Perustelut
Esityksen mukaan ammattitutkintostipendin myöntämisen
edellytyksenä ollut 30 vuoden alaikäraja poistetaan
ja yläikäraja nostetaan 64 vuoteen. Ammattitutkintostipendin
suuruus korotetaan 330 euroon ja stipendin hakuaikaa pidennetään.
Valiokunta pitää ehdotuksia tarpeellisina ja tarkoituksenmukaisina.
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen
hyväksymistä muuttamattomana.
Vuonna 2004 myönnettiin noin 16 400 ammattitutkintostipendiä.
Suuri osa ammattitutkintostipendiin oikeutetuista jätti
kuitenkin hakematta stipendiä. Valiokunta kiinnittääkin
vahvasti huomiota järjestelmästä tiedottamiseen. Jotta
stipendi toimisi tarkoituksensa mukaisena houkuttimena hakeutua
näyttötutkintokoulutukseen ja suorittaa tutkinto,
siitä tulisi valiokunnan käsityksen mukaan mahdollisimman
tehokkaasti tiedottaa. Tiedotusta tulisi tehostaa erityisesti työpaikoilla
ja niissä oppilaitoksissa, joissa stipendiin oikeuttavaa
koulutusta annetaan. Jos oppilaitokset tiedottaisivat hyvin ammattitutkintostipendimahdollisuudesta
jo koulutuksen aikana, stipendi voisi osaltaan ehkäistä koulutuksen
keskeyttämistä ja kannustaa jatkamaan tutkinnon
suorittamiseen saakka.
Ammattitutkintostipendin myöntämisen edellytyksenä on,
että henkilö on ollut työ- tai virkasuhteessa
suomalaiseen työnantajaan viisi vuotta ennen tutkinnon
suorittamista. Yrittäjänä oloaikaa ei
lasketa mukaan stipendin edellytyksenä olevaan työhistoriaan.
Näin ollen yrittäjä ei voi saada stipendiä,
jos hänellä ei ole takanaan vähintään
viiden vuoden työ- tai virkasuhdetta. Vuosittain näyttötutkintona
ammattitutkinnon suorittaa joitakin tuhansia yrittäjiä.
Ammattitutkinnon suorittaminen on tärkeää yrittäjän
oman osaamisen ja samalla yritystoiminnan kehittämiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä myös
yrittäjien kannustamista ammattitutkintojen hankkimiseen
ja katsoo, että ammattitutkintostipendijärjestelmää kehitettäessä tulee
selvittää mahdollisuudet laajentaa järjestelmää siten,
että myös yrittäjänäoloaika
voitaisiin lukea vaadittavaan työhistoriaan. Toisessa Koulutusrahaston
hallinnoimassa tukimuodossa eli aikuiskoulutustuessa työhistoriaa
laskettaessa otetaan huomioon myös yrittäjänätoimimisaika,
ja yrittäjä voi saada valtion varoista rahoitettavaa
perusosaa. Valiokunta ehdottaa asiasta
lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus).
Ammattitutkintostipendi on tarkoitettu tukemaan näyttötutkintojen
suorittamista ja kannustamaan siihen, eikä sitä voi
saada, jos suorittaa tutkinnon opetussuunnitelmaperusteisessa koulutuksessa.
Näyttötutkinto suoritetaan yleensä työn
ohessa käytävän aikuiskoulutuksen päätteeksi.
Se voidaan suorittaa myös ilman lisäkoulutusta,
jolloin kyseessä on työelämässä jo
saavutetun osaamisen osoittaminen. Näyttötutkinto on
yhteiskunnan kannalta suhteellisen edullinen tapa suorittaa tutkinto
verrattuna opetussuunnitelmaperusteiseen koulutukseen, jossa ei
edellytetä työelämässä jo
hankittuja valmiuksia ja joka on tästä syystä yleensä pitkäkestoisempaa.
Ammattitutkintostipendijärjestelmän perustaminen
liittyi aikoinaan näyttötutkintojärjestelmän
käyttöönottoon, ja sillä pyrittiin
tukemaan ja kannustamaan järjestelmää käyttäviä aikuisopiskelijoita.
Ammattitutkintostipendijärjestelmän rajaamista
koskemaan vain näyttötutkintoja voidaan periaatteessa
edelleen perustella sillä, että näin
pyritään ohjaamaan aikuisopiskelijoita
käyttämään heidän elämäntilanteeseensa
sopivia ja myös yhteiskunnan kannalta edullisempia koulutusteitä.
Tarvittavaa koulutusta ei kuitenkaan aina ole saatavana näyttötutkintona
suoritettavana koulutuksena, jolloin aikuisopiskelija voi joutua hakeutumaan
opetussuunnitelmaperusteiseen koulutukseen. Tällöin
koulutuksen muoto voi olla sellainen, että sitä ei
voi ainakaan kokonaan suorittaa työn ohessa vaan sitä varten
joutuu olemaan esimerkiksi opinto- tai vuorotteluvapaalla.
Tällöin opiskelijalle voi syntyä opiskelusta
ansionmenetystä, jota korvaamaan on tarkoitettu Koulutusrahaston
hallinnoima aikuiskoulutustuki. Valiokunta katsoo kuitenkin, että ammattitutkintostipendijärjestelmää
kehitettäessä on
syytä selvittää, olisiko järjestelmää mahdollista
laajentaa koskemaan myös sellaisia aikuisopiskelijoita,
jotka suorittavat ammatillisen perustutkinnon opetussuunnitelmaperusteisessa
koulutuksessa.