusmahdollisuuksiin ja tätä kautta työllisyyteen.
Saadun selvityksen mukaan lyhyen aikavälin työllisyysvaikutuksia,
joita seuraa muun muassa mahdollisesta ydinvoiman lisärakentamisesta
tai energiansäästöinvestoinneista ei
laskelmissa ole mukana.
Ilmastomuutoksen torjuminen maailmanlaajuisena prosessina ja
sen edellyttämä maailman energiatuotannon muuttaminen
pääosaltaan päästöttömäksi
vuoteen 2050 mennessä on perustavanlaatuinen maailman energiahuollon muutos,
joka käsittää eräiden laskelmien
mukaan jopa 100 000 miljardin markan uusinvestoinnit. Tämä muutos
luo suuria mahdollisuuksia uudelle energiateknologialle. Perustellusti
on esitetty, että uudesta energiateknologiasta voi tulla
yhtä merkittävä teknologia-alue kuin
tietotekniikasta. Kun Suomessa on runsaasti uuden energiateknologian
osaamista, voivat työllistämismahdollisuudet tällä sektorilla
olla huomattavat. Ilmastostrategian vaikutuksia energiateknologian
vientimahdollisuuksiin ei hallituksen ilmastostrategian laskelmissa
ja selvityksissä ole kuitenkaan otettu huomioon.
Valiokunta pitää ilmastostrategian työllisyysvaikutusten
selvittämistä puutteellisena ja katsoo, että työllisyysvaikutusten
kattavaan ja monipuoliseen selvittämiseen olisi tullut
kiinnittää enemmän huomiota strategiaa
laadittaessa.
Energiapäätökset ja energia-alan
työllisyys
Energiapäätöksillä on välitön
vaikutus energia-alan työllisyyteen. Energian tuotanto
ja jakelu työllistävät runsaat 40 000
henkilöä, joista 60 prosenttia työskentelee
sähkön ja kaukolämmön tuotannossa
ja jakelussa, 30 prosenttia öljyalalla ja 10 prosenttia
kotimaisen polttoaineen hankinnassa.
Kotimaisten polttoaineiden tuotannolla on suuri alueellinen
merkitys. Sähkön ja lämmön tuotannossa
suurin ero on rakennusaikaisissa työllisyysvaikutuksissa,
joissa kalliit investoinnit (vesi-, tuuli- ja ydinvoima) työllistävät
eniten ja halvat (kaasu ja öljy) vähiten.
Energiavaltainen teollisuus
Energiavaltainen teollisuus, johon kuuluvat metsä-,
metalli- ja kemianteollisuus, työllistää suoraan
noin 100 000 henkilöä ja välillisesti
noin 400 000 henkilöä. Se sijaitsee lähes
poikkeuksetta kasvukeskusten ulkopuolella luoden sinne hyvinvointia
ja työpaikkoja.
Suomen teollisessa rakenteessa energiavaltaisella teollisuudella
on kansainvälisesti katsoen poikkeuksellisen suuri osuus.
Tässä teollisuudessa energia on keskeinen tuotantopanos,
jonka hinnasta ja tehokkaasta käytöstä teollisuuden kilpailukyky
riippuu. Tästä syystä energiaa on tuotettu
ja käytetty tehokkaasti ja keksitty myös innovatiivisia
ratkaisuja. Se on ollut hyvä tuki suomalaisen energiateknisen
teollisuuden kehittymiselle ja viennille.
Uudet energiateknologiat
Vientimahdollisuudet.
Ympäristökysymykset, energiamarkkinoiden
avautuminen sekä maailman talouden ja väestön
kasvu muovaavat tällä hetkellä energiataloutta.
Ne nostavat voimakkaasti esiin hajautettuja, jopa talokohtaisia
energiaratkaisuja, puhtaita energialähteitä sekä pienimuotoisia
energiatuotantoyksikköjä. Näihin tarpeisiin
vastaavat uudet energiateknologiat, jotka liittyvät esimerkiksi
energian käytön tehostamiseen sekä auringon,
tuulen ja bioenergian käyttöön.
