Perustelut
         
         Selonteossa arvioidaan, että vuonna 2008 alkaneen maailmanlaajuisen
            taloudellisen taantuman pohja on saavutettu ja talous lähtee
            maltilliseen nousuun. Toipuminen lamasta on kuitenkin hidasta. Taantuman
            jäljet näkyvät taloudessa vielä vuosia
            ja jyrkän taantuman jälkeen taloudellisen
            toimeliaisuuden ennakoidaan olevan vaimeaa.
         
         
         Alkavan talouskasvun ei kehysselonteon mukaan odoteta tuovan
            nopeaa helpotusta työttömyyteen, vaan työttömyyden
            arvioidaan kasvavan vuonna 2010 yli 10 prosenttiin ja työttömien
            työnhakijoiden määrän nousevan
            yli 300 000 henkilöön. Työmarkkinatilanteen
            arvioidaan kuitenkin paranevan vähitellen jo
            vuodesta 2011 alkaen, jolloin työttömyysasteen
            ennakoidaan kääntyvän laskuun ja painuvan
            alle 10 prosentin. Kehyskauden päättyessä vuonna 2014
            sen odotetaan olevan 7,3 prosenttia.
         
         
         Kehysselonteon jättämisen jälkeen
            ennusteet työttömyyden kehityksestä ovat
            muuttuneet aiempaa myönteisemmiksi. Työ-
            ja elinkeinoministeriön huhtikuussa laatiman arvion mukaan työttömyyden
            kasvu on selvästi hidastunut kaikilla talouden päätoimialoilla.
            Ministeriö arvioi, että työttömyys
            nousee kuluvana vuonna noin 9,5 prosenttiin ja jää vuonna
            2011 alle 9 prosentin. Selkeä merkki talouden kohentumisesta
            ja suhdannekäänteestä on se, että lomautettujen määrä on
            laskenut selvästi ja avoimien työpaikkojen määrä on
            noussut.
         
         
         Työttömyyden kasvu on talouden vaikeasta tilanteesta
            huolimatta pysynyt Suomessa tuotannon ja bruttokansantuotteen laskuun
            nähden maltillisena. Työttömyyden kasvua
            on pystytty hillitsemään hallituksen heti taantuman
            alettua vuonna 2009 toteuttamilla elvytystoimilla. Lisäksi
            aktiivisen työvoimapolitiikan ja koulutuksen määrärahoja
            on lisätty ja suunnattu erityisesti nuorisotyöttömyyden
            ehkäisemiseen. Myös yritykset ovat taantuman aikana
            irtisanomisten sijasta pitäneet kiinni työntekijöistään
            ja turvautuneet tavanomaista enemmän yritysten sisäisiin
            sopeuttamiskeinoihin, erityisesti työaikajoustoihin. Suurten
            ikäluokkien alkanut eläköityminen on
            myös osaltaan tuonut helpotusta työttömyyteen. 
         
         
         Vuoden 2010 talousarviossa ja vuoden 2011 kehyspäätöksessä on
            työttömyystilanteesta johtuen panostettu vahvasti
            työllistämis- ja koulutustoimiin. Vuosien 2012—2014
            menotaso ei sisällä uusia poliittisia linjauksia,
            mutta kehyksessä on otettu huomioon nykyisen hallituksen
            tekemien päätösten vaikutukset tulevien
            vuosien menotasoon. Valtioneuvoston kehyspäätös
            on tehty tilanteessa, jossa valtiontalouden ennustetaan olevan taantuman
            jäljiltä alijäämäinen
            koko kehyskauden.
         
         
         Valiokunta pitää erittäin tärkeänä kehysselonteossa
            esitettyä hallituksen linjausta julkisen talouden kestävyyden
            turvaamisesta rakenteellisilla uudistuksilla. Julkisen talouden
            tulee pystyä vastaamaan väestön ikääntymisen
            aiheuttamaan menopaineeseen ja työmarkkinoita uhkaavaan
            työvoimapulaan. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että uhkaavan työvoimapulan
            vuoksi on edelleen erityisen tärkeää huolehtia
            aktiivisen työvoimapolitiikan toimenpitein työttömien
            ja muiden työelämän ulkopuolella olevien
            osaamisen kehittämisestä ja ylläpitämisestä.
            Pitkään työttömänä olleiden
            aktivoimiseen ja tukemiseen tulee varautua myös taantuman
            jälkeen alkavan talouskasvun ja alenevan työttömyyden
            oloissa.
         
