Perustelut
Suomalaisen merenkulun tukeminen
Esityksen tavoitteena on turvata Suomen huoltovarmuutta luomalla
varustamoille kansainvälisesti kilpailukykyiset edellytykset
harjoittaa merenkulkua Suomen lipun alla sekä säilyttää ja
kehittää merenkulun osaamista ja turvata suomalaisten
merenkulkijoiden työllisyyttä. Vahvistamalla suomalaista
merenkulkua pyritään huolehtimaan myös
suomalaisen telakkateollisuuden toimintaedellytyksistä.
Valiokunta pitää esityksen tavoitteita erittäin
tärkeinä ja puoltaa ehdotettua merenkulun tukijärjestelmää.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työtä suomalaisen kauppalaivaston
kilpailukyvyn parantamiseksi jatketaan pääministeri
Matti Vanhasen II hallituksen hallitusohjelman mukaisesti. Valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että esitykseen
ei sisälly kaikkia EU:n komission antamien valtiontuen
suuntaviivojen mahdollistamia tukimuotoja, jotka voisivat olla tarpeen
esityksen tavoitteiden saavuttamiseksi ja jotka ovat käytössä joissakin
kilpailijamaissa. Myös tonnistoveroon tarvittaneen muutoksia
suomalaisen merenkulun turvaamiseksi.
Suomen sisävesillä harjoitettavasta lasti-
ja rahtiliikenteestä hoidetaan valtaosa ulkomaan lipun
alla, mm. hollantilaisilla, venäläisillä ja
saksalaisilla aluksilla. Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että selvitetään mahdollisuudet ulottaa
tuki myös kansainvälisesti kilpailtuun laivaliikenteeseen
sisävesillä, rannikolla ja saaristossa. Tukien
piiriin olisi otettava myös offshore-toiminta. Tärkeää olisi
tukea monitoimimurtajilla harjoitettavaa liiketoimintaa, joka on
kansainvälisesti kilpailutettua. Jos suomalaisia monitoimimurtajia
ei saada tukien piiriin, paineet alusten ulosliputtamiseen kasvavat.
Lakiehdotukseen sisältyvä työoikeudellinen sääntely
Ehdotetut säännökset ja niiden tulkinta
Ensimmäisen lakiehdotuksen 3 luvussa säädetään
kauppa-alusluetteloon merkityillä aluksilla sovellettavista
työoikeudellisista säännöksistä. Sääntelyn
toteuttamistapa vastaa pitkälti nykyisin voimassa olevia
säännöksiä.
Lakiehdotuksen 6 §:n mukaan kauppa-alusluetteloon
merkityllä aluksella sovelletaan Suomen lakia, ellei toisin
säädetä. Työehtosopimuksella
voidaan kuitenkin poiketa siitä, mitä merimieslaissa,
merityöaikalaissa, merimiesten vuosilomalaissa tai yhteistoiminnasta
yrityksissä annetussa laissa säädetään.
Tällöin työehtosopimuksesta on käytävä yksityiskohtaisesti
ilmi, mitä ehtoja lain sijasta on sovellettava. Sopimisvapautta
rajoittavat Suomea sitovat kansainväliset velvoitteet,
lähinnä kansainvälisen työjärjestön
ILO:n merityötä koskevat sopimukset ja EU:n merenkulkijoita
koskevat säädökset.
Koska sopimisoikeus sallii lain säännöksistä poikkeamisen
työntekijän etuja heikentäen, 6 §:n
4 momentin säännöksillä oikeutetaan
työnantaja soveltamaan työehtosopimuksen määräyksiä myös
niihin työntekijöihin, jotka eivät ole
sopimukseen sidottuja mutta joihin sopimusta muutoin sovelletaan.
Lakiehdotuksen 7 §:ssä säädettäisiin
ulkomaisen työntekijöiden yhdistyksen asemasta työehtosopimuskumppanina.
Säännöksen mukaan ulkomaisen työntekijäyhdistyksen
oikeus tehdä työehtosopimus edellyttää,
että samasta työstä ei ole solmittu työehtosopimusta
suomalaisten osapuolten kesken. Ulkomaisen yhdistyksen kelpoisuus
määritellään ILO:n sopimusten
mukaisesti. Sopimuksen sisällön rajat määräytyvät
6 §:n mukaan.