Suomen energiateknologian vienti kasvoi vuonna 2000 uuteen ennätykseen,
19,2 miljardiin markkaan, mikä on 6,5 prosenttia koko viennistämme.
Energiateknologian valmistus työllistää suoraan
noin 23 000 henkilöä ja välilliset
vaikutukset huomioon ottaen 33 000 henkilöä.
Merkittävin tuoteryhmä viennin arvolla mitattuna
ovat dieselvoimalaitokset ja dieselgeneraattoriyhdistelmät,
joilla pyritään päästöjen
minimointiin ja nykyisten polttoaineiden korvaamiseen bioperäisillä öljyillä.
Merkittävin yksittäinen ympäristömyötäinen
vientituote ovat taajuusmuuntajat, joilla kyetään
merkittävästi vähentämään
sähkön käyttöä sähkömoottoreissa. Kattilateollisuus
on merkittävä osa energiateknologiaa. Suomessa
on kehittynyttä polttoteknologiaa sekä biopolttoaineiden
ja jätteen polton osaamista. Biopolttoaineiden käytössä ratkaiseva
asema on ollut metsäteollisuudella, joka on ryhtynyt polttamaan
prosesseissaan puun käyttämättä jääviä osia
energiaksi. Parhaillaan kehitetään metsätähteiden
keruuteknologiaa. Uusiutuvien energialähteiden
markkinat kasvavat nopeasti. Vaikka tuulivoima ja aurinkosähkö ovat
vielä energiamittakaavassa pieniä tekijöitä,
ne ovat nopeimmin kasvavia energiamuotoja maailmassa. Viime vuosikymmenenä tuulivoima
kasvoi 22 prosenttia ja aurinkosähkö 15 prosenttia.
EU:n valkoisessa kirjassa ennustetaan uusiutuvien energialähteiden
kulutuksen EU-maissa 20-kertaistuvan tuulivoiman, 130-kertaistuvan
aurinkosähkön ja 3-kertaistuvan bioenergian osalta
vuoteen 2010 mennessä.Tuulivoimaloiden komponenttien tuottajana Suomi
on suurimpien valmistajien joukossa ja tuulivoimakomponentteja viedään
jo lähes miljardin markan edestä vuodessa. Näiden
valmistus työllistää noin 1000 henkilöä.
Vuonna 2010 tuulivoiman teknologiaviennin Suomesta on arvioitu voivan
olla jo 10 miljardia markkaa vuodessa ja työllistävän
10 000 henkilöä.
Aurinkoenergian maailmanlaajuisen liikevaihdon arvioidaan vuonna
2010 olevan 50—100 miljardia markkaa vuodessa. Suomessa
kyseisen liiketoiminnan volyymi on tällä hetkellä noin
80 miljoonaa markkaa vuodessa. Sen viennin on kuitenkin arvioitu
voivan nousta miljardiin markkaan vuodessa vuoteen 2010 mennessä.
Myös bioenergiateknologian viennissä voidaan päästä miljardiluokkaan.
Käyttö kotimaassa.
Suomen luontaiset edellytykset hyödyntää itse
uutta energiateknologiaa ovat hyvät. Etenkin yhdistetyssä lämmön
ja sähkön tuotannossa sekä puun ja biomassan
hyödyntämisessä Suomi on kiistatta edelläkävijä. Esimerkiksi
tänä ja ensi vuonna valmistuu Pietarsaareen, Jämsänkoskelle,
Kokkolaan, Ristiinaan ja Kuusankoskelle puuta, kuorta, hakkuutähdettä,
biolietettä ja turvetta polttoaineenaan käyttävät
biovoimalat. Niissä tuotetaan yhteensä 585 MW
lämpöä ja 390 MW (2,3 TWh) sähköä,
joka vastaa noin 3 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta.
