Yleisperustelut
Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
työvoimaa käytettäessä annetulla lailla
(jäljempänä tilaajavastuulaki) tilaajalle luodaan
edellytyksiä selvittää, että niiden
kanssa vuokratyöstä tai alihankinnoista sopimuksia tekevät
yritykset täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina
lakisääteiset velvoitteensa. Tilaajavastuun tarkoituksena
on vähentää yrityksille harmaasta taloudesta
ja epäterveestä kilpailusta aiheutuvia haittavaikutuksia.
Esityksessä tilaajavastuulakia ehdotetaan muutettavaksi
siten, että tilaajan vastuuta tiukennetaan suurentamalla
laiminlyöntimaksuja ja ulottamalla nykyisin rakentamistoimintaa
koskeva korotettu laiminlyöntimaksu koskemaan kaikkia toimialoja.
Selvitysvelvollisuus laajenee työterveyshuollon järjestämistä koskevalla selvityksellä.
Uudistaminen toteutetaan voimassa olevan tilaajavastuulain pohjalta
siten, että tilaajavastuuta kehitetään
sopimuksen tekemistä edeltävänä tilaajan
selvitysvelvollisuutena. Esitys perustuu hallituksen toimintaohjelmaan
harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjumisesta.
Tilaajavastuulaissa rakennusalalle on sillä yleisen
harmaan talouden vuoksi asetettu muita elinkeinoja korkeampia selvitysvaatimuksia
ja säännösten vastaisesta toiminnasta
muita aloja ankarampia seuraamuksia. Esityksessä tilaajavastuulain
soveltamisalaa ehdotetaan yhdenmukaistettavaksi siten, että selvitysvelvollisuus
ja sen rikkomisesta aiheutuvat seuraamukset määräytyvät
kaikkien tilaajien osalta samoin perustein sopimuksentekoa edeltävänä selvitysvastuuna.
Valiokunta pitää harmaan talouden torjunnan tehostamista
kaikilla toimialoilla tarpeellisena ja säännösten
yhdenmukaistamista tärkeänä. Valiokunta
kuitenkin katsoo, että rakentamistoiminnassa on edelleen
tarkoituksenmukaista ja tarpeellista jatkaa valvontakäytännössä omaksuttua
tapaa vaatia sopimuspuolelta selvitykset lähetettyjen työntekijöiden
sosiaaliturvan määräytymisestä myös
sopimusaikana. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muutettuina
jäljempänä tarkemmin esitettävin perustein.
Selvitysvelvollisuus sopimusaikana
Tilaajavastuulaki lähtee siitä, että tilaaja
hankkii laissa säädetyt selvitykset ja todistukset
ennen sopimuksen tekemistä. Valvonta- ja oikeuskäytännössä (vuosikirjapäätös
KHO 2013:19) on lisäksi edellytetty, että sopimuspuoli
on voinut esittää lähetettyjen työntekijöiden
sosiaaliturvan määräytymistä koskevat
todistukset (E 101/A1) vielä sopimuksen
tekemisen jälkeen, mutta kuitenkin ennen sopimuksen mukaisen
työn aloittamista ja myös työn aloittamisen jälkeen
sopimusaikana aloittavista työntekijöistä.
Tähän käytäntöön
on päädytty, koska sopimuspuoli ei ennen sopimuksen
tekemistä aina tiedä lähetettävien
työntekijöiden lukumäärää tai
henkilöitä.
Esityksessä soveltamiskäytäntö ehdotetaan kirjattavaksi
lakiin niiltä osin kuin se koskee menettelyä ennen
sopimuksen mukaisen työn aloittamista lisäämällä sitä koskeva
säännös tilaajavastuulain 5 §:n 2
momenttiin. Muutoksen mukaan kaikkien sopimuksen mukaista työtä tekevien
lähetettyjen työntekijöiden sosiaaliturvan
määräytymistä koskevat todistukset
on esitettävä viimeistään ennen
sopimuksen mukaisen työn aloittamista. Tilaajan velvollisuus
on ennen työn aloittamista varmistaa laiminlyöntimaksun
uhalla, että vaaditut todistukset on toimitettu.