         
         Aktiivisen työvoimapolitiikan määrärahat
         
         Työllistämis-, koulutus-, ja erityistoimien
            momentin 32.30.51 määräraha on kehyspäätöksen mukaan
            530,3 miljoonaa euroa vuonna 2011. Määräraha
            pienenee kehyskaudella siten, että se on 466,7 miljoonaa
            euroa vuonna 2012 ja vuosina 2013—2014 määräraha
            on 457,5 miljoonaa euroa.
         
         
         Vuodelle 2010 on aktiiviseen työvoimapolitiikkaan käytettävissä 584,1
            miljoonaa euroa, jos eduskunnalle annetussa esityksessä vuoden 2010
            lisätalousarvioksi esitetty 31,7 miljoonan euron lisämääräraha
            nuorisotyöttömyyden ehkäisyyn hyväksytään.
            ELY-keskukset ovat esittäneet lisäksi lisämäärärahatarpeikseen
            48 miljoonaa euroa.
         
         
         Aktiivisen työvoimapolitiikan momentin 32.30.51 määrärahan
            sitomisaste on tällä hetkellä 78,1 prosenttia.
            Muun muassa muutosturvaan varatusta 39 miljoonan euron määrärahasta
            oli maaliskuun loppuun mennessä 2010 sidottu jo noin 33
            miljoonaa euroa. Myös vuoden 2011 määrärahoja
            tullaan sitomaan etukäteen, jos nuorten työllistämistoimissa
            onnistutaan loppuvuonna 2010.
         
         
         Kehyspäätöksessä aktiivisen
            työvoimapolitiikan määrärahaksi
            on vuodelle 2011 vahvistettu 530,3 miljoonaa euroa, mikä on
            noin 50 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2010
            määräraha. Talouskasvun ennustetaan kehysselonteossa
            kuitenkin olevan kehyskauden alussa hidasta ja työttömyyden
            pysyvän lähellä 10 prosenttia. Varsinkin
            kehyskauden alussa tarvitaan siksi edelleen tehokkaita ja hyvin
            suunnattuja aktiivisia toimenpiteitä työllisyyden
            hoitamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
            Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
            että tähän varataan riittävät voimavarat.
         
         
         Aktiivisen työvoimapolitiikan budjetoinnin kehittäminen
         
         Vuonna 2009 aktiivisen työvoimapolitiikan momentilta
            jäi käyttämättä noin
            30 miljoonaa euroa.  Valiokunnan saaman selvityksen mukaan osasyynä tähän
            on määrärahapäätöksen
            viivästyminen. Vuoden 2009 toinen lisätalousarvio
            hyväksyttiin vasta loppuvuodesta 2009, minkä vuoksi
            aktiivitoimenpiteitä ei pystytty aloittamaan eikä määrärahoja
            pystytty hyödyntämään täysimääräisesti.
         
         
         Työttömyyden kielteisten vaikutusten minimoimiseksi
            työttömäksi jääneen
            tulisi päästä mahdollisimman pian työttömyyden
            alettua aktivointitoimenpiteisiin. Tutkimusten mukaan lyhytkin,
            jo noin kuuden kuukauden työttömyys, vaikeuttaa
            merkittävästi työttömäksi
            jääneen uudelleen työllistymistä.
         
         
         Hallitusohjelman mukaan työllisyystoimia mitoitettaessa
            otetaan huomioon työllisyyskehitys. Työllisyystilanteeseen
            reagointi ja tehokkaiden aktivointitoimenpiteiden nopea järjestäminen
            työttömyyden lisääntyessä edellyttää,
            että työvoimahallinnolla on mahdollisimman varhaisessa
            vaiheessa tieto aktivointitoimenpiteiden järjestämiseen
            käytettävissä olevasta määrärahasta.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että aktiivisen työvoimapolitiikan määrärahojen
            budjetointia kehitetään siten, että työvoimahallinto
            pystyy tarvittaessa toimimaan mahdollisimman nopeasti ja estämään
            siten työttömyyden pitkittymisen.
         
