Perustelut
Yleistä
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
toimialalla vuoden 2012 talousarvion keskeisiä kysymyksiä ovat
työllisyyden tukeminen ja työttömyyden vähentäminen.
Työllisyysasteen nosto on avainasemassa julkisen talouden
kestävyysvajeen pienentämiseksi. Työvoiman
kysyntää pyritään lisäämään
tukemalla yritysten kehittymistä, muutosten hallintaa ja
työurien jatkumista sekä toteuttamalla yritysten
tarpeiden mukaista työvoimakoulutusta. Työttömyyden
vähentämiseen pyritään kohdistamalla
toimia erityisesti pitkäaikaistyöttömiin
sekä työmarkkinoille tuleviin nuoriin ikäluokkiin.
Talousarvioesityksessä työllistämis-,
koulutus- ja erityistoimien määrärahoiksi
(momentti 32.30.51) ehdotetaan 481 miljoonaa euroa. Määrä on
pienempi kuin mitä työllistämisrahoihin
on osoitettu kuluvan vuoden talousarviossa sekä kesällä annetussa
lisätalousarviossa yhteensä. Työttömyys
on kuluvana vuonna jatkanut laskuaan, ja talousarvioesityksessä on
lähdetty siitä, että työttömyysaste
vuonna 2012 edelleen laskee 0,3 prosenttiyksiköllä 7,6
prosenttiin. Työttömyyden alentamistavoite on
haastava, koska maailmantalouden epävarmuudesta johtuen
talouskehityksen ennustettavuuteen liittyy merkittävää epävarmuutta
myös Suomessa. Talouden näkymät ovat
esityksen antamisen jälkeen jo heikentyneet, ja mikäli
talouskasvu hiipuu, voi työttömyyden lasku pysähtyä.
Työttömyys voi jopa lähteä hienoiseen
nousuun työvoiman vähentymisestä huolimatta.
Työllistämismäärärahojen
mitoituksella työvoimapoliittisissa toimenpiteissä vuonna
2012 lasketaan olevan keskimäärin 87 000 henkilöä, joka
on reilusti vähemmän kuin kuluvana vuonna, mutta
laskelmien mukaan aktivointiaste kuitenkin nousisi 26,4 prosenttiin
työttömyyden vähentyessä. Tämän
hetken suhdannenäkymien valossa aktivointiasteen saavuttaminen
varatuilla määrärahoilla on epävarmaa.
Valiokunta painottaa, että työttömyyden
vähentämiseksi työvoimapoliittisiin toimiin
tulee olla riittävä rahoitus. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallituksella on valmius osoittaa lisärahoitusta
työllistämiseen, jos työttömyys
merkittävästi pahenee.
Pitkäaikaistyöttömyyden vähentäminen
Pitkäaikaistyöttömien määrä on
työttömyyden laskusta huolimatta ollut edelleen
kasvussa. Valiokunta pitää hallituksen linjauksia
pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisestä erittäin
tervetulleina.
Työllistämistoimien tehostamiseksi ensi vuonna
käynnistetään kokeiluhanke, jossa viimeistään
12 kuukauden työttömyyden jälkeen työllistämisen
päävastuu siirtyy kokeiluun mukaan tulevalle kunnalle
tai kunnille yhteisvastuullisesti. Talousarvioehdotuksessa kokeilun käynnistämiseen
kohdistetaan 5 milj. euroa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kokeilussa pyritään kuntien ja työvoimahallinnon
yhteistyönä luomaan joustavia malleja eri hallinnonalojen
palveluiden sekä tukien käytölle. Kokeilusta
tulee tarvittaessa säätää määräaikaisella
lailla, jotta uusien toimintamallien käyttöönotto
mahdollistuisi.
Pitkäaikaistyöttömiä palvelevien
työ- ja elinkeinotoimistojen, Kelan ja kuntien yhteisten työvoimanpalvelukeskusten
toimintamallia ryhdytään talousarvioon varatulla
5 miljoonan euron määrärahalla laajentamaan
koko maahan. Valiokunta pitää mallin laajentamista
hyvin tärkeänä, mutta toteaa, että rahoituksen
lisäämiseen tulee jatkossa varautua, jotta laajentaminen voisi
suunnitellusti toteutua ja nykyisin toiminnassa olevien palvelukeskusten
toiminta ja toiminnan kehittäminen tulisi turvatuksi. Valiokunta
korostaa, että Kelan on omalta osaltaan sitouduttava entistä paremmin
keskusten toimintaan ja osoitettava niihin tarvittavat henkilöstöresurssit.