Lisäksi tilaajan on sopimuksessa edellytettävä,
että sopimuspuoli toimittaa vastaavat todistukset tilaajalle
myös niistä lähetyistä työntekijöistä,
jotka aloittavat työn sopimuksen mukaisen työn
alkamisen jälkeen. Tilaajalla ei kuitenkaan ole (HE s.
30/II) yleistä velvollisuutta varmistaa, että sopimuspuoli
hoitaa velvoitteensa sopimuskauden aikana, vaan tilaaja täyttää lain mukaisen
velvollisuutensa ottamalla asian kirjallisesti esille sopimuksenteon
yhteydessä. Sopimuspuolen velvollisuudesta toimittaa tietoja tilaajalle
säädetään erikseen lähetettyjä työntekijöitä koskevassa
laissa. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi
uusi 8 b §, jonka mukaan työnantajan tai
4 a §:ssä tarkoitetun edustajan
on annettava työn teettäjälle sopimuksen
mukaisen työn aloittamisen jälkeen lähetetyistä työntekijöistä todistus
heidän sosiaaliturvansa määräytymisestä viimeistään
ennen kuin nämä aloittavat työnteon. Velvoitteen
rikkomisesta voi seurata työnantajalle sakkorangaistus.
Asiantuntijakuulemisessa esityksessä ehdotettua, valvontakäytännöstä poikkeavaa
muutosta on pidetty ongelmallisena, koska velvollisuus vaatia sosiaaliturvaa
koskeva todistus ennen työn aloittamista ei takaa sitä,
että kaikki sopimusaikana myöhemmin työkohteessa
työskentelevät työntekijät olisivat
vakuutettuja. Ratkaisu saattaa pahimmillaan johtaa siihen, että lakia kierretään
hankkimalla asianmukainen lähetettyjä työntekijöitä koskeva
todistus vain muutaman työntekijän osalta ja lähettämällä suurin
osa työntekijöistä työskentelemään
Suomeen vasta, kun työ on jo aloitettu. Mikäli
tilaajalla ei ole velvollisuutta varmistua työkohteen aloittamisen
jälkeen työskentelynsä aloittavien työntekijöiden
vakuuttamisesta, voi käydä niin, että useat
ulkomaiset työntekijät tulevat työskentelemään
Suomessa ilman voimassa olevaa eläke- ja tapaturmavakuutusta.
Esityksessä ehdotettua lähetettyjen työntekijöiden
työnantajalle tilaajavastuulain 8 b §:ssä säädettyä seuraamusta
tietojen toimittamatta jättämisestä ei
asiantuntijakuulemisessa ole pidetty yhtä tehokkaana sosiaaliturvaan
liittyvien laiminlyöntien ehkäisemiskeinona kuin
nykyinen tilaajavastuulain mukainen tilaajaan kohdistuva laiminlyöntimaksumenettely
on. Tämä johtuu siitä, että ulkomaisten
yritysten rikosoikeudellisen vastuun toteuttaminen on useissa tapauksissa
hyvin hankalaa erityisesti silloin, kun yritys on jo poistunut Suomesta.
Tutkinnasta aiheutuvien kustannusten katsotaan usein näissä tilanteissa
olevan epäsuhteessa tutkittavana olevan asian laatuun ja
siitä odotettavaan seuraukseen, ja näin ollen
rikkomus jää tutkimatta. Saadun selvityksen mukaan
rikostutkinta lopetetaan erityisesti näissä todistusten
antamista koskevissa tapauksissa helposti poliisin tai syyttäjän
katsoessa teon olevan vähäinen.
Valiokunta yhtyy asiantuntijakuulemisessa esitettyyn huoleen
ja pitää mahdollisena, että esitetyssä muodossa
tilaajavastuulain uudet säännökset heikentävät
tilaajavastuunlain tavoitteiden toteutumista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että muutoksen vaikutuksia seurataan tarkasti ja että tarvittaessa
ryhdytään ripeästi toimenpiteisiin sääntelyn
ja valvonnan kehittämiseksi.