Lakiehdotuksen 7 §:n 2 momentissa säädetään,
että ulkomaisen järjestön kanssa tehdyn työehtosopimuksen
määräyksiä "on noudatettava"
myös järjestäytymättömien
työntekijöiden työsuhteissa. Lakiehdotuksen
6 §:n 4 momentti ja 7 §:n 2
momentti sääntelevät siis kumpikin niiden
työntekijöiden asemaa, jotka eivät ole
sopimuksen tehneen järjestön jäsenyyden
perusteella sidottuja työehtosopimukseen. Perustelujen
mukaan 7 §:n 2 momentin taustalla on pyrkimys
säädellä kilpailevien (ts. samasta työstä tehtyjen)
työehtosopimusten etusijajärjestystä siten,
että työehtosopimuslain 4 §:n
2 ja 3 momenttia ei sovellettaisi.
Liikenne- ja viestintäministeriön 2.11.2007 päivätyssä muistiossa
7 §:stä esitetyn tulkinnan mukaan mahdollista
olisi, että "työehtosopimuksen samasta työstä aluksella
voisi tehdä useampikin työntekijöiden
yhdistys. Esimerkiksi miehistön osalta voisi osa työntekijöistä olla
pohjoismaalaisia, joihin sovellettaisiin heidän kansallisia
työehtojaan ja osa jostain halvemman palkkatason maasta
myös heidän kansallisilla työehdoillaan.
Samasta työstä voitaisiin näin ollen
maksaa eri palkkaa tai työehdot poiketa muuten toisistaan".
Työoikeudellisen sääntelyn arviointia
Valiokunta toteaa, että ehdotuksen mukainen työoikeudellinen
sääntely on hyvin poikkeuksellista. Työoikeudellisessa
lainsäädännössä mahdollisuus
sopia toisin lainsäädännön pakottavista
säännöksistä työntekijän
vahingoksi on yleensä mahdollista vain valtakunnallisten
työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen
välisillä työehtosopimuksilla. Valtakunnallisten
työmarkkinajärjestöjen välinen
sopiminen perustuu ns. voimatasapainoon, mikä tekee mahdolliseksi
tasapainoisen sopimisen niin huononnuksista kuin parannuksistakin.
Tätä sopimusvapautta on työoikeudessa
rajoitettu joidenkin sellaisten työntekijän kannalta
keskeisten suojanormien osalta, joiden kohdalla ei ole katsottu
mahdolliseksi sallia lain säännöksiä huonommista
ehdoista sopimista.
Lakiehdotuksen mukaan työehtosopimuksen voisi solmia
myös ulkomainen työntekijöiden yhdistys,
jos asianomaiset suomalaiset työmarkkinaosapuolet eivät
ole tehneet kyseistä työtä koskevaa työehtosopimusta.
Säännöksen soveltaminen ei edellytä,
että ulkomaisen järjestön jäseniä kuuluu
laivan miehistöön.
Hallituksen esityksessä lakiehdotuksen työoikeudellisia
säännöksiä on perusteltu sillä,
että vastaavia säännöksiä on
ollut jo 15 vuoden ajan kauppa-alusluettelosta annetussa laissa.
Kotimaiset työmarkkinaosapuolet ovat kuitenkin lähes
poikkeuksetta päässeet yhteisymmärrykseen
työehtosopimuksista. Näin ollen säännösten
vaikutuksista käytäntöön sovellettuina
on niukasti kokemusta. Myös lainsäädäntöympäristö on
tuona aikana muuttunut muun muassa perustuslakiin ja työoikeudelliseen
lainsäädäntöön tehtyjen
muutosten johdosta.
Valiokunnan tiedossa on yksi lain nojalla tehty ulkomaisen työvoiman
käyttöä koskenut työehtosopimus.
Vuonna 2000 Suomen Laivanpäällystöliitto
ja Suomen Konepäällystöliitto tekivät Finnlinesin
kanssa kahta laivaa koskevan työehtosopimuksen, jossa sovittiin
laivan päällystön palkkojen ja työehtojen
lisäksi myös puolalaisen alipäällystön
ja miehistön palkat ja työehdot. Sopiminen ei
edellyttänyt, että liitoilla olisi ollut puolalaisilta
valtuutus sopia työehdoista heidän puolestaan.
Työehtosopimus todettiin lailliseksi työtuomioistuimessa,
joten lakiehdotuksen säännösten voidaan
katsoa mahdollistavan tällaiset sopimukset.
