Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Lakiehdotuksen mukaan vähemmistövaltuutetun
uudeksi tehtäväksi säädettäisiin
toimiminen kansallisena ihmiskaupparaportoijana. Valiokunta pitää kansallisen
ihmiskaupparaportoijan nimeämistä tärkeänä ja
katsoo, että riippumattomana viranomaisena vähemmistövaltuutettu
soveltuu hyvin tähän tehtävään.
Ihmiskaupparaportoija seuraa ihmiskauppaan liittyviä ilmiöitä ja
kansallisen lainsäädännön toimivuutta
sekä tukee ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman toteutumista
tekemällä ehdotuksia ja antamalla suosituksia,
lausuntoja ja neuvoja. Valiokunta katsoo, että ihmiskaupparaportoija
voi merkittävästi edistää ihmiskaupan
vastaista työtä Suomessa olemalla kiinteässä yhteydessä viranomaisiin
ja kolmannen sektorin toimijoihin, kokoamalla luotettavaa tietoa sekä tuomalla
esiin ongelmia ja kehittämistarpeita. Vastuu ihmiskaupan
vastaisesta työstä on viime kädessä hallituksella,
mutta toimintaa seuraava riippumaton raportoija voi tutkimustensa, kansainvälisten
kontaktiensa ja kehittämisehdotustensa avulla auttaa ilmiön
hahmottamisessa ja toiminnan suuntaamisessa.
Ihmiskaupalla on monia ilmenemismuotoja, ja toimintaa organisoivat
kansainväliset rikollisjärjestöt kehittävät
koko ajan uusia toimintatapoja. Tämä tekee ihmiskaupan
vastaisen taistelun vaikeaksi.
Vaikka valtaosa ihmiskauppatapauksista kohdistuu ulkomaalaisiin,
ihmiskauppa voi koskea myös oman maan kansalaisia. Tunnusomaista ihmiskaupalle
on ihmisten hyväksikäyttö. Se voi ilmetä esimerkiksi
seksuaalisena hyväksikäyttönä,
pakottamisena kerjäämään, lasten
käyttämisenä rikollisessa toiminnassa,
orjatyönä maatiloilla, tehtaissa ja kotitalouksissa
tai elinkauppana. Ilmiön moninaisuus ja muuntautumiskyky vaikeuttavat
uhrien tunnistamista ja ihmiskaupparikosten määrittelyä.
Ihmiskauppaa lähellä on muita rikostyyppejä, joista
on usein helpompi saada näyttöä kuin
ihmiskaupparikoksista. Tällaisia rikostyyppejä ovat
muun muassa törkeä laittoman maahantulon järjestäminen,
törkeä paritus ja kiskonnantapainen työsyrjintä.
Rikoksen uhrin oikeuksien ja aseman kannalta ei kuitenkaan ole yhdentekevää,
mistä rikoksesta tekijät tuomitaan. Ihmiskaupan
tunnistaminen on tärkeää, jotta uhri
saa osakseen sellaista suojelua kuin ihmiskaupan uhreille on tarkoitettu
antaa. Myös ihmiskaupan ja siihen liittyvän kansainvälisen
rikollisuuden kitkeminen on silloin tehokkaampaa.
Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen on ihmiskaupan vastaisessa
työssä keskeistä. Tunnistamisvalmiuksien
kehittäminen vaatii jatkuvaa koulutusta eri tahoilla ja
tasoilla, jotta viranomaiset ja kolmannen sektorin toimijat tunnistavat
mahdollisen uhrin kohtaamistilanteessa ja ryhtyvät toimiin
hänen saamisekseen ihmiskaupanuhrien palvelujärjestelmän
piiriin. Erityisesti valiokunta korostaa tarvetta kouluttaa myös sosiaali-
ja terveydenhuollon työntekijät toimimaan aktiivisesti
ihmiskaupan uhrien tunnistamiseksi ja auttamiseksi.
Ihmiskaupan uhrien tunnistamista tukevat asenteet ja kyky asettua
uhrin asemaan ovat olennaisia pyrittäessä onnistumaan
tunnistamistyössä. Uhrit tulevat usein hyvin vaikeista
olosuhteista, esimerkiksi rikkonaisista tai väkivaltaisista
perheoloista taikka sotaakäyvästä tai
nälänhädän runtelemasta maasta.