Rakentamistoimintaa koskeva erityissääntely
Rakentamistoiminnassa tilaajavastuulain edellyttämät
sosiaaliturvan määräytymistä koskevat todistukset
on valvontakäytännön mukaan tullut esittää tilaajalle
myös sopimusaikana aina ennen kuin lähetetty työntekijä on
aloittanut työn. Laiminlyönteihin on puututtu
valvonnassa, niistä on määrätty
laiminlyöntimaksuja ja menettelyä on edellytetty
myös oikeuskäytännössä.
Rakennusalalla, jossa valvontakäytäntöä on noudatettu
jo useita vuosia, todistusten sopimusaikaista esittämisvelvollisuutta
pidetään tehokkaana keinona valvoa, että kaikki
työmaalla työskentelevät työntekijät
ovat asianmukaisesti vakuutettuja. Vaatimuksen ansiosta harmaata
taloutta voidaan tehokkaasti ehkäistä, kun sopimuspuolelle
ei aiheudu sosiaaliturvavelvoitteiden laiminlyönnistä kilpailuetua.
Menettely turvaa myös työntekijöiden
etuja. Rakentamisala on valiokunnalle toimittamissaan selvityksissä toivonut,
että hyväksi todettu käytäntö voisi
jatkua.
Toisaalta asiantuntijakuulemisessa on myös vastustettu
selvitysvelvollisuuden ulottamista sopimusaikaan, koska joillakin
toimialoilla katsotaan esimerkiksi työkohteiden maantieteellisen
sijainnin tai liikkuvuuden vuoksi olevan mahdotonta valvoa, keitä työntekijöitä tilaajan
työkohteessa
kulloinkin työskentelee, ja onko näillä vaadittavat
todistukset vai ei.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että rakentamistoiminnassa voidaan jatkaa siellä pitkään
noudatettua käytäntöä selvitysten
vaatimisesta myös sopimusaikana, ja ehdottaa sitä koskevan
erityissäännöksen lisäämistä tilaajavastuulain
rakentamistoimintaa koskevaan 5 a §:ään.
Perustuslakivaliokunta korosti tilaajavastuulain rakentamisalaan
koskevista muutoksista antamassaan lausunnossa (PeVL 11/2012
vp), ettei laiminlyöntimaksua voida velvoittaa
maksamaan, jos tilaaja on toiminut velvoitteidensa mukaisesti. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että laiminlyöntimaksua
koskevaan 9 §:n 6 momenttiin lisätään
säännös siitä, ettei laiminlyöntimaksua määrätä 5 a §:n
mukaiset velvoitteensa täyttäneelle huolellisesti
toimineelle tilaajalle.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
työvoimaa käytettäessä
5 §. Tilaajan selvitysvelvollisuus.
Valiokunta ehdottaa kirjoitusasun selventämiseksi
tehtäväksi tilaajavastuulain 5 §:n
2 ja 6 momentteihin teknisluonteisia korjauksia, joilla ei muuteta säännöksen
sisältöä.
5 a §. Rakentamistoimintaan liittyvä tilaajan selvitysvelvollisuus.
Tilaajan on esityksessä ehdotetun 5 §:ää koskevan
muutoksen mukaan ennen sopimuksen mukaisen työn aloittamista
selvitettävä työntekijöiden
sosiaaliturvan määräytyminen. Lisäksi
tilaajan on sopimuksessa edellytettävä, että sopimuskumppani
toimittaa sopimuksen mukaisen työn aloittamisen jälkeen
tilaajalle lähetettyjen työntekijöiden
osalta vastaavat todistukset. Säännökset
koskevat kaikkia toimialoja.
Rakentamistoiminnassa on valvontakäytännössä edellytetty,
että sopimuskumppani toimittaa edellä tarkoitetut
todistukset lähetetystä työntekijästä tilaajalle
myös sopimuksen mukaisen työn aloittamisen jälkeen
ennen kuin työntekijä aloittaa työn.
