Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Työllistymistä edistävä monialainen
yhteispalvelu
Yleistä
Ehdotetulla lailla työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta lakisääteistetään
yhteistoimintamalli, jossa työ- ja elinkeinotoimisto, kunta
ja Kansaneläkelaitos yhdessä arvioivat monialaista
yhteispalvelua tarvitsevien työttömien palvelutarpeet,
suunnittelevat palvelut työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi kokonaisuudeksi
ja vastaavat yhdessä työllistymisprosessin etenemisestä ja
seurannasta.
Valiokunta pitää eri toimijoiden yhteistyöhön perustuvan
työvoiman palvelukeskusten toimintamallin vakinaistamista
erittäin hyvänä ja kannatettavana uudistuksena.
Nykyinen toimijoiden vapaaehtoiseen sopimukseen perustuva toimintamalli
on osoittautunut hyväksi tavaksi sovittaa yhteen työttömän
tarvitsemia julkisia työvoimapalveluita, sosiaali- ja terveyspalveluita
ja Kelan kuntoutuspalveluita. Valiokunta pitää toimintamallin
valtakunnallistamista hyvänä, sillä se
lisää eri alueilla asuvien pitkään
työttömänä olleiden henkilöiden
yhdenvertaisuutta. Asiakkaan kannalta selkeä parannus
on, että työllistymistä edistävät
palvelut ovat saatavissa yhdestä toimipisteestä.
Valiokunta katsoo, että nyt ehdotettu sääntely
tulee etenkin yhteispalvelun alueellisen järjestämisen
osalta arvioida uudelleen sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksen
toteuttamisen jälkeen.
Asiakkuuden määrittely ja kesto
Työttömän yhteispalvelun tarve arvioidaan,
kun henkilö on saanut 300 päivää työmarkkinatukea tai
hän on ollut yhtäjaksoisesti työttömänä tietyn
ajan. Alle 25-vuotiailta edellytetään vähintään
kuuden kuukauden yhdenjaksoista työttömyyttä ja
25 vuotta täyttäneiltä vähintään
12 kuukauden yhdenjaksoista työttömyyttä.
Monialainen yhteispalvelu on tarpeen silloin, kun työttömän
työllistymisen edistäminen edellyttää kunnan,
työ- ja elinkeinotoimiston ja Kansaneläkelaitoksen
tarjoamien palvelujen yhteensovittamista.
Valiokunta katsoo, että erityisesti nuorten kohdalla
palveluihin tulisi voida ohjata jo ennen kuuden kuukauden työttömyyttä.
Esimerkiksi erityisoppilaitoksista valmistuu henkilöitä,
joiden työllistymiseen tarvitaan alusta lähtien
eri toimijoiden saumatonta yhteistyötä ja erilaisten palvelujen
ketjuttamista. Myös koulupudokkaiden tilanteeseen tulee
pystyä vaikuttamaan heti koulun päättymisen
tai työttömäksi jäämisen
jälkeen. Valiokunta korostaa, että palveluihin
ohjaaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on sekä asiakkaan
että toimijoiden edun mukaista, ettei työttömyys
turhaan pitkittyisi.
Monialainen yhteispalvelu alkaa intensiivisellä enintään
kolmen kuukauden kartoitusjaksolla, jonka aikana työttömän
palvelutarve arvioidaan monialaisesti ja hänen
kanssaan laaditaan monialainen työllistymissuunnitelma. Suunnitelmassa
sovitaan työttömän palvelutarpeen edellyttämistä työvoima-,
sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista. Kartoitusjaksoa ei katsota
työllistymistä edistäväksi palveluksi, mutta
kartoitusjakso ei ole esteenä työllistymistä edistävään
palveluun osallistumiselle.
Valiokunta ilmaisee huolensa kartoitusjakson riittävästä kestosta
ja huomauttaa, että useissa kunnissa esimerkiksi palvelutarpeiden
määrittelyn kannalta välttämättömiä erikoislääkärin palveluita
voidaan joutua odottamaan useita viikkoja. Valiokunta pitää tärkeänä,
että asiakkaat ohjataan jo kartoitusjakson aikana heidän tarvitsemiinsa
terveystarkastuksiin ja muihin tarvittaviin selvityksiin.