Monesti he eivät itse tunnista tilannettaan ja pelkäävät
viranomaisia. Tunnistamisessa ja auttamistyössä tärkeä merkitys
onkin kolmannen sektorin toimijoilla, joihin uhrin on helpompi luottaa
kuin viranomaisiin.
Valiokunta korostaa uhrin oikeuksia ja uhrilähtöistä lähestymistapaa.
Auttamisjärjestelmän tulee olla mahdollisimman
joustava ja kattava niin, että kunkin uhrin tai uhriksi
epäillyn tarpeet, toiveet ja pelot tulevat kokonaisvaltaisesti huomioon
otetuiksi.
Erityisesti valiokunta korostaa lasten suojelemista uudelleen
uhriutumiselta. Ennen kuin ryhdytään toimiin lapsen
lähettämiseksi takaisin lähtömaahan,
tulee varmistaa, että lapselle voidaan järjestää siellä sellaiset
turvalliset olosuhteet, jotka täyttävät
YK:n lasten oikeuksia koskevan sopimuksen vaatimukset.
Lakiehdotuksella pyritään turvaamaan vähemmistövaltuutetulle
laajat tiedonsaantioikeudet paitsi viranomaisilta myös
kolmannen sektorin toimijoilta. Valiokunta pitää laajoja
tiedonsaantioikeuksia tärkeinä. Ne tukevat raportointitoiminnan
kattavuutta ja objektiivisuutta ja luovat pohjaa eri toimijoiden
yhteistyön parantamista ja toiminnan sujuvuutta lisäävien
kehittämisehdotusten tekemiselle.
Ehdotuksen mukaan vähemmistövaltuutettu voi
antaa oikeusapua mahdolliselle ihmiskaupan uhrille, jos asialla
on uhrin oikeuksien kannalta huomattava merkitys. Apua voidaan antaa sekä ihmiskaupan
uhriksi todetulle että mahdollisena uhrina pidettävälle
henkilölle. Valiokunta pitää oikeusavun
antamismahdollisuutta tärkeänä ja korostaa,
että apua tulee voida tarvittaessa antaa myös
niille, jotka ovat joutuneet ihmiskauppaa lähellä olevien
rikosten kohteeksi.
Lakiehdotukseen ei sisälly säännöksiä vähemmistövaltuutetun
oikeudesta olla läsnä suljetuin ovin tapahtuvissa
oikeudenkäynneissä niissä tilanteissa,
joissa vähemmistövaltuutettu ei toimi uhrin avustajana.
Saadun selvityksen mukaan säännöksiä voidaan
kuitenkin tulkita niin, että oikeudenkäyntien
seuraaminen on mahdollista. Valiokunta korostaa, että vähemmistövaltuutetulla
tai hänen edustajallaan tulee olla mahdollisuus myös
suljetuin ovin tapahtuvien oikeudenkäyntien seuraamiseen,
jos vähemmistövaltuutettu katsoo sen tarpeelliseksi
tietojen saamiseksi esimerkiksi rikostunnusmerkistön soveltamiskäytännöstä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus seuraa tulkintakäytäntöä ja ryhtyy
tarvittaessa toimiin säännösten täsmentämiseksi
niin, että vähemmistövaltuutetun tiedonsaantioikeudet
myös tältä osin turvataan.
Saadun selvityksen mukaan vähemmistövaltuutetun
toimistoon ollaan perustamassa yksi ylitarkastajan virka ihmiskaupparaportoijan
tehtävästä aiheutuvien lisätehtävien
hoitamiseen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus huolehtii siitä, että vähemmistövaltuutetun
toimistolla on käytettävissään
riittävästi henkilö- ja toimintaresursseja
ihmiskaupparaportoijan tehtävien asianmukaista hoitoa varten.
Ehdotuksen mukaan ihmiskaupparaportoija laatii toiminnastaan
vuosittain kertomuksen valtioneuvostolle ja kerran neljässä vuodessa
eduskunnalle. Valiokunta pitää kertomuksia hyvänä tapana
nostaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ihmiskaupan torjuntaan liittyviä kysymyksiä.