Vastaavantyyppisen voimalaitoksen rakentamista suunnitellaan myös
Savonlinnaan.
Ilmastostrategian mukaan uusiutuvan energian edistämisohjelma
4/99 pannaan toimeen. Tuulivoiman osalta se tarkoittaa
tuotannon kasvattamista 500 MW:iin vuoteen 2010 mennessä. Tämän
rakennusohjelman toteuttaminen työllistää paikallisesti
noin 1 000 henkilötyövuoden verran. Lisäksi
käyttö, huolto, jakelu ja markkinointi sekä tutkimus
ja koulutus työllistävät noin 500 henkilötyövuoden
verran. Hajautettuna energiantuotantomuotona tuulivoimaloiden työllistävä vaikutus
jakautuu valtakunnan eri osiin, etenkin rannikolle, saaristoon ja
Lapin tunturialueille. Suurin työllistävä vaikutus
tulee kuitenkin tällä hetkellä ulkomaiselle
teollisuudelle tehtävistä laite- ja materiaalitoimituksista. Tämän
toiminnan kasvua auttaa kotimaan markkinoilla tapahtuva tuotekehitys.
Ellei kotimaan markkinoita synny, uhkana on, että osa
alan yrityksistä siirtää toimintansa
lähemmäksi markkinoita.Jätteiden kaupallista
hyödyntämistä tuottamalla niistä kaasua,
jota voidaan polttaa nykyisissä fossiilisten polttoaineiden
kattiloissa, tutkitaan parhaillaan muun muassa Pohjolan Voiman,
Vapo Oy Biotechin ja VTT Energian yhteistyönä.
Tarkoitus on kehittää uutta kaasutusteknologiaa
puhtaan kaasun valmistamiseksi kierrätykseen nykyisin soveltumattomasta
muovista, paperista, kartongista sekä muista palamiskelpoisista
yhdyskunta- ja teollisuusjätteistä.
Kaatopaikkakaasujen talteenoton ja jätevedenpuhdistamojen
lietteiden mädätyksen teknologia on Suomessa jo
varsin pitkällä. Myös maataloudessa olisi
mahdollista tuottaa biokaasua käyttämällä lantaa
ja teurasjätettä sekä ns. non-food-biomassaa.
Näiden tekniikoiden kehittämiseen ja kokeilemiseen
sekä kaupallistamiseen tarvitaan kuitenkin vielä merkittävää yhteiskunnan
panostusta. Esimerkiksi kunnallisten jätelaitosten talous
ei yleensä yksin riitä uuden teknologian käyttöönotosta
aiheutuvien riskien kantamiseen, vaan ne tarvitsevat nykyistä suurempia investointitukia.
Suomessa rakennusten lämmitykseen menee noin 22 prosenttia
energiasta. Energiaa säästävä pientalo
tarvitsee vain noin puolet normaalista lämmitysenergiasta.
Matalaenergiatalon rakentamiskustannukset eivät kuitenkaan
ole kuin muutaman prosentin kalliimmat kuin tavallisen pientalon
rakentamiskustannukset, mikä jo nykyisellä energian
hinnalla tulee takaisin säästyvinä energiakustannuksina
vajaassa kymmenessä vuodessa. Uusien asuntojen lämpöeristyksen parantaminen
lisää työllisyyttä rakennusaineteollisuudessa
ja rakennuksilla. Energiansäästön kannalta
keskeisessä asemassa on kuitenkin paljon työvoimaa
vaativa olemassa olevan rakennuskannan korjaaminen.
Työllisyyden ja tasa-arvon huomioon ottaminen ilmastostrategian
toteuttamisessa
Energiavaltaisella teollisuudella on niin huomattava työllistävä ja
kansantaloudellinen merkitys, että sen tarvitseman energian
saannin varmuus ja kilpailukykyisyys tulee valiokunnan käsityksen
mukaan pystyä turvaamaan. Parhaiten tämä voidaan
tehdä jatkamalla nykyistä eri energiamuotojen
monipuoliseen hyödyntämiseen perustuvaa energiapolitiikkaa.