Valiokunta pitää hyvänä,
että asiakkuuden kestoa ei määritellä,
vaan että kesto määräytyy yksilökohtaisesti
asiakkaan ja viranomaisten yhdessä tekemän palvelutarpeen
arvion perusteella. Valiokunta kuitenkin korostaa, että tavoitteena
tulee olla, että asiakkuudet eivät veny kestoltaan
aiheettoman pitkiksi ja että asiakkaat siirtyvät
yhteispalvelusta viivytyksettä työmarkkinoille
tai muiden palvelujärjestelmien piiriin. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että pitkäaikaistyöttömien
joukossa on myös henkilöitä, joiden työkyky
on pysyvästi alentunut siinä määrin,
että heillä on oikeus osa-aikaiseen tai täysiaikaiseen
työkyvyttömyyseläkkeeseen. Nämä henkilöt
tulee ohjata eläkeselvittelyyn.
Palvelujen saatavuus
Nykyinen vapaaehtoisuuteen perustuva työvoiman palvelukeskusmalli
toimii 124 kunnan alueella. Esityksen mukaan jokaisen työ-
ja elinkeinotoimiston alueella tulee olla vähintään
yksi toimijoiden yhteinen yhteispalvelua tarjoava toimipiste. Valiokunta
ilmaisee huolensa tarvittavien lähipalveluiden saavutettavuudesta
ja tähdentää, että palvelupisteitä tulee
olla riittävästi ja niiden palvelut helposti tavoitettavissa
koko maassa. Valiokunnan mielestä työssäkäyntialueen
mukainen toimipisteiden palveluverkko olisi toimivin. Pitkät
välimatkat ja niistä aiheutuvat kustannukset eivät
saa muodostua palvelun saamisen esteeksi. Tarvittaessa palvelut
on vietävä lähelle asiakkaita esimerkiksi
tarjoamalla palvelua liikkuvista palveluautoista tai siten, että virkailijat
matkustavat työttömän asuinpaikkakunnalle.
Monialainen yhteispalvelu on henkilökohtaista kasvokkain
tapahtuvaa palvelua, joka edellyttää tiivistä vuorovaikutusta
työttömän ja palvelua tarjoavan toimijan
välillä. Uudistuksen myötä palvelun
asiakasmäärät tulevat kasvamaan nykyisestä.
Työvoiman palvelukeskukset ovat mahdollistaneet työttömien
palvelutarpeen mukaiset pitkäkestoisetkin asiakasprosessit,
ja tarkoitus on, että palvelut voidaan jatkossa tarjota
nykyistä useammalle työttömälle.
Valiokunta korostaa, että kaikille mukana oleville viranomaisille
tulee turvata riittävät resurssit palvelun toteuttamiseksi.
Työttömillä on työssäkäyviä enemmän
terveydellisiä ongelmia, ja monet terveydelliset riskit
lisääntyvät työttömyyden
pitkittymisen myötä. Jos sairaudet ja kuntoutuksen
tarve jäävät tunnistamatta, työmarkkinoilta
syrjäytymisen riski kasvaa. Valiokunta yhtyy sosiaali-
ja terveysvaliokunnan näkemykseen siitä, että terveyserojen
kasvun pysäyttämiseksi on kartoitusjakson aikana
erittäin tärkeää kartoittaa
työttömän terveyspalvelujen tarve. Valiokunta
pitää tärkeänä, että yhteispalvelun
toimipisteissä on saatavilla säännöllisesti
myös terveydenhoitajan palveluita.
Valiokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossaan
ilmaisemaan huoleen siitä, miten asiakasmäärien
kasvusta aiheutuvaan palvelujen tarpeen kasvuun pystytään
vastaamaan kuntien sosiaali- ja terveydenhuollossa. Myös
Kelan tulisi pystyä tarjoamaan yhä enemmän
nimenomaisesti pitkäaikaistyöttömille
räätälöityä kuntoutusta.
Tämä tulee olemaan vaikeaa, koska Kelan harkinnanvaraiseen
kuntoutukseen varattuja määrärahoja ensi
vuodesta alkaen vähennetään.