Valiokunta korostaa, että työntekijällä tulee olla
oikeus vapaasti päättää, mihin
ammattijärjestöön kuuluu vai kuuluuko
mihinkään. Suomalainen työehtosopimusjärjestelmä perustuu
kuitenkin sille, että työehtosopimukseen sidottuja ovat
sopijajärjestöjen jäsenet ja jäsenjärjestöt. Työehtosopimusjärjestelmäämme
sopii huonosti ajatus siitä, että työehtosopimus
voitaisiin sopia kotimaisen tai ulkomaisen järjestön
kanssa ilman, että kyseinen järjestö aidosti
edustaa kyseistä ammattiryhmää tai sillä on
jonkinlainen valtuutus niiltä työntekijöiltä,
joiden työehdoista on kysymys.Valiokunta katsoo, että 3
luvun säännöstöä tulee
täsmentää siten, että tällainen edustavuus
turvataan.
Valiokunta esittää liikenne- ja viestintävaliokunnalle,
että 1. lakiehdotuksen 6 §:n
2 momentin 2. virkkeeksi lisättäisiin esimerkiksi
näin kuuluva säännös: "Työehtosopimuksen
solmivien yhdistysten tulee edustaa niitä työntekijäryhmiä, joiden
työehdoista työehtosopimuksella sovitaan."
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että työoikeudellisilta
säännöksiltä vaaditaan muuta
lainsäädäntöä suurempaa
selkeyttä, koska niitä voidaan joutua soveltamaan
työpaikoilla ilman lainopillista asiantuntemusta. Tässä suhteessa
lakiehdotuksen 3 luvun säännökset jättävät
paljon toivomisen varaa. Erityisen vaikeasti tulkittava on lakiehdotuksen
7 §:n 2 momentti, josta ei ilmene, millaisiin
tilanteisiin ja miten momenttia on tarkoitus soveltaa. Epäselvää on
esimerkiksi se, mitä työehtosopimusta "on noudatettava"
järjestäytymättömiin työntekijöihin,
jos samasta työstä on laivalla useita työehtosopimuksia
yhtäaikaisesti voimassa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että säännöstä täsmennetään
niin, että sen tarkoitus tulee selväksi.
Eri asemaan asettaminen kansalaisuuden perusteella
Lain säännökset merkitsevät
liikenne- ja viestintäministeriön muistiossa esitetyn
tulkinnan mukaan, että samaa työtä koskien
voidaan tehdä eri työehtosopimukset eri maiden
kansalaisille ja työnantaja oikeuttaa maksamaan kansalaisuuden
perusteella samasta työstä erilaista palkkaa. Tässä tulkinnassa
ei kuitenkaan ole huomioitu sitä, että myös
saman merenkulkualan työehtosopimuksen piirissä voi
olla useita eri kansallisuuksia edustavia merenkulkijoita.
Perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussäännös kieltää henkilöiden
asettamisen eri asemaan henkilöön liittyvän
syyn perusteella ilman hyväksyttävää perustetta.
Merimieslain 15 a §:n mukaan työnantaja
ei saa ilman hyväksyttävää syytä asettaa
työntekijöitä eri asemaan muun muassa
kansallisen tai etnisen alkuperän taikka kansallisuuden
vuoksi. Kansallisen ja etnisen alkuperän sekä kansalaisuuden
perusteella syrjiminen on kielletty myös yhdenvertaisuuslain 6 §:ssä.
Lakiehdotuksen 6 §:n 2 momentin säännökset
oikeuttavat syrjäyttämään työehtosopimuksella
merimieslain säännökset, jotka puolestaan
erityislakina syrjäyttävät yhdenvertaisuuslain
yleissäännökset. Sen sijaan sovellettaviksi tulevat
rikoslain 47 luvun työsyrjintää koskevat säännökset,
joissa kielletään eri asemaan asettaminen ilman
painavaa, hyväksyttävää syytä muun
muassa kansallisuuden perusteella, ja kiskonnantapaista työsyrjintää koskevat
säännökset, joissa kielletään
huomattavan epäedulliseen asemaan asettaminen käyttämällä hyödyksi työntekijän
ahdinkoa, ymmärtämättömyyttä,
tietämättömyyttä tms.
Valiokunta toteaa, että rikoslain, merimieslain ja
yhdenvertaisuuslain syrjintäsäännökset ilmentävät
suomalaista oikeuskäsitystä ja lainsäätäjän
tulkintaa perustuslain syrjintäsäännöksen
tarkoituksesta. Näin ollen kansalaisuus ei suoraan voine
olla erilaisten työehtojen käytön perusteena.