Vammaisten ja osatyökykyisten työllistäminen
Hallitusohjelman mukaan osatyökykyisten mahdollisuuksia
työntekoon ja kuntoutukseen parannetaan. Tavoite vaatii
sen varmistamista, että työvoimapalveluita ja
-tukia käytetään nykyistä tehokkaammin
heidän työllistämisensä tukena. Vammaiset
ja vajaatyökykyiset ovat TE-toimistojen palvelujen alikäyttäjiä,
eikä palveluvalikkoa osata nykyisin riittävän
hyvin hyödyntää. Esimerkiksi työhönvalmentajan
käyttö pitäisi saada vakiinnutettua ja
sitä tulisi käyttää myös osana
muita työvoimapoliittisia palveluita, kuten palkkatukijaksoja
ja työharjoittelua.
Vammaisten ja vajaakuntoisten työllistämisessä palkkatuella
on keskeinen merkitys. Palkkatuen käyttöä näiden
ryhmien työllistämiseen rajoittaa kuitenkin sen
määräaikaisuus. Valiokunnan näkemyksen
mukaan hallitusohjelmassa asetettu tavoite vammaisten ja vaikeasti
työllistyvien pysyvän palkkatuen kehittämisestä on tärkeä ja
se tulee pikaisesti valmistella. Vammaisen työskentelyn
tueksi tarkoitetun työolosuhteiden järjestelytuen
käyttö on ollut vähäistä,
vaikka sen avulla voitaisiin rahoittaa mukautuksia, joita vammaisen
työskentely työpaikalla edellyttää.
Tuen vähäisen käytön syynä on
osin sen huono tunnettavuus, mutta toisaalta myös sen tason
jälkeenjääneisyys kustannustason kehityksestä.
Valiokunta katsoo, että tuen kehittämistarpeet
tulee selvittää.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että työpankkikokeilu laajennetaan valtakunnalliseksi
ja siihen osoitetaan ensi vuonna 1,5 milj. euroa hankerahoitusta
sosiaali- ja terveysministeriön pääluokkaan.
Työpankki pienentää työllistävän
yrityksen riskiä ja kannustaa työnantajia palkkaamaan
osatyökykyisiä ja muita hankalasti työllistyviä.
Työpankin välityksellä osatyökykyisille voidaan
avata väyliä avoimille työmarkkinoille. Valiokunta
katsoo, että niitä henkilöitä varten, jotka
monista tukitoimista huolimatta eivät työllisty
avoimille työmarkkinoille, tulisi kehittää nykyistä vahvemmat
ja pysyvämmät välityömarkkinat.
Nuorten yhteiskuntatakuu
Nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen aloitetaan vuonna 2012
ja se saatetaan täysimääräisesti
voimaan vuonna 2013. Yhteiskuntatakuussa jokaiselle alle 25-vuotiaalle
nuorelle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle tarjotaan työ-, opiskelu-,
harjoittelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään
kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi
joutumisesta. Talousarvioesityksessä yhteiskuntatakuun
toteuttamista varten kohdennetaan 36 miljoonaa euroa työllisyys-,
koulutus- ja erityistoimen momentille 32.30.51.
Valiokunta pitää yhteiskuntatakuun toteuttamista
erittäin tärkeänä. Valiokunta
painottaa, että tavoitteen saavuttaminen edellyttää voimakasta
panostusta nuorten koulutus- ja työllistämispalveluihin
ja niiden kehittämiseen sekä nuorten yksilöllisen
ohjauksen ja tuen lisäämiseen. Nuoret tarvitsevat
heille räätälöityjä ja joustavia
hallinnolliset rajat ylittäviä kokonaisvaltaisia
palveluja, jotka tukevat ja kannustavat koulutukseen ja sitä kautta
työelämään. Työelämän
ja yhteiskunnan palvelujärjestelmän ulkopuolella
olevien nuorten suuri määrä osoittaa, että nuorille
nykyisin suunnatut koulutus- ja työllistämispalvelut
ja ohjaus eivät kattavasti tavoita niitä nuoria,
joiden työmarkkinoille tai jatkokoulutukseen pääsy
vaatisi erityistä tukea.
Alle 25-vuotiaiden työttömyys alkoi taantuman
jälkeen laskea vuoden 2009 lopulta lähtien. Nuorisotyöttömyys
on kuitenkin muuta työttömyyttä kausi-
ja suhdanneherkempää, ja pelättävissä on,
että se kääntyy uudelleen kasvuun, jos talouskehitys
heikkenee. Tämän vuoksi valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että nuorten työttömyyden
kasvuun varaudutaan riittävän varhaisessa vaiheessa
siten, että tarvittaessa nuorten työllistämis-
ja aktivointitoimiin voidaan ryhtyä ripeästi.