Rakentamistoiminnassa noudatetun käytännön
jatkumisen mahdollistamiseksi valiokunta ehdottaa, että 5 a §:ään
lisätään rakentamistoimintaa koskeva
erityissäännös todistusten toimittamisen
varmistamisesta myös työn aloittamisen jälkeen
sopimusaikana. Rakentamistoimintaan liittyvällä tilaajalla
on siten säännöksen mukaan koko sopimusajan
jatkuva velvollisuus valvoa, että sopimuskumppanin lähetetyillä työntekijöillä on
sosiaaliturvan määräytymisen todistava
todistus ennen kuin nämä aloittavat työn.
Tilaajalle voidaan määrätä laiminlyöntimaksu
velvoitteen rikkomisesta. Laiminlyöntimaksun määräämisen
edellytyksistä säädetään 9 §:n
6 momentissa.
9 §. Laiminlyöntimaksu ja korotettu laiminlyöntimaksu.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi
uusi 6 momentti, jonka mukaan tilaajalle ei voida määrätä laiminlyöntimaksua
5 a §:n 2 momentissa tarkoitetun velvollisuuden
rikkomisesta, jos tilaaja ei tiennyt tai hänen ei voinut
olettaa tienneen lähetetyistä työntekijöistä,
joilla ei ollut voimassa olevaa todistusta työntekijöiden
sosiaaliturvan määräytymisestä.
Säännöksen tarkoituksena on varmistaa,
että huolellisesti toimineelle tilaajalle ei määrätä laiminlyöntiä.
Säännös tulisi sovellettavaksi esimerkiksi
sellaisissa tapauksissa, joissa tilaajan sopimuspuoli vaihtaa tai
lähettää uusia lähetettyjä työntekijöitä tilaajan
tietämättä.
2. Laki lähetetyistä työntekijöistä
9 a §. Rangaistussäännös.
Hallituksen esityksessä pykälän 2
momenttiin ehdotetaan lisättäväksi uusi
säännös, jonka mukaan lähetetyistä työntekijöistä annetun
lain 8 c §:n rikkomisesta tuomitaan myös työnantaja
tai työn teettäjä, joka rikkoo 8 c §:n
mukaista tiedonantovelvollisuutta. Tiedonantovelvollisuutta koskeva
8 c § on uusi. Siinä säännellään
valvontaviranomaista koskevien tietojen antamisvelvollisuudesta.
Ehdotetun uuden 2 momentin perustelut (HE s. 34/I)
poikkeavat osittain pykälän sanamuodosta. Perustelujen
mukaan tiedonantovelvollisuuden laiminlyönnistä olisi
ainoastaan rangaistuksen uhalla vastuussa työnantaja tai
tämän edustaja. Työn teettäjää,
joka mainitaan pykälän tekstissä, ei
perusteluissa mainita, minkä vuoksi työn teettäjän
vastuu jää epäselväksi.
Toisin kuin työrikoksia koskevassa vakiintuneessa lainsäädäntökäytännössä on
tapana, pykälän tekstissä ei mainita
työnantajan edustajaa. Työnantajalla (ja työn
teettäjällä) voi olla rikoslain 47 luvun
8 §:n 2 kohdassa ja muualla työlainsäädännössä tarkoitettuja
edustajia, joiden tehtäviin kuuluu esimerkiksi työnantajan
sijasta johtaa ja valvoa työtä. Vakiintuneen lainsäädännön
mukaan näihin edustajiin viitataan työrikosten
tunnusmerkistössä ilmaisulla "työnantaja
tai tämän edustaja".
Saamaansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa pykälän
2 momenttia tarkennettavaksi siten, että säännöksestä ilmenee
ehdotettua selkeämmin, että 8 c §:n mukaisen
tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta ovat vastuussa työnantaja
ja työn teettäjä tai näiden
edustaja.