Kuntouttavan työtoiminnan osalta esitykseen sisältyy
muutosehdotus, joka rajaa kuntouttavan työtoiminnan aikaisempaa
selkeämmin vain niille henkilöille, jotka eivät
työ- tai toimintakykynsä rajoitusten vuoksi kykene
osallistumaan julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön.
Valiokunta yhtyy sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkemykseen
kuntouttavaa työtoimintaa koskevan lain täsmentämisen
tarpeellisuudesta. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että kuntouttavaan
työtoimintaan ohjataan vain sellaisia asiakkaita, jotka hyötyvät
palvelusta, ja korostaa, että kuntouttavan työtoiminnan
ja palkkatuetun työn välillä on oltava
selkeä ero.
Palveluun osallistuvan henkilötietojen käsittely
Työllistymistä edistävän
monialaisen yhteispalvelun onnistumisen edellytyksenä on,
että palvelua tarjoavilla viranomaisilla on mahdollisuus vaihtaa
työtöntä koskevia luottamuksellisiakin tietoja
keskenään. Valiokunta korostaa, että työtöntä koskevia
arkaluonteisia ja salassa pidettäviä tietoja saavat
käsitellä vain tietoja kulloisessakin tilanteessa
tarvitsevat virkailijat ja että tietoja käsitellään
vain siltä osin kuin se on palvelun tarjoamiseksi tarpeellista.
Valiokunta edellyttää, että yhteispalvelun asiakastietojärjestelmän
tietoja käsitellyt henkilö voidaan tarvittaessa
jäljittää rekisteriin jäävän
merkinnän perusteella.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt
huomiota henkilötietoja koskevan sääntelyn
epätäsmällisyyteen ja esittänyt
lakiehdotuksen 9 ja 11 §:n täsmentämistä.
Työ- ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa säännöksiä muutettavaksi
jäljempänä yksityiskohtaisista perusteluista
ilmenevin perustein.
Työmarkkinatuen rahoitus
Esitykseen sisältyy myös ehdotus työmarkkinatuen
rahoitusvastuun muuttamisesta. Ehdotetun mukaan kunnat vastaavat
työttömyysaikaisesta työmarkkinatuesta
50% niiden henkilöiden osalta, jotka ovat saaneet
työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 300 päivää,
ja 70% niiden henkilöiden osalta, jotka
ovat saaneet työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 1 000
päivää. Esitys liittyy valtiontalouden
kehyspäätökseen 2014—2017, jonka mukaan
kuntien roolia ja vastuuta pitkäaikaistyöttömyyden
aktiivisessa hoidossa korostetaan. Työllistymistä edistävien
palvelujen ajalta työmarkkinatuen maksaa kokonaisuudessaan valtio.
Valiokunta pitää ehdotettua muutosta perusteltuna
ja kannatettavana. Pitkäaikaistyöttömät tarvitsevat
työllistymisen tueksi usein työvoimapoliittisten
toimien lisäksi tai sijasta kunnan tarjoamia sosiaali-
ja terveyspalveluita. Ehdotettu rahoitusmalli kannustaa kuntia järjestämään työttömien
tarvitsemia palveluja, aktiivitoimia ja räätälöityjä yksilöllisiä palveluja.
Se palkitsee niitä kuntia, jotka joko itse tai yhdessä muiden
toimijoiden kanssa pystyvät ennaltaehkäisemään
pitkäaikaistyöttömyyttä ja edistävät
pitkään työttömänä olleiden
työllistymistä. Rahoitusvastuun muutoksella on
kiinteä yhteys monialaisen yhteispalvelun lakisääteistämiseen
ja valtakunnallistamiseen.
Valiokunta kuitenkin katsoo, että valtion kompensaatio
kunnille on riittämätön. Ehdotettu malli
saattaa pahimmillaan johtaa jopa kunnan työllistämistoimien
vähenemiseen. Kunnan on mahdollista siirtää osa
työttömyyden hoidon kustannuksista valtiolle järjestämällä aktivointipalveluja,
mutta laadukkaat ja vaikuttavat aktiivitoimenpiteet ovat kalliita,
minkä vuoksi on mahdollista, että kunnalle ei
koidu toiminnan järjestämisestä merkittäviä säästöjä.