         
         Aktiivinen työvoimapolitiikka
         
         Koulutus- ja tukitoimenpiteillä sijoitettujen työttömien
            määrää ei ole pystytty työttömyyden nopeasta
            ja yllättävästä kasvusta johtuen
            merkittävästi nostamaan. Vuonna 2008 koulutus-
            ja tukitoimenpiteillä oli sijoitettuna keskimäärin 81 700
            henkilöä ja vuonna 2009 keskimäärin 79 500
            henkilöä. Helmikuussa 2010 aktiivitoimenpiteissä oli
            83 963 henkilöä. Edelliseen vuoteen verrattuna
            lisäystä oli 4,4 prosenttia. Suomen lisäpanostus
            aktiiviseen työvoimapolitiikkaan on valiokunnan saaman
            selvityksen mukaan ollut selvästi muiden OECD-maiden keskiarvoa
            alempi.
         
         
         Aktivointitoimenpiteiden vähäinen lisäys
            samanaikaisesti tapahtuneen voimakkaasti lisääntyneen
            työttömyyden kasvun kanssa on johtanut työttömien
            aktivointiasteen laskuun. Vuonna 2008 aktivointiaste oli noin 29
            prosenttia, kun se vuoden 2010 helmikuussa oli 22,6 prosenttia. Valiokunta
            kiinnittää asiaan huomiota ja korostaa aktiivisten
            työvoimapoliittisten toimenpiteiden tärkeyttä. 
         
         
         Tilastokeskukselta saatujen tietojen mukaan piilotyöttömiä oli
            94 000 vuonna 2009. Piilotyöttömyydellä tarkoitetaan
            Tilastokeskuksen selvityksessä työvoiman ulkopuolella
            olevia, jotka haluaisivat ansiotyöhön, mutta eivät
            eri syistä johtuen hae aktiivisesti työtä.
            Eniten piilotyöttömiä oli 15—24-vuotiaissa
            (33 000) ja 55—64-vuotiaissa (22 000). Valiokunta katsoo,
            että piilotyöttömyyden syyt tulee selvittää ja
            erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville työttömille
            on aktiivisesti tarjottava henkilökohtaista tukea työnhakuun.
         
         
         Nuorisotyöllisyys 
         
         Vuonna 2008 alkaneen taloudellisen taantuman aikana aktiivisen
            työvoimapolitiikan määrärahoja
            on ohjattu ja lisätty erityisesti nuorten työllistymisen
            ja työmarkkinavalmiuksien edistämiseen. Muun muassa
            nuorten työvoimakoulutusta ja työpajoille työllistämistä on
            lisätty, oppisopimuskoulutuspaikkojen löytymistä tehostettu
            ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttamistapoja,
            kuten etsivää työparitoimintaa, kehitetty
            ja tuettu.  Valtionhallintoon työllistämisen kiintiötä nostettiin
            vuoden 2010 talousarviossa 1 840 henkilötyövuoteen,
            jotta voidaan työllistää ammatillisista
            oppilaitoksista ja korkeakouluista valmistuvia.  Lisäksi
            nuorten työllisyyttä pyritään
            kohentamaan ottamalla käyttöön vuoden 2010
            lisäbudjetissa ehdotettu määräajaksi
            yrityksille kohdistettu palkkatukeen pohjautuva rekrytointiseteli.
         
         
         Valiokunta pitää hallituksen toimenpiteitä nuorten
            työllistämiseksi ja työvoiman osaamisen
            ylläpitämiseksi erittäin tarpeellisina
            ja hyvinä. Valiokunta korostaa, että nuoriin kohdistetun
            aktivointitoiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja
            yli kehyskauden ulottuvaa.
         
         
         Valiokunta painottaa, että nuorten työllisyyden
            parantamiseen tähtäävien toimenpiteiden vaikuttavuutta
            on tarkoin seurattava ja tarvittaessa varauduttava osoittamaan
            vielä lisäresursseja nuorten ja vastavalmistuneiden
            työllistymiseen. Keskeistä on, että nuorten
            työttömyys jää mahdollisimman
            lyhytkestoiseksi, sillä tutkimusten mukaan jo kolmen kuukauden
            työttömyys voi johtaa nuorten syrjäytymiseen
            työmarkkinoilta.
         