Sen sijaan työntekijän asuinmaan kustannustaso
vaikuttaa merkittävästi siihen, millaisella palkalla
voi tulla toimeen.
Työlainsäädännön
työntekijöille antama suoja
Kansainvälisen merioikeudellisen periaatteen mukaisesti
alus kuuluu kotivaltionsa lainsäädäntö-
ja oikeudenkäyttövallan piiriin. Myös
kauppa-alusluetteloon merkityllä aluksella noudatetaan
pääsääntöisesti Suomen
lakia. Lakiehdotuksen mukaan työehtosopimuksilla voitaisiin tehdä poikkeuksia
säännöstä, jonka mukaan Suomessa
työskenteleviin ulkomaisiin työntekijöihin
sovelletaan Suomen lakeja ja heille maksetaan Suomen työehtosopimusten
mukaista palkkaa.
Sopimusoikeutta on rajoitettu säännöksellä, jonka
mukaan Suomea sitovien kansainvälisten sopimusten tai EY:n
säännösten turvaamia työntekijän
etuja vähentävät sopimusmääräykset ovat
mitättömiä. Kansainvälisten
sopimusten ja EY-säännösten tarjoama
suoja ei kuitenkaan vastaa Suomen lainsäädännön
tasoa. Näin ollen vaarana on, että merenkulkijat
jäävät vaille sitä suojaa, jonka
Suomen lainsäädäntö muille työntekijöille
turvaa. Suomen työlainsäädännön joustavuutta
on viime vuosina merkittävästi lisätty,
ja merityötä koskevat lait sisältävät
nykyisin runsaasti mahdollisuuksia järjestellä työehtosopimuksilla
muun muassa työaikoja ja -oloja paikallisiin olosuhteisiin
sopiviksi. Sopimusvallan ulkopuolelle on jätetty vain työntekijän
vähimmäisturvan järjestäminen.
Näin ollen merenkulun kilpailukykyisyydestä on
nykyisin mahdollista huolehtia pitkälti sopimusteitse tarvitsematta
syrjäyttää Suomen merityölakeja.
Lakiehdotuksen tarkoittamissa kansainvälisissä sopimuksissa
tai EY:n säännöksissä ei ole säädelty
vähimmäispalkkatasoa. ILO:n yleissopimukseen 147
sisältyvä merenkulkijan vähimmäispalkkaa
koskeva normi on sitovuudeltaan ainoastaan suositus. Valiokunta
pitää tärkeänä, että lakiehdotukseen
sisältyisi säännökset, joiden
mukaan työehtosopimuksella sovittavien palkkojen vähimmäistaso
määräytyy. Sekamiehityksen sallimisen
tarkoituksena on turvata suomalaisille aluksille mahdollisuus miehistökustannusten
saamiseen kilpailijamaiden tasolle. Kun tässä tarkoitetut
työehtosopimukset solmitaan aluskohtaisesti, vähimmäispalkat
voitaisiin valiokunnan käsityksen mukaan kytkeä esimerkiksi
aluksen liikennöintialueella yleisesti maksettavaan palkkatasoon.
Palkkataso ei kuitenkaan saa missään tapauksessa
alittaa ILO:n suosituksissa määriteltyä vähimmäistasoa.
Valiokunta korostaa, että EU:n piirissä tulisi
luoda yhtenäiset, toimivat pelisäännöt
merenkulun tukemiselle ja sekamiehityksen käytölle
sekä määritellä myös
vähimmäispalkkataso, jota tulee noudattaa EU-maiden
lippujen alla kulkevilla aluksilla.
Valiokunta painottaa, että suomalaisen merenkulun turvaamisen
kannalta on tärkeää, että merenkulkualan
järjestöt jatkossakin pystyvät sopimaan
työehdoista ja suomalaisten merenkulkijoiden käytöstä laivoilla
eikä lakiehdotuksen 3 luvun suomiin mahdollisuuksiin olisi
tarvetta turvautua. Jos näin kuitenkin käy, valiokunta
pitää välttämättömänä,
että hallitus tarkoin seuraa, millaisia työehtosopimuksia
lain nojalla solmitaan ja miten niissä huolehditaan työoikeudellisen
lainsäädännön tarkoittaman turvan
antamisesta työntekijöille. Jos ongelmia syntyy,
hallituksen tulee ryhtyä toimenpiteisiin lainsäädännön
täsmentämiseksi.