Tilanne saattaa pahimmillaan johtaa siihen, että palvelujen
tuottamisessa ratkaiseviksi tulevat kustannukset, jolloin palvelujen
laatu ja vaikuttavuus jäävät heikoiksi
ja työttömyys voi jopa pitkittyä. Myös
työttömien ohjaaminen aktiivitoimiin saattaa vähentyä,
jos passiiviajan kustannus on kunnalle lyhyellä tähtäimellä edullisempaa
kuin valtion kompensoimien aktiivitoimenpiteiden järjestäminen.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että hallitus seuraa tarkoin työmarkkinatuen rahoitusuudistuksen
vaikutuksia pitkäaikaistyöttömien aktivointiin
kunnissa ja ryhtyy tarvittaessa nopeasti toimenpiteisiin tilanteen
korjaamiseksi
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta
yhteispalvelusta
8 §. Asetuksenantovaltuudet.
Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta ehdottaa säännöksen 2
momentin täydentämistä siten, että monialaisen
palvelun järjestämiseen osallistuvien kuntien
ja työ- ja elinkeinotoimistojen kustannukset jaetaan palveluun
yhteisissä toimipisteissä osallistuvan henkilöstön
määrän mukaisessa suhteessa. Samalla 3
momentissa ehdotetun asetuksenantovaltuuden voi poistaa tarpeettomana.
9 §. Yhteiseen käyttöön
talletettavat työtöntä koskevat tiedot
ja niiden käsittely.
Esityksessä ehdotetun 3 momentin mukaan työ-
ja elinkeinotoimiston, kunnan tai Kansaneläkelaitoksen palveluksessa
oleva voi tässä laissa tarkoitettujen tehtävien
hoitamiseksi ja palvelun tarjoamiseksi työttömälle
salassapitosäännösten estämättä saada
ja käyttää monialaisen yhteispalvelun asiakasrekisteriin
talletettuja tietoja sekä tehdä siihen merkintöjä.
Tietoja tallettanut vastaa tekemiensä tietojen virheettömyydestä.
Valiokunta ehdottaa 3 momenttia muutettavaksi siten,
että asiakasrekisterin käyttö edellyttää ehdotetussa
laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamisen ja palvelun
tarjoamisen perusteella myönnettyä rekisterin
käyttöoikeutta. Rekisterin käyttöoikeus
myönnetään vain niille yhteispalveluun
osallistuvien tahojen palveluksessa oleville henkilöille,
jotka hoitavat ehdotetussa laissa säädettyjä tehtäviä.
Muilla kuin edellä mainituilla kunnassa, Kansaneläkelaitoksessa tai
työ- ja elinkeinotoimistoissa työskentelevillä henkilöillä rekisterin
käyttöoikeutta ei siten ole.
Lisäksi valiokunta ehdottaa, että momentista poistetaan
sana "salassapitosäännöksen
estämättä" 9 §:n 3
momentin ja 11 §:n 2 momentin välisen suhteen
selkeyttämiseksi. Tällöin 9 §:n
3 momentti sääntelee ehdotettua selkeämmin
yhteisen asiakasrekisterin käyttöön oikeutettujen piiriä ja
11 §:n 2 momentti monialaista yhteispalvelua toteuttavien
viranomaisten oikeutta vaihtaa yhteispalvelujen järjestämiseksi
välttämättömiä salassa
pidettäviä tietoja ilman työttömän
suostumusta.
Valiokunta on korjannut 3 momentissa olleen kirjoitusvirheen.
11 §.Salassa pidettävien tietojen saaminen
palvelun järjestämistä varten.
Pykälän 1 ja 2 momentin välisen suhteen
selkiyttämiseksi valiokunta ehdottaa 1 momentissa olevan
sanan "ensisijassa" poistamista.
Ehdotetun 2 momentin mukaan yhteispalveluun osallistuvilla
viranomaisilla on oikeus saada toisiltaan ja luovuttaa toisilleen
tehtävien hoitamiseksi 9 §:n 2 momentissa tarkoitettuja
työtöntä koskevia tietoja, jotka ovat
välttämättömiä palvelun
järjestämiseksi työttömälle.
Säännöksen selkiyttämiseksi
valiokunta ehdottaa poistettavaksi momentista sanat "luovuttaa
toisilleen".
Pykälän 2 momentissa on sana "oikeus" kahteen
kertaan. Valiokunta on korjannut virheen.