         
         Pitkäaikaistyöttömyys
         
         Pitkäaikaistyöttömyys on kasvanut
            työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan
            vuoden 2009 helmikuusta vuoden 2010 helmikuuhun 25,2 prosenttia.
            Helmikuussa 2010 työttömiä työnhakijoita
            oli 287 124 henkilöä, joista pitkäaikaistyöttömiä oli
            50 539 henkilöä.
         
         
         Pitkäaikaistyöttömyyteen on pyritty
            vaikuttamaan aktiivitoimin. Työttömien työnhakua
            ja työhön valmentautumista on tuettu, koulutusta, tukityöllistämistä ja
            julkisia työpaikkoja järjestetty. Yhdenjaksoisesti
            yli vuoden työttömänä olleiden
            työttömyys saatiin vähenemään
            vielä vuonna 2009, mutta suotuisa kehitys päättyi vuoden
            2009 lopulla ja pitkäaikaistyöttömien määrä kääntyi
            uudelleen nousuun.
         
         
         Laajan ja pitkäkestoisen työttömyyden
            suurin riski on, että työttömyydestä tulee
            rakenteellista. Uhkana on, että pitkään
            työttöminä olleet putoavat kokonaan pois
            työmarkkinoilta. Valiokunta kiinnittää vakavaa
            huomiota siihen, että pitkäaikaistyöttömyyden
            kasvusta huolimatta kehyspäätöksessä ei
            erikseen suunnata tai lisätä määrärahoja
            pitkäaikaistyöttömyyden hoitamiseen tai
            ennaltaehkäisyyn.
         
         
         Työvoiman kohtaanto
         
         Selonteossa arvioidaan, että työmarkkinoiden kohtaanto-ongelma
            pahenee kehyskaudella. Uudet työpaikat eivät selonteon
            mukaan synny samoille paikkakunnille ja aloille, joilta ne on taantuman
            aikana menetetty. Kohtaanto-ongelmien arvioidaan heikentävän
            työllisyyden kasvua. Samanaikaisesti myös väestön
            ikääntyminen alkaa kiristää työmarkkinoita
            jo kuluvan vuosikymmenen aikana.
         
         
         Valiokunta katsoo, että taantuman nopeuttama talouden
            rakennemuutos korostaa työvoimapolitiikkaan, koulutuspolitiikkaan
            ja tehokkaaseen työnvälitykseen panostamisen tarvetta. Työttömiksi
            jääneiden sekä muun työvoiman osaamista
            ja työmarkkinakelpoisuutta tulee aktiivisesti ylläpitää ja
            työttömien yhteys työelämään
            säilyttää. Näin turvataan osaavan
            työvoiman saaminen syntyviin uusiin työpaikkoihin taantuman
            hellittäessä. Niillä aloilla, joille
            Suomessa ei ole riittävästi tarjolla työvoimaa,
            tulee varautua myös ulkomailta tulevan ulkomaisen työvoiman
            hankkimiseen ja työperäiseen maahanmuuttoon.
         
         
         Välityömarkkinat
         
         Työllisyys- ja työvoimapoliittisista toimenpiteistä huolimatta
            kaikki työttömät työnhakijat
            ja muista syistä työmarkkinoiden ulkopuolella
            olevat eivät työllisty avoimille työmarkkinoille. Tälle
            ryhmälle työtilaisuuksia ja vaihtoehdon pitkäaikaistyöttömyydelle
            tarjoavat välityömarkkinat.
         
         
         Välityömarkkinoilla toimijoita ovat erityisesti
            yhdistykset, työhönvalmennus- ja sosiaalipalvelusäätiöt
            ja työpajat.  Painopiste välityömarkkinoilla
            on tällä hetkellä työvoimaan
            kuuluvien pitkäaikaistyöttömien työllistämistoiminnassa
            ja heille suunnatuissa työvoima- ja sosiaalipoliittisissa
            palveluissa. Julkisia työvoimapalveluja välityömarkkinoilla
            edustavat pääasiassa palkkatuettu työ ja
            työmarkkinatoimenpiteet, kuten työkokeilu, työharjoittelu
            ja työelämävalmennus.
         