Merenkulun osaamisen säilyttäminen ja kehittäminen
Valiokunta pitää merenkulun osaamisen säilyttämistä ja
kehittämistä hyvin tärkeänä ja
painottaa, että miehistön koulutus ja kokemus
jääoloissa ja Suomen karikkoisilla rannikkovesillä kulkemisesta
ehkäisevät ennalta ympäristön
kannalta tuhoisien onnettomuuksien syntyä. Joistakin merenkulun
osaajista, kuten konemestareista, on jo pulaa, ja työvoiman
saatavuus voi muiltakin osin vaikeutua lähivuosina. Saadun
selvityksen mukaan koulutuspaikkoja on merenkulun ammatteihin tähtäävässä koulutuksessa
riittävästi, mutta niihin on viime aikoina ollut
vähän hakijoita.
Merenkulun koulutuksen vetovoiman parantamiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota,
jotta koulutuspaikat saadaan jatkossa täytettyä. Tärkeää on,
että merenkulkuammateista kiinnostuneet nuoret voivat luottaa
alan tulevaisuuteen ja siihen, että merenkulun ammatit
pystyvät tarjoamaan heille mielenkiintoisen työn,
kunnollisen toimeentulon ja hyvät työolot. Samalla
valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että osaavan
henkilöstön pulaa tulee helpottaa myös
yhdessä työnantajan kanssa suunniteltavan työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen avulla.
Monissa maissa sekamiehitys tarkoittaa sitä, että vain
päällystö tai osa siitä on kotimaista
ja koko muu miehistö tulee ETA-alueen ulkopuolelta. Sekamiehityksen
käyttöönotto voisi siis johtaa suomalaisten
merenkulkijoiden laajamittaiseen korvaamiseen ulkomaisilla ja siten
vaarantaa heidän työllisyytensä.
Tilastojen mukaan oman merenkulkijaväestön
määrä on sekamiehitystä käyttävissä maissa vähentynyt
selvästi enemmän kuin meillä. Valiokunta
korostaakin merenkulkijoiden koulutusta ja pitää tärkeänä,
että suomalaisia merenkulkijoita koulutetaan riittävästi
niin, että sekamiehitykseen ei tarvitse turvautua työvoimapulan
johdosta.
Lakiehdotuksen mukaan mahdollisuutta sopia työehtosopimuksin
Suomen lainsäädännön sivuuttamisesta
voitaisiin soveltaa kaikilla lastialuksilla, hinaajilla ja työntäjillä,
matkustaja-aluksilla kolmansien maiden välisessä liikenteessä sekä sellaisilla
matkustaja-aluksilla säännöllisessä Suomeen
suuntautuvassa liikenteessä, jotka saavat kuljettaa enintään
120 matkustajaa. Sen sijaan tätä mahdollisuutta
ei edelleenkään olisi sellaisilla suomalaisilla
matkustaja-aluksilla, jotka saavat kuljettaa enemmän kuin 120
matkustajaa ja jotka toimivat säännöllisesti Suomeen
suuntautuvassa liikenteessä. Perustelujen mukaan jälkimmäisen
säännöksen tarkoituksena on tehokkaasti
suojata suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyttä Suomeen
suuntautuvassa matkustaja-alusliikenteessä.
EU:n suuntaviivat merenkulun tukemiseksi lähtevät
tavoitteesta turvata EU- ja ETA-maiden merenkulkijoiden työllisyys.
Suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyden turvaaminen
on ollut myös Suomessa toteutettujen merenkulun tukijärjestelyjen
taustalla. Lakiehdotukseen ei kuitenkaan enää sisälly
aiemman lain mukaista vaatimusta siitä, että varustamon
Suomeen suuntautuvassa liikenteessä olevien lastialusten
laivaväen kokonaismäärästä vähintään
puolet tulee olla Euroopan talousalueen valtioiden kansalaisia.
Suomalaisten merenkulkijoiden työllisyyden ja merenkulun
tukijärjestelmän yleisen hyväksyttävyyden
turvaamiseksi valiokunta kiinnittää liikenne-
ja viestintävaliokunnan huomiota siihen, että jatkossakin
säilyisi kannuste käyttää Suomesta
tai muista ETA-maista tulevaa henkilöstöä myös
lastialuksilla.