Voimakkaalla kansallisella panostamisella uuteen energiateknologiaan
voidaan luoda otolliset olosuhteet suomalaisyritysten kansainväliselle
menestykselle. Tukeutumalla voimakkaasti suomalaiseen osaamiseen
ja teknologiaan Suomen omissa energiaratkaisuissa voidaan merkittävästi
edistää uuden energiateknologian vientimahdollisuuksia.
Valiokunta pitääkin tärkeänä, että
suomalaisen energiateknologian tutkimus- ja kehitystyöhön,
demonstraatiolaitoksiin sekä kaupallistamiseen osoitetaan
nykyistä enemmän julkista rahoitusta. Myös
energiajärjestelmän pelisääntöjä tulisi
uusia niin, että hajautetuilla, uuteen energiateknologiaan
perustuvilla ratkaisuilla olisi paremmat kehittymismahdollisuudet.
Tekniikan kehittyessä ja sen käytön yleistyessä myös
tuotantokustannukset alenevat ja tuotanto on mahdollista saada kilpailukykyiseksi.
Erityistä panostusta
tarvittaisiin tällä hetkellä muun muassa
biokaasua hyödyntävien laitosten kehitys-, kokeilu-
ja kaupallistamistoimintaan niin maataloudessa kuin jätehuollossakin.
Toteutuessaan nämä biokaasuhankkeet merkitsisivät
työpaikkoja monille vaikean työllisyyden alueille.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että turpeen käyttömahdollisuudet jatkossakin
turvataan erityisesti niissä voimalaitoksissa, joissa turvetta
käytetään puuperäisten polttoaineiden
lisänä. Turvetuotannolla on tärkeä työllistävä vaikutus alueilla,
joissa muutoin on vaikea työllisyystilanne. Siksi on huolehdittava
siitä, että turpeen käyttö on
jatkossakin sallittua ja mahdollista myös hinnaltaan.
Ilmastostrategian kokonaistaloudelliset vaikutuslaskelmat perustuvat
siihen, että energiaveroilla kerättävät
varat kierrätetään takaisin tuloveroja
ja työnantajan sosiaaliturvamaksuja alentamalla. Energiavero
on regressiivinen vero, joka kohdistuu pahiten pienituloisiin, joita tuloverojen
kevennys ei välttämättä kovin
paljon hyödytä. Kevennykset voivat myös
alueellisesti kohdentua eri tavoin kuin kiristykset ja siten lisätä alueellista
eriarvoisuutta. Harvaan asutuilla alueilla, lähinnä Pohjois-
ja Itä-Suomessa, välimatkoista aiheutuvat kustannukset
ovat suuret, tulotaso keskimääräistä alhaisempi
eikä siellä voida pienentää lämmityskuluja
esimerkiksi yhteisellä lämmönhankinnalla
kuten kaukolämmöllä. Tällöin
tuloverojen kevennys ei siellä kompensoisi energiaverotuksen
kiristymistä. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että sosiaalisen ja alueellisen tasa-arvoisuuden toteutumisesta
pidetään erityistä huolta energiaveroilla
kerättäviä varoja kierrätettäessä.
Ilmastomuutos on vakava ympäristöuhka, jonka
torjumiseksi on välttämätöntä tehdä kansainvälistä yhteistyötä.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että Suomi toteuttaa Kioton ilmastosopimuksen johdosta
Suomelle asetetut kasvihuonekaasujen vähennystavoitteet.
Valiokunnan käsityksen mukaan nämä vähennystavoitteet
voidaan saavuttaa myös työllisyyttä ja
tasa-arvoa edistävällä tavalla.