Valiokunta painottaa, että hallituksella tulee olla valmius
osoittaa lisärahoitusta nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen.
TE-toimistoissa nuorten palvelun kehittäminen vaatii
henkilöstöresurssien lisäämistä ja henkilöstön
kouluttamista nuorten ohjaamiseen ja palveluun. Nuoren tulee tarvittaessa
saada keskustella asiantuntevan ammattihenkilön kanssa
tulevaisuudestaan, ja hänen on saatava oikeaa tietoa koulutus-
ja työllistymismahdollisuuksista. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan TE-toimistojen henkilöstöresurssit ovat yhteiskuntatakuun
edellyttämään palvelutarpeen kehittämiseen
nähden kuitenkin niukat. Taantuman aikana henkilöstön
palkkaamiseen saatiin väliaikaisesti lisärahoitusta,
mutta rahoitus päättyy vuoden 2012 lopussa, juuri
kun yhteiskuntatakuun toteuttaminen vaatisi panostusta nuorten yksilölliseen
ohjaukseen. Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota
siihen, että ilman riittävää ja
asiantuntevaa henkilöstöä nuorten yhteiskuntatakuun
toteuttaminen 3 kuukauden määräajassa
vaarantuu.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle yhteiskuntatakuun
toteuttamiseksi kohdennetaan määrärahoja
etsivään nuorisotyöhön ja nuorten
työpajatoimintaan. Etsivä nuorisotyö on erityisnuorisotyötä,
jonka ensisijaisena tehtävänä on auttaa
palvelujärjestelmien ulkopuolella olevia nuoria, jotka
eivät ilman tukea osaa tai halua hakea apua monimutkaisesta
palveluverkosta. Nuorten työpajat puolestaan ovat alle
29-vuotiaille tarkoitettuja työharjoittelu- ja työvalmennuspaikkoja,
joissa nuorelle voidaan tarjota tukea moniammatillisesti. Valiokunta
katsoo, että työpajojen, etsivän nuorisotyön,
TE-toimistojen, kuntien ja muiden toimijoiden yhteistyötä tulee
lisätä. Työpajojen toimintaa tulee kehittää parhaiden
käytäntöjen pohjalta koko maassa muun
muassa lisäämällä niissä järjestettävää erimuotoista
tutkintoon tähtäävää koulutusta.
Maahanmuuttajien työllistäminen
Hallituksen tavoitteena on hallituskaudella puolittaa maahanmuuttajien
työttömyys ja nostaa työllisyysastetta
sekä parantaa kotouttamispolitiikan vaikuttavuutta. Valiokunta
pitää tavoitetta hyvänä, mutta
haastavana. Valiokunta huomauttaa, että tavoitteen saavuttaminen
edellyttää entistä voimakkaampaa panostusta
kotouttamiseen ja maahanmuuttajien työllistämisen
edistämiseen. Maahanmuuttajien on muuta väestöä vaikeampaa
työllistyä, ja työllistyminen on hyvin
pitkälle riippuvainen suhdanteista. Valiokunnan käsityksen
mukaan ensisijaista maahanmuuttajien kotoutumisessa ja työllistymisessä on
kotoutumiskoulutuksen ja muiden työvoimapoliittisten toimenpiteiden
riittävyys siten, että toimenpiteisiin ohjaudutaan
nopeasti ilman pitkiä odotusaikoja. Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen
mukaan ulkomaalaiset työllistyvät työvoimapoliittisten
toimien jälkeen yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin
suomalaiset.
Talousarvioesityksessä kotoutumiskoulutukseen on kohdennettu
34 miljoonaa euroa aktiivisen työvoimapolitiikan momentilta
32.30.51. Määrä on sama kuin vuonna 2011.
Valiokunta huomauttaa, että uusi laki kotoutumisen edistämisestä toi
kotouttamistoimenpiteiden piiriin entistä suuremman joukon
maahanmuuttajia ilman, että kotoutujien määrän
kasvu olisi huomioitu määrärahatarpeessa.
Valiokunta katsoo, että määrärahojen
riittävyys tulee selvittää ja myös
maahanmuuttajien työllistämiseen tulee olla valmius
osoittaa lisärahoitusta työllisyyskehityksen niin
vaatiessa.