         
         Välityömarkkinoiden tarkoituksena on parantaa
            henkilön työmarkkinavalmiuksia henkilökohtaisen
            tuen ja taloudellisen avun avulla siten, että työttömälle
            avautuu mahdollisuuksia työllistyä myös
            avoimille työmarkkinoille. Valiokunta pitää välityömarkkinoita
            erittäin tärkeänä työttömien
            aktivointiväylänä ja keinona palata työelämään.
            Valiokunta korostaa, että välityömarkkinoilla
            toimiville yhteisöille tulee turvata riittävät
            edellytykset työllistämiseen.
         
         
         Miesten, nuorten ja maahan muuttaneiden työttömyys
            on taantuman aikana noussut selkeästi muiden
            ryhmien työttömyyttä suuremmaksi. Valiokunta
            pitää tärkeänä, että tämä huomioidaan
            myös välityömarkkinoilla tukemalla erityisesti
            näiden ryhmien työllistymistä. Koska miesvaltaisilla
            aloilla taantuma on syvä ja siihen liittyy pysyvää rakenteellista
            työpaikkojen menetystä, tulee miesten hakeutumista
            uusille aloille kannustaa myös välityömarkkinoilla. Myös
            maahan muuttaneiden kotouttamiseen, kieli- ja muuhun koulutukseen
            sekä työelämäyhteyksien parantamiseen,
            esimerkiksi työelämävalmennuksen avulla,
            tulee välityömarkkinoilla panostaa. 
         
         
         Eri arvioiden mukaan Suomessa on jopa 30 000 vammaista
            ja pitkäaikaissairasta, jotka voisivat työllistyä avoimille
            työmarkkinoille, jos he saisivat siihen henkilökohtaista
            tukea ja taloudelliset mahdollisuudet. Kelan vuoden 2006 tilastojen
            mukaan Suomessa oli 1 000 korkeasti koulutettua vammaista,
            jotka eivät olleet päässeet työmarkkinoille.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että välityömarkkinat tarjoavat myös
            jo työkyvyttömyysetuutta saaville vammaisille
            ja pitkäaikaissairaille henkilöille avoimille
            työmarkkinoille ohjaavaa palvelua. Valiokunta korostaa,
            että näillä henkilöillä on
            tarjottavanaan paitsi osittaista myös täyttä työkykyä työmarkkinoiden
            käyttöön.
         
         
         Tuottavuusohjelma
         
         Kehyspäätöksen mukaan valtion tuottavuusohjelmaa
            toteutetaan aiemmin päätetyllä tavalla. Työvoima-
            ja elinkeinohallinnossa tämä tarkoittaa 1 483
            henkilötyövuoden vähennystä mukaan lukien
            jo toteutetut vähennykset vuoteen 2011 mennessä ja
            1 192 henkilötyövuoden vähennystä vuoteen
            2015 mennessä.
         
         
         Valiokunta on käsitellyt valtion tuottavuusohjelmaa
            useissa aiemmissa lausunnoissaan (mm. TyVL 16/2009
               vp ja TyVL 18/2008 vp). Valiokunta
            toistaa lausunnoissa aiemmin esittämänsä näkemykset
            tuottavuusohjelman vaikutuksista työsuojelun ja työterveyslaitoksen
            toimintaan. 
         
         
         Valiokunta korostaa, että vaikea työllisyystilanne
            lisää TE-toimistojen henkilöstötarvetta entisestään.
            Valiokunta pitää hyvänä vuoden 2010
            talousarviossa toteutettuja määräaikaisia henkilöstölisäyksiä TE-toimistoihin
            ja katsoo, että toteutettu 107 henkilötyövuoden
            nettolisäys on vallitsevassa korkean työttömyyden
            tilanteessa välttämätön.
         
         
         Valiokunta esittää, että TE-toimistojen
            henkilöstöresurssitilannetta seurataan tarkoin
            kehyskaudella ja tarvittaessa henkilöstöä määräaikaisesti
            lisätään niin, että työnvälityspalvelujen
            tehokkuus ja aktiivisten työvoimapalvelujen järjestäminen
            pystytään turvaamaan myös alkavan talouskasvun
            oloissa.